AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #1 Skrevet 14. juni 2020 Hei. Uten å avsløre oss så håper jeg på noen tanker rundt dette. Jeg og mannen har 2 barn. En skal i skole snart og en i bhg. For 1år siden fikk vi være midlertidig fosterhjem for mitt tantebarn,pga noe akutt skjedde. Altså alle er ved frisk helse, det er bare at tantebarnet mitt sliter veldig psykisk og mamma og pappa klarer ikke hjelpe, så hun flyttet til oss. Men nå er det bestemt sammen med foreldrene og bv at hjn skal være hos oss frem til voksen alder. Problemet er, da det var midlertidig så har vi alltid tenkt kort periode. Nå som hun skal være fast så innser vi at det ikke går, med det lille stedet vi har. Vi er 4 og henne. På et lite leilighet med 2 soverom. Hun får eget og vi 4 på ett stort rom. Men vi vil at barna skal få eget rom. Det har vi alltid hatt planer om. Å skaffe dette før eller siden, helst før så det blir større plass for alle generelt. Men det haster mer nå. Jeg har dessverre mistet jobben og kan ikke ta opp lån med han. Han mener at pappaen til tantebarnet mitt er pappaens sitt ansvar og må hjelpe å stå som medlåntaker. At det er hans barn vi tar vare på, og at, det er pga henne at vi har så dårlig plass. Det er jo sant alt det. Men, hun er vårt ansvar nå og det er dermed vårt ansvar å skaffe. Og vi er i denne situasjonen pga henne. Jeg skjønner at han tenker sånn. Det er selvfølgelig ikke hennes skyld, ikke slik vi mener det. Men 1: vi har jo selv alltid hatt planer om å skaffe et større sted uansett om hun var der eller ikke 2: jeg kan ikke be pappaen stå som medlåntaker når jeg ikke kan sikre at vi kan i fremtiden helt sikkert klarer å betale ned huset slik at det ikke blir tvangssalg og går utover han. Livet er slik at det er ingen garanti. 3: pappaen har allerede et hus med kona. Som råtner bort og han har planer om å renovere. Om han har 2 huslån, vil han ikke kunne gjøre dette. Jeg er i et dilemma. Jeg er egoistisk som tenker bare på broren min, mener mannen min. Mens jeg mener han er ego som vil tvinge meg til å tvinge broren min til å ta opp lån. Er det noe annet vi ikke ser? Mannen min alene kan ikke få lån. Men vi har heller ikke spurt banken ang medlåntaker. Anonymkode: ee1c0...d6b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #2 Skrevet 14. juni 2020 Er selvfølgelig ikke din brors ansvar! Anonymkode: d044e...910 8
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #3 Skrevet 14. juni 2020 Hvem er han du ikke kan ta opp lån sammen med? Jeg falt litt av midt inni teksten, for det var litt dårlig forklart.. Anonymkode: 8376a...f95 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #4 Skrevet 14. juni 2020 Mannen min. Jeg kan ikke ta opp lån nå som jeg er arbeidsledig Anonymkode: ee1c0...d6b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #5 Skrevet 14. juni 2020 Hjelpe meg, hvor korttenkt er det mulig å være (og med barn involvert). Dere har tatt på dere et ansvar (og blir vel kompensert for det vil jeg tro, men jeg kjenner ikke reglene for dette). Og sikre at familien har er sted og bo er din og din manns ansvar, ikke din bror. Her tenker jeg du kort og godt må be din mann skjerpe seg. Og har dere ikke råd til og flytte, må man bare bo litt trangt en periode til (du skriver at du er usikker på om dere vil klare å betale for noe større). Anonymkode: b1af1...ffb 11
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #6 Skrevet 14. juni 2020 Snakk med bv om at dere trenger mer plass. Kanskje kommunen kan gå inn med et gunstig kommunalt lån eller noe... De aller fleste barn, særlig familieplasserte, er i fosterhjem for en periode. Det er ikke bestemt når de flytter i fosterhjem, at de skal bo der resten av livet. Det er sånn man kan vurdere underveis. Plutselig blir foreldrene i stand til å være omsorgspersoner igjen... Anonymkode: 8376a...f95 3
spegel Skrevet 14. juni 2020 #7 Skrevet 14. juni 2020 Du skriver som om dere aldri ble involvert i prosessen med å bli varig fosterhjem. Det stemmer nok ikke. Eller? Syns det virker noe rart at dere i det hele tatt ble godkjent, både med tanke på boforhold og økonomi. Jeg får også utrolig vondt av den stakkars jenta sånn som du beskriver situasjonen. Tror ikke dere er de riktige menneskene for varig familie for henne. Håper dere tar en prat med bv om dette snarest. Og nei, jentas far skal selvfølgelig ikke være med på å kjøpe hus til dere. 13
GammelKaktus Skrevet 14. juni 2020 #8 Skrevet 14. juni 2020 Herlighet for et surr. Dere har selv valgt å stille opp for tantebarnet deres og dere kan selvsagt ikke forvente at din bror er med og får lån for at dere skal ha et nytt hus. Regner jo med her at dere for økonomisk kompensasjon fra barnevernet for å ha tantebarnet ditt hos dere, da det er det vanlig praksis når man er forsterhjem. Deres økonomi er deres sak dere kan faktisk ikke forvente at foreldrene til tantebarnet skal stille opp. Er dere klar for å ta dette barnet som sliter fra før av inn i familien? Det virker så lite gjennomtenkt. 2
