Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en kollega, av typen "Gretten Gammel Gubbe", som mente det. Kom med fnys når andre voksne satt og drakk melk til lunsjen, for "melk er for kalver!!". Mens han satt der og momset på en brødskive med smør og hvitost... 

Anonymkode: fb129...5bf

Var det ingen som fortalte hva det er laget av? 😂

Anonymkode: 6b346...9e3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det å bry seg om alle levende vesner(ikke kun hunder og katter) er det samme som å være spik spenna sprø har du en merkelig definisjon på å være sprø 

Anonymkode: 10bfa...8a0

Mange er jo totalt blottet for folkeskikk. Dessuten hadde vi mest sannsynlig ikke eksistert hvis vi gjennom tiden bare hadde spist plantebasert. Hadde dødd ut. Mange veganere har dessuten dyr de forer med kjøttmat og er for abort. Dobbeltmoralske.

Anonymkode: 84d78...9c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2020 den 11.12, stan skrev:

Hører av og til dette argumentet om melk. Melk er for kalver, og ikke for mennesker. 

Men det kan man vel si om alt vi spiser. Ingenting er fra naturen til for at vi mennesker skal spise det. 

Gulrøtter er for kaniner eller bananer er for aper, kjøtt er for løver og sånn kan vi fortsette. 

At melken er tiltenkt kalver betyr ikke automatisk at mennesker ikke kan bruke melk som kilde til næring. Så kan vi diskutere om melken er sunn, eller om den inneholder stoffer som er skadelige for noen. 

FYI: Bananer er ikke naturlig tilgjengelig for apene, det er noe de har begynt å spise i dyrehagene.. 

Anonymkode: e2661...f55

AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2020 den 12.22, Hoppetaujenta skrev:

Jeg tror at melk er bra for min kropp, jeg liker smaken og det har jeg tenkt å fortsette å drikke resten av livet,
uansett hva politisk korrekte helseforståsegpåere utbasunerer. Sånn er det med den saken.

:tommelopp: Kald melk er nydelig!

Jeg tåler det ikke, men skulle ønske jeg kunne ha yoghurter til noen av måltidene mine. Det hadde åpnet opp for så mye mer muligheter. Skikkelig fullfett smør til steking, og fløte til kaffen en sjelden gang. Har lyst på det, men kan ikke. Møkka tarm :( 

Anonymkode: 3b985...9af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi mennesker har drukket dyremelk all den tid vi har hatt anledning til å få tak i dette. Fra øyeblikket vi begynte å ha med oss dyr som pakkdyr og niste. Hest og øk feks var ikke kun til å ri på for den som måtte tro det.

Anonymkode: 7dbbe...19f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2020 den 13.02, AnonymBruker skrev:

melkeprotein i større mengder kan gi inflammasjon hos mange - spesielt om man har en revmatisk sykdom e.l. - selv om det ikke "slår ut" på noen test. 

Anonymkode: de1e7...16e

Har du kilde på dette? Eg er skeptisk til ting som ikkje vises på nokon test. 

Anonymkode: 101f1...d7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker ikke melk fordi jeg vil ikke betale for at kuer skal bli voldtatt.

Anonymkode: 3eab7...0ea

Veganer? Eg et kjøt og drikk mjølk. Tenker innimellom at eg skulle ønska eg ikkje gjorde det. Har små barn, og det er ikkje så gøy å fortelje at me et "bæ bæ lille lam" og søte påskekyllingen... Tenker også på kalven som blir adskilt frå kua. Huff. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Europeere tåler i alle fall melk godt. Om det er strengt tatt nødvendig tviler jeg på, så vidt jeg vet er ikke andre folkeslag plaget av kalsiummangel bare fordi de ikke drikker melk. Man kan nok ikke si at det er mindre "naturlig" enn grønnsaker, for det er ingen grønnsaker eller andre planteprodukter man finner i butikken som ligner noe særlig på det som finnes i naturen.

Anonymkode: 6896b...7b1

Sant. Det er veldig få matvarer som er naturlige. 

Eg vil tru andre folkeslag klarte seg godt utan å drikke mjølk fordi dei (opprinnelig) budde i sydligare strøk og fekk d-vitamin fra sola året rundt? Betre opptak av kalsium da? 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange er laktoseintolerante uten at de vet det engang så tror ikke vi er ment til å drikke kumelk, jeg blir iallefall dårlig av laktose, så det kan ikke være bra for oss.

Anonymkode: d70f9...686

Dei fleste folk blir laktoseintolerante når dei veks opp ja. Nordeuropearar flest toler mjølk (pga ein mutasjon)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er det kumelk vi drikker og ikke saue, heste eller geite melk ?

Anonymkode: fd750...1ba

Har ikkje sjekka opp i dette. Vil tru det er fordi det er mest lettvint med ku. Kanskje var det enklare å avle den for å gi større volum, og/ eller for å få mjølk over eit lengre tidsrom? Nokon bønder her som veit meir om dette? (Eg likar godt geitemjølk også. Men har ikkje smakt sauemjølk 🙂 )

Skrevet
On 6/14/2020 at 11:18 AM, AnonymBruker said:

Kua blir til kjøtt. Hannkalven blir til kjøtt. Og nei kua produserer ikke bare ny. Hun har melk fordi hun har blitt inseminert med sæd sånn at hun blir  gravid,så bærekraftig kan man ikke kalle det

Kyr (og andre dyr, forsåvidt) blir DREKTIGE, og de KALVER, og til slutt blir de SLAKTET/ AVLIVET (altså ikke, gravide, føder, og til slutt drept) 

Forøvrig så vil jo alle andre drikker, bortsett fra vann, eplemost og noen typer usukret saft neppe kunne regnes som bærekraftig for det Norske markedet. Juice, kaffe, te, øl, vin osv., er jo importert eller laget av importerte råvarer. Melka er nå iallefall produsert med basis i norske ressurser, iallefall når det gjelder grovforet, og deler av kraftforet. 

Syns egentlig veganere/ dyrevernere/ andre forvirrede sjeler burde prøve å leve kun på kortreist/ norskprodusert mat i et år eller to. Tenker det hadde blitt annen låt i pipa da, og mindre uopplyst moralisering over gode, norske matvaner.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange er jo totalt blottet for folkeskikk. Dessuten hadde vi mest sannsynlig ikke eksistert hvis vi gjennom tiden bare hadde spist plantebasert. Hadde dødd ut. Mange veganere har dessuten dyr de forer med kjøttmat og er for abort. Dobbeltmoralske.

Anonymkode: 84d78...9c1

Ja for det kan jo sammenlignes🙄

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2020 den 11.12, stan skrev:

Hører av og til dette argumentet om melk. Melk er for kalver, og ikke for mennesker. 

Men det kan man vel si om alt vi spiser. Ingenting er fra naturen til for at vi mennesker skal spise det. 

Gulrøtter er for kaniner eller bananer er for aper, kjøtt er for løver og sånn kan vi fortsette. 

At melken er tiltenkt kalver betyr ikke automatisk at mennesker ikke kan bruke melk som kilde til næring. Så kan vi diskutere om melken er sunn, eller om den inneholder stoffer som er skadelige for noen. 

Grunnen til at det sies på den måte er fordi det er naturlig fra naturens sin side at det er «kalver» som drikker melk. Det er kattunger, valper, kje etc... som drikker melk. Alle «voksne» drikker ikke melk.

Lantose intoleranse som vi har valgt å kalle det, er normen i verden. Det er stort sett den vestlige verden som drikker melk, mens resten er de som er naturlige. Vi som tåler melk i voksen alder er dem som har en mutasjon, som gjør at fordøyelsessystemet våres takler melk.

Søt melk er til kalver og sur melk til voksne er det jeg fikk høre på Jærmuseet :) 

Anonymkode: e3c5b...be2

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Kjønnsåpning? Kua har SPENER man melker fra! Dessuten er det ikke voldtekt om gynekologen fører hånden inn i kjønnsåpningen, så den sammenligningen er helt absurd. 

Anonymkode: f96c2...48d

Mennesker stikker hånda inn i kua for å putte inn sæd. Mennesker runker oksen med hendene sine og putter så sæden inn i kua med hendene sine. Det er en form for sex med dyr. Det er ikke en nødvendig helsebeskyttende prosedyre, det er ikke for kua og det er ikke bra for den. Du kan ikke sammenligne med GU. Det er mer likt å sammenligne det med mennesker som runker hunden sin fordi de liker det. 

Anonymkode: 50e6c...5c1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Veganer? Eg et kjøt og drikk mjølk. Tenker innimellom at eg skulle ønska eg ikkje gjorde det. Har små barn, og det er ikkje så gøy å fortelje at me et "bæ bæ lille lam" og søte påskekyllingen... Tenker også på kalven som blir adskilt frå kua. Huff. 

Det er kun pga hjernevaskinga som vi er blitt utsatt for. Så en youtube kanal der det ble poengtert at det var svært få katter og hunder i Europa etter 2 verdenskrig og de regnet med at dyrene hadde havnet på matfatet hos sultne europeere. Det var det eneste alternativet når man ikke fikk tak i annet kjøtt. Og dette kommer til å bli vanlig igjen når det blir mangel på kjøtt i fremtiden. 

