Gå til innhold

Hjelp,jeg evner ikke få barnet til å sove om kveldene...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver her jeg. Ingen hjelp å få av fagfolk...

Jeg har et barn på 16 måneder. Om kvelden bruker jeg opptil to timer på legging. Byssing,kaving og styr.

Sovna sent,men fint av amming frem til 7 mndsalderen. Omtrent samtidig med at HS sa det var på høy tid å legge baby kl 19. Ved å vekke om morgenen,skulle jeg få snudd det,sa hun. Omtrent samtidig begynte barnet å få tenner,og bet under amming,og etter mye styr frem og tilbake ga jeg opp amminga.

Fikk fremdeles aldri barnet til å sove kl 19. Sovnet utslitt ,til flasken. Og  nå begynte oppvåkningene på natta. Det var et svare strev,i flere måneder,før vi fikk diagnose reflux.

Er nå på melkefritt kosthold,pluss unngår tomat,og  barnet kan sove gjennom natta flere netter i strekk,uten refluxplager.

Men sovner ikke før sent. Legen sier det er ikke refluxen , den  viser seg først når barnet har ligget en stund. (Og ligging er uaktuelt når jeg prøver legge ned. Like kjapt opp igjen,turner,ruller,herjer i senga. Opp i armene og bysses,vil ned i sengen,turner verre... jeg har ikke armer til dette!)

HS mener det bare er en fase,når jeg spør om råd,aldri noe konkrete tips å komme med. 

Spurte hos osteopat,som ble overrasket over at det tok opptil 2 timer å legge. "Vi sier alt over en halv time er for mye,da er det et problem" Men hadde ingen forslag til løsning på problemet.

I ren utmattelse har jeg gått ut fra rommet,resignert helt,tenkt at barnet får bare gråte seg i søvn,jeg orker ikke mer,to ganger. Begge gangene endte med oppkast etter kort tid,ble bare enda mer jobb å vaske og skifte på seng og et barn som ble mer våken og hyper...skammer meg over denne utveien,vet at det ikke er bra å la barn gråte seg i søvn.

Beklager,dette ble langt,men prøvde så godt jeg kan å lage avsnitt og få med relevant informasjon. Om noen har orket å lese hele ,og har noen tips? Jeg har et større barn jeg savner tid med på kveldene og jeg savner litt voksentid på kvelden. Jeg er alene med barnet,så kan ikke få noen avlastning på timer med legging.

Jeg gruer meg til kveldene hver dag. Noen ganger tenker jeg å la være å legge ungen før jeg legger meg selv,men det er jo ikke særlig  bra...

Anonymkode: 0fa61...f9d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, sånn er det med enkelte barn da. Herregud, ungen din er jo knøttliten fortsatt! 

Jeg sitter i perioder fortsatt inne med min 6,5-åring til 21.30-23 hver kveld. Hun har alltid slitt med insomnia (og ja, vi har snakket med helsestasjon, lege og alt mulig, men hun har rett og slett insomnia) De periodene jeg ikke sitter der sovner hun ikke tidligere, da har jeg bare klart, for en stund, å motivere, overtale eller bestikke henne til å ligge der alene.

Jeg blir litt matt av folk med barn under tre år som forventer at de skal sovne fort og alene. De aller fleste begynner å sove innen de er tre. Bare håp du ikke får en som min (når det gjelder søvn - får du en som min på alle andre områder er du heldig!)

Anonymkode: 82750...3e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fastlege? Noen tips og oppfølging å få der? Jeg har heldigvis fått barn som er lette å legge, og jeg ser den at noen barn har utfordringer med søvn. Jeg tenker at da er det viktig å få hjelp med det, for barn trenger god søvn de også, ikke bare voksne. 

Anonymkode: 8726e...55c

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver her jeg. Ingen hjelp å få av fagfolk...

Jeg har et barn på 16 måneder. Om kvelden bruker jeg opptil to timer på legging. Byssing,kaving og styr.

Sovna sent,men fint av amming frem til 7 mndsalderen. Omtrent samtidig med at HS sa det var på høy tid å legge baby kl 19. Ved å vekke om morgenen,skulle jeg få snudd det,sa hun. Omtrent samtidig begynte barnet å få tenner,og bet under amming,og etter mye styr frem og tilbake ga jeg opp amminga.

Fikk fremdeles aldri barnet til å sove kl 19. Sovnet utslitt ,til flasken. Og  nå begynte oppvåkningene på natta. Det var et svare strev,i flere måneder,før vi fikk diagnose reflux.

Er nå på melkefritt kosthold,pluss unngår tomat,og  barnet kan sove gjennom natta flere netter i strekk,uten refluxplager.

Men sovner ikke før sent. Legen sier det er ikke refluxen , den  viser seg først når barnet har ligget en stund. (Og ligging er uaktuelt når jeg prøver legge ned. Like kjapt opp igjen,turner,ruller,herjer i senga. Opp i armene og bysses,vil ned i sengen,turner verre... jeg har ikke armer til dette!)

HS mener det bare er en fase,når jeg spør om råd,aldri noe konkrete tips å komme med. 

