Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører av og til dette argumentet om melk. Melk er for kalver, og ikke for mennesker. 

Men det kan man vel si om alt vi spiser. Ingenting er fra naturen til for at vi mennesker skal spise det. 

Gulrøtter er for kaniner eller bananer er for aper, kjøtt er for løver og sånn kan vi fortsette. 

At melken er tiltenkt kalver betyr ikke automatisk at mennesker ikke kan bruke melk som kilde til næring. Så kan vi diskutere om melken er sunn, eller om den inneholder stoffer som er skadelige for noen. 

• Liker 29
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Majoriteten av menneskeheten er jo disponert for å være laktoseintolerante når de blir voksne, men så lenge vi i vest-europa tåler det er det jo en fantastisk næringskilde for oss. Endringene for husdyrhold av melkekyr de siste årene i Norge sørger også for god dyrevelferd så jeg ser ikke noe galt i det. 

Anonymkode: 683b4...28e

• Liker 15
Skrevet

Jeg tror at melk er bra for min kropp, jeg liker smaken og det har jeg tenkt å fortsette å drikke resten av livet,
uansett hva politisk korrekte helseforståsegpåere utbasunerer. Sånn er det med den saken.

:tommelopp: Kald melk er nydelig!

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Melken inneholder jo næringsstoffene som kalven er ment å få i seg. Litt spesielt at vi i dag er så opphengt i at vi MÅ få i oss melk for å få nok kalsium etc. Laktose er èn ting, men melkeprotein i større mengder kan gi inflammasjon hos mange - spesielt om man har en revmatisk sykdom e.l. - selv om det ikke "slår ut" på noen test.  Mysen i melken forhøyer også blodsukkeret, og sammensetningen av myse, fett og protein i naturlig kumelk er jo ment for at kalven skal legge på seg og vokse - noe den selvfølgelig gjør, også.

Selv spiser jeg litt ost og bruker fløte i matlaging, men kunne tenkt meg å ha kuttet det ut - hadde det ikke vært for at det er så godt. 😏

Anonymkode: de1e7...16e

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer. Mennesket er det eneste pattedyret som fortsetter å drikke melk etter vi er avvent.

Vi drikker i tillegg en annen arts melk når vi begynner igjen og fortsetter med det.

Anonymkode: 76198...749

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingenting som er laget for å være næring for noe annet, men alt som lever må ha næring og tar det fra andre organiske ting(stort sett). For kua må det vel være bedre å ta melk enn kjøtt, og det er mer bærekraftig fordi kua produserer ny. Når vi synes det er godt og næringsrikt ser jeg ikke helt problemet. 

Anonymkode: 9837b...c67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingenting som er laget for å være næring for noe annet, men alt som lever må ha næring og tar det fra andre organiske ting(stort sett). For kua må det vel være bedre å ta melk enn kjøtt, og det er mer bærekraftig fordi kua produserer ny. Når vi synes det er godt og næringsrikt ser jeg ikke helt problemet. 

Anonymkode: 9837b...c67

Kua blir til kjøtt. Hannkalven blir til kjøtt. Og nei kua produserer ikke bare ny. Hun har melk fordi hun har blitt inseminert med sæd sånn at hun blir  gravid,så bærekraftig kan man ikke kalle det

Anonymkode: 10bfa...8a0

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, stan skrev:

Hører av og til dette argumentet om melk. Melk er for kalver, og ikke for mennesker. 

Men det kan man vel si om alt vi spiser. Ingenting er fra naturen til for at vi mennesker skal spise det. 

Gulrøtter er for kaniner eller bananer er for aper, kjøtt er for løver og sånn kan vi fortsette. 

At melken er tiltenkt kalver betyr ikke automatisk at mennesker ikke kan bruke melk som kilde til næring. Så kan vi diskutere om melken er sunn, eller om den inneholder stoffer som er skadelige for noen. 

Mener du virkelig att man kan sammenligne gulerøtter som er sådd i jorda med kumelk som kun eksisterer fordi vi mennesker inseminerer en ku sånn at hun skal bli gravid ene og alene fordi vi mennesker ønsker å drikke kumelk?

• Liker 11
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig att man kan sammenligne gulerøtter som er sådd i jorda med kumelk som kun eksisterer fordi vi mennesker inseminerer en ku sånn at hun skal bli gravid ene og alene fordi vi mennesker ønsker å drikke kumelk?

Kanskje ikke, men dagens gulrot er vel like unaturlig som dagens storfe? 

Men å si at vi ikke kan drikke melk fordi den er for kalver er et useriøst argument. 

