AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #3 Skrevet 13. juni 2020 3 minutter siden, Kassiopeia8 skrev: Sier da at man er 6 uker på vei. Jo, men det blir jo en omskriving. Ts Anonymkode: b61aa...34a
Gåsemor Skrevet 13. juni 2020 #4 Skrevet 13. juni 2020 Dette har jeg lurt på også, så Godt spørsmål. Se screenshot fra App, det virker som de bruker uke 7 hvis du er 6+1. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #5 Skrevet 13. juni 2020 Sier enten at man er i uke 7 eller 6+2. Sammenligner det litt med å si at man er 6 år eller i sitt syvende leveår. Begge er riktig Anonymkode: 8c1c8...ff6 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #6 Skrevet 13. juni 2020 Skjønner ikke at dette er så vanskelig for folk å forstå.. leser dette spørsmålet flere ganger i uka. Flere som sier at appene oppgir feil uketall osv, NEI, det er helt riktig, bare to måter å formulere det på! Anonymkode: a9f1a...154 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #7 Skrevet 13. juni 2020 Jeg tenker at de fleste bryr seg faktisk ikke så mye om jeg er i uke 6+2 eller 7, så da sier jeg 1,5 måned. Det spiller ingen rolle. Er bare teit å senere også å skal telle graviditeten i uker/dager når man nærmer seg 14,15,16 uker. Folk bruker ikke uker men måneder når de ser for seg hvor langt man er på vei. De blir sittende og telle hvor mange måneder 15 uker er. Så da kan man vel like gjerne si «nesten 4 måneder» isteden for å forvirre folk fordi det å telle uker og dager er så viktig for oss. Anonymkode: fbc08...c50 7
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #8 Skrevet 14. juni 2020 Jeg sa jeg var X antall uker på vei, aldri "jeg er i uke X", så det var aldri relevant. Det er uansett flisespikkeri, noen dager fra eller til er uvesentlig frem til termindatoen er rundt hjørnet. Anonymkode: 56d9d...681 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #9 Skrevet 14. juni 2020 Babyen min ble født i uke 28+1 så vi lå en stund på nyfødt intensiv. Legene og sykepleierne der sa alltid at babyen var født i uke 28. Anonymkode: c692b...a88 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #10 Skrevet 14. juni 2020 Når du er 6+1 er du 6 uker og 1 dag på vei, og du er inne i den 7.uka. Å være X antall uker på vei og å være inne i X uke er to forskjellige ting, som ikke må blandes. Nå er jeg mye lenger på vei enn deg, men for å bruke ditt eksempel, ville jeg sagt "jeg er rett over 6 uker på vei". Jeg syns det er rart å si "jeg er inne i den 7.uken". Sistnevnte blir en veldig kunstig måte å snakke på for meg, og jeg har heller aldri hørt noen formulere deg på den måten, så det er nok ikke særlig utbredt. Vil bare legge til at det også blir direkte feil å si "Jeg er 7 uker på vei", for det er man jo ikke. Anonymkode: 45dd1...b88 3
Marisana Skrevet 14. juni 2020 #11 Skrevet 14. juni 2020 Jeg sier at jeg er i den sjuende uka. Når du er 6+1, er du seks fullgåtte uker og har starta på den sjuende uka. For å unngå forvirring sier jeg bare at jeg er 6+1 til de som er spesielt interessert 🤷🏻♀️😂
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #12 Skrevet 14. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at de fleste bryr seg faktisk ikke så mye om jeg er i uke 6+2 eller 7, så da sier jeg 1,5 måned. Det spiller ingen rolle. Er bare teit å senere også å skal telle graviditeten i uker/dager når man nærmer seg 14,15,16 uker. Folk bruker ikke uker men måneder når de ser for seg hvor langt man er på vei. De blir sittende og telle hvor mange måneder 15 uker er. Så da kan man vel like gjerne si «nesten 4 måneder» isteden for å forvirre folk fordi det å telle uker og dager er så viktig for oss. Anonymkode: fbc08...c50 Det er jo ikke fordi jeg skal si det til «folk» at jeg spør. Men fordi at man skal til diverse undersøkelser som i starten har mye å si om det er den ene eller den neste uka. Har opplevd å komme feil uke til ultralyd fordi jeg og legen misforstod hverandre. Ts Anonymkode: b61aa...34a 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #13 Skrevet 14. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke at dette er så vanskelig for folk å forstå.. leser dette spørsmålet flere ganger i uka. Flere som sier at appene oppgir feil uketall osv, NEI, det er helt riktig, bare to måter å formulere det på! Anonymkode: a9f1a...154 Det er vel ikke så tydelig som du tror, bare å se på bildet lenger opp. Der er det ikke snakk om «to måter å formulere det på». Ts Anonymkode: b61aa...34a
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #14 Skrevet 14. juni 2020 Sier at jeg er 6 uker på vei. Anonymkode: a6b81...441
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #15 Skrevet 14. juni 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke fordi jeg skal si det til «folk» at jeg spør. Men fordi at man skal til diverse undersøkelser som i starten har mye å si om det er den ene eller den neste uka. Har opplevd å komme feil uke til ultralyd fordi jeg og legen misforstod hverandre. Ts Anonymkode: b61aa...34a Derfor er det så dumt at folk blir forvirret av apper som har utenlandsk opprinnelse. Her i Norge bruker helsepersonell fullgåtte uker. Ultralyd i uke 7, betyr altså fra 7+0. Neste kontroll i uke 24, betyr da fra 24+0. Søke om engangsstønad i uke 22, er da fra 22+0 osv. Så enkelt og greit, her i Norge er svangerskapsuke 6 fra 6+0 til 6+6. At det er tullete kan jeg være enig i, men nå er det nå bare slik det er her. Anonymkode: c97fb...1b8 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #16 Skrevet 14. juni 2020 11 timer siden, Gåsemor skrev: Dette har jeg lurt på også, så Godt spørsmål. Se screenshot fra App, det virker som de bruker uke 7 hvis du er 6+1. Appen har utenlandsk opprinnelse. Anonymkode: c97fb...1b8 1
Sokkar Skrevet 14. juni 2020 #17 Skrevet 14. juni 2020 Altså, nå er jeg i uke 35+2, så jeg sier uke 35, og at det er 5 uker igjen. Hadde jeg sagt uke 36, hadde jeg hatt 4 uker igjen 😜 men det er jo feil, så da ville jeg lurt meg selv. For andre er ikke nøyaktig uketall av betydning. 4
Sokkar Skrevet 14. juni 2020 #18 Skrevet 14. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke fordi jeg skal si det til «folk» at jeg spør. Men fordi at man skal til diverse undersøkelser som i starten har mye å si om det er den ene eller den neste uka. Har opplevd å komme feil uke til ultralyd fordi jeg og legen misforstod hverandre. Ts Anonymkode: b61aa...34a Ehm... Er du seriøs? Sjekket ikke legen opp i menstermin, og fortalte deg hvor langt du er på veg? Eller var det du som gikk utifra noe annet enn det legen sa? På kontroller bruker de nøyaktig tall, forresten. Ikke uke 6, men 5+4.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #19 Skrevet 14. juni 2020 20 minutter siden, Sokkar skrev: Ehm... Er du seriøs? Sjekket ikke legen opp i menstermin, og fortalte deg hvor langt du er på veg? Eller var det du som gikk utifra noe annet enn det legen sa? På kontroller bruker de nøyaktig tall, forresten. Ikke uke 6, men 5+4. Flere private klinikker skriver at de tar ultralyd fra uke 7. For noen er dette forvirrende og de risikerer å møte opp 6+0 og bli skuffet for de ikke får se et bankende hjerte. Derfor er det dumt at folk forholder seg til utenlandske apper og blir forvirret. Anonymkode: c97fb...1b8 1
Sokkar Skrevet 14. juni 2020 #20 Skrevet 14. juni 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere private klinikker skriver at de tar ultralyd fra uke 7. For noen er dette forvirrende og de risikerer å møte opp 6+0 og bli skuffet for de ikke får se et bankende hjerte. Derfor er det dumt at folk forholder seg til utenlandske apper og blir forvirret. Anonymkode: c97fb...1b8 Er det sant? Er første gang jeg ser denne problemstillingen. Hvordan er det etter fødselen da? "hvor gammel er babyen?" - 15 dager, altså 3 uker. Endret 14. juni 2020 av Sokkar Rettet til hvordan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå