Gå til innhold

Melk er for kalver.

stan

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, Herdbaws skrev:

For ikke å glemme at kyr utgjør en av de største metangassutslippene på jorden. Det er heller ikke bærekraftig. Eller hvor mye ferskvann som går med i hele prosessen. 

Om en ser på antall metangassutslippende vesen opp gjennom tidene, ser man at dette er nok et forskrudd argument fra klimagalningene.

Anonymkode: 76198...749

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er lei av skrekkpropagandaen om melk. 

Anonymkode: f96c2...48d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker ikke melk fordi jeg vil ikke betale for at kuer skal bli voldtatt.

Anonymkode: 3eab7...0ea

Haha herregud 😂 du er jo heeeelt på bærtur 😂

Anonymkode: 97ee1...521

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha herregud 😂 du er jo heeeelt på bærtur 😂

Anonymkode: 97ee1...521

Man fører hånden inn i kjønnsåpningen til kua, hva vil du kalle det? Hva kaller du det om en mann stikker fingrene inn i kjønnsåpningen til en hund? 

Anonymkode: 50e6c...5c1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til alle som skriker ut om klimahysteri og kald melk er godt nam nam nam:

Kan dere peke på noe positivt med melkekyr når det kommer til a) miljøet eller b) kua?

Mennesker fokuserer jo bare på c) megseeeelv! JEG vil ha! 

Anonymkode: 37a8f...59e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til info så får man samtlige næringsstoffer fra melk via andre kilder. Det er så mange alternativer til melk nå at det er det minste problemet i verden å få tak i noe som ikke er forferdelig for miljøet og de stakkars dyra. Vegansk ost/fløte/melk/rømme/etc.. er ikke vanskelig å få tak i idag. Litt tilpasning er dog mye å be om for egosentriske folk som driter i alt og andre. Tenk så mye vann og for som går med for at dyr skal tortureres og ha det helt grusomt. Hvorfor tror dere filmer postes hyppig av kuslipp, men ikke av skrikende kalver som blir revet vekk fra mødrene sine etter 1 dag (nam nam, kalv er godt)

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei av skrekkpropagandaen om melk. 

Enig. 

Anonymkode: 84d78...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig. 

Hahaha! Ja for det er så mye bedre å leve i sinn lille forbruker-fantasibobble! Tra-la-la *lukker øyne og ører

Jeg er lei av egoistiske mennesker som mener sin egen rase er så dominerende at de har rett til å torturere og drepe alle andre raser på jorden samt klimaet de lever i for egen vinning.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til info så får man samtlige næringsstoffer fra melk via andre kilder. Det er så mange alternativer til melk nå at det er det minste problemet i verden å få tak i noe som ikke er forferdelig for miljøet og de stakkars dyra. Vegansk ost/fløte/melk/rømme/etc.. er ikke vanskelig å få tak i idag. Litt tilpasning er dog mye å be om for egosentriske folk som driter i alt og andre. Tenk så mye vann og for som går med for at dyr skal tortureres og ha det helt grusomt. Hvorfor tror dere filmer postes hyppig av kuslipp, men ikke av skrikende kalver som blir revet vekk fra mødrene sine etter 1 dag (nam nam, kalv er godt)

Dere veganere er bare spik spenna sprø. Hvis du prøver å bli tatt på alvor så virker det helt motsatt. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kua blir til kjøtt. Hannkalven blir til kjøtt. Og nei kua produserer ikke bare ny. Hun har melk fordi hun har blitt inseminert med sæd sånn at hun blir  gravid,så bærekraftig kan man ikke kalle det

Anonymkode: 10bfa...8a0

Denne skjønte jeg ikke. Om kua blir til kjøtt, kan den jo ikke brukes flere ganger. De kuene som går utenfor hos oss produserer melk mange ganger, for de må melkes hver dag i flere måneder. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha! Ja for det er så mye bedre å leve i sinn lille forbruker-fantasibobble! Tra-la-la *lukker øyne og ører

Jeg er lei av egoistiske mennesker som mener sin egen rase er så dominerende at de har rett til å torturere og drepe alle andre raser på jorden samt klimaet de lever i for egen vinning.

Dette gjelder ikke bare mennesker, men alle dyr.

Anonymkode: 9837b...c67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man fører hånden inn i kjønnsåpningen til kua, hva vil du kalle det? Hva kaller du det om en mann stikker fingrene inn i kjønnsåpningen til en hund? 

Anonymkode: 50e6c...5c1

Kjønnsåpning? Kua har SPENER man melker fra! Dessuten er det ikke voldtekt om gynekologen fører hånden inn i kjønnsåpningen, så den sammenligningen er helt absurd. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dere veganere er bare spik spenna sprø. Hvis du prøver å bli tatt på alvor så virker det helt motsatt. 

Beklager om du følte deg krenket av posten. Jeg kan bli litt revet med. Du har 100% rett i at man blir spik spenna sprø av å lese om og se så mye forferdelig som skjer med dyra i Norge hver dag. Så bobler det litt inni meg, men jeg kan ikke si et kvekk til noen i familien/vennene mine, for da får jeg stempel i panna med en gang av folk som føler seg truffet. Jeg er laaangt ifra perfekt selv og er veldig interresert i å høre fra andre som kan hjelpe meg å bli bedre. Skal ikke trykke det opp i trynet på noen, men si ifra dersom du ønsker at jeg skal poste et par av sakene rund dyrehold i Norge som har kommet ut de siste par mnd. 

Sånn med unntak av utblåsningen min så står jeg da likevel for resten av utsagnene mht næringsstoffer, alternativer og kuslipp/kalvefjerning. Si ifra om det var noe du ikke forstod her så kan jeg utdype.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke drukket melk siden jeg gikk i 5 klasse i 1995.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kjønnsåpning? Kua har SPENER man melker fra! Dessuten er det ikke voldtekt om gynekologen fører hånden inn i kjønnsåpningen, så den sammenligningen er helt absurd. 

Ikke jeg som skrev, men jeg regner da med at AB refererte til insemineringen av kviga hvor kjønnsåpningen må til pers. 

Forøvrig ikke helt absurd om du tenkte på spenene heller. Tipper du ikke hadde vært så happy for å stå i bur å bli dratt i puppene (evt. stått på pumpemaskin) ;)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor er det kumelk vi drikker og ikke saue, heste eller geite melk ?

Anonymkode: fd750...1ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en kollega, av typen "Gretten Gammel Gubbe", som mente det. Kom med fnys når andre voksne satt og drakk melk til lunsjen, for "melk er for kalver!!". Mens han satt der og momset på en brødskive med smør og hvitost... 

Anonymkode: fb129...5bf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg tenker hvor mange liv som blir, og har blitt, reddet opp i gjennom tidene på grunn av melk fra ku eller geit, tenker jeg at noen er svært priviligerte som kan sitte her og si "melk er for kalver". Det virker som både en tankeløs og historeløs kommentar.

"Melk er for kalver" kan de si nå fordi vi har tilgang på alternativer, det har ikke alltid vært slik i Norge heller.  Det har vært tider her i Norge, senest for 77-80 år siden, der det å ha tilgang til melk fra kyr eller geit gjorde at underernæring var ett skritt lenger unna enn det kunne vært.

Melk er bra for de som trenger det, for de som tåler det, og for de som liker å drikke det.  Alle andre kan drikke det de selv ønsker.

Anonymkode: 04ed2...a3c

Kumelk et ikke livsreddende nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne skjønte jeg ikke. Om kua blir til kjøtt, kan den jo ikke brukes flere ganger. De kuene som går utenfor hos oss produserer melk mange ganger, for de må melkes hver dag i flere måneder. 

Dette gjelder ikke bare mennesker, men alle dyr.

Anonymkode: 9837b...c67

Når melkekua er oppbrukt havner hun i kjøttdisken. Hva er det som er så vansklig med å forstå det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det å bry seg om alle levende vesner(ikke kun hunder og katter) er det samme som å være spik spenna sprø har du en merkelig definisjon på å være sprø 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2020 den 11.12, stan skrev:

Hører av og til dette argumentet om melk. Melk er for kalver, og ikke for mennesker. 

Men det kan man vel si om alt vi spiser. Ingenting er fra naturen til for at vi mennesker skal spise det. 

Gulrøtter er for kaniner eller bananer er for aper, kjøtt er for løver og sånn kan vi fortsette. 

At melken er tiltenkt kalver betyr ikke automatisk at mennesker ikke kan bruke melk som kilde til næring. Så kan vi diskutere om melken er sunn, eller om den inneholder stoffer som er skadelige for noen. 

Det jeger og sanker spiser er nok det vi evolusjonsmessig er "skapt" for å spise. Det vil si det av vilt, fisk, bær, grønnsaker og frukt vi måtte komme over.

Problemet er at det er umulig å føde en populasjon på over 7 millarder mennesker på denne måten. Jordbruksrevolusjonen var grunnen til at menneskene etter hvert ble så tallrike. Det er umulig å snu rundt på dette nå, selv om kanskje den opprinnelige kosten kanskje er bedre for oss enn korn, kumelk osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...