AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #1 Skrevet 13. juni 2020 Nå er jeg så fortvilet at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre.. vi har lenge ønsket oss valp, og brukte lang tid på å finne en oppdretter vi likte og har stått lenge på venteliste. Denne oppdretteren er ekstremt ettertraktet og ansett for å være en av de beste innen sin rase. Jeg har hilst på oppdretter og foreldrene til valpekullet flere ganger, og var å besøkte valpene når de var ca 4 uker første gang. Der fikk jeg også hilst på valpen «vår», som oppdretter mente passet best for oss. En herlig liten krabat, som jeg ble forelsket i med en gang. Disse besøkene dro jeg på alene pga koronasituasjonen, for å begrense smittefare og fordi det er ganske lang reisevei. Barna har naturlig nok gleder seg enormt, og vi har kost oss med alt av forberedelser sammen. De har ikke snakket om annet de siste mndene, og hundeutstyr til mange tusen kroner er også kjøpt inn. Så blir det endelig tid for å hente valpen, og jeg og barna kjørte nedover til der oppdretteren bor idag. Valpen skulle være med oss hjem i morgen. Vi har tatt inn på hotell, og avtalte med oppdretter at vi skulle komme innom idag og la barna hilse på valpen for første gang. Besøket gikk fint (trodde jeg), og jeg merket ingenting unormalt med oppførselen til barna mine. De var riktignok utrolig gira, og det ble nok litt hvining og skriking - spesielt fra den ene. Vi skulle til å reise tilbake til hotellet og takket for oss og sa vi gledet oss masse til i morgen - men da sa oppdretteren at hun gjerne ville ha to ord med meg alene. Hun sa at barna mine, og da spesielt det ene barnet, hadde oppført seg som «en urokråke», og sa at de var «høylytte, lite veloppdragne og hardhendte med valpene». Hun sa også rett ut at hun ikke likte det hun så «personlighetsmessig» hos det ene barnet, og at hun ikke ville gi fra seg valpen til oss under noen omstendigheter. Jeg fikk totalsjokk og klarte ikke si noe. Gikk bare tilbake til bilen og kjørte tilbake til hotellet. Barna er fortsatt i 100% og gleder seg så utrolig mye, og nå aner jeg ikke hva jeg skal si til dem.. hvordan forklare dem at vi må reise hjem tomhendt? Er det noen som har vært borti noe lignende, og kan komme med noen råd? Vil gjerne understreke at jeg har forståelse for oppdretterens valg, selvom jeg ikke kan forstå at hun syns de oppførte seg så ille. Spesielt det med at barna var hardhendte kjenner jeg meg ikke igjen i. Det er likevel hennes valg, som jeg respekterer fullt ut. Jeg er bare så utrolig fortvilet. Anonymkode: 4e226...066 4
Populært innlegg ntrane Skrevet 13. juni 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 13. juni 2020 Bare bra hundeeier passer på. At en redd liten valp skal utsettes for hardhendte hensynsløse små unger er ikke bra. Herlig å høre at hundevalpenes ve og vell beskyttes! 191
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 13. juni 2020 Ikke så mye annet å gjøre enn å fortelle barna at det ikke blir valp likevel. Og neste gang bør du snakke med barna og regulere dem rundt dyr slik at det blir en bedre opplevelse for alle Anonymkode: 627d2...173 144
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #4 Skrevet 13. juni 2020 Hva med en prat med oppdretter på tomanns i morgen? Kanskje det er alt som skal til? Anonymkode: 34b34...8fd 20
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #5 Skrevet 13. juni 2020 Så forferdelig situasjon, hun oppdretteren høres jo helt jævlig ut, unnskyld meg. Alle vet vel hvor gira barn kan bli. Eller kan det ene barnet ha virket aggressivt siden hun sa det? Anonymkode: 0de98...b1d 44
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #6 Skrevet 13. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva med en prat med oppdretter på tomanns i morgen? Kanskje det er alt som skal til? Anonymkode: 34b34...8fd Jeg prøvde å foreslå at jeg skulle komme tilbake neste morgen og ta en prat, men hun gjorde det ganske klart at det ikke kom til å være aktuelt uansett. det var da hun sa at hun ikke likte det hun så personlighetsmessig hos barnet mitt.. Anonymkode: 4e226...066 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Populært innlegg #7 Skrevet 13. juni 2020 ‘Dårlig oppdragelse’må nesten bety at oppdrettere gav beskjed til barna underveis om at de ikke skulle være så hardhendte med valpene, men at barna ikke hørte etter? Fikk du ikke med deg noe av det? (hvis du troller er det utrolig bra gjort, for dette treffer KG rett i margen på barneoppdragelse og hunder!) Anonymkode: 8ba22...df8 94
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #8 Skrevet 13. juni 2020 Har dere skrevet kontrakt? Anonymkode: a923f...b14 8
