Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurte på hvordan det står til angående dette, for folk som er på forumet.

Anonymkode: 49d0e...e7b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

129 visninger og ingen som proklamerer. Mulig det er høy moral her inne:-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne latt være å jobbe, men jeg trenger pengene, så... Da må man bare stå i det 😫

Anonymkode: 7b9ea...661

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg hadde valget. Hater virkelig å jobbe, men er frisk som en fisk og avhengig av lønn.

Anonymkode: 1651f...50e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne tenkt meg å ikke jobbe pga av en kronisk skade i foten,men for min egen psyke sin del så bør jeg bare stå på å fortsette uansett hvordan jeg har det. Har mann,barn,hus og bil så kan ikke bare legge meg ned å gi opp. 

Anonymkode: ba03e...1ef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å jobbe litt, men å jobbe man-fredag hver uke er dritkjedelig uansett yrke. 

Anonymkode: f5645...337

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder ikke å jobbe. Men jeg må fordi jeg er ikke en rik arving eller lignende.

Så ja ,jeg jobber hver dag men ikke med noen stort glede.

Anonymkode: 622c4...8a4

• Liker 8
Skrevet

Jeg gidder ikke, men har ikke noe valg. Jeg kommer til å slutte flere år før pensjonsalder og leve på oppsparte midler. Jeg velger glatt tid framfor forbruk, jeg har en ganske høy sparerate i dag uansett.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aspergers og slipper.

Anonymkode: 720f8...b4c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det beste i norge er faktisk å bli ufør som ung, da får du en grei "lønn" å leve av. Angrer selv på at jeg startet å jobbe i stedet, er jo totalt bortkastet tid.

Anonymkode: f5645...337

• Liker 8
Gjest Warrior
Skrevet

Jeg kan jobbe hvis jeg vil, men nei takk. Gidder ikke. Ikke for jeg er lat. Langt i fra lat. Men for jeg ikke vil jobbe med hva som helst, og noe utdanning har jeg ikke. Å jobbe med noe du egentlig ikke gidder eller vil gjør ikke jeg. Får da være en grense.

Skrevet (endret)

Ja, selvsagt gidder jeg det. Skjønner ikke tankerekka bak at tilværelsen som ufør eller f.eks. langtidsledig er noe å trakte etter, og at resten av oss liksom "gidder å jobbe". Ikke at jeg hopper opp av senga daglig i lykkerus over å skulle på jobb, altså. Men føler meg heldig som har en jobb som passer meg og kvalifikasjonene mine, som jeg opplever som meningsfull, og som er interessant. Får brukt ressursene mine, og ser også på jobben som en viktig del av det sosiale livet mitt. For meg er det ikke noe skarpt skille mellom jobb og fritid når det gjelder sånne ting. Veit ikke, men det er masse identitet i det å ha denne jobben, for meg.

Og ser man på tilknytning til arbeidslivet opp mot andre ting i livet, helse, mestring, økonomi, ensomhet, sosial deltagelse, frihet, ja, det meste i livet egentlig, så kommer uføre/folk med liten tilknytning til arbeidslivet oftest øverst på de kjipe statistikkene, for å si det sånn. Sammenhengene her er vel mange, da, men likevel. Så det er jo derfor ganske dumt å hevde at det er bedre å ikke jobbe, når ganske mye tyder på at det å delta i arbeidslivet, og det også i økende grad etter hva jeg vet, er det som slår mest positivt ut i livet til folk. 

Hadde jeg sett på det å jobbe som en "gidder ikke-sak", så hadde jeg sett etter ny jobb, eventuelt oppkvalifisert meg til noe mer spennende. Rent saklig tyder jo det meste på at det beste for meg er å være i arbeid, om man ser på levekår og ulike forhold i livet.

Endret av Søgni
  • Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Warrior skrev:

Jeg kan jobbe hvis jeg vil, men nei takk. Gidder ikke. Ikke for jeg er lat. Langt i fra lat. Men for jeg ikke vil jobbe med hva som helst, og noe utdanning har jeg ikke. Å jobbe med noe du egentlig ikke gidder eller vil gjør ikke jeg. Får da være en grense.

Du er nok den eneste hittil i tråden som passer overskriften i tråden. 

Du gidder ikke jobbe og gjør det heller ikke.

• Liker 6
Skrevet
26 minutter siden, Søgni skrev:

Ja, selvsagt gidder jeg det. Skjønner ikke tankerekka bak at tilværelsen som ufør eller f.eks. langtidsledig er noe å trakte etter, og at resten av oss liksom "gidder å jobbe". Ikke at jeg hopper opp av senga daglig i lykkerus over å skulle på jobb, altså. Men føler meg heldig som har en jobb som passer meg og kvalifikasjonene mine, som jeg opplever som meningsfull, og som er interessant. Får brukt ressursene mine, og ser også på jobben som en viktig del av det sosiale livet mitt. For meg er det ikke noe skarpt skille mellom jobb og fritid når det gjelder sånne ting. Veit ikke, men det er masse identitet i det å ha denne jobben, for meg.

Noen av oss ser kanskje ikke på jobb som en aktivitet vi får brukt ressursene våre på. En ting er jo at ressursene uansett ikke går tilbake til oss, men de ressursene jeg bruker på jobb kunne jeg også ha brukt uten å kaste de bort i en jobb. Jeg har alltid stusset over de som ikke ser ut til å se for seg muligheter til å bruke tiden sin på noe skapende eller fornuftig utenfor jobben, hva i all verden er tid utenfor jobben for dere? Tv-serier og hundelufting?

Flertallet av oss gidder ikke jobbe, vi må.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gidder ikke jobbe og har vært arbeidsledig ett år nå uten noe tilskudd fra nav. Er alvorlig deprimert da så det kan ha noe med saken å gjøre.

Anonymkode: cdcc6...6de

AnonymBruker
Skrevet

Ingen vil jobba, men gjør det fordi man må.

Jeg og kona har valgt å ikke få barn, og eier bolig - og derfor har vi ikke de størte utgiftene i mnd. Vi jobber begge 50% slik at vi får dekt utgifter, kan spare til ferie hvert år og kose oss - og samtidig har vi mye fritid og tid til hverandre. Har det helt toppers

Anonymkode: 98545...59b

• Liker 10
Skrevet
15 minutter siden, javafx skrev:

Noen av oss ser kanskje ikke på jobb som en aktivitet vi får brukt ressursene våre på. En ting er jo at ressursene uansett ikke går tilbake til oss, men de ressursene jeg bruker på jobb kunne jeg også ha brukt uten å kaste de bort i en jobb. Jeg har alltid stusset over de som ikke ser ut til å se for seg muligheter til å bruke tiden sin på noe skapende eller fornuftig utenfor jobben, hva i all verden er tid utenfor jobben for dere? Tv-serier og hundelufting?

Flertallet av oss gidder ikke jobbe, vi må.

Jeg skjønner jo hva du mener, men det betinger samtidig at man har ressurser til å få til dette samt opprettholde et godt liv uten lønnet arbeid,noe som er vanskelig for de fleste. Og så er det slik at de fleste i nettverket mitt jobber,og de som ikke gjør det,har ikke valgt det. Det gjør jo noe med synet mitt det og,det er referansene mine. 

Fritida mi bruker jeg på alt fra KG, matlaging og serier til organisasjonsarbeid,men likevel er jobben veldig viktig!:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen vil jobba, men gjør det fordi man må.

Jeg og kona har valgt å ikke få barn, og eier bolig - og derfor har vi ikke de størte utgiftene i mnd. Vi jobber begge 50% slik at vi får dekt utgifter, kan spare til ferie hvert år og kose oss - og samtidig har vi mye fritid og tid til hverandre. Har det helt toppers

Anonymkode: 98545...59b

Jo, jeg trenger ikke jobbe (er finansielt uavhengig), men velger å jobbe (mer enn 100%) fordi jeg liker det. Så vi som jobber fordi vi vil og ikke fordi vi må finnes altså:) men mistenker det ikke er så mange. Høres ut som dere har funnet en fin løsning også!

Anonymkode: 88b19...b6e

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aspergers og slipper.

Anonymkode: 720f8...b4c

Hæ?

Alle jeg kjenner med Aspergers går enten i skole eller er i arbeid.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Warrior skrev:

Hvordan får du penger til å overleve da?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...