AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #1 Skrevet 13. juni 2020 Hei. Har en 5 mnd gammel baby som må bysses til hver lur og til kvelden. Kan som regel finne roen på natt ved oppvåkning, men hvis det er noe som plager han så må han bysses om natt (det skjer ikke så alt for ofte, sist jeg byssa på natt fikk han tann dagen etterpå). Han roer seg ikke med puppen heller, det er bare mat også snur han seg vekk. Også om natten. Hvis jeg skal gi han mat og... må bysse han litt i sela med smokk og koseklut før jeg kan legge han til. Ellers nekter han å spise selv om han er kjempe sulten.. merkelig 😅 Det jeg lurer på er, uansett hvor trøtt han er så sovner han ikke før jeg tar han i sela. Han sovner jo fort der, men er en liten uvane over lengre tid og lurer på når jeg må være mer konsekvent. Må nevnes at han hadde ekstrem kolikk i 4 mnd så byssing er godt innarbeidet fra tidlig av... Noen råd som kan passe seg min situasjon? Hvor lenge er det vanlig å bysse? Hvor lenge byssa du? Jeg vil og nevne at jeg støtter ikke skrikekurer. Anonymkode: ae963...116
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #2 Skrevet 13. juni 2020 Jeg byssa ikke, men babyen min skulle ha puppen i munnen hele natta, fra klokka 19 om kvelden og til 6 om morgenen. Jeg holdt på å bli sprø. Det endret seg omtrent over natta da han ble 9 måneder, da sovna han i egen seng og livet ble totalt forandret. Har ingen tips, men vil bare si at det ikke varer evig 😀 Anonymkode: 3a912...e5a 5
Gjest Chroma Skrevet 13. juni 2020 #3 Skrevet 13. juni 2020 Jeg byssa og byssa og så byssa jeg enda mer og tenkte i fortvilelse at det kom til å være sånn resten av livet. Nå er babyen voksen og venter barn selv, så mitt råd er å holde ut! Det varer ikke for evig selv om det føles slik. Jeg husker ikke hvor gammel han var før jeg ikke trengte å bysse mer, men sikkert noe rundt 7-8 mnd. Vet det er slitsomt. ❤️
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #4 Skrevet 13. juni 2020 Har også et barn som måtte bysses eller være i bevegelse for å få sove. Byssa i søvn på kvelden og ved oppvåkninger på natt fra 4 til 11 mnd. Så ingen ende på det og var sikker på at vi hadde flere år foran oss med byssing. På dagtid var det trillende vogn som gjaldt. Ved 11 mnd alder bestemte vi oss for å prøve å kutte ned byssing. Gjorde kveldsrutine som vanlig, leste bok, sang nattasang og bysset til han ble rolig og søvnig. La ham da ned og strøk videre på ryggen til han sovnet. Etter en mnd tid (etter å ha gått ned til 1 dupp) kunne vi gå over til å legge rett i senga etter nattasang, og holde hånden til han sovnet. Anonymkode: 3f90b...a83
Bellanotte Skrevet 13. juni 2020 #5 Skrevet 13. juni 2020 Byss hvis du føler det er riktig og det er det som kan gi deg ro og nattesøvn. Vær konsekvent når du kjenner det er nok. Han vil ikke være 5 mnd for alltid, og kan fint vente noen måneder med å være konsekvent. Her samsov jeg med førstemann i 6 måneder, hu sover helt fint i egen seng nå som snart 3 åring og har gjort det i 2 år 😊 finnes ingen fasitt, følg mamma hjertet. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #6 Skrevet 13. juni 2020 Har ikke prøvd dette selv men har godt innarbeidet bæring/byssing selv og har planer om å prøve følgende. Bysse til 90% i søvn, så ned i seng og synge/holde en hånd på magen resten av veien. Så jobbe nedover til hun kan være mer og mer våken når jeg legger henne ned og dermed kutte mer og mer byssing. Verdt er forsøk tenker jeg. Anonymkode: 4a33f...0c4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #7 Skrevet 13. juni 2020 Jeg har bysset på meg ryggproblemer. Det endret seg helt plutselig rundt 7-8 mnd. Vi prøvde å ikke bysse litt innimellom og plutselig gikk det. det går nok snart over, hold ut! Anonymkode: 5a27f...c95 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #8 Skrevet 13. juni 2020 Får tips om å synge støtt og stadig, men da våkner han bare. Enten så høres jeg ut som en måke eller så bare blir han forstyrra av det. Haha Bra det er det første året bare, høres det ut som! 😆 Vi bysser til det blir enklere å legge han ned kanskje, orker ikke spetakkel og misnøye (kolikk i 4 mnd gjør noe med deg)... Jeg prøver å legge han ned fortest mulig da, så ikke han er helt borte når jeg gjør det. Noen ganger funker det, og andre ganger begynner han å rulle og sprelle. Samsover her og, lettere med mating og han trives best på sia meg. Har bedside som han vanligvis legges i på kveld (Og sover fast i på dagtid), men våkner flere ganger opp på kvelden så jeg ligger på siden av han til kvelden slår inn for fullt. Litt fastlenka jaja, men baby first yes? Ts Anonymkode: ae963...116
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #9 Skrevet 13. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ikke prøvd dette selv men har godt innarbeidet bæring/byssing selv og har planer om å prøve følgende. Bysse til 90% i søvn, så ned i seng og synge/holde en hånd på magen resten av veien. Så jobbe nedover til hun kan være mer og mer våken når jeg legger henne ned og dermed kutte mer og mer byssing. Verdt er forsøk tenker jeg. Anonymkode: 4a33f...0c4 Litt der jeg og heller mot! Prøver å snike til meg tidligere legging til lur i sela, som jeg sa over.. noen ganger funker det og andre ikke 😆 Anonymkode: ae963...116
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #10 Skrevet 13. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg byssa ikke, men babyen min skulle ha puppen i munnen hele natta, fra klokka 19 om kvelden og til 6 om morgenen. Jeg holdt på å bli sprø. Det endret seg omtrent over natta da han ble 9 måneder, da sovna han i egen seng og livet ble totalt forandret. Har ingen tips, men vil bare si at det ikke varer evig 😀 Anonymkode: 3a912...e5a Vil heller bysse enn å være nattesmokk, så takk for reality checken 😆❤️ Små gleder hehe. ts Anonymkode: ae963...116
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #11 Skrevet 13. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får tips om å synge støtt og stadig, men da våkner han bare. Enten så høres jeg ut som en måke eller så bare blir han forstyrra av det. Haha Bra det er det første året bare, høres det ut som! 😆 Vi bysser til det blir enklere å legge han ned kanskje, orker ikke spetakkel og misnøye (kolikk i 4 mnd gjør noe med deg)... Jeg prøver å legge han ned fortest mulig da, så ikke han er helt borte når jeg gjør det. Noen ganger funker det, og andre ganger begynner han å rulle og sprelle. Samsover her og, lettere med mating og han trives best på sia meg. Har bedside som han vanligvis legges i på kveld (Og sover fast i på dagtid), men våkner flere ganger opp på kvelden så jeg ligger på siden av han til kvelden slår inn for fullt. Litt fastlenka jaja, men baby first yes? Ts Anonymkode: ae963...116 Om dette resulterer i at du må plukke han opp (og legge han ned) om og om igjen hadde jeg frarådet det. Jeg gjorde det motsatte, jeg ventet 15 min til de var i dyp nok søvn, også gikk jeg. Jeg samsover da, men samme prinsipp. Legger barnet også går når det sover tungt nok. Om barnet våkner mange ganger på natt og du må opp å bysse ville jeg seriøst vurdert samsoving. Jada jada, du har kanskje bestemt deg for å ikke samsove. Det hadde jeg, men gudene skal vite at den dagen jeg la fra meg den stahets prinsippen og lot barnet sove i senga var som å gå fra helvette til himmel! Anonymkode: 23e83...049 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #12 Skrevet 13. juni 2020 Hei du! Hadde det akkurat likt som deg!!! Bysset og bysset og bysset, og gråt innimellom fordi jeg ble så lei 😅 Så plutselig, ved ca 5 mnd, snudde det! Det var helt over natta, plutselig slapp jeg å bysse. Det var helt magisk og jeg har ikke bysset siden (Hun er nå 6,5 mnd). Nå holder det med ei hånd på magen, og vesla sovner så fort og greit. Anonymkode: 6c05b...c59 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #13 Skrevet 13. juni 2020 Opp-ned metoden 🙏🏻🙏🏻🙏🏻 Vi bysset oss tullete, gjennomførte opp-ned ved 6 mnd og var over byssing + fant søvnen selv på 6 kvelder. Du må stålsette deg og gå «all in». For oss tok det 40 min første kvelden (løfte opp ved gråt, trøste, synge, stryke, la de finne søvnen selv). Dette er ikke Ferber, man går ikke ut og trøster ved gråt. Vær forberedt på at det tar timer og bli heller positivt overrasket. Anonymkode: c9051...65c
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #14 Skrevet 13. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Opp-ned metoden 🙏🏻🙏🏻🙏🏻 Vi bysset oss tullete, gjennomførte opp-ned ved 6 mnd og var over byssing + fant søvnen selv på 6 kvelder. Du må stålsette deg og gå «all in». For oss tok det 40 min første kvelden (løfte opp ved gråt, trøste, synge, stryke, la de finne søvnen selv). Dette er ikke Ferber, man går ikke ut og trøster ved gråt. Vær forberedt på at det tar timer og bli heller positivt overrasket. Anonymkode: c9051...65c Gjorde noe lignende ved 6 måneder, satt ved siden av babyens seng og strøk på ryggen mens baby hylte som besatt. Etter kolikk i 12 uker, konstant hyling i bilstol, bæresele, sjal og vogn, og alle blunder i mine armer orket jeg bare ikke mer bæring. Det gikk fire kvelder kunne baby legges i egen seng og sove der i tre timer i strekk. Vi samsov resten av natten. Anonymkode: 19e56...952
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #15 Skrevet 13. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om dette resulterer i at du må plukke han opp (og legge han ned) om og om igjen hadde jeg frarådet det. Jeg gjorde det motsatte, jeg ventet 15 min til de var i dyp nok søvn, også gikk jeg. Jeg samsover da, men samme prinsipp. Legger barnet også går når det sover tungt nok. Om barnet våkner mange ganger på natt og du må opp å bysse ville jeg seriøst vurdert samsoving. Jada jada, du har kanskje bestemt deg for å ikke samsove. Det hadde jeg, men gudene skal vite at den dagen jeg la fra meg den stahets prinsippen og lot barnet sove i senga var som å gå fra helvette til himmel! Anonymkode: 23e83...049 Jeg skjønte ikke innlegget ditt? 😄 Jeg bysser til han er halvdøsig og legger ned, sånn at han ikke mååå sovne tungt inn i sela for at det skal funke. Fraråder du det?hvorfor? Og jeg skrev at vi samsover 😆 Likevel kan det komme oppvåkninger som må bysses når ikke han kan finne roen, det skjer som sagt ikke så ofte og han har vært og er litt plaget med magen. Samt tenner på gang. ts Anonymkode: ae963...116 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #16 Skrevet 13. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Opp-ned metoden 🙏🏻🙏🏻🙏🏻 Vi bysset oss tullete, gjennomførte opp-ned ved 6 mnd og var over byssing + fant søvnen selv på 6 kvelder. Du må stålsette deg og gå «all in». For oss tok det 40 min første kvelden (løfte opp ved gråt, trøste, synge, stryke, la de finne søvnen selv). Dette er ikke Ferber, man går ikke ut og trøster ved gråt. Vær forberedt på at det tar timer og bli heller positivt overrasket. Anonymkode: c9051...65c Er det greit å gå fra sele-rutinen og rett på det da? Han er jo 5 mnd enda 👶🏻 Blir nesten redd av å vurdere det. Hehe Er det slik at man bare starter ved kveldslegging med det? Hva med dagen da, går det seg bare til det eller? Det er jo 4/5 andre dupper i dagen som bysses, gjør jeg det så får jeg en kronisk overtrøtt baby. Ny på dette så gjerne belys det 😊 ts Anonymkode: ae963...116
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #17 Skrevet 14. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det greit å gå fra sele-rutinen og rett på det da? Han er jo 5 mnd enda 👶🏻 Blir nesten redd av å vurdere det. Hehe Er det slik at man bare starter ved kveldslegging med det? Hva med dagen da, går det seg bare til det eller? Det er jo 4/5 andre dupper i dagen som bysses, gjør jeg det så får jeg en kronisk overtrøtt baby. Ny på dette så gjerne belys det 😊 ts Anonymkode: ae963...116 Det finnes ingen «regler» som fungerer for alle. Du gjør det som fungerer for dere. Hvis det du gjør per i dag ikke fungerer så prøver du noe annet. Hvis det er greit for deg å bysse så gjør du det. Anonymkode: 19e56...952 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå