AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #1 Skrevet 14. juni 2020 Jeg har slitt med diverse gjennom årenes løp, overspising, bulimi osv. Det går stort sett greit nå, men jeg har fortsatt et veldig anstrengt forhold til mat, og jeg klarer ikke gå ned til målvekt og holde meg der. Tenkte å bruke denne sommeren til å lære noen teknikker for å få et sunnere forhold til mat. Har hørt om intuitiv eating f.eks, som virker veldig "riktig". Er det noen som har noen forslag til youtubevideoer eller Ted talks om dette temaet? Trenger ikke være akkurat om intuitive eating, men noe som omhandler selve problematikken. Andre tips tas også imot med takk😊 Anonymkode: ef181...63e
exictence Skrevet 14. juni 2020 #2 Skrevet 14. juni 2020 Har ikke forslag til videoer eller lignende. Men jeg tenker at jeg vil si til deg at jeg synes for min del det beste er å tillate meg litt av det meste. Dvs jeg er ganske streng med meg selv å si nei takk, særlig hvis jeg føler jeg vil ned i vekt. Og alltid prøver jeg å velge det sunne, og lage meg sunne måltider. Utover det sier jeg gjerne ja takk til litt hvis noen tilbyr meg noe. Og jeg spiser ikke mer enn en tallerken med middag, og forsyner meg ikke mye. Man går kanskje ikke hurtig ned i vekt, men holder vekten og over tid går man litt ned hvis man er for mye. Kroppen klarer fint å holde en grei vekt over tid dersom man spiser litt av alt under måltidene, og ellers helst ingenting, eller kos deg med litt noen ganger. Det går helt fint. Jeg tror ikke det er lurt å følge dietter eller fokusere så mye på andres råd og hvordan andre gjør det. Tillat deg det meste, bare i små mengder. Jeg vet det ikke er enkelt, og har slitt med spiseforstyrrelser selv. Kanskje litt enda, men vil ikke fokusere på det, og tenker at jeg har det fint. Synes det går veldig greit nå, og spiser litt av alt. Noen ganger overspiser jeg, men klarer å komme inn i "normalt" igjen, og tener at det faktisk ikke er noen krise. 5
Pukkus Skrevet 14. juni 2020 #3 Skrevet 14. juni 2020 Vil helt klart anbefale Abbey Sharp på Youtube! Hun har en egen videoserie om nettopp intuitive eating (link her). I tillegg promoterer fitness-profilene Stephanie Buttermore og Natacha Océane intuitiv spising på Youtube. Personlig liker jeg Natacha best; hun har en rekke videoer om emnet som er basert på vitenskap - jeg synes denne videoen er fin å starte med. Det er litt vanskelig å finne Ted-talks på emnet, men denne videoen (den har veldig dårlig oppløsning, beklager!) er et foredrag av Evelyn Tribole, som sammen med Elyse Resch er grunnlegger av Intuitive Eating-konseptet. Til slutt vil jeg bare nevne to chattefora som er fine til å lese om andres opplevelser og få støtte; subredditen "intuitive eating" og forumet "intuitive eating online community". Lykke til!🙂 3
Zouk Skrevet 14. juni 2020 #4 Skrevet 14. juni 2020 Synes denne siden er fin: https://womeneat.com/about/ Om hvorfor slanking ikke virker, lære å stole på kroppen, aksept av deg selv.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #5 Skrevet 15. juni 2020 Tusen takk skal dere ha! Skal sjekke ut linkene! Anonymkode: ef181...63e
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 On 6/14/2020 at 9:09 AM, Pukkus said: Vil helt klart anbefale Abbey Sharp på Youtube! Hun har en egen videoserie om nettopp intuitive eating (link her). I tillegg promoterer fitness-profilene Stephanie Buttermore og Natacha Océane intuitiv spising på Youtube. Personlig liker jeg Natacha best; hun har en rekke videoer om emnet som er basert på vitenskap - jeg synes denne videoen er fin å starte med. Det er litt vanskelig å finne Ted-talks på emnet, men denne videoen (den har veldig dårlig oppløsning, beklager!) er et foredrag av Evelyn Tribole, som sammen med Elyse Resch er grunnlegger av Intuitive Eating-konseptet. Til slutt vil jeg bare nevne to chattefora som er fine til å lese om andres opplevelser og få støtte; subredditen "intuitive eating" og forumet "intuitive eating online community". Lykke til!