Gråmus Skrevet 14. juni 2020 #9 Skrevet 14. juni 2020 Etter hva jeg har ervart så får dere jo en sum i mnd som blir beregnet som en inntekt. Så vist din mann har jobb og dere får denne inntekten av bv, så skal dere jo klare et bolig lån. Snakk med banken og kommunen. Ikke bland inn fosterbarnets far i dette. Hils din mann og hvis han forumet. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #10 Skrevet 14. juni 2020 Hei. Jeg vi får godtgjørelse fra kommunen. Men det regnes ikke som fast inntekt, for å få lån i banken. Og kommunalt lån er jo så lite som 2- 2,5m maks! Leiligheten som vi har nå er 2,5m. Så for å få 3 roms så må vi opp til 3,5m og for et 4 roms så blir det 4,5mill. Ca priser. Så vi er avhengig av å få lån i banken ja. Anonymkode: ee1c0...d6b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #11 Skrevet 14. juni 2020 Ja det er et surr, men vi velger å hjelpe tantebarnet mitt. Vi har vært involvert i hele prosessen. Pga corona og jeg mistet jobben og alt så har det vært veldig mye og vi har bare hele tiden tenkt at vi vil ta vare på henne, og glemmer bosituasjonen en stund. Anonymkode: ee1c0...d6b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #12 Skrevet 14. juni 2020 Kan dere ikke bare bo litt trangt en periode da. Regner med at du kommer deg ut i arbeid igjen slik at dere får søkt lån til større bolig. Anonymkode: 3e618...18e
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #13 Skrevet 14. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er et surr, men vi velger å hjelpe tantebarnet mitt. Vi har vært involvert i hele prosessen. Pga corona og jeg mistet jobben og alt så har det vært veldig mye og vi har bare hele tiden tenkt at vi vil ta vare på henne, og glemmer bosituasjonen en stund. Anonymkode: ee1c0...d6b Dere må komme dere inn under vanlig fosterhjem slik at du får en inntekt på det å være fostermor. Høres ut som en hjemnespikka løsning det dere har nå. Nei, det er ikke jentungen sin feil at dere har dårlig plass. Hun har vel ikke valgt dette? Anonymkode: 588f2...8a5 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #14 Skrevet 14. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere må komme dere inn under vanlig fosterhjem slik at du får en inntekt på det å være fostermor. Høres ut som en hjemnespikka løsning det dere har nå. Nei, det er ikke jentungen sin feil at dere har dårlig plass. Hun har vel ikke valgt dette? Anonymkode: 588f2...8a5 Tenker du på arbeidsgodtgjørelse? At de kjøper meg ut av arbeid og betaler meg lønn? Men vil det regne som inntekt hos banken? Fordi per idag så har jeg utgiftsdekning og godtgjørelse på ca 4000 og 8000(skattes). Så ca 10k. Men kanskje arbeidsgodtgjørelse er noe annet? Men jeg leste også at arbeidsgodtgjørelse,altså kjøpe meg ut fra jobben er jo når det gjelder små barn som er avhengig av at foreldren er hjemme med barnet hele tiden. Det er det jo ikke nødvendig for tenåringen her. Anonymkode: ee1c0...d6b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #15 Skrevet 14. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tenker du på arbeidsgodtgjørelse? At de kjøper meg ut av arbeid og betaler meg lønn? Men vil det regne som inntekt hos banken? Fordi per idag så har jeg utgiftsdekning og godtgjørelse på ca 4000 og 8000(skattes). Så ca 10k. Men kanskje arbeidsgodtgjørelse er noe annet? Men jeg leste også at arbeidsgodtgjørelse,altså kjøpe meg ut fra jobben er jo når det gjelder små barn som er avhengig av at foreldren er hjemme med barnet hele tiden. Det er det jo ikke nødvendig for tenåringen her. Anonymkode: ee1c0...d6b Det vil regnes som inntekt hos banken ja. Gå på Bufetat og se der, masse informasjon. På tenåring her så hadde faren min utbetalt 23k. Anonymkode: 588f2...8a5 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #16 Skrevet 14. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hjelpe meg, hvor korttenkt er det mulig å være (og med barn involvert). Dere har tatt på dere et ansvar (og blir vel kompensert for det vil jeg tro, men jeg kjenner ikke reglene for dette). Og sikre at familien har er sted og bo er din og din manns ansvar, ikke din bror. Her tenker jeg du kort og godt må be din mann skjerpe seg. Og har dere ikke råd til og flytte, må man bare bo litt trangt en periode til (du skriver at du er usikker på om dere vil klare å betale for noe større). Anonymkode: b1af1...ffb ÅÅååå du høres så godhjertet ut!! Anonymkode: 46bf6...870 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #17 Skrevet 14. juni 2020 Skal man kjøpes ut av arbeid må fosterbarnet ha så store problemer at du ikke kan jobbe. Anonymkode: 8376a...f95 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #18 Skrevet 14. juni 2020 Kan dere ha sovesofa i stue? Jeg har sovet på stuen i 16 år nå sånn at sønnen min får ha eget soverom. Det går helt fint. Bedre enn at dere er fire på ett soverom. Anonymkode: 00447...1e0
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #19 Skrevet 14. juni 2020 Ikke bare problem med soverommet, huset generelt er veldig smått og begrenser litt. Er 65kvm Anonymkode: ee1c0...d6b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #20 Skrevet 14. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal man kjøpes ut av arbeid må fosterbarnet ha så store problemer at du ikke kan jobbe. Anonymkode: 8376a...f95 Kan også være at første året trengs det som tilpasning. Anonymkode: 588f2...8a5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå