AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #1 Skrevet 13. juni 2020 Denne problemstillingen er ut fra et rykte, så jeg vet ikke sikkert om det stemmer. Men om det stemmer blir jeg bekymret. I barnehagen vår jobber det en dame, hun har jobbet der i noen år nå, vi har ved flere anledninger reagert på ting hun har sagt og gjort. For et års tid siden begynte barnet hennes i barnehagen, og nå hører vi at barnehagen har sendt bekymringsmelding til barnevernet. Det er som sagt bare rykter vi hører via bekjentskaper fra barnefar/hennes eks. Men om det skulle stemme, og siden vi har en litt dårlig følelse på henne fra før, kan man jobbe i barnehage når man er meldt til barnevernet? Og når det attpåtil av sin egen arbeidsgiver er det ganske ille.. Anonymkode: 6d064...436
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #2 Skrevet 13. juni 2020 Barnehagetilsette er ikkje fritatt for å bli meldt til barnevernet dersom dei er foreldre. Ein undersøkelsesak er ikkje grunn til oppsigelse i seg sjølv. Men det er jo klart at utfallet av den kan påvirka jobb situasjonen dersom det er hennas arbeidsgivar. Eg veit om ein pedagog som var igjennom undersøkelsessak, som no er avslutta. Detta er ikkje noko hennas arbeidsgivar i dag veit om. Anonymkode: 122ad...0f5 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #3 Skrevet 13. juni 2020 Bygdedyret lever i beste velgående ser jeg..for alt du vet så er ikke ryktene sanne engang. Anonymkode: b2488...fb9 10
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #4 Skrevet 13. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bygdedyret lever i beste velgående ser jeg..for alt du vet så er ikke ryktene sanne engang. Anonymkode: b2488...fb9 Jeg understreker jo at det er bare rykter, men om det skulle stemme lurer jeg jo på om hun er egnet til å jobbe i barnehage.. Anonymkode: 6d064...436
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #5 Skrevet 13. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg understreker jo at det er bare rykter, men om det skulle stemme lurer jeg jo på om hun er egnet til å jobbe i barnehage.. Anonymkode: 6d064...436 Hun kan fint være egnet til å jobbe i bhg for det. Selv de ansatte kan ha ting de trenger hjelp til når det kommer til egne barn uten at det gjør dem til uskikkede til å jobbe i barnehage. Anonymkode: b2488...fb9 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #6 Skrevet 13. juni 2020 Ja de kan visst det av en merkelig grunn Anonymkode: 827ae...12f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #7 Skrevet 13. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja de kan visst det av en merkelig grunn Anonymkode: 827ae...12f Sykt Anonymkode: 7a061...f99
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #8 Skrevet 13. juni 2020 Ja det kan de. Min søster hadde kun samvær med barna under tilsyn, men jobbet i barnehage. Hun er barne og ungdomsarbeider. Barnevernet gir ikke beskjed til arbeidsgiver at de undersøker deres ansatte. Anonymkode: db0a8...d84
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #9 Skrevet 13. juni 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja de kan visst det av en merkelig grunn Anonymkode: 827ae...12f Jeg kjenner til flere foreldre som har blitt "meldt" til barnevernet, og de fleste gangene har det vært helt ubegrunnede bekymringsmeldinger. Det kan ha vært snakk om misforståelser eller bekymringer som det ved nærmere ettersyn har vist seg å ikke være hold i. Noen jeg kjenner ble meldt til bv som hevn av en nabo etter at de hadde meldt naboen til mattilsynet pga dårlig hundehold. Naboene til mine bekjente var selv i barnevernets søkelys grunnet foreldrenes bruk av rusmidler etc, og saken ble raskt avsluttet. Terskelen skal være lav for å sende bekymringsmelding til barnevernet. Man kan også ta kontakt for en uforpliktende prat før man gjør noe, men det er mye bedre å reagere en gang for mye i stedet for å se det an. Men selvfølgelig er ikke det bli "meldt" til barnevernet grunn til å miste jobben i en barnehage. Hvis det viser seg å være en sak der bv må gjøre tiltak og det feks er snakk om omsorgssvikt eller overgrep gjort av vedkommende, vil det være god grunn å si opp denne personen. Anonymkode: dc912...9ad
Raven.Writingdesk Skrevet 13. juni 2020 #10 Skrevet 13. juni 2020 Om det er arbeidsgiver som har meldt henne vet de hvor problemet ligger. Om de mente dette gjorde henne uskikket til å jobbe er det deres myndighet og ansvar i å fjerne henne. Men, det er dog lettere sagt enn gjort. Jeg leste en rettssak hvor en kvinne med handikap jobbet i bhg. Handikapet gjorde at hun ikke kunne bevege seg kjapt/løpe, og var avhengig av at barn langt unna ventet eller adlød hva hun sa, eller at annet personell løp/handlet raskt, om barnet var i fare. Saken handlet om at hun var alene med barna en viss periode på dagen (tror dette var om morgenen ved levering) En ny leder ble gjort oppmerksom på bekymringen rundt barnas sikkerhet, om de skulle få noe i halsen eller ha akutt behov for hjelp, så kunne hun ikke tilby det. Lederen forsøkte dermed flere tiltak, blant annet så ble det leid inn noen for en viss periode når hun var alene på jobb. Men den beste løsningen foe arbeidsgiver var å skifte om på vaktene, slik at denne personen bare jobbet med andre ansatte tilstede (som da kunne handle raskt ved behov) Dette motsatte den ansatte seg, dermed ble det konflikt. Den ansatte mente det var diskriminering av en funksjonshemmet. Denne saken gikk frem og tilbake, men resulterte så vidt jeg husker i at arbeidsgiver fikk medhold: barnas sikkerhet trumfet faktisk den ansatte sine rettigheter (mot å bli diskriminert) Det jeg skal frem til er at det skal himla mye til for å bevise at noen ikke er skikket. Men står det mellom barnas sikkerhet og den ansatte sine rettigheter vil barnas sikkerhet trumfe. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #11 Skrevet 13. juni 2020 Bare så det er sagt, jeg skjønner at bekymringen kan være grunnløs, men om barnehagen hun selv jobber i melder henne er det ikke for bagateller. Om det stemmer burde hun egentlig vært ute av jobb til barnevernet har undersøkt saken. Om barnehagen er redd for at hun ikke er en god nok omsorgsperson for egne barn, så skal hun få passe mine barn 🙄 Anonymkode: 6d064...436 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #12 Skrevet 14. juni 2020 Er du sikker på at det ikke bare er rykter fra en sur eks? Anonymkode: ba02c...376
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #13 Skrevet 14. juni 2020 De som jobber med barn skal ha ren vandel med politiattest. Men det er ikke krav til annet. Og for å si det pent/ærlig, så er det forskjell på å være en god mor og en god barnehageansatt. Det er mange ansatt i barnehage som ikke er klar for egne barn eller som ikke har egne barn. Å være en god forelder er dermed ikke et krav for jobben. En forelder som understimulerer, driver omsorgssvikt eller ikke dusjer barnet sitt ofte nok, kan likevel være en god og trygg ansatt for barna i barnehagen, såfremt den ansatte følger barnehagens rutiner og retningslinjer. Om en person blir dømt for vold mot sitt barn, eløer misbruk, så kommer politiattesten inn i bildet og jobb i skole eller barnehage ryker. Anonymkode: 5cf10...5e8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå