Gå til innhold

Hvem har rett? Drikke én øl mange timer før kjøring.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.6.2020 den 17.02):

Jeg er på besøk hos mine foreldre, og jeg ønsket å ta en øl til maten. 0,33L, 4,5% alkohol.

Jeg spurte tilfeldigvis om noen visste hvor lenge etter denne ene ølen jeg kunne kjøre. Det var muligens 5-8 timer til jeg skulle kjøre en et ærend, men mest sanssynlig ikke.

Min far blir illsint og sier at jeg ikke kan kjøre før dagen etter, og at jeg er en idiot. Han hisser seg opp og langer ut om at jeg kommer til å bli stoppet, og hvis jeg tester mellom 0,15-0,2 i promille blir jeg tatt med på sykehuset, tatt blodprøver av, og mister sertifikatet.

Jeg slår opp på en promillekalkulator som har mulighet til å legge inn min høyde, vekt og type øl.

kalkulatoren sier at jeg etter 1t vil ha 0,19 i promille, og etter 2t vil ha ca 0. Det er ikke aktuelt å kjøre før minimum 5t etter.

Dette blir han rasende på og sier er feil. Sier at hvis jeg vil være så dum og ikke lytte så får jeg bare forberede meg på fengselsstraff.

Er jeg helt i ørska? 

Anonymkode: a4007...361

Du kan kjøre etter 30 minutter 

Anonymkode: ee0e4...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diskulis skrev (19 timer siden):

Det får være din påstand.

Jeg brukte eksempel om å drikke på ettermiddagen. Det er bare å forflytte tidsaspektet tilbake til lunsj. Noe sånt som: «jeg KAN kjøre i 18-tiden hvis jeg lunsjer med 1-2 glass i 11-tiden. Men helst ikke, jeg drikker hovedsakelig alkoholfritt hvis jeg skal kjøre senere samme dag».

Og ja, ordet «minst» er en viktig faktor mtp 12 timer. Helt avhengig av hvor mye og hvor sterkt man drakk. Men å vente over 12 timer hører med til sjeldenhetene her. Skulle jeg runde ei vinflaske må timene opp også.

Det er denne påstanden jeg kommenterer.

Mener du virkelig det har noe å si om det er samme dag eller ikke? 

Tror du virkelig du blir edru raskere om du sover? 

Anonymkode: 47352...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er denne påstanden jeg kommenterer.

Mener du virkelig det har noe å si om det er samme dag eller ikke? 

Tror du virkelig du blir edru raskere om du sover? 

Anonymkode: 47352...ad0

Nei? Har ikke sagt det heller. Men det er relativt sjelden jeg kjører om natta. Så da er oftest neste dag neste alternativ når samme kveld ikke er det.

Endret av Diskulis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.6.2020 den 17.02):

Jeg er på besøk hos mine foreldre, og jeg ønsket å ta en øl til maten. 0,33L, 4,5% alkohol.

Jeg spurte tilfeldigvis om noen visste hvor lenge etter denne ene ølen jeg kunne kjøre. Det var muligens 5-8 timer til jeg skulle kjøre en et ærend, men mest sanssynlig ikke.

Min far blir illsint og sier at jeg ikke kan kjøre før dagen etter, og at jeg er en idiot. Han hisser seg opp og langer ut om at jeg kommer til å bli stoppet, og hvis jeg tester mellom 0,15-0,2 i promille blir jeg tatt med på sykehuset, tatt blodprøver av, og mister sertifikatet.

Jeg slår opp på en promillekalkulator som har mulighet til å legge inn min høyde, vekt og type øl.

kalkulatoren sier at jeg etter 1t vil ha 0,19 i promille, og etter 2t vil ha ca 0. Det er ikke aktuelt å kjøre før minimum 5t etter.

Dette blir han rasende på og sier er feil. Sier at hvis jeg vil være så dum og ikke lytte så får jeg bare forberede meg på fengselsstraff.

Er jeg helt i ørska? 

Anonymkode: a4007...361

Vedder på at faren til ts heter Gjert til fornavn..  Aggressiv gubbe

Anonymkode: 57da6...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kågebruker skrev (På 13.6.2020 den 17.50):

En øl er jo ingenting.

Som kvinner som er 158 vil jeg si at det kommer an på personen, jeg føler meg full av 2 øl(drikker 1-2 ganger i året) 🤖

Anonymkode: b0d92...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke ulovlig å drikke samme dag som man kjører.

Det er promillen som er ulovlig. Promille går faktisk nedover med tiden!

Jeg drikker ofte til middag og kjører etterpå. Null problem, fordi promillen er borte.

Anonymkode: 8248b...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...