Møysa Skrevet 13. juni 2020 #1 Skrevet 13. juni 2020 (endret) Jeg er så møkk lei av alle reglene i borettslaget. Vi får jo fxxx meg ikke lov til å kjøpe maling en gang... uten å mase på vaktmesteren. Vi har to katter, men det er bare lov å ha en. Vi bygget ut terrassen, men fikk avslag på søknaden, så da må vel den rives. Vi kan ikke leie ut. Vi har ikke egen hage, men felleshage som ikke vaktmesteren gjør noe med. Og styret kjøper i hytt og pine slik at fellesgjelden bare øker og øker... hvordan skal vi få solgt videre da!? Riktignok bor vi mer sentralt enn eneboligen vi hadde på landet da... Håper bare vi får råd til å flytte når jeg er ferdig med bacheloren om 2 år... Måtte bare få ut litt frustrasjon. Håper noen kan komme med tips og triks til å holde ut. Endret 13. juni 2020 av Møysa Skrivefeil 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #2 Skrevet 13. juni 2020 Vil du endre noe, så må du engasjere deg! Bli med i styret. Bli med på møter. Krev forandring Anonymkode: ba442...4a2 17
Kenelz Skrevet 13. juni 2020 #3 Skrevet 13. juni 2020 hvorfor bygget du terrasse før du fikk godkjennelse? Mas på vaktmesteren med maling, gjør det fint og enkel, planlegg hvordan du/dere skal flytte og vær tålmodig. 22
SPOCA Skrevet 13. juni 2020 #4 Skrevet 13. juni 2020 Vel, det er sånn det er å bo i et borettslag. Hvorfor kikket dere ikke på husordensreglene før dere kjøpte i et borettslag? Dette bør man sette seg inn i før man velger et borettslag. Og å gjøre endringer uten å søke er jo i bestefall uvitenhet og i verste fall utrolig dumt. Det er jo ikke slik at man kan gjøre akkurat hva man vil hvis man eier selv heller. Det finnes faktisk lover og regler, selv om man selvfølgelig står mye friere når man bor i en enebolig/i sameie. Samtidig står man jo også for all risikoen også. Man har da ikke et borettslag til å hjelpe seg om noe skulle skje, det gjelder i særdeles het hvis ting må pusses opp og fikses. Sitter selv i styret i et borettslag, bodd her i fem år, og stortrives. Å bo i et borettslag handler mye om å bo i et fellesskap, og man må ta hensyn til hverandre. Jeg kan forstå det kan være kjipt, men hvis man savner selvstendigheten og uavhengigheten i ett og alt, bør man heller se seg etter noe annet enn bolig i et borettslag. Jeg liker også selvstendighet og uavhengighet, men jeg elsker også den friheten det gir å vite at jeg faktisk har en trygg bolig. Om noe spesielt skjer vil borettslaget stort sett ordne opp. Som da fire leiligheter fikk vannlekkasje samtidig, og styret gikk rett inn, ordnet med forsikringen og beboerne trengte ikke å løfte en finger. De ble losjert inn på et hotell i nærheten og slapp å ordne ift forsikring selv. Når et borettslag er velorganisert og driftes på en god måte, er borettslag stort sett veldig deilig å bo i. Ihvertfall synes jeg det. Det verste som da kan skje er stort sett kjipe naboer, om man skulle ha det. Heldigvis har jeg ikke sett noe til det på de årene jeg har bodd her. Jo, det er fellesutgifter og muligens fellesgjeld, men man må også se på hva man får. Her i vårt borettslag innebærer fellesutgiftene at vi kan ha et flott og nyoppusset borettslag fordi vi har rehabilitert (alle uteområder, balkonger, fasade, tak, vinduer, baderom m.m), vi har flotte nye vaskerier som beboere som bor trangt kan bruke for en billig penge, vi har utleielokaler, grillfester, sosiale aktiviteter for de som vil være med, varmtvann inkludert (i nye varmtvannsbeholdere) som igjen gir svært lave strømregninger, vaktmester som fikser det meste og mer til - og at alt som må gå på skinner, faktisk går på skinner. Om du er misfornøyd med pengebruken til styret, foreslår jeg at du engasjerer deg på generalforsamlingen og spør dem. Hvis du ikke møter opp der, har du virkelig ingenting du skulle ha sagt. Og du må jo også være klar over at det gjerne er beboerne som stemmer fram reglene, og de kan jo da også endres. Men det er gjerne regner for en grunn, og da kan det jo være greit å spørre hvorfor det er som det er. Så kan det jo være lurt å ha en hyggelig og god dialog med styret også. Ikke anta en hel del ting, kan det være det er annerledes enn du tror? 10
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #5 Skrevet 14. juni 2020 12 timer siden, Møysa skrev: Jeg er så møkk lei av alle reglene i borettslaget. Vi får jo fxxx meg ikke lov til å kjøpe maling en gang... uten å mase på vaktmesteren. Vi har to katter, men det er bare lov å ha en. Vi bygget ut terrassen, men fikk avslag på søknaden, så da må vel den rives. Vi kan ikke leie ut. Vi har ikke egen hage, men felleshage som ikke vaktmesteren gjør noe med. Og styret kjøper i hytt og pine slik at fellesgjelden bare øker og øker... hvordan skal vi få solgt videre da!? Riktignok bor vi mer sentralt enn eneboligen vi hadde på landet da... Håper bare vi får råd til å flytte når jeg er ferdig med bacheloren om 2 år... Måtte bare få ut litt frustrasjon. Håper noen kan komme med tips og triks til å holde ut. ....da er ikke borettslag noe for dere...... Jeg elsker å bo i borettslag. Har det rolig og fint. Er forøvrig styreleder. Kan trygt fortelle deg at styret følger borettslagsloven, så "kjøper i hytt og pine" og øker fellesgjelden tror jeg ikke stemmer. Det er nok driftsbudsjett du sikter til. Det er kalkulerte utgifter. Når det gjelder felleshagen så er den også din. Du kan jo jobbe litt i den, ta vare på din egen hage som du eier sammen med naboene dine. Problemet med en del mennesker som bor i borettslag er at de klager og er misfornøyd og samtidig forventer at noe andre skal ordne opp. Sånn er det ikke. Du kan selv velge å engasjere deg, komme med innspill eller til og med stille deg til disposisjon i styret. Men neida, det er kjekkere å bare være misfornøyd. I tillegg er det vanlig å søke om å bygge terrasse før du bygger, ikke etter.....🤣 Anonymkode: 71d89...84a 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #6 Skrevet 14. juni 2020 Jeg flyttet fra borettslag til sameie for et par år siden, og trodde at jeg skulle stå friere. Men nei. Her er vi bundet av TV/internettavtale i 5 år, styret bestemmer farge på evnt sol/vindskjerming, , styret har bestemt at ingen får tørke klær ute osv. Styret har også ansvaret for vedlikeholdet, men min 16 år gamle sønn kunne klippet gresset penere enn de som er betalt for det. Så hva jeg ikke står fritt til, har ikke endret seg mye. Men pliktene mine, de er blitt større. Går det galt med vinduene mine, er det min kostnad f eks. Ja, jeg kan leie ut, men det er regler for det og, med tanke på korttidsutleie. Jeg synes egentlig det er litt forvirrende å bo i sameie. Jeg fikk beskjed om at utvendige ting var sameiets ansvar. Men da jeg fikk problemer med tette avløp ute og utvendige vinduslister som løsnet, så var det plutselig mitt ansvar. Om jeg flytter igjen, tror jeg det blir til borettslag. Et veldrevet, med vaktmester og god økonomi. Anonymkode: 60e01...9bb 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #7 Skrevet 14. juni 2020 Jeg liker å bo i borettslag, selv om styreleder her er et kapittel for seg. Er du uenig i driften så er det kun en ting å gjøre, still til valg og møte på generalforsamlingen og si din mening! Forøvrig bør du aldri satse på tilgivelse fremfor tillatelse når det gjelder å bygge noe, hverken i borettslag eller andre steder. vedtektene for borettslaget skulle du gjort deg kjent med da du flyttet inn. Anonymkode: 564c9...d28 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #8 Skrevet 14. juni 2020 Jeg har bodd i både borettslag og sameie. Aldri mer! Nå har vi enebolig, og skal jeg flytte herfra må de bære meg ut i ei kiste. Anonymkode: b2266...888 1
Hudpleier Skrevet 14. juni 2020 #9 Skrevet 14. juni 2020 Hater å bo i borettslag selv. Grusomt. Fellesgjelden har gått opp fra 2000.- til 6000.- pga dårlig økonomistyring og lederskap ved oppussing. Og flertallet bestemmer så man må bare føye seg. Må bo her i tre år til for da er minsten ferdig med barneskolen vi sogner til. Så skal jeg flytte og jeg gleder meg sååå utrolig mye! Støyete naboer er det også og de bryr seg ikke om å vise hensyn heller. Har sagt ifra ja. Nei å bo i blokk er et mareritt.
Cocogirl Skrevet 14. juni 2020 #10 Skrevet 14. juni 2020 Værste med å bo slikt er folk som vil klage for å klage... drittfolk!!!!!
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #11 Skrevet 14. juni 2020 Har bodd i borettslag/blokk det meste av livet, lei av støy og fellesgjeld. Så skikkelig fram til å flytte i enebolig, men det har vært en skikkelig skuffelse. Det kryr av støyende småbarn på alle nabotomter (har 2 pre-teens selv). Det er som å bo på ved en park/Tusenfryd. 80 % har støyende gressklippere som de bruker nårsomhelst og ofte på søndager... Jeg savner faktisk et dølt borettslag med flere regler. Her er det jo lovløse tilstander. Grrrrrrrrr! Anonymkode: 6ce46...bd0 2
Djungelvrål Skrevet 14. juni 2020 #12 Skrevet 14. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har bodd i borettslag/blokk det meste av livet, lei av støy og fellesgjeld. Så skikkelig fram til å flytte i enebolig, men det har vært en skikkelig skuffelse. Det kryr av støyende småbarn på alle nabotomter (har 2 pre-teens selv). Det er som å bo på ved en park/Tusenfryd. 80 % har støyende gressklippere som de bruker nårsomhelst og ofte på søndager... Jeg savner faktisk et dølt borettslag med flere regler. Her er det jo lovløse tilstander. Grrrrrrrrr! Anonymkode: 6ce46...bd0 Er det lovlig å slå plen på søndager?
Ellevill Skrevet 14. juni 2020 #13 Skrevet 14. juni 2020 Engasjer deg, og still til valg. Sånn klaging forpester miljøet i borettslaget, og det blir så utmattende å sitte i styret. Hva er det som blir kjøpt i hytt og pine? Søkte dere ETTER at dere bygde terrasse? 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 15. juni 2020 #14 Skrevet 15. juni 2020 Har aldri opplevd problemer med å bo i borettslag. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #15 Skrevet 15. juni 2020 On 6/13/2020 at 8:11 PM, Møysa said: Jeg er så møkk lei av alle reglene i borettslaget. Vi får jo fxxx meg ikke lov til å kjøpe maling en gang... uten å mase på vaktmesteren. Vi har to katter, men det er bare lov å ha en. Vi bygget ut terrassen, men fikk avslag på søknaden, så da må vel den rives. Vi kan ikke leie ut. Vi har ikke egen hage, men felleshage som ikke vaktmesteren gjør noe med. Og styret kjøper i hytt og pine slik at fellesgjelden bare øker og øker... hvordan skal vi få solgt videre da!? Riktignok bor vi mer sentralt enn eneboligen vi hadde på landet da... Håper bare vi får råd til å flytte når jeg er ferdig med bacheloren om 2 år... Måtte bare få ut litt frustrasjon. Håper noen kan komme med tips og triks til å holde ut. Måtte nesten le, jeg er i akkurat samme situasjon med bachelor to år igjen og stuck i en faens blokk Anonymkode: 6f3e5...7c8
Møysa Skrevet 21. juni 2020 Forfatter #16 Skrevet 21. juni 2020 (endret) Takk for svar! Kan alltid regne med konstruktive tilbakemeldinger her på kg😃 Jeg dro på generalforsamling og tenkte å melde meg inn i styre, men de hadde allerede valgt ut personer til å stille. Litt synd for meg, men nå har jeg lært til neste gang. Er bare jeg som klipper gress på fellesområde bak hos min rekke. Men jeg får vel bare fortsette med det. Er koselig å gå å pusle, men jeg orker ikke ta hele området. Vi søkte før vi bygde terrassen. Men begynte før vi fikk svar. Det var dumt. Men det skal stemmes om på nytt, siden det er mange som har gjordt det samme som oss(bygge inn til fjellet). Savner bare å bo i enebolig. Men det er deilig med god standard i borettslaget, men litt skummelt når det tas opp lån her og der for å pusse opp. Er så redd for at felleskostnadene skal øke mer, da blir det jo vanskeligere å selge. Men vi for holde ut, også vil vi gjerne flytte tilbake når vi blir gamle og ikke orker å bo i enebolig. Så jeg hater ikke borettslag, var bare litt frustrert den dagen😆 Endret 21. juni 2020 av Møysa 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #17 Skrevet 21. juni 2020 På 14.6.2020 den 17.47, Hudpleier skrev: Hater å bo i borettslag selv. Grusomt. Fellesgjelden har gått opp fra 2000.- til 6000.- pga dårlig økonomistyring og lederskap ved oppussing. Og flertallet bestemmer så man må bare føye seg. Må bo her i tre år til for da er minsten ferdig med barneskolen vi sogner til. Så skal jeg flytte og jeg gleder meg sååå utrolig mye! Støyete naboer er det også og de bryr seg ikke om å vise hensyn heller. Har sagt ifra ja. Nei å bo i blokk er et mareritt. Regner med at du mener fellesutgifter, og ikke fellesgjelden. Anonymkode: 05563...0d6 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #18 Skrevet 21. juni 2020 «Tips» for å klare seg kan vel være at det er fordeler og ulemper med alle boformer. Men det er veldig dumt å klage på styret hvis man ikke engasjerer seg selv. Og man kan melde seg til styret under generalforsamlingen. Det er der styret velges, det er ikke «valgt på forhånd». Anonymkode: b8c30...4be
Ellevill Skrevet 21. juni 2020 #19 Skrevet 21. juni 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Tips» for å klare seg kan vel være at det er fordeler og ulemper med alle boformer. Men det er veldig dumt å klage på styret hvis man ikke engasjerer seg selv. Og man kan melde seg til styret under generalforsamlingen. Det er der styret velges, det er ikke «valgt på forhånd». Anonymkode: b8c30...4be Ikke helt riktig. På generalforsamlingen kan man komme med benkeforslag. Men hvorfor gjøre det så vanskelig? Kan man ikke heller melde sin interesse i god tid FØR generalforsamlingen? Representanter som står til valg føres opp i et eget punkt i innkallingen/årsrapporten som sendes ut før generalforsamlingen, og hvis alt går etter planen, blir disse klappet inn. Man får varsel om generalforsamlingen leeenge før denne avholdes. Så det er ikke slik at man ikke får mulighet til å melde inn saker eller stille til valg. Men når selve innkallingen kommer, er det selvfølgelig for sent. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #20 Skrevet 21. juni 2020 Man kan foreslå kandidater til verv under generalforsamlingen, også seg selv, uten at navnet er med i innstillingen som er laget på forhånd. Det er jo dette som er «benkeforslag«. Men nye saker kan man normalt ikke ta opp under møtet. Anonymkode: b8c30...4be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå