AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #161 Del Skrevet 2. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kuelk inneholder myse som ikke er bra for oss. I tillegg er det få voksne som faktisk tåler kumelk, det kan gjerne være grunnen til at man legger på seg. Og flere barn er blitt laktoseintolerante før de beg på skolen. Det virker ikke som noe man trenger å drikke sånn egentlig da. Kalven drikker melka for å vokse. Babyen drikker menneskemelk av samme grunn.Jeg lever godt uten kumelk, jeg trenger ikke å vokse mer., er stor nok. Anonymkode: 6ae2c...f3a Håper du spiser nok hvit fisk.,,,,ellers lykke til med skjoldbruskkjertelen og strumaen. https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/derfor-trenger-vi-jod Anonymkode: 230bd...91d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #162 Del Skrevet 2. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Håper du spiser nok hvit fisk.,,,,ellers lykke til med skjoldbruskkjertelen og strumaen. https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/derfor-trenger-vi-jod Anonymkode: 230bd...91d Spiser verken melkeprodukter eller hvit fisk, har allikevel perfekt stoffskifte! Anonymkode: c68d4...e91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 3. juli 2020 Forfatter #163 Del Skrevet 3. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Kuelk inneholder myse som ikke er bra for oss. Interessant. Folk som driver å trener hiver i seg masse myse. Det meste av proteinpulver består av myse, men det høres kulere ut om man kaller det whey. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hungersnød Nei. Det kreves ti kilo korn (kraftfôr) for å produsere et kilo kjøtt. Riktignok kan vi ikke spise gress, men området kan brukes til å dyrke andre og spiselige vekster. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #164 Del Skrevet 3. juli 2020 On 6/21/2020 at 3:17 PM, Boron said: Men folk er så opptatt i at andre drikker melk eller ikke. Særlig mot dem som ikke gjør det. Hva er greia, liksom? Kan ikke folk få bestemme selv? Greia er at for å drikke melk krever vi at dyr lever i et system og blir brukt som maskiner som produserer et produkt vi trenger. Hadde vi lagd melk i en lab uten dyr hadde det ikke vært et problem. Men når vi drikker melk er vi avhengig av at et dyr lever i fangenskap, blir puttet sær i ved hjelp av menneskehender som trenger inn i det og som blir fratatt kalven i ung alder. Altså en dårlig deal for dyrene det gjelder On 6/21/2020 at 6:13 PM, AnonymBruker said: Noe som er skummelt med vegansk kosthold er at det er lavt på fettløselige vitaminer og mineraler, som altså blir lagret i kroppen. Kjøtt er lavt på vannløselige vitaminer, som ikke blir lagret i kroppen. Anonymkode: 03f91...b3c Hvorfor er det et problem? Det er bare 2 ulike systemer kroppen utnytter for å bruke vitaminer. I det ene kan kropen lagre på vitmainer og bruke de om den trenger det. I det andre tilfeller kvitter kropen seg med de fordi den får det den trenger. Du trenger ikke lagre på vitaminer du får mye av gjennom kostholdet. On 6/21/2020 at 6:28 PM, AnonymBruker said: Det er fordi det er lite jod i jordsmonnet i Norge. Så det betyr at landplanter fra Norge også har lite jod. Den letteste måten å få i seg jod på var å spise sjømat, men det var også mange som tok med seg tang og tare fra strandkanten og brukte som gjødsel og ga til dyrene. I innlandet var dette vanskeligere og struma var vanlig. De hadde hatt ENDA lavere jod-nivåer hvis de ikke spiste kjøtt, så jeg skjønner ikke helt argumentet ditt her. Anonymkode: 03f91...b3c Argumentet er at det ikke er enkelt å få i seg alt man trenger av næring. Om du spiser som en normal nordmann og ikke tar tilskudd har du høyere sjanse for å utvikle jodmangel eller ha lave verdier. Om du får baby er sjansen høy for at den utvikler D-vitaminmangel. Mange norske barn som spiser normal norsk kost med kjøtt får lave jernverdier. 1 av 7 sist jeg leste om temaet. Gravide kvinner tar tilskudd nettopp fordi man ser at det er et stort problem selv ved et kosthold der man spiser kjøtt. On 6/21/2020 at 9:26 PM, AnonymBruker said: Og skulle alle levd på plantekost, måtte vi importert mye mer. Er det så mye bedre da? Nei. Anonymkode: 3b985...9af Hva tenker du om norsk landbruk idag? At det er bra? Vi gir mye tilskudd til bønder og nå som de ikke kan importere arbeidskraft sliter de. Norsk landbruk er en vits og ikke noe man burde holde frem som et bra eksempel. Norske bønder hadde gått konkurs om de ikke fikk penger av staten. Import og bytting av varer er et overlegent system for mat. Vi selger fisk m.m til utlandet og importerer linser m.m til Norge. Det er en overlegen matmodell i forhold til at man bare skal spise det som produseres i eget land Skal sies at å frakte mat med båt krever minimalt i forhold til landbruk. Det er bedre for miljøet å importere bananer enn å spise kjøtt. On 7/2/2020 at 4:48 PM, AnonymBruker said: Har ikke lest alt på denne tråden, men hvordan vil det gå hvis alle mennesker på jordkloden begynner å spise bare vegansk mat? Anonymkode: c68d4...e91 Det hadde blitt fantastisk. Mye penger hadde blitt puttet inn i forskning og utvikling av nye landbrukssystem og gjødsel. Vi har funnet ut hvordan reise til månen ved å bruke mye penger på forskning, tenk deg hvordan landbruket hadde blitt om det var like mye penger til forskning der. Labdyrket kjøtt hadde blitt tilgjengelig i morgen. Verdens mennesker hadde donert penger til å la dagens husdyr leve lange og gode liv istedetfor å bli stuet i slaktebiler og drept av mennesker som distanserer seg emosjonelt fordi det er umenneskelig å drepe dyr på dyr på samlebånd Anonymkode: 50e6c...5c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Boron Skrevet 3. juli 2020 #165 Del Skrevet 3. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Greia er at for å drikke melk krever vi at dyr lever i et system og blir brukt som maskiner som produserer et produkt vi trenger. Hadde vi lagd melk i en lab uten dyr hadde det ikke vært et problem. Men når vi drikker melk er vi avhengig av at et dyr lever i fangenskap, blir puttet sær i ved hjelp av menneskehender som trenger inn i det og som blir fratatt kalven i ung alder. Altså en dårlig deal for dyrene det gjelder Mulig. Men ingen mennesker bør være "pålagt" å drikke melk. At Norge har melkedrikking som norm er jo bare fullstendig tullete. Melkebransjen har dessuten vært kreative med å tilføre kasein i en rekke ferdigprodukter og proteintilskudd, samt laktose i alt fra medisiner til krydder til mat. Er mat tilsatt protein er det som oftest kasein. Et normalt menneske i Norge i dag får både kasein og laktose nærmest intravenøst gjennom den norske matvareindustrien til alle måltid, selv om man faktisk ikke inntar rene melkeprodukter. Ære være kasein og/eller laktose allergikere/intoleransere, for dem har begrenset utvalg når det kommer til matvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #166 Del Skrevet 3. juli 2020 Just now, Boron said: Mulig. Men ingen mennesker bør være "pålagt" å drikke melk. At Norge har melkedrikking som norm er jo bare fullstendig tullete. Melkebransjen har dessuten vært kreative med å tilføre kasein i en rekke ferdigprodukter og proteintilskudd, samt laktose i alt fra medisiner til krydder til mat. Er mat tilsatt protein er det som oftest kasein. Et normalt menneske i Norge i dag får både kasein og laktose nærmest intravenøst gjennom den norske matvareindustrien til alle måltid, selv om man faktisk ikke inntar rene melkeprodukter. Ære være kasein og/eller laktose allergikere/intoleransere, for dem har begrenset utvalg når det kommer til matvarer. Nei, selvsagt burde ingen være pålagt. Det er jeg enig med. Melkedrikking-propgandaen er ganske voldsom og det kan virke som om man blir benskjør og dør uten melk, selv om de fleste på jordkloden ikke tåler melk og får i seg nok av kalsium og jod. Asiatere burde ikke eksistere om man tror på melkereklamene.. Anonymkode: 50e6c...5c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 3. juli 2020 #167 Del Skrevet 3. juli 2020 Nå liker ikke jeg melk, men når jeg tenker over det er det jo litt rart at vi drikker en annen art sin morsmelk, men jeg syns det er enda rare at mange syns morsmelk fra mennesker er ekkelt. Samboer gurgler i seg flere liter kumelk i uka, men syns det var kvalmt ar jeg oppbevarte morsmelk i kjøleskapet🙈🤷♀️ 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #168 Del Skrevet 4. juli 2020 Ifølge Statens Ernæringsråd var melk brød og poteter basismaten på 1980-tallet. Ikke rart folk ble feite og prøvde alle mulige slankekurer og jojoslanket seg stadig feitere.... Nå vet man heldigvis bedre! Anonymkode: c68d4...e91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #169 Del Skrevet 6. februar 2024 Liker melk Anonymkode: 5f0e1...5d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 6. februar 2024 #170 Del Skrevet 6. februar 2024 Hoppetaujenta skrev (På 14.6.2020 den 12.22): Jeg tror at melk er bra for min kropp, jeg liker smaken og det har jeg tenkt å fortsette å drikke resten av livet, uansett hva politisk korrekte helseforståsegpåere utbasunerer. Sånn er det med den saken. Kald melk er nydelig! Helt enig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå