AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #81 Del Skrevet 16. juni 2020 Så vidt jeg vet så er insemineringsprosessen for en ku at de putter armen inn i rompa på kua, holder livmoren fast på innsiden og setter inn et instrument med sæd vaginalt. Det bør være ganske åpenbart at dette er ubehagelig for kua og ikke likestilt med når et menneske er hos gynekologen. Selv om det er forskjell på kuer og mennesker er det ubehagelig for alle skapninger at det rotes rundt i indre organer, i tillegg er kuer sosiale flokkdyr med sterkt morsinstinkt som føler sorg når kalvene tas bort. Kalver har også behov for nærhet til moren og etter hvert resten av flokken sin, men de må ofte stå alene i båser kort tid etter fødsel. Mennesker klarer seg helt fint uten melk og meieriprodukter, at vi synes at det er godt å spise synes jeg ikke er god nok grunn til å påføre kontinuerlig fysisk og psykisk smerte til dyr i 4-5 år for så å drepe dem. I noen tilfeller er/var det kanskje en nødvendighet, men i dag, i Norge, kan vi velge å gjøre ting annerledes og behandle dyr bedre uten at det går negativt ut over oss selv. Anonymkode: f9386...5eb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #82 Del Skrevet 16. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Så vidt jeg vet så er insemineringsprosessen for en ku at de putter armen inn i rompa på kua, holder livmoren fast på innsiden og setter inn et instrument med sæd vaginalt. Det bør være ganske åpenbart at dette er ubehagelig for kua og ikke likestilt med når et menneske er hos gynekologen. Selv om det er forskjell på kuer og mennesker er det ubehagelig for alle skapninger at det rotes rundt i indre organer, i tillegg er kuer sosiale flokkdyr med sterkt morsinstinkt som føler sorg når kalvene tas bort. Kalver har også behov for nærhet til moren og etter hvert resten av flokken sin, men de må ofte stå alene i båser kort tid etter fødsel. Mennesker klarer seg helt fint uten melk og meieriprodukter, at vi synes at det er godt å spise synes jeg ikke er god nok grunn til å påføre kontinuerlig fysisk og psykisk smerte til dyr i 4-5 år for så å drepe dem. I noen tilfeller er/var det kanskje en nødvendighet, men i dag, i Norge, kan vi velge å gjøre ting annerledes og behandle dyr bedre uten at det går negativt ut over oss selv. Anonymkode: f9386...5eb Meieriprodukter er noe av det verste som finnes for mennesker, dyr og planeten! Bare egoister som drikker det. Anonymkode: 37a8f...59e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #83 Del Skrevet 16. juni 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du jeg har lest mye om det du. Anonymkode: 84d78...9c1 Men poenget har du misset... Anonymkode: 10bfa...8a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #84 Del Skrevet 16. juni 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei det er vi ikke! Anonymkode: 10bfa...8a0 Ok, da skjønte jeg ikke hva du mente, men om du ikke ønsker å overbevise meg om noe er det helt greit. Anonymkode: 9837b...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. juni 2020 #85 Del Skrevet 16. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En full jente kan ikke gi samtykke til hånd i kjønnsorganet - Et dyr kan ikke gi samtykke til hånd i kjønnsorganet. En som bestiller time hos gynekolog har gitt sitt samtykke. Som du ser blir jo denne sammenligningen helt feil. Er det kun tittelen som bestemmer? I så tilfelle bør det være det samme om en veterinær på fest kan stikke hånda i trusa på en full jente på fest da? Fordi hen har tittelen veterinær. Anonymkode: 37a8f...59e Et barn kan ikke gi samtykke til operasjoner m.m., derfor gjør foreldrene det. Det samme gjelder dyr. Her ordner eieren for godt dyrehold, herunder formering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #86 Del Skrevet 16. juni 2020 7 minutter siden, Brunello skrev: Et barn kan ikke gi samtykke til operasjoner m.m., derfor gjør foreldrene det. Det samme gjelder dyr. Her ordner eieren for godt dyrehold, herunder formering. De gjør det ikke fordi det er bra for dyrene, de gjør det fordi det er et marked for produktene som produseres. Og de trenger at kuene blir drektige hvert år for å få optimal melkeproduksjon, og for å få nye hunnkalver som skal erstatte mødrene når de slaktes. Det kan ikke sammenlignes med en operasjon som er til barnets beste. Det er "godt" dyrehold fra eieren og forbrukerens perspektiv, fordi det gir størst effektivitet, avkastning og billigere produkter. Det er ikke godt for kuene. Anonymkode: f9386...5eb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #87 Del Skrevet 16. juni 2020 Hvordan hadde dere følt dere da? Om noen kom inn på fødestua og tok fra deg baby nr.1,2,3,4,5 osv for at andre skulle ha melka di? Etter et år skal du bli tvangsinsminiert igjen bare for å føde enda en baby som du aldri hverken får sett eller blitt kjent med? Og den dagen kroppen din er så sliten at den ikke klarer mer så blir du sendt rett til et slakteri? Nei, kyr er ikke mennesker, men de har et sterkt morsinstinkt og de ELSKER barna sine. Det har ingen grunn til å stjele barna deres fra dem, noe dere gjør om dere drikker melk. Mennesker skal ikke bli et tonn med ku, da trenger vi ikke morsmelka til en annen art for å klare oss. Det er ekstremt stygt, det er ekkelt, melk er bevist ikke bra for oss(https://www.dn.no/helse/mye-melk-kan-forkorte-livet-ditt/2-1-42109). Det er rett og slett hjernevask og det er utrolig trist, for det går ut over små kalver, babyer, som enten blir tvunget til å føde masse kalver selv eller blir slaktet når de er store nok. En annen ting å tenke på; sykdommer som f.eks korona kom fordi vi spiser kjøtt og utnytter dyr slik vi vil. Jeg bryr meg ikke om du ikke liker å høre det, det er sant. Korona og andre sykdommer vil komme tilbake om vi ikke skjerper oss. Dyr er ikke på jorden for å bli utnyttet av oss, vi er ikke så primitive at vi må bruke kroppene deres for å overleve. Vi klarer oss fint uten, men vi vil ikke. Og det blir døden for dem, døden for planeten og døden for oss. Mange vil himle med øyene over det jeg har å si nå(jævla veganer), men husk at jeg har ingenting å vinne på at folk lever mer plantebasert. Jeg er nok død før jorden dør. Jeg er et menneske som bryr meg om dyr, jeg elsker dem og jeg vil ikke at folk skal spise dem eller ting som kommer fra dem. Jeg elsker naturen og regnskogen og dyr og mennesker som lever der, den blit kuttet ned pga dyreutnyttelse. Jeg bryr meg om mennesker, de menneskene som har dødd og kommer til å dø fordi du skal ha kjøtt, egg og melk. Det er egoisme. Ekstrem egoisme. Om du er interessert i å forandre deg vil jeg anbefale: The game changers, What the Health, Dominion, Cowspiracy og Forks over knives. Anonymkode: 0fc6a...614 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #88 Del Skrevet 16. juni 2020 1 hour ago, Brunello said: Et barn kan ikke gi samtykke til operasjoner m.m., derfor gjør foreldrene det. Det samme gjelder dyr. Her ordner eieren for godt dyrehold, herunder formering. Men i...alt blir jo vridd og dratt på her! Siden du valgte et nytt eksempel så får jeg gå ut ifra at du var enig med meg da jeg viste til at en full jente som ikke kan gi samtykke = et dyr som ikke kan gi samtykke. Så det var den, skal vi se på hvorfor denne nye ikke blir riktig heller og hvordan den EGENTLIGE sammenligningen blir: Et barn kan ikke gi samtykke til operasjoner og andre ting som er nødvendige for forbedring av helse = et dyr kan ikke gi samtykke til operasjoner og ting som er nødvendig for forbedring av helse. Der. NÅ stemmer den. Evt. kan man jo dra den til at et barn kan ikke gi samtykke til at fremmede skal innseminere...ja du skjønner hvor det går..og det kan ikke dyr heller. Ser du forskjellen her? Tror alle er enige i at om et barn eller dyr har åpent brudd eller annen skade så må de hjelpes og opereres selv om de ikke får gitt samtykke. Dette er i deres egen beste interresse. Eller skal vi gå 3 for 3? Dra et nytt forsøk på et eksempel ut av fornektelses-hatten? Anonymkode: 37a8f...59e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #89 Del Skrevet 16. juni 2020 2 hours ago, Brunello said: Et barn kan ikke gi samtykke til operasjoner m.m., derfor gjør foreldrene det. Det samme gjelder dyr. Her ordner eieren for godt dyrehold, herunder formering. Men du ville ikke samtykket til å putte sæd inn i et jentebarn med hendene alikevel. Hadde en forelder sagt det hadde du sagt det var dårlige foreldre. Så hva sier du da om en dyreeier som syntes det er greit å gjøre det mot et dyr...? Det er ikke godt dyrehold. Godt dyrehold hadde vært at kua fikk kalv på naturlig vis og kalven fikk gå med moren slik som alle instinkter i dyra er ment for. Men her tar kalven vekk fra moren innen få dager for at vi skal ta melka til menneskene. Så etter at kua har fått kalv på unaturlig vis, tas kalven fra henne i tillegg. Det er ingenting i dette som er bra for kua eller bra dyrehold. Den eneste måten dette er "bra" på er om man ser på kuene som maskiner menneskene kan bruke som de vil for å få produkter utifra. Dersom man ser bort ifra at kuer kan føle ubehag, smerte, stress og tilknytning til kalv. Det er ingenting ved denne prosessen som er å ta godt vare på kua. Kua har det jævlig hele veien. Anonymkode: 50e6c...5c1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. juni 2020 #90 Del Skrevet 16. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men i...alt blir jo vridd og dratt på her! Siden du valgte et nytt eksempel så får jeg gå ut ifra at du var enig med meg da jeg viste til at en full jente som ikke kan gi samtykke = et dyr som ikke kan gi samtykke. Så det var den, skal vi se på hvorfor denne nye ikke blir riktig heller og hvordan den EGENTLIGE sammenligningen blir: Et barn kan ikke gi samtykke til operasjoner og andre ting som er nødvendige for forbedring av helse = et dyr kan ikke gi samtykke til operasjoner og ting som er nødvendig for forbedring av helse. Der. NÅ stemmer den. Evt. kan man jo dra den til at et barn kan ikke gi samtykke til at fremmede skal innseminere...ja du skjønner hvor det går..og det kan ikke dyr heller. Ser du forskjellen her? Tror alle er enige i at om et barn eller dyr har åpent brudd eller annen skade så må de hjelpes og opereres selv om de ikke får gitt samtykke. Dette er i deres egen beste interresse. Eller skal vi gå 3 for 3? Dra et nytt forsøk på et eksempel ut av fornektelses-hatten? Anonymkode: 37a8f...59e Selvfølgelig er jeg enig i at dyr ikke kan samtykke. De brukes i produksjon. Hadde vi ikke spist kjøtt, ville det nesten ikke vært dyr. Og vi trenger skinn og ull fra dyr i tillegg til kjøtt, melk og andre biprodukter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #91 Del Skrevet 17. juni 2020 10 hours ago, Brunello said: Selvfølgelig er jeg enig i at dyr ikke kan samtykke. De brukes i produksjon. Hadde vi ikke spist kjøtt, ville det nesten ikke vært dyr. Og vi trenger skinn og ull fra dyr i tillegg til kjøtt, melk og andre biprodukter. Vi trenger ikke melkeprodukter. Å putte sæd inn i kua og ta fra den kalven som er 1-3 dager gammel er helt unødvendig tortur av kua Anonymkode: 50e6c...5c1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #92 Del Skrevet 17. juni 2020 12 hours ago, Brunello said: Selvfølgelig er jeg enig i at dyr ikke kan samtykke. De brukes i produksjon. Hadde vi ikke spist kjøtt, ville det nesten ikke vært dyr. Og vi trenger skinn og ull fra dyr i tillegg til kjøtt, melk og andre biprodukter. Jeg tror faktisk det er første gangen jeg hører det den veien. Den klassiske kommentaren er jo "Hadde vi ikke spist kjøtt, så hadde det blitt alt for mange dyr på jorda" så den var ny for meg å argumentere for det motsatte. Du har rett i at de over 150 milliardene dyrene som blir drept for mat hvert år kanskje ikke hadde eksistert. Men når rundt 1/3 av jordens landmasse blir brukt til dyreproduksjon så kan en kanskje tenke seg til hvor mye dyreliv som kunne blomstret opp der. Istedet hugger vi grådig ned Amazonas og tar over dyrs naturlige habitater over hele verden for en haug med ting vi ikke trenger. Nei, vi trenger ikke skinn (her er det så mange alternativer fuske-skinn at jeg ikke får listet alle men anbefaler å sjekke opp), ull (bambus er genialt), kjøtt, melk eller andre biprodukter (igjen så mange alternativer for kjøtt og melk at det blir håpløst å få med 1/10 av de her). I bunn og grunn så trenger vi det ikke. Ikke noe av det. Så hvorfor vi ødelegger planeten og livene til ufattelige mengder dyr er ubegripelig for meg. Legg til at det går sport i å gjøre narr av de som prøver å gjøre noe med det så blir det et riktig fint bilde av mange mennesker som lever i dag. Anonymkode: 37a8f...59e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #93 Del Skrevet 17. juni 2020 13 timer siden, Brunello skrev: Selvfølgelig er jeg enig i at dyr ikke kan samtykke. De brukes i produksjon. Hadde vi ikke spist kjøtt, ville det nesten ikke vært dyr. Og vi trenger skinn og ull fra dyr i tillegg til kjøtt, melk og andre biprodukter. Derfor var det veldig rart å trekke sammenligningen mellom dyr som brukes i produksjon og skal drepes, og barn og foreldre. I det første tilfellet er inngrepet ikke i dyrets beste interesse, det er for at eieren skal selge produkter til forbrukere. I det andre tilfellet tar foreldrene en beslutning for å hjelpe barnet, for at barnet skal få et godt liv. Ikke fordi de skal selge barnets kjøtt og hud til andre mennesker. Og vi trenger ikke alle de tingene, mange ønsker å ha det men det er ikke en nødvendighet. Faktisk så skaper den intensive dyreproduksjonen mange problemer på sikt. For eksempel ødelegger miljøet, krever mye ressurser som vann og landbruksareal, og kan føre til sykdommer som koronavirus, svine-/fugleinfluensa. I tillegg brukes det så mye antibiotika på gårdsdyr at det kan føre til ekstreme problemer med antibiotikaresistens om vi ikke stopper før det er for sent. Du har rett at det ikke ville vært like mange dyr om vi sluttet å produsere dem. 70 milliarder landdyr som fødes og drepes hvert eneste år er for mange. Det er ikke bærekraftig. Anonymkode: f9386...5eb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #94 Del Skrevet 17. juni 2020 Men hva er galt med egg? Er enig i at det er jævlig for kua at vi tar melk og kommer aldri til å kjøpe det, men forstår ikke hvorfor veganere ikke spiser egg. Mensen er jo like mye potensielt "liv" som et egg. Det er jo ikke befruktet så ingen babykyllinger lider av det. Vær så snill å ikke angrip meg jeg prøver bare å forstå logikken. Anonymkode: 3eab7...0ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #95 Del Skrevet 17. juni 2020 39 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva er galt med egg? Er enig i at det er jævlig for kua at vi tar melk og kommer aldri til å kjøpe det, men forstår ikke hvorfor veganere ikke spiser egg. Mensen er jo like mye potensielt "liv" som et egg. Det er jo ikke befruktet så ingen babykyllinger lider av det. Vær så snill å ikke angrip meg jeg prøver bare å forstå logikken. Anonymkode: 3eab7...0ea Kyllinger har ofte et forferdelig liv som klekkehøns. De blir stappa sammen så mye at de ofte hakker løs på hverandre i ren desperasjon. Du kan jo gjette hvor mye de sårene blir behandlet av bonden. Ikke la deg lure av såkalt "frittgående" høns heller, de har like lite plass, men de er bare stappa sammen flere og på et større område. De stakkars kyllingene som skulle klare å klekkes blir kjørt rett inn i kverna. Når det er sagt..om noen hadde 4 egne høns på et gårdstun og de hadde det godt og levde sine glade dager der med god plass til å boltre seg på...tja..jeg kan egentlig ikke se noe i veien med det? Jeg savner heldigvis ikke egg da jeg har funnet masse gode erstatninger og triks. Lager den gode "omeletten" og "eggerøren" uten egg PS: før noen rekker å påpeke hvor teit det er med erstatninger så vil jeg bare påpeke at de aller færreste som holder seg unna dyreprodukter ikke gjør det på grunn av smak, men grunnet miljø/ unødvendig lidelse for dyra. Anonymkode: 37a8f...59e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #96 Del Skrevet 17. juni 2020 Det blir jo det samme som at vi spiser egg fra høner. Hvis man tenker etter er jo det óg veldig spesielt, hvis man tenker på hva egg egentlig er... Anonymkode: fa60a...a0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #97 Del Skrevet 17. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hva er galt med egg? Er enig i at det er jævlig for kua at vi tar melk og kommer aldri til å kjøpe det, men forstår ikke hvorfor veganere ikke spiser egg. Mensen er jo like mye potensielt "liv" som et egg. Det er jo ikke befruktet så ingen babykyllinger lider av det. Vær så snill å ikke angrip meg jeg prøver bare å forstå logikken. Anonymkode: 3eab7...0ea Nyfødte hannkyllinger blir umiddelbart avlivet ved å bli slippet levende inn i en slags kvern eller så blir de kvalt. Hunnkyllingene lever et kort og smertefullt liv uavhengig av om de er «frittgående» eller burhøns. Hagehøns kommer oftest fra klekkerier, de har heller ikke bruk for så mange hannkyllinger så disse får ikke leve. Høner er også avlet for å legge flere egg i året (naturlig ca 20, nå ca 300), som er en påkjenning for kroppene deres. Høns som har blitt reddet fra industrien får ofte beholde eggene sine for å prøve å hinde at de legger fler (siden høns liker å legge egg i klynger). Hvis man tar egg kan man visst også mate det tilbake til høna for at den skal få tilbake noen av næringsstoffene i egget. Anonymkode: f9386...5eb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #98 Del Skrevet 17. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nyfødte hannkyllinger blir umiddelbart avlivet ved å bli slippet levende inn i en slags kvern eller så blir de kvalt. Anonymkode: f9386...5eb Rettelse - i Norge brukes kvern eller gass på daggamle kyllinger. Anonymkode: f9386...5eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rights Skrevet 18. juni 2020 #99 Del Skrevet 18. juni 2020 Min fasinasjon for melk startet da jeg ble født, og ble introdusert for en pupp, med mang en dråpe melk i. Det begynte jo å bli tomt der etter hvert, eller, der var i alle fall ikke nok til å tilfredsstille mine behov, så det ble jo kumelk når jeg dro på årene. Kanskje like greit, for det ser visstnok litt rart ut om man er 10 år og sutter på en pupp for å få noen edle dråper. I likhet med mange andre nordmenn, skandinaviere og europeere, så har jeg også vært så heldig at jeg har arvet en medfødt DNA mutasjon som gjør at jeg tåler melk bedre. Så da går det gjerne nedpå 1-2l melk hver dag, og det har det altså gjort i årevis. Fin kilde til enkelte vitaminer/mineraler, og ikke minst proteiner og fett. Moo!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #100 Del Skrevet 18. juni 2020 22 minutter siden, Rights said: Min fasinasjon for melk startet da jeg ble født, og ble introdusert for en pupp, med mang en dråpe melk i. Det begynte jo å bli tomt der etter hvert, eller, der var i alle fall ikke nok til å tilfredsstille mine behov, så det ble jo kumelk når jeg dro på årene. Kanskje like greit, for det ser visstnok litt rart ut om man er 10 år og sutter på en pupp for å få noen edle dråper. I likhet med mange andre nordmenn, skandinaviere og europeere, så har jeg også vært så heldig at jeg har arvet en medfødt DNA mutasjon som gjør at jeg tåler melk bedre. Så da går det gjerne nedpå 1-2l melk hver dag, og det har det altså gjort i årevis. Fin kilde til enkelte vitaminer/mineraler, og ikke minst proteiner og fett. Moo!!!! Har du prøvd sojamelk? Mandelmelk? Rismelk? Cashewmelk? Kokosmelk? Hva syntes du om lidelsene du støtter og betaler for? Er det greit at alle kan gå rundt og konsumere opp til 2 liter melk hver dag? Hvordan tenker du planeten hadde blitt dersom alle fulgte ditt konsum? Anonymkode: 37a8f...59e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå