Gå til innhold

Gutt 10 år maser om å kjøpe kjøpe kjøpe...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han maser om alt mulig som han ønsker seg, dyre sykler, ski, Vbucks, PlayStation gadget osv.. jeg prøver å si at han må spare og at det ikke er bare sånn at vi kan kjøpe alt. Vi har hjulpet han med en sparekonto men den er tom før vi rekker å komme til noe av det han «sparer» til fordi det dukker opp noe annet.. hvordan gjør dere andre foreldre dette? Vil at han skal skjønner at det tar tid å få dyre ting og at det må jobbes og spares til. Evt vente til jul og bursdager. Han blir alltid sur og gir seg ikke. Kjenner jeg blir helt gal av dette og føler han Ikke respekterer når vi sier nei osv. Da er stygt språk og furting med engang. 

Han er veldig impulsive og ønskene endrer deg uke til uke.. 

hva gjør dere som har barn i samme aldre og er ivrig på ønskelista😫

Anonymkode: a5f4a...3b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han maser om alt mulig som han ønsker seg, dyre sykler, ski, Vbucks, PlayStation gadget osv.. jeg prøver å si at han må spare og at det ikke er bare sånn at vi kan kjøpe alt. Vi har hjulpet han med en sparekonto men den er tom før vi rekker å komme til noe av det han «sparer» til fordi det dukker opp noe annet.. hvordan gjør dere andre foreldre dette? Vil at han skal skjønner at det tar tid å få dyre ting og at det må jobbes og spares til. Evt vente til jul og bursdager. Han blir alltid sur og gir seg ikke. Kjenner jeg blir helt gal av dette og føler han Ikke respekterer når vi sier nei osv. Da er stygt språk og furting med engang. 

Han er veldig impulsive og ønskene endrer deg uke til uke.. 

hva gjør dere som har barn i samme aldre og er ivrig på ønskelista😫

Anonymkode: a5f4a...3b9

Er konsekvent.. vi har også en som ønsker, ønsker, ønsker. Og i de periodene hvor han får mye over tid (rundt jul og bursdag) så tar det av. Når han ønsker seg noe ber vi han skrive det ned på en ønskeliste, og vi gjør ikke noe mer med det. 

Han får i perioder tjene sine egne penger, som han kan spare. 

Jeg tror det eneste som funker er å la være å gi han ting utenom jul og bursdag. Gi han heller muligheter til å tjene penger som han kan spare. Hvis han blåser av pengene så er det en lærdom det og! Ikke gi etter for mas, da fortsetter maset. 

Anonymkode: 0a6d3...d95

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ta han med til et fattighus sånn at han kan se hvordan andre lever, og ta han også med til Fretex og fortell at hvis han bare skal kjøpe, kjøpe, kjøpe, så kommer han til å måtte handle der!

Anonymkode: d089c...c8f

AnonymBruker
Skrevet

Involver ham i familieøkonomi.  Dette er en vanlig lønn, dette koster mat, huslån og bensin. Sett opp budsjett. La ham få lommepenger han kan spare. 

Anonymkode: cd4e2...00d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det å være foreldre....   Sette grenser og være konsekvent.  Alt for mange skal hele tiden være så "snille", men det er å gjøre barna en bjørnetjeneste....

Anonymkode: 3178a...982

• Liker 3
Skrevet

La vær å kjøp/overraske han med ting når det ikke er bursdag/jul. La gutten tjene sine egne penger. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De må ønske seg ting,evt ønske seg penger. To av mine sparte penger de fikk til jul og bursdager i 1,5 år før de kjøpte seg air pods. De passer godt på dem! 

Anonymkode: 6775b...495

Skrevet

Her er du som mor nødt til å få ungen din til å forstå at han ikke kan få alt han peker på... Fortell ham at det finnes mange barn som ikke har en eneste leke, og at han er heldig i forhold til dem... Når han skjønner at han har mer enn nok, slutter han nok å mase...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta han med til et fattighus sånn at han kan se hvordan andre lever, og ta han også med til Fretex og fortell at hvis han bare skal kjøpe, kjøpe, kjøpe, så kommer han til å måtte handle der!

For et teit svar

Anonymkode: e3601...4fc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med å handle på Fretex? Gjenbruk er bra!

Anonymkode: 6dc63...152

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med han i fredstid, dvs når han ikke maser. Gjør en avtale da og minn han på denne når impulsene tar overhånd. Da er det bare å svare kort og konsekvent og ikke bli med inn i diskusjoner.

Anonymkode: feac6...ab9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og dette er muligens et skudd langt over mål. Men du sier at barnet ditt er impulsiv. Gjelder på alle områder i livet? I såfall er det utrolig viktig å bruke mye tid og forståelse på å lære han om privatøkonomi. Mennesker med impulsiv atferd og ADHD har større risiko enn andre for å opparbeide seg masse gjeld den dagen de blir 18 og får kredittkort i posten!! 

Anonymkode: 0a6d3...d95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn var slik da han var yngre. I tillegg sa han ting som at vi skyldte han det, at det ikke var hans skyld at han var født så det var bare for oss å bla opp osv. Sa at det var urettferdig at vi voksne hadde så mye penger mens han hadde "ingenting".

På et tidspunkt klikket jeg på ham og sa at jeg var så lei av den ekle oppførselen hans. Jeg sa at jeg er den som jobber for alle disse pengene, så det var MINE penger han forsøke å forsyne seg av. At hvis han ville ha penger, så fikk han jobbe som alle andre. Og har man ikke råd så har man ikke råd.

Deretter sluttet jeg å gi han noe utenom det som var nødvendig. Han hadde det han trengte, men ikke mer. Jeg lagde ulike oppgaver han kunne utføre, for det som egentlig var ganske lave summer. F.eks at han fikk 5kr for en oppgave, 10 for en annen osv. Ville at han skulle se at det lå MYE arbeid bak f.eks et par dyre sko, et spill e.l. 

Til og med til bursdag og jul det året ga jeg han "praktiske" gaver som han egentlig ikke ønsket seg (f.eks ullundertøy, fotballsko han trengte på fotballen osv). Når han klaget på det så sa jeg bare nonchalant noe ala "er det ikke kjekt å få ullundertøy da? det er jo kjempedyrt, så det er jo fint at du ikke må bruke dine egne penger til det."

Tror dette holdt på et par år før han skjønte greia og sluttet å sutre, men da skjønte han det og. Og nå er han en arbeidssom gutt som nesten er voksen, og passer fint på pengene sine og sparer til det han trenger. 

Anonymkode: 27988...377

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi gir ikke etter for masing. Om barnet skjønner at det fungerer å mase, så fortsetter det jo med det. Det har i perioder blitt mye masing likevel, men vi har vært knallharde, og poden har skjønt at masing ikke hjelper.

Støtter ellers det med med å snakke om hva alt koster, budsjett (inkl. utgifter som kommer en eller ganger i året) m.m. Samt AB...377 som klarte å vise at det ligger mye jobbing bak et par dyre sko. Samtidig sender også viktig at de lærer at i en familie bidrar alle, ikke bare når man får betalt.

Anonymkode: 61670...c9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Vår sønn var slik da han var yngre. I tillegg sa han ting som at vi skyldte han det, at det ikke var hans skyld at han var født så det var bare for oss å bla opp osv. Sa at det var urettferdig at vi voksne hadde så mye penger mens han hadde "ingenting".

Dette har han jo faktisk rett i, han har ikke valgt å være til på denne kloden 

Vanskelig å argumentere mot noe slikt fundamentale filosofiske ideer

Anonymkode: 561d8...3bc

AnonymBruker
Skrevet

Vi er heilt tydelig på når barna kan få ting.

-  Bursdag
- Jul
- Når fellesferien begynner kan barna velja seg ein ting dei vil ha til sommaraktivitet. F.eks ein sparkesykkel. Det går av feriepengane våre og er med som aktivisering i ferien.

Dei får månedsløn som kan sparast. Dei får ingenting utenom. Praktiske ting ordner vi.

Anonymkode: 059de...4d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er alderen. Sånn var guttungen min også

Anonymkode: 0113f...4a1

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har han jo faktisk rett i, han har ikke valgt å være til på denne kloden 

Vanskelig å argumentere mot noe slikt fundamentale filosofiske ideer

Anonymkode: 561d8...3bc

Jo, men det er ikke god nok grunn til at jeg skal kjøpe dyr sykkel og ny elektronikk. Jeg skylder han ikke dyre ting bare fordi han er født. 

Anonymkode: 27988...377

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...