Skulle likt å se de som sverger til veganisme når de ikke får tak i hverken bønner, ris eller grønnsaker pga flom, tørke og andre naturkatastrofer pluss pandemier. Alternativet er jo kannibalisme, og da er det vel bedre at vi spiser dyr? Tross alt vil dyr spise oss også når vi blir syke og ikke kommer oss unna jaktende dyr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skulle likt å se de som sverger til veganisme når de ikke får tak i hverken bønner, ris eller grønnsaker pga flom, tørke og andre naturkatastrofer pluss pandemier. Alternativet er jo kannibalisme, og da er det vel bedre at vi spiser dyr? Tross alt vil dyr spise oss også når vi blir syke og ikke kommer oss unna jaktende dyr.

Sant det. Men mange har trua på insekt. Fristar ikkje , men er vel ei vanesak. Sikkert ikkje verre enn å ete reker. Blir spennande å sjå 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun pga hjernevaskinga som vi er blitt utsatt for. Så en youtube kanal der det ble poengtert at det var svært få katter og hunder i Europa etter 2 verdenskrig og de regnet med at dyrene hadde havnet på matfatet hos sultne europeere. Det var det eneste alternativet når man ikke fikk tak i annet kjøtt. Og dette kommer til å bli vanlig igjen når det blir mangel på kjøtt i fremtiden. 

Skulle likt å se de som sverger til veganisme når de ikke får tak i hverken bønner, ris eller grønnsaker pga flom, tørke og andre naturkatastrofer pluss pandemier. Alternativet er jo kannibalisme, da er det vel bedre at vi spiser dyr? Tross alt vil dyr spise oss også når vi blir syke og ikke kommer oss unna jaktende dyr.

Om det hadde oppstått hadde man heller ikke hatt for til dyrene

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager om du følte deg krenket av posten. Jeg kan bli litt revet med. Du har 100% rett i at man blir spik spenna sprø av å lese om og se så mye forferdelig som skjer med dyra i Norge hver dag. Så bobler det litt inni meg, men jeg kan ikke si et kvekk til noen i familien/vennene mine, for da får jeg stempel i panna med en gang av folk som føler seg truffet. Jeg er laaangt ifra perfekt selv og er veldig interresert i å høre fra andre som kan hjelpe meg å bli bedre. Skal ikke trykke det opp i trynet på noen, men si ifra dersom du ønsker at jeg skal poste et par av sakene rund dyrehold i Norge som har kommet ut de siste par mnd. 

Sånn med unntak av utblåsningen min så står jeg da likevel for resten av utsagnene mht næringsstoffer, alternativer og kuslipp/kalvefjerning. Si ifra om det var noe du ikke forstod her så kan jeg utdype.

Anonymkode: 37a8f...59e

Man trenger ikke å døle seg truffet, for å synes at noen er litt vel gærne, altså.. 

Anonymkode: 9fa2b...69c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Resignert skrev:

Kyr (og andre dyr, forsåvidt) blir DREKTIGE, og de KALVER, og til slutt blir de SLAKTET/ AVLIVET (altså ikke, gravide, føder, og til slutt drept) 

Forøvrig så vil jo alle andre drikker, bortsett fra vann, eplemost og noen typer usukret saft neppe kunne regnes som bærekraftig for det Norske markedet. Juice, kaffe, te, øl, vin osv., er jo importert eller laget av importerte råvarer. Melka er nå iallefall produsert med basis i norske ressurser, iallefall når det gjelder grovforet, og deler av kraftforet. 

Syns egentlig veganere/ dyrevernere/ andre forvirrede sjeler burde prøve å leve kun på kortreist/ norskprodusert mat i et år eller to. Tenker det hadde blitt annen låt i pipa da, og mindre uopplyst moralisering over gode, norske matvaner.

Sant. Mykje av norsk landskap passar betre til dyrehold enn til å dyrke korn og grønsaker. Men så var det dette med soya i kraftforet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker stikker hånda inn i kua for å putte inn sæd. Mennesker runker oksen med hendene sine og putter så sæden inn i kua med hendene sine. Det er en form for sex med dyr. Det er ikke en nødvendig helsebeskyttende prosedyre, det er ikke for kua og det er ikke bra for den. Du kan ikke sammenligne med GU. Det er mer likt å sammenligne det med mennesker som runker hunden sin fordi de liker det. 

Anonymkode: 50e6c...5c1

😂 Oh my lord.. 

Anonymkode: 9fa2b...69c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...