Spurte hos osteopat,som ble overrasket over at det tok opptil 2 timer å legge. "Vi sier alt over en halv time er for mye,da er det et problem" Men hadde ingen forslag til løsning på problemet.

I ren utmattelse har jeg gått ut fra rommet,resignert helt,tenkt at barnet får bare gråte seg i søvn,jeg orker ikke mer,to ganger. Begge gangene endte med oppkast etter kort tid,ble bare enda mer jobb å vaske og skifte på seng og et barn som ble mer våken og hyper...skammer meg over denne utveien,vet at det ikke er bra å la barn gråte seg i søvn.

Beklager,dette ble langt,men prøvde så godt jeg kan å lage avsnitt og få med relevant informasjon. Om noen har orket å lese hele ,og har noen tips? Jeg har et større barn jeg savner tid med på kveldene og jeg savner litt voksentid på kvelden. Jeg er alene med barnet,så kan ikke få noen avlastning på timer med legging.

Jeg gruer meg til kveldene hver dag. Noen ganger tenker jeg å la være å legge ungen før jeg legger meg selv,men det er jo ikke særlig  bra...

Anonymkode: 0fa61...f9d

Jeg bysser ikke i søvn, det har jeg aldri gjort. Jeg legger ned, sier natta og setter meg på utsiden av døren. Litt gråt tåler barnet, barnet ser meg jo hele tiden fra sengen sin og er ikke utrygg. 

Jeg går ned på dagsoving og barnet spiser seg mett på grøt tett opp mot soving. Så bare sitter jeg til barnet sovner. Hos meg har det også tatt rundt 2t hver gang, men byssing, sang, kos, det gidder jeg ikke. Barnet ser meg hele tiden og er trygg, det holder. I verste gråtranfall så har jeg løftet opp, kost til det er rolig og lagt bestemt ned igjen. 

2 åring her nå og bruker minst 1t på å sovne på kvelden. I blant får han en leke eller bok å se i til han sovner. Det blir flere runder med "nå er det natta, nå må du sove, mamma sitter her." Sånn er det og sånn har det alltid vært. Han har alltid vært vanskelig ift søvn. Jeg tilpasser meg ut fra hva jeg selv ser og spør sjeldent om råd fra hs. 

Anonymkode: 9a661...9d9

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sånn er det med enkelte barn da. Herregud, ungen din er jo knøttliten fortsatt! 

Jeg sitter i perioder fortsatt inne med min 6,5-åring til 21.30-23 hver kveld. Hun har alltid slitt med insomnia (og ja, vi har snakket med helsestasjon, lege og alt mulig, men hun har rett og slett insomnia) De periodene jeg ikke sitter der sovner hun ikke tidligere, da har jeg bare klart, for en stund, å motivere, overtale eller bestikke henne til å ligge der alene.

Jeg blir litt matt av folk med barn under tre år som forventer at de skal sovne fort og alene. De aller fleste begynner å sove innen de er tre. Bare håp du ikke får en som min (når det gjelder søvn - får du en som min på alle andre områder er du heldig!)

Anonymkode: 82750...3e4

Ikke ts, men jeg ble litt glad av å lese siste avsnittet ditt.❤️ På barneforum og særlig her på kg, er det "selvsagt har barnet sovnet selv fra første stund, det gjelder å være konsekvent"..som forelder føler man seg ganske mislykka når barnet ikke vil sove til tross for iherdige tiltak etter boka (aktiv hverdag i frisk luft, riktig kosthold og rutiner som tatt ut av et supermoralsk barne program)... 

Barnet mitt har oftere og oftere greid å sovne selv alene. Men det har virkelig begynt å gå seg til nå, hun fylte tre tidligere i år :)

Anonymkode: b3f10...cf4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff. Stakkar dere😩 Jeg hadde ventet med å legge barnet til du selv skal sove. Prøv det ut. HS vet ikke bedre en deg, du kjenner barnet og situasjonen deres best. 

Jeg hadde selv et helvetes mas med legging av mitt barn, fra kl åtte til kl to på natta måtte jeg bysse. Gå frem å tilbake hele natta. For å si det sånn, så slet jeg ikke med svangerskapsfedme i den perioden, jeg var jo helt utslitt😓 

Anonymkode: ccbbe...a1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver er ikke unormalt for et så lite barn. At det tar mer enn en halvtime å legge, tror jeg ganske mange opplever. Vår yngste blir straks 2 år, har til gode at hun har sovnet på en halvtime om kvelden. Det tar mellom en time og to timer, som regel 1,5 time. Vi sitter ved siden av henne ved sengen, men tar henne ikke opp etter hun er lagt. Om barnet reiser seg og tøyser, så bare ignorer det. Ikke ta barnet opp og nyss, bare vær der. Etterhvert kan du prøve flytte deg litt lenger vekk, til du sitter utenfor døren så barnet kan se deg. Dette er en prosess som kan ta tid, men det er en trygghet for barnet. Det lærer at du er der, men at det er trygt å sovne i egen seng. Vi hører på lydbok når vi legger. 

Anonymkode: c93e9...9fb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...