🙂 Intuitive eating virker veldig … riktig! Spiser du slik? Har du i så fall lest boken? Det ser ikke ut til at den finnes verken på bibliotek eller butikk her til lands. Jeg vurderer å bestille fra Amazon, om det ikke blir for dyrt med toll, tollgebyr, frakt, mva. osv. etter de nye reglene😅 Anonymkode: d27d8...feb
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #7 Skrevet 24. juni 2020 Jeg har spiseforstyrrelse og jeg kan ikke følge den metoden. Altså jeg har sluttet å ha ja- og neimat, jeg forsøker å ikke se på maten som en fiende og prøver å se på det som noe som er bra for meg og som jeg skal finne glede i. Men jeg kan ikke kun spise ut fra om jeg er sulten eller mett. Jeg er veldig glad i mat og da spiser jeg for mye. Jeg må spise sånn høvelig etter klokken, jeg må veie meg regelmessig for å se at jeg ikke spiser for mye og jeg må hele tiden kjenne etter om det er reell sult jeg kjenner på eller om det er cravings. Kroppen min vil alltid ha mer, så jeg kan ikke lytte til den hele tiden. Å slutte å knytte følelser opp til mat tror jeg rett og slett ikke er mulig for meg. Jeg jobber med å ikke stadig spise fordi jeg har det tøft, for jammen har jeg det mye tøft, men behovet for å trøste meg med mat vil nok aldri forsvinne. Jeg må hver dag ta aktive valg for å ikke spise eller sulte bort følelsene mine. Jeg har ikke satt meg veldig inn i dette, men ut fra hva jeg har lest så virker det veldig forenklet med tanke på hvor komplisert dette faktisk er for noen av oss. Det fungerer sikkert for mange, men det ville ikke fungert for meg. Jeg praktiserer mye av de prinsippene som inngår i denne type måte å spise på, men det er absolutt ikke noe som kommer av seg selv, og det er noe jeg hele tiden aktivt må tenke i hodet mitt for å klare. Jeg er for eksempel sulten nå, men jeg må bare la meg selv være sulten i 2-3 timer til. Anonymkode: c9c4c...17e 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #8 Skrevet 24. juni 2020 Jeg tror problemet ligger i at du både ønsker et normalt og uanstrengt forhold til mat, samtidig som du vil ned i vekt. Til målvekt sier du, er en lege enig i dette målet? Hva er din bmi? Kropper har ulik trivselsvekt uavhengig av hva du syns er pent. Dersom spiseforstyrrelsen er problemet ditt, er nok det lureste å droppe tanken om slanking. Når man går i behandling er jo fokus å ha faste måltider til faste tider. Da blir hjernen trygg på at den får det den trenger og trenger ikke fiksere på mat hele tiden. Om du spiser restriktivt for så å sprekke og overspise er du inne i den spiralen spiseforstyrrelsen er. Løsningen er faktisk å ikke være så restriktiv. Anonymkode: 33da4...ee4 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #9 Skrevet 25. juni 2020 Jeg har fått et normalisert forhold til mat etter å ha begynt å spise lavkarbo. De første månedene var jeg nokså streng og hadde bare en utskeielse. Jeg forble mye mett, hadde ikke den samme ulvehungeren før måltider og ble på den måten enklere å ikke overspise heller. Jeg måtte lære vekk noen av spisevanene, feks frokost. Frokost var en vane, ikke et behov. Nå har det liksom gått seg veldig til, en is på brygga er ikke lengre en utskeielse i mitt hode, det bare er en is. Istedenfor før at hvis jeg spiste en is utenom planen kunne jeg liksågodt spise en sjokoladeplate og chips fordi alt var gått i dass uansett... Anonymkode: aae78...3d7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå