Gå til innhold

Hvordan stelle Valmuer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har noen valmuer som var riktig så flotte for noen dager siden, men som nå begynner å bli slappe og bladene faller av... Jeg har hørt det er vanlig på denne tiden. Jeg vanner hver kveld. Men hvordan steller jeg dem? Skal jeg bare fjerne visne blader eller skal jeg fjerne avblomstrede frøhus (er det det det heter?)? Eller begge deler?🤔 Hvor langt ned skal jeg i så fall klippe?

Anonymkode: aca77...9cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Belima skrev:

Denne siden på Google sier det meste om valmuer: https://www.viivilla.no/hage/planteleksikon/valmuer/
Kanskje litt rotete side, men grei forklaring synes jeg.

Ser ikke at det står noe om hva en skal gjøre når de visner/avblomstrer? Eller overser jeg noe?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ser ikke at det står noe om hva en skal gjøre når de visner/avblomstrer? Eller overser jeg noe?

Jeg lar de bare stå til de er brune og så klpper jeg de ned. Har de store oransje! Fjerner visne blader etterhvert som de kommer. Rart det ikke sto noe om det! 🙂

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Belima skrev:

Jeg lar de bare stå til de er brune og så klpper jeg de ned. Har de store oransje! Fjerner visne blader etterhvert som de kommer. Rart det ikke sto noe om det! 🙂

Tusen takk! Du klipper ikke hodene som står igjen etter blomsten?

Skrevet

Lar hele stilken tørke jeg. Kan brukes  i dekorasjoner, vet at noen gjør det.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Belima skrev:

Lar hele stilken tørke jeg. Kan brukes  i dekorasjoner, vet at noen gjør det.

Ok, takk for hjelpen!😄

AnonymBruker
Skrevet

Lærte som liten at de fortsetter å sette blomster hvis de avblomstrede stilkene blir klippet av. Klipper ved øverste bladpar.

Men mye mulig jeg bare fikk beskjed om å klippe fordi mamma syntes stilkene var stygge... De blomstret lenge.

Anonymkode: adfba...c81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...