Gå til innhold

Er ikke norgesferie "skikkelig" ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ferie er ferie, jeg har like mye ferie om jeg er i hagen som jeg har i Spania.  Ferie er bare fri fra jobb. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Brunello skrev:

Hva er så kleint med charter? Man kjører fly og buss til hotellet med andre nordmenn. Man må ikke være med på utflukter og annen sosialisering. De få gangene vi har bært på charter har vi hatt det fint. 

En opplever ingenting. En lever i et mylder med andre turister i en innhegning og får null opplevelse av landet og kulturen i landet. Ofte fordi alle innfødte du treffer er grifters. For å oppleve et land må du utenfor allfarvei, eller reise til land som har annen "turistbase", slik at en kan treffe interessante folk hvor en kan lære noe nytt.

Det sakt synes jeg småbarnsfamilier kan forsvare charterreiser, skjønner det er greit å leve i en boble på ferie når en har små barn.

Anonymkode: 2baa6...157

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være at med "sydenferie" så kjører man til Gardermoen og da staryer ferien som varer til man setter seg i bilen på Gardermoen 2 uker senere. Alle i reisefølget er pasasjer, alle er like slitne/opplagte, man kan daffe ved et bassen i 1 uke og fremdeles føle at man har gjort noe annet, eller fått ladet batteriene. 

Å kjøre fra Oslo til Dovre og videre til vestlandet er jo slitsomt, dyrt og man ser de samme cirkle k-stasjonene, kiwibutikkene og klærne som er hjemme i Oslo. For mange er det godt å føle at man er kommet seg "vekk" i ferien. Noen føler dette ved å kjøre til nabokommunen, andre må til andre siden av jordkloden. 

Hilsen en som helst holder seg i sitt eget hus i ferien 🤭

Anonymkode: 1734e...f51

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Men det blir da ikke mindre "skikkelig" ferie av at enkelte, som du, ønsker andre opplevelser?

Eller er det noe som faktisk tilsier at avkobling er vanskeligere om man ferierer i Norge?

For min del er det ingen skikkelig ferie fordi jeg ikke vil koble av, men oppleve masse. For andre er det helt sikkert topp, det var kun min personlige mening. 

Anonymkode: 724a5...39f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt fine Norges-ferier mange ganger, men i år gidder jeg ikke bruke penger på å reise noe sted. Det er så mange begrensninger at halve moroa forsvinner...  Massevis av regionstog og busser som ikke går, får en kjip frokost-tallerken på hotellene i stedet for buffèt, svømmebasseng kan ikke brukes, dødslange køer til alt ettersom det skal være begrenset antall mennesker overalt, osv.  Mulig noen av restriksjonene forsvinner utover sommeren, men jeg orker ikke å sitte i ukesvis og håpe på det. Sommeren blir tilbrakt hjemme, med et par helger på søsterens hytte.

Anonymkode: 02022...2f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å feriere i Norge. Vi har båt og jeg gleder meg til 3 uker på holmer og øyer i sommer med krabbefisking og lange kvelder med bål. Vi treffer så mange forskjellige hyggelige folk i alle aldere og mini finner masse nye venner. 

Nå skal det sies at jeg hater temperaturer over 30 grader og trives kjempegodt med 22-25 grader som det som oftest er her. 

Anonymkode: 2ef41...57d

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tatt ut av tråden om feriepenger. 

En der som mener at norgesferie ikke er skikkelig ferie! 

Hva mener du? 

Anonymkode: f084e...091

Norgesferie er absolutt skikkelig ferie. Norge er et svært dyrt land å feriere i. Vil anta de som mener noe annet, er dem som reiser til "syden" hvert år.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En opplever ingenting. En lever i et mylder med andre turister i en innhegning og får null opplevelse av landet og kulturen i landet. Ofte fordi alle innfødte du treffer er grifters. For å oppleve et land må du utenfor allfarvei, eller reise til land som har annen "turistbase", slik at en kan treffe interessante folk hvor en kan lære noe nytt.

Det sakt synes jeg småbarnsfamilier kan forsvare charterreiser, skjønner det er greit å leve i en boble på ferie når en har små barn.

Anonymkode: 2baa6...157

Det kommer vel helt an på hvor du reiser og hva du velger å gjøre. Det er destinasjonen som avgjør hva du kan finne på ikke hvordan du reiser dit.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Idag har jeg og mannen vært i nabobygda, gått en tur i skogen, sittet og sett på bekken og hatt en god prat. Så har vi rusla i et fint område , gått på svaberg og tatt bilder. Og vel hjemme i igjen ble det grilling i hagen. Bare vi to, fred og ro, idyll! Og verdens beste feriedag ❤️ Ferie for meg er ikke store forandringer men å ha det bra, kjenne lykken bruse i årene  og det har jeg hatt i dag. 

Spenning har jeg hatt nok av i denne koronatida, fred og ro er det jeg trenger mest nå. Og jeg tror mange hadde hatt godt av å kjenne på en slik ro. Helt gratis Norgesferie :)

Folk er så bortskjemt og syter fordi de ikke kan gjøre som de alltid har gjort. Forkastelig i verden beste land! 

Anonymkode: 79b48...e66

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre, hvor i Norge har du vært siden du er så skråsikker på at Norge ikke har det du foretrekker?

Anonymkode: 32f19...90f

Ja jeg er skråsikker på at jeg foretrekker utlandet fremfor Norge med tanke på ferie. Og grunnen til det ramset jeg jo opp i innlegg du siterer. Jeg liker følelsen av å være i et annet land.

Selv om man drar til et annet sted i landet som kan være fint estetisk og alt det der, så er det fortsatt Norge og gir meg ikke samme følelse som en utenlandstur.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker å feriere i Norge. Vi har båt og jeg gleder meg til 3 uker på holmer og øyer i sommer med krabbefisking og lange kvelder med bål. Vi treffer så mange forskjellige hyggelige folk i alle aldere og mini finner masse nye venner. 

Nå skal det sies at jeg hater temperaturer over 30 grader og trives kjempegodt med 22-25 grader som det som oftest er her. 

Anonymkode: 2ef41...57d

Veldig enig med deg i hva som er fin sommertemperatur 😁.  Å ha båt må jo være helt fantastisk i år, da kan dere gjøre omtrent som dere vil 😎

Anonymkode: 02022...2f5

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ta en tur til Maldivene og ta kostnadene til å bo på hotell. Da finner du raskt ut hva som er dyrt.

Anonymkode: ce021...ef9

Utlandet er da større enn Maldivene? Det er tross alt et av de dyreste reisemål i verden. 

Anonymkode: 7ca88...a96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på om man reiser rundt i Norge, drar til fornøyelsesparker og ser ting eller om man bare er hjemme eller på hytta. Sistnevnte er ikke skikkelig ferie i mine øyne

Anonymkode: 1c18c...aa0

Av ren nysgjerrighet, hvorfor er ikke hytta skikkelig ferie? 

Anonymkode: f9d0b...cf4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler ikke det er ordentlig ferie nei. For meg er feire: garantert fint vær, masse bading, ny kultur, oppleve masse nye ting/besøke spennende steder, annerledes mat osv.

Har vært norge rundt og det blir ikke det samme for min del. Skal man ha noe i nærheten her i norge blir det 3 ganger så dyrt + ikke like bra. Bord i Nord, så her er det kanskje en uke med "sommer" vi får utnyttet. Men langt ifra skikkelig ferie

Anonymkode: 07109...6c5

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er jo ferie, men ikke en ferie jeg egentlig foretrekker. For all del, Norge er vakkert og flott om sommeren, men ingenting er verre enn varmebølge i Norge. I utlandet har man stort sett tilgang til air condition, og gjerne kortere vei til stranda (unntaket er når vi skal på hytta, men er jeg hjemme er det alltid litt styr). Så er det jo noe med at det er andre lukter og litt annen følelse. Jeg slapper ikke like mye av på Norges-ferie.

Når det er sagt er det virkelig ikke synd på meg (eller andre) som må tilbringe sommeren i Norge. Jeg har ikke ferie før i august, så det er jo fremdeles en liten stund til.

Endret av SPOCA
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ferie er ferie.

Nordmenn er helt blåst i hodet generelt, lagt seg til en vane at thailand i sommerferien er blitt "vanlig".

Barn som kommer tilbake på skolen etter ferien som forteller det har teltet i skogen etpar dager blir mobbet pga de ikke har hatt god nok ferie!!!

Vi lever i et sykt falskt samfunn!!

Som barn campet vi med telt og kombicamp, ekte ferie!

Anonymkode: 48b82...d69

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ferie er ferie.

Nordmenn er helt blåst i hodet generelt, lagt seg til en vane at thailand i sommerferien er blitt "vanlig".

Barn som kommer tilbake på skolen etter ferien som forteller det har teltet i skogen etpar dager blir mobbet pga de ikke har hatt god nok ferie!!!

Vi lever i et sykt falskt samfunn!!

Som barn campet vi med telt og kombicamp, ekte ferie!

Du er ikke mye bedre som er like stygg mot de som har en annen ferie enn det du foretrekker 😂 Ferie er det man foretrekker, og folk liker forskjellige ting.

for meg er camping, fjellturer og Norge noe jeg gjør hver uke, skikkelig ferie for meg er å utforske ny kultur, nye land, garantert digg vær, bading osv. Folk er forskjellige, og det er helt greit.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker Skandinavia over resten av Europa når det kommer til sommerferie. Jeg har vokst opp på turer rundt om i Sverige, Danmark, Finland og Norge og det er de beste feriene jeg har vært med på. Gleder meg til jeg får barn og kn vise de alle de flotte plassene jeg har vært på tidligere. 

Har derimot en kollega som mener at det ikke blir skikkelig ferie i Norge fordi det er for dyrt. Han betaler gledelig 100000 for tre uker på naxos, men 20000 for ei uke eller to i Norge er alt for mye.

Norgesferie blir hva man gjør den til, den trenger ikke være dyre hotell og ikkeno opplevelse. Norgesferien kan være glamping og masse kult. Husk at tyskerne gjerne foretrekker sommerferie i Norge/sverige/danmark og høstferie i syden, hvorfor skal vi nordmenn være så kresne på det

Anonymkode: a244f...a05

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke mye bedre som er like stygg mot de som har en annen ferie enn det du foretrekker 😂 Ferie er det man foretrekker, og folk liker forskjellige ting.

for meg er camping, fjellturer og Norge noe jeg gjør hver uke, skikkelig ferie for meg er å utforske ny kultur, nye land, garantert digg vær, bading osv. Folk er forskjellige, og det er helt greit.

Det handler om muligheter som vi har i dag pga vi ikke kan reise noe særlig.

AnonymBruker
Skrevet

I år kommer vi til å være på hytten og hjemme i ferien, og ta ting litt som det kommer. Ta spontane turer og utflukter, og ting vi ikke gjør til vanlig. Være med familie og venner. Vi får ned pulsen, så ja, for meg er dette absolutt skikkelig ferie. Betyr det at jeg kunne tenke meg å gjøre dette hver sommer? Nei- jeg elsker og å reise og oppleve nye land og steder. 

Noen år velger vi ferie i Norge, noen år velger vi ferie i utlandet. Ser så klart på begge deler som ferie, bare forskjellige typer ferier.

Anonymkode: 75537...3bf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...