Gliffy Skrevet 13. juni 2020 #9 Skrevet 13. juni 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg prøvde å foreslå at jeg skulle komme tilbake neste morgen og ta en prat, men hun gjorde det ganske klart at det ikke kom til å være aktuelt uansett. det var da hun sa at hun ikke likte det hun så personlighetsmessig hos barnet mitt.. Anonymkode: 4e226...066 Høres ut som hun har observert noe du enten ikke har sett eller som hun har tolket helt ulikt deg. Du har nok ikke noe særlig annet å gjøre enn å prøve og forklare så godt du kan til barna at damen har ombestemt seg og at dere ikke får valp i morgen likevel. Og forberede de på at det kan ta lang tid å finne en ny valp. Det er jo litt mangel på både kattunger og valper for tiden. 27
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #10 Skrevet 13. juni 2020 Helt ærlig, hun høres litt maktsyk ut. Hvis du faktisk mener at barna dine oppførte seg normalt. Anonymkode: de547...d72 22
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #11 Skrevet 13. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så forferdelig situasjon, hun oppdretteren høres jo helt jævlig ut, unnskyld meg. Alle vet vel hvor gira barn kan bli. Eller kan det ene barnet ha virket aggressivt siden hun sa det? Anonymkode: 0de98...b1d Jeg kan med hånden på hjertet si at barna mine ikke var det spor aggressive, men - de var giret, og høylytte. Jeg hysjet på de flere ganger, men spesielt det ene barnet var i hundre og hoppet opp og ned og danset og gjorde veldig mye ut av seg. Det gjorde nok ikke et godt inntrykk, men så dårlig hadde jeg aldri trodd barnet mitt fremsto.. Oppdretteren mente at barna hadde holdt valpen for hardt, og gnidd ansiktene sine for hardt mot valpens. Jeg så ingenting av dette selv, men må jo bare tro henne når hun sier det skjedde.. Anonymkode: 4e226...066 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #12 Skrevet 13. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: ‘Dårlig oppdragelse’må nesten bety at oppdrettere gav beskjed til barna underveis om at de ikke skulle være så hardhendte med valpene, men at barna ikke hørte etter? Fikk du ikke med deg noe av det? (hvis du troller er det utrolig bra gjort, for dette treffer KG rett i margen på barneoppdragelse og hunder!) Anonymkode: 8ba22...df8 Hun sa ingenting før etterpå. Skulle ønske jeg trollet. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere skrevet kontrakt? Anonymkode: a923f...b14 Skulle signeres i morgen ved overtakelse, men har betalt. Anonymkode: 4e226...066 3
Populært innlegg Sirah Skrevet 13. juni 2020 Populært innlegg #13 Skrevet 13. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan med hånden på hjertet si at barna mine ikke var det spor aggressive, men - de var giret, og høylytte. Jeg hysjet på de flere ganger, men spesielt det ene barnet var i hundre og hoppet opp og ned og danset og gjorde veldig mye ut av seg. Det gjorde nok ikke et godt inntrykk, men så dårlig hadde jeg aldri trodd barnet mitt fremsto.. Oppdretteren mente at barna hadde holdt valpen for hardt, og gnidd ansiktene sine for hardt mot valpens. Jeg så ingenting av dette selv, men må jo bare tro henne når hun sier det skjedde.. Anonymkode: 4e226...066 Men da har du jo forklaringen din der TS.... Barnet var helt i hundre, hoppet og danset og lagde baluba og det hjalp ikke at du hysjet. Hun var vel redd for at det var slik til vanlig og at ungene skulle skade valpen. Veldig trist for dere, håper dere finner ny valp og at barnet lærer seg å kontrollere seg rundt dyr ❤️ 106
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Populært innlegg #14 Skrevet 13. juni 2020 Barn som hyler og hviner sammen med bittesmå valper, er nok ikke den beste komboen. Sa du ikke til barna dine på forhånd at de måtte være rolige og stille? Kanskje det er lurt å vente til barna dine er eldre før dere anskaffer en valp? Anonymkode: 25b3d...fb1 171
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #15 Skrevet 13. juni 2020 2 minutter siden, Gliffy skrev: Høres ut som hun har observert noe du enten ikke har sett eller som hun har tolket helt ulikt deg. Du har nok ikke noe særlig annet å gjøre enn å prøve og forklare så godt du kan til barna at damen har ombestemt seg og at dere ikke får valp i morgen likevel. Og forberede de på at det kan ta lang tid å finne en ny valp. Det er jo litt mangel på både kattunger og valper for tiden. Kan virke sånn dessverre😔 velger å tro at hun ikke ville blåst det av uten grunn, så noe må det jo ha vært.. Anonymkode: 4e226...066 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #16 Skrevet 13. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan med hånden på hjertet si at barna mine ikke var det spor aggressive, men - de var giret, og høylytte. Jeg hysjet på de flere ganger, men spesielt det ene barnet var i hundre og hoppet opp og ned og danset og gjorde veldig mye ut av seg. Det gjorde nok ikke et godt inntrykk, men så dårlig hadde jeg aldri trodd barnet mitt fremsto.. Oppdretteren mente at barna hadde holdt valpen for hardt, og gnidd ansiktene sine for hardt mot valpens. Jeg så ingenting av dette selv, men må jo bare tro henne når hun sier det skjedde.. Anonymkode: 4e226...066 En valp trenger masse ro og hun tenkte sikkert at det ikke kom til å skje pga det ene barnet ditt. Veldig trist situasjon og jeg hadde hatt problemer med å forklare for barna mine at det ikke blir valp likevel. Anonymkode: bacb3...13e 20
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Populært innlegg #17 Skrevet 13. juni 2020 Som mor ser man jo ofte barna med litt andre øyne enn omverdenen. Hadde besøk en gang av et barn som løp etter katten min og "klappet" han veldig harhendt. Det var helt åpenbart for meg at katten mislikte dette og prøvde å komme seg vekk, mens moren til barnet syms det var sååå koselig at h*n likte katten så godt. Oppdretteren kjenner jo dyrene og deres adferd godt, så det kan hende at hun så reaksjoner i dyrene som ikke du så. Skjønner at det er veldig kjipt for dere og for barna som hadde gledet seg. Anonymkode: f6c3b...b83 116
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #18 Skrevet 13. juni 2020 NTrane: latterlig kommentar. Her bør oppdretter på forhånd i såfall tydelig si fea at hun er skeptisk å selge til barnefamilier. Da begrenser hun kundene sine betydelig, men det er kanskje like greit.. å ombestemme seg slik er ikke greit, utifra hva trådstarter forteller. Trådstarter: jeg ville prøvd å kontakte oppdretter imorra å høre om hun stod på sitt. I såfall bør du komme med din mening om dette, og at du synes hun overreagerer. Jeg hadde også delt historien ned navn på oppdretter etc på diverse forum. Oppdretter virker på nippet til useriøs her. Driver man med oppdrett for å selge til hvermannsen må man tåle litt støy fra barn. Det tåler alle hunder og de må hvertfall bli vant til det. Hvis ikke bør oppretter tydelig informere om at hun ikke vil selge til familier med småbarn på et tidligere tidspunkt enn her. Jeg tar utgangspunkt i at det er snakk om en familiehund her.. Skjønner at du kvier deg med å fortelle det til barna. Vent til du har snakket med oppretter på ny imorra. Lykke til!! Anonymkode: 8a056...940 42
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #19 Skrevet 13. juni 2020 1 minutt siden, Sirah skrev: Men da har du jo forklaringen din der TS.... Barnet var helt i hundre, hoppet og danset og lagde baluba og det hjalp ikke at du hysjet. Hun var vel redd for at det var slik til vanlig og at ungene skulle skade valpen. Veldig trist for dere, håper dere finner ny valp og at barnet lærer seg å kontrollere seg rundt dyr ❤️ Du har nok rett, jeg bare registrerte ikke at det var så ille som oppdretter må ha syns det var.. det var jo ikke som om de var helt rabiate liksom. Men som sagt respekterer jeg hennes avgjørelse og ekspertise fullt ut. Takk for gode ord💝 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn som hyler og hviner sammen med bittesmå valper, er nok ikke den beste komboen. Sa du ikke til barna dine på forhånd at de måtte være rolige og stille? Kanskje det er lurt å vente til barna dine er eldre før dere anskaffer en valp? Anonymkode: 25b3d...fb1 Vi har snakket masse om når valpen kommer og hvordan de skulle oppføre seg på besøket, men iveren tok rett og slett overhånd. Barna er absolutt store nok til å forstå at de burde være roligere, men de var jo bare veldig spente og glade og derfor syns jeg det er så vanskelig å forklare dem at de er grunnen til at vi ikke får valpen likevel, de mente jo ikke noe vondt. Anonymkode: 4e226...066 4
Gliffy Skrevet 13. juni 2020 #20 Skrevet 13. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kan virke sånn dessverre😔 velger å tro at hun ikke ville blåst det av uten grunn, så noe må det jo ha vært.. Anonymkode: 4e226...066 Oppdretteren har sikkert en lang venteliste så det er nok lett for henne å bare gå til neste på listen. Jeg syns egentlig det virker ganske useriøst, hun visste vel fra før at du har barn? Nesten alle barn har jo høyt støynivå til tider. Hvis hundene er vokst opp med barn blir de jo vant til det. Håper dere får tak i en annen valp, høres ut som en utrolig vanskelig situasjon å måtte fortelle dette til barna. Du må vel bare si at ventetiden desverre blit enda lengre. Og at du også hadde gledet deg og er skuffet. 21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå