Gå til innhold

Melk er for kalver.

stan

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du prøvd sojamelk? Mandelmelk? Rismelk? Cashewmelk? Kokosmelk? 

Hva syntes du om lidelsene du støtter og betaler for? Er det greit at alle kan gå rundt og konsumere opp til 2 liter melk hver dag? Hvordan tenker du planeten hadde blitt dersom alle fulgte ditt konsum?

Anonymkode: 37a8f...59e

Ja, for med mindre absolutt alle i hele verden kan gjøre nøyaktig det samme som deg hele tiden, er det umoralsk av deg å gjøre det. Hva ville skje hvis alle gjorde akkurat som deg da? Ville det vært nok klær, mat, vann og jobb til alle?

Anonymkode: 6896b...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, for med mindre absolutt alle i hele verden kan gjøre nøyaktig det samme som deg hele tiden, er det umoralsk av deg å gjøre det. Hva ville skje hvis alle gjorde akkurat som deg da? Ville det vært nok klær, mat, vann og jobb til alle?

Hehe, det hadde nok blitt litt for mange jurister hvertfall ;) 

Jeg prøver så hardt jeg kan å leve bærekraftig så jeg tror at om alle hadde levd som meg så hadde det blitt nok klær, mat og vann til alle. Mye mindre forurensing og en mer bærekraftig planet. Jeg tar kun kollektivt om jeg må lengre enn jeg kan sykle. Er veganer så da kunne 1/3 av landmassen som idag blir brukt til å holde dyr/ gro mat til dyr bli brukt til å gro mat til mennesker. De enorme vannresursene som går med til dyr kunne også gått til mennesker. Klær kjøper jeg nesten aldri om de ikke er brukt. Så det hadde nok blitt et problem om alle gjorde det slik. Om jeg skal kjøpe så sørger jeg for at det er etisk forsvarlig og laget av gode materialer som bambus osv. 

Så svaret er ja, for det meste. For jeg gjør så godt jeg kan. Er jeg perfekt, nope! Ikke på langt nær! Jeg har en 3 år gammel Fairphone. Jeg bruker Macbook Pro på jobben. Noe av maten min er pakket inn i plast. Mye av maten er pakket inn i papp. Men jeg prøver hele tiden å tenke på hva JEG kan gjøre for å skade planeten og menneskene/dyra så lite som mulig. Det skal også nevnes at jeg ikke trenger bil fordi jeg ikke har barn, har full forståelse for de som trenger det. Det handler om å gjøre det man kan få til. Å drikke opp til 2 liter melk er å pisse på alle rundt seg fordi det er digg for deg.

Sånn nå har jeg svart deg. Jeg ser at du valgte å ikke svare meg. Vil du gjøre det nå?

Hva syntes du om lidelsene du støtter og betaler for? Er det greit at alle kan gå rundt og konsumere opp til 2 liter melk hver dag? Hvordan tenker du planeten hadde blitt dersom alle fulgte ditt konsum?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.nrk.no/trondelag/81-kyr-sultet-til-dode-1.14099071

Var også nylig en sak hvor 77 kyr hadde/ holdt på å drukne i sin even avføring. De stod desperate og løftet hodet over avføringen for så vidt å få puste i "luften" som var så full av amoniakk at den nesten ikke kan kalles luft.

Noen ganger tenker jeg at mennesker burde få kjenne på kroppen hvordan det er å være produksjonsdyr i Norge. Noe de selv støtter opp og betaler for hver dag. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd sojamelk? Mandelmelk? Rismelk? Cashewmelk? Kokosmelk? 

Har faktisk prøvd alle melke sortene du har nevnt, da jeg en periode skulle prøve helt uten kumelk. Det smaker dårlig i forhold til skikkelig melk! Kumelk altså.

Som fløte erstattere o.l går de også til nøds an. 

Kokosmelk/fløte er derimot favoritten, som er veldig godt til mat, spesielt asiatisk. Nam! 

Både kjøper og drikker melk med god samvittighet jeg.  

Godt at ikke alle er som meg, ellers hadde verden gått til helvete for lenge siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er galt med egg? Er enig i at det er jævlig for kua at vi tar melk og kommer aldri til å kjøpe det, men forstår ikke hvorfor veganere ikke spiser egg. Mensen er jo like mye potensielt "liv" som et egg. Det er jo ikke befruktet så ingen babykyllinger lider av det. Vær så snill å ikke angrip meg jeg prøver bare å forstå logikken.

Anonymkode: 3eab7...0ea

Som andre svarer, hanekyllingane blir kverna levande (dei økologiske også). 

"Familiebedriften Steinsland & Co på Bryne produserer 73 prosent av alle verpehøns i Norge – 2,5 millioner hvert år. Det betyr at like mange daggamle haner må avlives. Metoden? De kjøres levende gjennom spinnende kniver. Dette er standard praksis for bransjen i hele Europa, og metoden er godkjent av Mattilsynet." https://www.tv2.no/a/8144425/ 

Industrielt jordbruk er grusomt. Eg et kjøt og egg. Men har stor respekt for dei som lever som veganer!!

Anonymkode: 101f1...d7a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Rights said:

Har faktisk prøvd alle melke sortene du har nevnt, da jeg en periode skulle prøve helt uten kumelk. Det smaker dårlig i forhold til skikkelig melk! Kumelk altså.

Kokosmelk/fløte er derimot favoritten, som er veldig godt til mat, spesielt asiatisk. Nam! 

Godt at ikke alle er som meg, ellers hadde verden gått til helvete for lenge siden :)

Enig med mye her (var jeg som skrev innlegget). Syntes også det var vanskelig å like noe like godt som kumelk for jeg hadde blitt så vandt med smaken (ble dessverre ikke oppdratt vegansk :( ). Til frokost byttet jeg det heller ut med et glass appersinjuice. Ikke sikkert det er hele grunnen, men nå får jeg enda i meg mer enn nok jern! Og jeg som i 20 år hadde for lite av dette! C-vitamin som hjelper opptak vs. kalsium som blokkerer. Hypotesen min er hvertfall at det har hjulpet! Ellers drakk jeg ikke voldsomme mengder melk fra før av heller.

Har du prøvd Gryr? Ser ut som en fløtekartong og er basert på kokos tror jeg (men smaker ikke noe kokos). Syntes helt ærlig at kremen derfra er sååå mye bedre enn med vanlig fløte. Vanlig fløte ble liksom så "fettete". Gryr er også super til sauser, kremete supper etc..

Ellers er kokosmelk supert i asiatisk mat ja! Kjempedigg! 

De fleste er dessverre som deg, ikke like ille nei, men verden er på god vei til helvete uansett. Skulle ønske folk brydde seg mer..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
22 minutter siden, Rights skrev:

Folk har ulik smak ja. Eg er ikkje vegetarianer, men prøvde havredrikk for å prøve noko nytt. Er litt dyrare, men eg synes det smakar så godt at eg no drikk meir av dette enn av kumjølk. Men "må" ha kumjølk i kaffi. Har ikkje bytt ut jogurt eller syrna mjølk med erstatningar, og synes også kvit saus blir rar med alternativ mjølk. Så eg har ikkje planar om å kutte ut kumjølk med det første. Føler også på at eg gjer noko feil dersom eg ikkje støttar norsk jordbruk (det er ikkje så miløvennlig men likevel) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Folk har ulik smak ja. Eg er ikkje vegetarianer, men prøvde havredrikk for å prøve noko nytt. Er litt dyrare, men eg synes det smakar så godt at eg no drikk meir av dette enn av kumjølk. Men "må" ha kumjølk i kaffi. Har ikkje bytt ut jogurt eller syrna mjølk med erstatningar, og synes også kvit saus blir rar med alternativ mjølk. Så eg har ikkje planar om å kutte ut kumjølk med det første. Føler også på at eg gjer noko feil dersom eg ikkje støttar norsk jordbruk (det er ikkje så miløvennlig men likevel) 

Så kult at du har prøvd og liker havremelk! Jeg digger også det! Greit nok at det tar tid med andre områder. Har du prøvd mandelmelk i kaffen? Hater kaffe selv, men jeg har flere venninder som sverger til at det er mye bedre enn kumelk selv om de ellers ikke er veganere og drikker kumelk. Som en annen foreslo over her så har det kommet noe nytt som heter Gryr, den er det eneste som funker til hvit saus for meg.

Norsk jordbruk kan du støtte i sååå mye annet enn melk. Frukt og grønnsaker fra Norge er kjempegodt! Eplejuice fra Hardanger! Nam! Eller den fra Egge gård er min favoritt egentlig, men den er litt dyr så det blir mest til ekstra kos :) Det man støtter når man kjøper kumelk er først og fremst ekstrem lidelse hos dyr som ikke kan stå opp for seg selv samt et elendig valg for miljøet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Bra at du gjør noe for miljøet og planeten, det mener jeg!

Men poenget mitt var at det er et falskt dilemma å snakke om "hva om alle hadde gjort som deg" i denne sammenhengen, for det er en rent hypotetisk problemstilling. Alt hjelper, og jeg synes det er fint at folk fokuserer på forskjellige ting. For min del består engasjementet konkret i at jeg gjerne kjøper lokalt produserte varer (selv om jeg er veldig usikker på hvor mye det har å si for miljøet, ser jeg verdien i å støtte lokale bønder og bedrifter), jeg gir ganske mye til veldedighet, jeg prøver å ikke kaste mat, og jeg bruker ofte bil i stedet for sykkel. Som du selv sier er det langt fra perfekt, men noe er det jo.

Når det gjelder produkter fra dyr, har jeg funnet ut at med den dyrevelferden vi har i Norge, fokuserer jeg først og fremst på egen helse og dernest dyrevelferd. I praksis betyr det at jeg spiser mye kjøtt og fisk, men helst fra produsenter som kjører frittgående osv. Det er mulig jeg kommer til å kutte ned på meieriprodukter siden jeg ikke er helt komfortabel med at kalver skilles fra moren før det er naturlig, men norsk sau og storfe spiser jeg med god samvittighet. Insekter vil forhåpentligvis bli vanlig i norske butikker etter hvert.

Og forresten kommer min neste telefon til å bli en Fairphone også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er folk så lettlurte at de tror at det er mer miljøvennlig og bærekraftig å være veganer i Norge? Har dere vært utenfor Oslo i det hele tatt? Mesteparten av Norge er uegnet til åkerdrift. Morenejord og ulendt terreng. Kun ca 3% av Norges areal kan brukes til åker. Hvordan er det bærekraftig?

Og dyrevelferd-argumentet kjøper jeg heller ikke. Åkerdrift er biologisk massemord. Man dreper og fjerner alt som før levde på området. Busker, trær, blomster, gnagere, fugler, insekter, slanger, snegler osv. Alt skal bort fordi man vil bare at det man sår i åkeren skal leve der, og man vil ikke at noe skal stjele næringen eller spise planten. Hvis man heller velger kjøtt og andre animalske produkter fra dyr som har beitet, så dreper man færre dyr, man er mer miljøvennlig, det er mer bærekraftig.

Og i tillegg er det sunt med naturlige dyreprodukter. Det finnes ikke en eneste intervensjonsstudie som beviser at rent, naturlig kjøtt og dyreprodukter er usunt. Vegetarianere er bare sunnere enn altere i observasjonsstudier fordi de er mer helsebevisste som betyr at de trener mer, røyker mindre, drikker mindre alkohol, sover mer osv. Når man sammenligner helsebevisste vegetarianere med helsebevisste altetere, eller ikke-helsebevisste vegetarianere med ikke-helsebevisste altetere så er alteterne sunnere. 

Vi får mindre og mindre matjord, og mer og mer ørken i verden. Åkerdrift er en stor bidragsyter til dette, og beiting gir mer matjord og gjør ørkenområder fruktbare igjen.

Den beste måten å øke matjorda på er beiting. Regenerativt landbruk binder mer CO2 enn det slipper ut. Beiting er en stor del av regenerativt landbruk. Åkerdrift tar næring ut av jorda. Beiting gir næring til jorda. Det tar ca 10 år med intensiv åkerdrift å bruke opp all næringen det tok 1000 år med beiting å bygge opp. Og metan fra dyr har et kretsløp på bare 10 år, så metan fra dyr er ikke et problem i det hele tatt.

Hver gang du pløyer jorda, så slipper jorda store mengder drivhusgasser siden du lager stort sår i marken. Beiting krever ikke at man pløyer jorda, men det gjør åkerdrift.

Når du fjerner alle de flerårige plantene med lange røtter, så fjerner du også grunnmuren av økosystemet. Uten de lange røttene til flerårige planter så klarer ikke matjorda å holde på vannet eller ta til seg vann like bra. Hva skjer da når man har en god regnskur? Vannet blir liggende på toppen og skyller med seg næring ut i nærmeste vassdrag hvor det blir for mye næring og oppblomstring av alger. Som igjen dreper fiskene der.

Planter spiser også dyr. Dere er naive hvis dere tror noe annet. Jeg fikk tips om å strø eggeskall i potteplantene og etter at jeg gjorde det har de vokst veldig. Gamle gravlunder er ofte veldig frodige... masse mineraler i jorda der. ;)

Og de propagandatallene vi har fått servert fra vegetarianerne om vann er helt feil. 94% av alt vannet som blir brukt til konvensjonell kjøtt-produksjon er regnvann. For beitefôret kjøtt er vi oppe i ca 97%. Det er jo en grunn til at de bare har en geit eller en ku i tørre, fattige strøk og ikke åker. Beiting krever mindre vann enn åkerdrift. Det krever ca 50-280 gallons vann for å produsere et pund biff. Et pund ris, avocado, valnøtter, sukker krever ca 400 gallons

Vil dere gjøre noe godt for miljøet, spis mer kjøtt fra dyr som har beitet. Jo flere som etterspør, jo flere dyr får gå ute og beite. Beitefôret kjøtt kan blant annet bestilles fra Fritt og Vilt. Litt lenge til neste levering nå da siden de tar sommerferie... Du kan nok også finne noe på økoguiden.

Anonymkode: 5a976...7f6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder produkter fra dyr, har jeg funnet ut at med den dyrevelferden vi har i Norge, fokuserer jeg først og fremst på egen helse og dernest dyrevelferd. I praksis betyr det at jeg spiser mye kjøtt og fisk, men helst fra produsenter som kjører frittgående osv. Det er mulig jeg kommer til å kutte ned på meieriprodukter siden jeg ikke er helt komfortabel med at kalver skilles fra moren før det er naturlig, men norsk sau og storfe spiser jeg med god samvittighet.

Den eksepsjonelle dyrevelferden i Norge er i stor grad en myte. Ta norsk sau for eksempel. Ja, de fleste får gå ute en del om sommeren, og det er den perioden det fokuseres på. Men resten av året står de inne. Mange andre land har plasskrav til hvor mange sauer som kan stå sammen per kvm, det har ikke Norge. I Norge er det heller ikke krav til hva slags gulv eller underlag de skal ha. 

Anonymkode: f9386...5eb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er folk så lettlurte at de tror at det er mer miljøvennlig og bærekraftig å være veganer i Norge? Har dere vært utenfor Oslo i det hele tatt? Mesteparten av Norge er uegnet til åkerdrift. Morenejord og ulendt terreng. Kun ca 3% av Norges areal kan brukes til åker. Hvordan er det bærekraftig?

Dette er en feil jeg ser mange gjentar hele tiden. Det er 3% som er brukt til dyrket mark nå, det er mer potensiale i Norge enn det...

Og dyrevelferd-argumentet kjøper jeg heller ikke. Åkerdrift er biologisk massemord. Man dreper og fjerner alt som før levde på området. Busker, trær, blomster, gnagere, fugler, insekter, slanger, snegler osv. Alt skal bort fordi man vil bare at det man sår i åkeren skal leve der, og man vil ikke at noe skal stjele næringen eller spise planten. Hvis man heller velger kjøtt og andre animalske produkter fra dyr som har beitet, så dreper man færre dyr, man er mer miljøvennlig, det er mer bærekraftig.

Du vet at det kreves plass til å bygge fjøs og åker som skal mate dyrene i fjøset? Man fjerner flere snegler fra dyredrift enn plantedrift. Man dreper dyrene der man bygger fjøs, man dreper dyrene der man har åker til gress som dyra spiser, man dreper dyr der man bygger slakteri og man dreper selv dyrene. 

Kuer beiter også og "stjeler" næring fra området de beiter i. Det er derfor bæsjen deres brukes som gjødsel, fordi man bruker næringen som de har spist og bæsjer ut igjen på andre områder. Beiting kan i noen tilfeller skade naturen det beites på, men det kommer an på klima, vær osv. 

Vi får mindre og mindre matjord, og mer og mer ørken i verden. Åkerdrift er en stor bidragsyter til dette, og beiting gir mer matjord og gjør ørkenområder fruktbare igjen.

Linser fungerer også bra mot ørkenspredning. Linser gir næring til jorda. 

Ser nå at innlegget fortsetter med veldig mange påstander der du finner tilsvarende problemer med husdyrdrift. Mange av påstandene er unøyaktige, feil eller har tilsvarende problemer i husdyrbruk. Jeg vil ikke rekke svare på alle, tror ikke jeg er interessert i det heller, for dette er åpenbart myter som blir gjentatt og gjentatt og man håper folk tror på det slik man tror på det selv til slitt. Så stanser her. 

Planter spiser også dyr. Dere er naive hvis dere tror noe annet. Jeg fikk tips om å strø eggeskall i potteplantene og etter at jeg gjorde det har de vokst veldig. Gamle gravlunder er ofte veldig frodige... masse mineraler i jorda der. ;)

Anonymkode: 5a976...7f6

Hahaha, hva? Skulle det være et problem at planter bruker eggeskal som næring om det er tilgjengelig? Denne logikken, bare hva? Det finnes planter som spiser mus og andre små pattedyr også... Det har nøyaktig ingenting å si for denne "diskusjonen". 

Anonymkode: 50e6c...5c1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hei,

Kan vi snakke litt om det du linker til her? Og hvor feil det er? Forskerhjertet mitt gråter

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte...ehm med at de ikke bruker pound/gallon i rapporten? At de ikke EN gang nevner hverken ris, avocado, valnøtter eller sukker? At ingen av tallene dine finnes i rapporten?

Når man snakker om denne rapporten så bør det også nevnes at: 

Funding

Funded in part by The Beef Checkoff and the USDA's Agricultural Research Service. The authors thank Dr. K.R. Stackhouse-Lawson for her effort in initiating this project and others of the National Cattlemen's Beef Association for their help in obtaining information supporting this analysis.

Det er som å be tobakkindustrien lage rapport på helsefordelene ved røyking (hvilket de også har gjort i tusentall).

– to produce one pound of beef is 1,799 gallons of water; one pound of pork takes 576 gallons of water. As a comparison, the water footprint of soybeans is 216 gallons; corn is 108 gallons. https://foodtank.com/news/2013/12/why-meat-eats-resources/

- In order to reduce the pressure on the world’s water resource associated with their consumption pattern, individuals have the option of shifting from a meat-rich to a vegetarian diet. The water footprint of an individual consumer depends to a large extent on the type of diet of the individual. Meat-based diets have a larger water footprint compared to a vegetarian diet. https://www.waterfootprint.org/media/downloads/Report-48-WaterFootprint-AnimalProducts-Vol1.pdf

- People often ask, “What’s the best way to reduce my water footprint?” and the conversation always drifts to meat eating. That’s because meat, especially beef, has a large water footprint — 1,800 gallons of water per pound of beef produced. https://www.watercalculator.org/news/articles/beef-king-big-water-footprints/

Når det er nevnt så skal jeg være enig i at det også tar mye vann (dog ikke i nærheten mengdene til kjøtt) for å produsere både mandler, avokadoer og valnøtter. Man bør derfor ikke spise for store mengder av dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Hei,

Kan vi snakke litt om det du linker til her? Og hvor feil det er? Forskerhjertet mitt gråter

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte...ehm med at de ikke bruker pound/gallon i rapporten? At de ikke EN gang nevner hverken ris, avocado, valnøtter eller sukker? At ingen av tallene dine finnes i rapporten?

Når man snakker om denne rapporten så bør det også nevnes at: 

Funding

Funded in part by The Beef Checkoff and the USDA's Agricultural Research Service. The authors thank Dr. K.R. Stackhouse-Lawson for her effort in initiating this project and others of the National Cattlemen's Beef Association for their help in obtaining information supporting this analysis.

Det er som å be tobakkindustrien lage rapport på helsefordelene ved røyking (hvilket de også har gjort i tusentall).

– to produce one pound of beef is 1,799 gallons of water; one pound of pork takes 576 gallons of water. As a comparison, the water footprint of soybeans is 216 gallons; corn is 108 gallons. https://foodtank.com/news/2013/12/why-meat-eats-resources/

- In order to reduce the pressure on the world’s water resource associated with their consumption pattern, individuals have the option of shifting from a meat-rich to a vegetarian diet. The water footprint of an individual consumer depends to a large extent on the type of diet of the individual. Meat-based diets have a larger water footprint compared to a vegetarian diet. https://www.waterfootprint.org/media/downloads/Report-48-WaterFootprint-AnimalProducts-Vol1.pdf

- People often ask, “What’s the best way to reduce my water footprint?” and the conversation always drifts to meat eating. That’s because meat, especially beef, has a large water footprint — 1,800 gallons of water per pound of beef produced. https://www.watercalculator.org/news/articles/beef-king-big-water-footprints/

Når det er nevnt så skal jeg være enig i at det også tar mye vann (dog ikke i nærheten mengdene til kjøtt) for å produsere både mandler, avokadoer og valnøtter. Man bør derfor ikke spise for store mengder av dette.

Hahaha! BOOM *mikedrop!

Altså, jeg spiser kjøtt, men prøver å redusere det til 1-2 dager i uka (inkl. pålegg osv)..likevell er jeg ikke så dum at jeg prøver å påstå at kjøttet mitt bruker mindre vann enn plantemat. Det blir jo på linje med å mene at at jorda er flat! Har all verdens respekt for vegetarianere/veganere og håper jeg kanskje kan prøve meg på vegetarianer en gang i framtiden! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/19/2020 at 11:34 AM, AnonymBruker said:

Men hvilken praktisk betydning har det at den og den planten krever så og så mye vann? Hvis man dyrker i tørre områder og må utnytte vannet mest mulig er det relevant, men her i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/19/2020 at 9:31 AM, AnonymBruker said:

Den eksepsjonelle dyrevelferden i Norge er i stor grad en myte. Ta norsk sau for eksempel. Ja, de fleste får gå ute en del om sommeren, og det er den perioden det fokuseres på. Men resten av året står de inne. Mange andre land har plasskrav til hvor mange sauer som kan stå sammen per kvm, det har ikke Norge. I Norge er det heller ikke krav til hva slags gulv eller underlag de skal ha. 

Anonymkode: f9386...5eb

Dyrevelferd kan selvsagt alltid bli bedre, og det tror jeg faktisk den vil bli også. Folk bryr seg mer og lovverket blir strengere. Jeg har vært i en del sauefjøs, og aldri sett at dyra blir skadet av underlaget. Bøndene trenger at dyra er friske. Det virker ikke direkte trivelig å bo forholdsvis trangt innomus i flere måneder, men det ville heller ikke være forsvarlig å la dem gå løst ute hele vinteren.

Men det blir som sagt en avveining mellom helse, dyrevelferd og økonomi, og det er stort sett i den rekkefølgen jeg prioriterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dyrevelferd kan selvsagt alltid bli bedre, og det tror jeg faktisk den vil bli også. Folk bryr seg mer og lovverket blir strengere. Jeg har vært i en del sauefjøs, og aldri sett at dyra blir skadet av underlaget. Bøndene trenger at dyra er friske. Det virker ikke direkte trivelig å bo forholdsvis trangt innomus i flere måneder, men det ville heller ikke være forsvarlig å la dem gå løst ute hele vinteren.

Men det blir som sagt en avveining mellom helse, dyrevelferd og økonomi, og det er stort sett i den rekkefølgen jeg prioriterer.

Kjøtt og melk betyr ikke automatisk bra helse,og hva økonomi angår er det vel ingen ting som er billigere en rene plantemat(ris,bønner,belgfrukter osv osv)

Anonymkode: 10bfa...8a0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøtt og melk betyr ikke automatisk bra helse,og hva økonomi angår er det vel ingen ting som er billigere en rene plantemat(ris,bønner,belgfrukter osv osv)

Med mindre du er allergisk eller intolerant for melkeprodukter er det glimrende næring. Kjøtt inneholder alt vi trenger og kroppen tar næringen opp mye lettere enn fra planteprodukter. Evolusjonen har nå engang gjort det slik at vi er skapt for å spise mye kjøtt og fett fra dyr. Med unntak av noen få sjeldne fiskearter og padder kan vi spise så og si alt av dyr. I motsetning til planter, hvor det aller meste er enten giftig eller ufordøyelig for mennesker. Planter må avles fram til det ugjenkjennelige, vi kan bare spise deler av dem, og næringen i dem tas opp dårlig sammenlignet med kjøtt og fisk, de inneholder for mye omega-6 i forhold til omega-3 osv. Så jo, jeg tenker det er en viss automatikk i at kjøtt gir god helse, spesielt om man spiser hele dyret og ikke lar alt av innmat, fett og marg ligge igjen. I dag KAN man leve sunt på bare grønnsaker, men det krever mye kunnskap og planlegging. Så jeg kjører safe og prøver å spise mest mulig kjøtt og minst mulig planter, spesielt korn og andre ting med mye karbohydrat. Det er dyrere, men når jeg merker hva det gjør for helsa mi synes jeg helt klart det er verdt det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva økonomi angår er det vel ingen ting som er billigere en rene plantemat(ris,bønner,belgfrukter osv osv)

Som samtidig er sunt? Du må gjerne skissere opp en meny som vil gi kroppen alle vitaminer og mineraler den trenger (du må legge til hva det koster for kosttilskuddene du trenger for å få til dette) og si hva det vil koste for 2000 kcal/dag i 30 dager. Husk å få med alle aminosyrene i riktige nivåer (noe jeg ikke trenger å tenke på siden kjøtt inneholder aminosyrer i riktige nivåer alene)

Ett forslag på carnivore er:

400 g kjøttdeig (kjøp 2 x 400 g til 55 kr - ser ofte det tilbudet på coop)
6 egg (ca 300 gram) (kjøp 30 egg hos bonde - jeg betaler 40 kr for 30 egg)
100 g meierismør til steking (500g koster ca 40 kroner - man kan sikkert få det enda billigere på tilbud)
Litt salt (nesten gratis)
Kosttilskudd: ingen

Kcal per dag: 2009
Fett per dag: 170 g (76%)
Protein per dag: 120g (24%)
Karbohydrater per dag: 1,4g (0%)
Koster per dag: 43,5 kr
Koster per måned (30 dager): 1305 kr

Man kan også gjerne legge til litt lever eller annen innmat. Lever koster ca 50 kr for en kg. 

Vitaminer og mineraler er enklere for meg enn for deg siden kjøtt inneholder alt vi trenger, og jo mindre karbohydrater man spiser, jo mindre c-vitamin trenger man, så jo, det er nok c-vitamin i dette. Det er c-vitamin i kjøtt. Det har blitt gjort en studie på 2 antropologer som kom tilbake fra inuittene og fortalte at de hadde levd på kun animalskt i flere år. Det nektet forskererne å tro på. Så de to antropologene stilte seg til disposisjon for forskerne og ble lagt inn på sykehus noen måneder med konstant overvåkning, og så fikk de lov til å dra hjem, men fortsatt under overvåkning. Resultatet var at de hadde perfekt helse og gode vitamin- og mineralnivåer etter å ha spist kun animalskt i over ett år.

Anonymkode: 03f91...b3c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du er allergisk eller intolerant for melkeprodukter er det glimrende næring. Kjøtt inneholder alt vi trenger og kroppen tar næringen opp mye lettere enn fra planteprodukter. Evolusjonen har nå engang gjort det slik at vi er skapt for å spise mye kjøtt og fett fra dyr. Med unntak av noen få sjeldne fiskearter og padder kan vi spise så og si alt av dyr. I motsetning til planter, hvor det aller meste er enten giftig eller ufordøyelig for mennesker. Planter må avles fram til det ugjenkjennelige, vi kan bare spise deler av dem, og næringen i dem tas opp dårlig sammenlignet med kjøtt og fisk, de inneholder for mye omega-6 i forhold til omega-3 osv. Så jo, jeg tenker det er en viss automatikk i at kjøtt gir god helse, spesielt om man spiser hele dyret og ikke lar alt av innmat, fett og marg ligge igjen. I dag KAN man leve sunt på bare grønnsaker, men det krever mye kunnskap og planlegging. Så jeg kjører safe og prøver å spise mest mulig kjøtt og minst mulig planter, spesielt korn og andre ting med mye karbohydrat. Det er dyrere, men når jeg merker hva det gjør for helsa mi synes jeg helt klart det er verdt det.

Og hvorfor inneholder melk og kjøtt næring tror du? Og hvorfor har fisken omega 3? Og nei de fleste planter et ikke giftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...