AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #1 Skrevet 14. juni 2020 Skal ha 15-1 møte imorgen og faktisk gleder meg! Det er problemer mellom leder og meg og aldri vært borti så dårlig kommunikasjon og håndtering av personalsaker.. Jeg lurer på hva som er best, at jeg sier opp eller at dem sier meg opp...? Jeg har startet i ny jobb så jeg kunne sagt opp med engang, men har 2 måneder med oppsigelse..og skulle gjerne gått på dagen.. men er usikker på dette med lover og regler og på hvordan dette kan gjøres på enklest måte.. jeg vet sier jeg opp så får jeg karantene fra Nav... og sier dem meg opp så føler jeg et nederlag for å bli sagt opp. Noen som kan komme med litt rådgivning så hadde jeg vært takknemlig😊? Anonymkode: 43b5e...b1c
stan Skrevet 14. juni 2020 #2 Skrevet 14. juni 2020 Drøftelsesmøte er påkrevd før eventuell oppsigelse besluttes. Begge parter skal få legge fram sin side av saken. http://arbeidsmiljoloven.com/article/§-15-1-drofting-for-beslutning-om-oppsigelse/ Hvis du allerede er i ny jobb, ville jeg foreslått å si opp umiddelbart. Med vilkår om to måneder lønn, men uten arbeidsplikt. Da vil saken være over for alle parter. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #3 Skrevet 14. juni 2020 Skjønner ikke hva du mener. Du har startet i ny jobb, men ennå ikke sluttet i den gamle? Hvordan går det opp? 🤔 Anonymkode: 835ae...970 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #4 Skrevet 14. juni 2020 Jeg har en 20%fast stilling som skal sies opp enten av meg eller arbeidsgiver... så har sagt ja til større stilling en annen plass så har kunne kombinert disse 2 vaktene.. Derfor går denne situasjonen opp... ts Anonymkode: 43b5e...b1c
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #5 Skrevet 14. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en 20%fast stilling som skal sies opp enten av meg eller arbeidsgiver... så har sagt ja til større stilling en annen plass så har kunne kombinert disse 2 vaktene.. Derfor går denne situasjonen opp... ts Anonymkode: 43b5e...b1c Aha, ok da skjønner jeg 😊 Hvorfor skal du sies opp av arbeidsgiver? Har du gjort noe galt? Hvis du allerede har ny jobb, så kan du vel bare si opp selv eller? Anonymkode: 835ae...970
nomore82 Skrevet 14. juni 2020 #6 Skrevet 14. juni 2020 Vel, nå er det og litt dårlig kommunikasjon her og da Du må bestemme deg for hvilke kamper du skal ta, og hvilke du ikke skal ta. Og ikke minst, hva en kamp betyr for deg. Ønsker du å beholde jobben du nå skal i drøftelsesmøte om? I så tilfelle antar jeg at du ønsker møtet for å få poengtert hvilke feil lederen din har gjort og hvorfor dette har gitt dere to utfordringer. På den måten kan en forhåpentligvis løse dette og jobbe sammen videre. Du bør ha solid dokumentasjon på det du skal legge frem. Husk at drøftelsesmøtet er for å se på hvorfor du ikke gjør din del av jobben din, på en måte som tilfredstiller arbeidsgiver. Det er ikke et møte for å se hvem av dere to(deg og lederen din) arbeidsgiver skal beholde. Dersom du ikke ønsker å beholde jobben så ville jeg ha foreslått enten at du sier opp og de fritar deg fra arbeidsplikt og du fritar de fra lønnsplikt, eller at du sier opp og jobber ut oppsigelsestiden mot en god sluttattest. Å bli sagt opp er på et generelt nivå alltid en dårlig ide. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #7 Skrevet 14. juni 2020 Tja, hva med å lytte til hva de har å si, og parere med: «Jeg er enig i at det har vært utfordringer i samarbeidet mellom meg og (leder) og vil være villig til å levere oppsigelse dersom jeg får betalt ut oppsigelsestiden uten arbeidsplikt. Dersom dere ikke godtar dette står dere fritt til å kjøre oppsigelsessak, dersom dere mener dere har grunnlag nok for dette.» Ikke si et pip om at du har ny jobb eller at du kan gå på dagen, for da får du heller ikke lønn ut oppsigelsestiden. Dersom den nye jobben og den gamle går opp ift. vakter så lønner det seg jo for deg å beholde begge jobbene lengst mulig, og dersom arbeidsgiver skal si deg opp medfører dette både mye jobb ift. dokumentasjon, så