For mange er melk et fint næringsmiddel. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Men gud forby om man ammer lengre enn ett år 🤣 Da er det bare å kjøre på med melk fra en annen art. Noe annet er jo bare ekkelt 🤪

Anonymkode: 3679f...d18

• Liker 21
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men gud forby om man ammer lengre enn ett år 🤣 Da er det bare å kjøre på med melk fra en annen art. Noe annet er jo bare ekkelt 🤪

Anonymkode: 3679f...d18

Skulle akkurat til å kommentere det samme!! 😅 Det blir plutselig utrolig "ekkelt" når man ammer et barn som er over 1 år, men å drikke melk fra ku er helt fint. Merkelig tankegang 🙄

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker ikke melk fordi jeg vil ikke betale for at kuer skal bli voldtatt.

Anonymkode: 3eab7...0ea

• Liker 10
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Mennesket er det eneste pattedyret som fortsetter å drikke melk etter vi er avvent.

Vi drikker i tillegg en annen arts melk når vi begynner igjen og fortsetter med det.

Anonymkode: 76198...749

Jeg vil tro det skyldes at ingen andre skapninger er i stand til å temme og melke andre skapninger. 
Hadde elger kunnet melke sauer eller dyrket for, hadde de gjort det.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Europeere tåler i alle fall melk godt. Om det er strengt tatt nødvendig tviler jeg på, så vidt jeg vet er ikke andre folkeslag plaget av kalsiummangel bare fordi de ikke drikker melk. Man kan nok ikke si at det er mindre "naturlig" enn grønnsaker, for det er ingen grønnsaker eller andre planteprodukter man finner i butikken som ligner noe særlig på det som finnes i naturen.

Anonymkode: 6896b...7b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange er laktoseintolerante uten at de vet det engang så tror ikke vi er ment til å drikke kumelk, jeg blir iallefall dårlig av laktose, så det kan ikke være bra for oss.

Anonymkode: d70f9...686

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange er laktoseintolerante uten at de vet det engang så tror ikke vi er ment til å drikke kumelk, jeg blir iallefall dårlig av laktose, så det kan ikke være bra for oss.

Anonymkode: d70f9...686

Nettopp. Blir alltid så dårlig i magen av melk at det holder jeg meg unna!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at hormonene i melken er det mest problematiske. Kanskje en av grunnene til at menn idag har lite testosteron?

Så er det jo ganske sært at å gjøre en ku gravid er et seksuelt overgrep hver gang. Går du bort på bøen og putter hånden din inn i livmoren på en ku fordi du har lyst, så er det et overgrep. Når veterinærer gjør det for å gjøre kuen gravid, så er det ok. 

Anonymkode: 50e6c...5c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tenker hvor mange liv som blir, og har blitt, reddet opp i gjennom tidene på grunn av melk fra ku eller geit, tenker jeg at noen er svært priviligerte som kan sitte her og si "melk er for kalver". Det virker som både en tankeløs og historeløs kommentar.

"Melk er for kalver" kan de si nå fordi vi har tilgang på alternativer, det har ikke alltid vært slik i Norge heller.  Det har vært tider her i Norge, senest for 77-80 år siden, der det å ha tilgang til melk fra kyr eller geit gjorde at underernæring var ett skritt lenger unna enn det kunne vært.

Melk er bra for de som trenger det, for de som tåler det, og for de som liker å drikke det.  Alle andre kan drikke det de selv ønsker.

Anonymkode: 04ed2...a3c

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når jeg tenker hvor mange liv som blir, og har blitt, reddet opp i gjennom tidene på grunn av melk fra ku eller geit, tenker jeg at noen er svært priviligerte som kan sitte her og si "melk er for kalver". Det virker som både en tankeløs og historeløs kommentar.

"Melk er for kalver" kan de si nå fordi vi har tilgang på alternativer, det har ikke alltid vært slik i Norge heller.  Det har vært tider her i Norge, senest for 75-80 år siden, der det å ha tilgang til melk fra kyr eller geit gjorde at underernæring var ett skritt lenger unna enn det kunne vært.

Melk er bra for de som trenger det, for de som tåler det, og for de som liker å drikke det.  Alle andre kan drikke det de selv ønsker.

*rettet opp en tastefeil

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kua blir til kjøtt. Hannkalven blir til kjøtt. Og nei kua produserer ikke bare ny. Hun har melk fordi hun har blitt inseminert med sæd sånn at hun blir  gravid,så bærekraftig kan man ikke kalle det

For ikke å glemme at kyr utgjør en av de største metangassutslippene på jorden. Det er heller ikke bærekraftig. Eller hvor mye ferskvann som går med i hele prosessen. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...