det enkleste for begge parter er dersom fu går med på å si opp mot full lønn i en periode. Anonymkode: 15da3...c81 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #8 Skrevet 14. juni 2020 Takk for så mange gode tilbakemeldinger! Jeg har ikke gjort noe galt men store kommunikasjons problemer med dårlig leder, derfor denne casen.. så skal ikke nevne ny jobb, men skal si jeg kan gå på dagen mot lønn de siste månedene👍🏻 og går dem ikke med på dette så får arbeidsgiver starte oppsigelses prosessen og jeg jobber ut oppsigelsen og håpe på God attest, som jeg forstår er også viktig.. bare syns denne situasjonen er vanskelig.. ts Anonymkode: 43b5e...b1c 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #9 Skrevet 14. juni 2020 Hvordan foregår oppsigelsessak som er nevnt over her? Anonymkode: 2b096...260
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #10 Skrevet 14. juni 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal ha 15-1 møte imorgen og faktisk gleder meg! Det er problemer mellom leder og meg og aldri vært borti så dårlig kommunikasjon og håndtering av personalsaker.. Jeg lurer på hva som er best, at jeg sier opp eller at dem sier meg opp...? Jeg har startet i ny jobb så jeg kunne sagt opp med engang, men har 2 måneder med oppsigelse..og skulle gjerne gått på dagen.. men er usikker på dette med lover og regler og på hvordan dette kan gjøres på enklest måte.. jeg vet sier jeg opp så får jeg karantene fra Nav... og sier dem meg opp så føler jeg et nederlag for å bli sagt opp. Noen som kan komme med litt rådgivning så hadde jeg vært takknemlig😊? Anonymkode: 43b5e...b1c Hvorfor skal nav inni bildet om du har ny jobb og kan si opp med en gang? Anonymkode: c3dd0...04a 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #11 Skrevet 15. juni 2020 Jeg bare nevnte det for regnet med det ville komme spørsmål om det.. jeg har ingenting med Nav og gjøre, derfor vil jeg si opp selv, men er litt usikker på Oppsigelses prosessen for aldri vært i en sånn situasjon før ts Anonymkode: 43b5e...b1c
Whistler Skrevet 15. juni 2020 #12 Skrevet 15. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: ................... Jeg har ikke gjort noe galt men store kommunikasjons problemer med dårlig leder, derfor denne casen.. ................. ts Anonymkode: 43b5e...b1c Med andre ord vil du ved en oppsigelse ha en god sak om at oppsigelsen er usaklig. Alternativet er jo at du ikke har en så fantastisk sak som du hevder.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #13 Skrevet 15. juni 2020 Her burde du absolutt vært organisert og tatt med deg en fra fagforeningen på møtet. Om der er verneombud i bedriften, ta med vedkommende. Ta opp samtalen. Som du sier, on du sier opp selv får du 12 uker ‘karantene’ fra Nav. Men du skriver også du har annen jobb. Hva med at du sier opp selv mot 3 mnd lønn (siden det er nav sine regler) og går på dagen? Begynner gjerne forhandlinger med å si 6 mnd, så ‘jekker’ du deg ned. Forhandlinger betyr ofte at man får mindre enn hva man forslår for å møte motparten. Anonymkode: 27fcb...597
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #14 Skrevet 15. juni 2020 Viktig at dere blir enige om hvordan du slutter. Det mest gunstige for deg er at du slipper en sak hvor du blir oppsagt (eller til og med avskjediget), for det vil komme på attesten din, og det tar seg ikke bra ut. Det er også mye styr for arbeidsgiver, for de åpner seg potensielt opp for søksmål. Så dere bør bli enige om at du sier opp. Hvis du kan få gjennom lønn i oppsigelsestiden uten at du trenger jobbe er det flott, alternativt at du slutter på dagen (siden du allerede har ny jobb). Anonymkode: 90ea6...b9f
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #15 Skrevet 15. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viktig at dere blir enige om hvordan du slutter. Det mest gunstige for deg er at du slipper en sak hvor du blir oppsagt (eller til og med avskjediget), for det vil komme på attesten din, og det tar seg ikke bra ut. Det er også mye styr for arbeidsgiver, for de åpner seg potensielt opp for søksmål. Så dere bør bli enige om at du sier opp. Hvis du kan få gjennom lønn i oppsigelsestiden uten at du trenger jobbe er det flott, alternativt at du slutter på dagen (siden du allerede har ny jobb). Anonymkode: 90ea6...b9f Vil det stå hvorfor man blir avskjediget? Anonymkode: 2b096...260
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #16 Skrevet 15. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vil det stå hvorfor man blir avskjediget? Anonymkode: 2b096...260 Det spiller egentlig ingen rolle hva som er grunnen hvis forholdene tilsa å avskjedige arbeidstaker. Ved en avskjedelse ligger grunnen alltid hos arbeidstaker og arbeidstaker har på en svært graverende måte gjort seg skyldig i brudd på arbeidsreglement, begått straffbare handlinger mm, og det vet alle som jobber med ansettelse. Mao står det at man er avskjediget i en sluttattest har man en lang vei å gå i forhold til å overbevise potensielle nye arbeidsgivere at de bør velge å ansette vedkommende. Anonymkode: 85474...fbd 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #17 Skrevet 15. juni 2020 På 14.6.2020 den 10.47, stan skrev: Hvis du allerede er i ny jobb, ville jeg foreslått å si opp umiddelbart. Med vilkår om to måneder lønn, men uten arbeidsplikt. På 14.6.2020 den 15.10, AnonymBruker skrev: Tja, hva med å lytte til hva de har å si, og parere med: «Jeg er enig i at det har vært utfordringer i samarbeidet mellom meg og (leder) og vil være villig til å levere oppsigelse dersom jeg får betalt ut oppsigelsestiden uten arbeidsplikt. 18 timer siden, AnonymBruker skrev: 👍🏻 Anonymkode: 15da3...c81 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Så skal ikke nevne ny jobb, men skal si jeg kan gå på dagen mot lønn de siste månedene Anonymkode: 43b5e...b1c 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med at du sier opp selv mot 3 mnd lønn (siden det er nav sine regler) og går på dagen? Begynner gjerne forhandlinger med å si 6 mnd, så ‘jekker’ du deg ned. Forhandlinger betyr ofte at man får mindre enn hva man forslår for å møte motparten. Anonymkode: 27fcb...597 Jeg skjønner ikke dette helt... Hvorfor i alle dager skulle en arbeidsgiver gå med på å betale lønn etter at du har sluttet? Anonymkode: 835ae...970
Zzyzx Skrevet 15. juni 2020 #18 Skrevet 15. juni 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke dette helt... Hvorfor i alle dager skulle en arbeidsgiver gå med på å betale lønn etter at du har sluttet? Anonymkode: 835ae...970 For å slippe hele prosessen med å si arbeidstaker opp selv. Er ofte billigere å slippe unna med tre måneder lønn, isteden for en potensielt svært kostbar rettslig prosess. 1
stan Skrevet 15. juni 2020 #19 Skrevet 15. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke dette helt... Hvorfor i alle dager skulle en arbeidsgiver gå med på å betale lønn etter at du har sluttet? Anonymkode: 835ae...970 Det er ikke uvanlig i en konfliktfylt arbeidssituasjon at det betales lønn ut hele eller deler av oppsigelsestiden, mens den ansatte ikke har arbeidsplikt. Det kan betraktes som en slags etterlønn. Utgiftene til å ta en sak gjennom arbeidsretten kan fort bli større. Samtidig har det en verdi å bli ferdig med en konflikt som kan prege og forstyrre en bedrift.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #20 Skrevet 15. juni 2020 7 minutter siden, stan skrev: Det er ikke uvanlig i en konfliktfylt arbeidssituasjon at det betales lønn ut hele eller deler av oppsigelsestiden, mens den ansatte ikke har arbeidsplikt. Det kan betraktes som en slags etterlønn. Utgiftene til å ta en sak gjennom arbeidsretten kan fort bli større. Samtidig har det en verdi å bli ferdig med en konflikt som kan prege og forstyrre en bedrift. Tusen takk for svar. Vil dette si at bare man er vanskelig nok og skaper konflikt, uten nødvendigvis å bryte noen regler osv, så kan man bli sagt opp med "gratis" lønn? Det virker jo som det er noe feil med systemet siden dette tydeligvis er vanlig Anonymkode: 835ae...970
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå