AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:33 #41 Del Skrevet mandag kl 20:33 En venninne er ekstremt streng , verken hun, eller mannen, får lov til å kjøre hele dagen ,og dagen etter de har drukket alkohol. Mens i min familie, kjørte pappa hjem på julaften, etter å ha drukket 1 glass vin 6 timer før de kjørte. Anonymkode: 7ebd4...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handerrefyren Skrevet mandag kl 21:43 #42 Del Skrevet mandag kl 21:43 AnonymBruker skrev (På 13.6.2020 den 17.48): Og der fant jeg det. Skal du kjøre bil etter inntak av alkohol, går Vegtrafikklovens grense på 0,20 promille. Den generelle tommelfingerregelen er at du bør vente i minimum 12 timer etter at du sluttet å drikke alkohol, til du setter deg bak rattet Anonymkode: d5b1b...341 Pliktmessig avhold (fra alkohol),slik som Ambulansepersonell, bussjåfører, politi, OSV er 8 Timer for tjenesten begynner! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:46 #43 Del Skrevet mandag kl 21:46 I vår krets, regner vi 1,5 timer på å forbrenne 1/2 liter øl (4,7%), om en må kjøre, vanligvis må vi ikke det. og jeg har drukket 3-4 øl frem mot midnatt og gått klar i kontroll morgenen etter! Anonymkode: 605da...18b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:31 #44 Del Skrevet mandag kl 22:31 Jeg drikker ofte ett glass vin når jeg er ute og spiser og kjører hjem. Null problem Anonymkode: a62db...624 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:35 #45 Del Skrevet tirsdag kl 06:35 AnonymBruker skrev (På 13.6.2020 den 18.34): Fordi jeg hadde lyst på den spesifikke ølen jeg hadde kjøpt meg? TS Anonymkode: a4007...361 Men da skal du ikke sette deg bak rattet før om noen timer uansett. For alkohol og bilkjøring hører aldri sammen. Anonymkode: 699ff...901 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:43 #46 Del Skrevet tirsdag kl 06:43 Sitat Promillegrensen i Norge er på 0,2 promille. Promillekjøring eller fyllekjøring er å kjøre når du har mer enn 0,2 promille alkohol i blodet. Promillekjøring fører vanligvis til at du mister førerkortet ditt for en periode. Poitiet.no Sitat Beregninger av Oslo universitetssykehus viser at: en kvinne på 58 kilo kan oppnå 0,2 i promille hvis hun drikker en halvflaske lettøl (0,33 liter) og at en mann på 70 kilo kan få 0,2 i promille ved å drikke en halv liter lettøl (0,5 liter) lenke Promillekalkulator Anonymkode: 162b7...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:48 #47 Del Skrevet tirsdag kl 06:48 AnonymBruker skrev (På 13.6.2020 den 17.02): Jeg er på besøk hos mine foreldre, og jeg ønsket å ta en øl til maten. 0,33L, 4,5% alkohol. Jeg spurte tilfeldigvis om noen visste hvor lenge etter denne ene ølen jeg kunne kjøre. Det var muligens 5-8 timer til jeg skulle kjøre en et ærend, men mest sanssynlig ikke. Min far blir illsint og sier at jeg ikke kan kjøre før dagen etter, og at jeg er en idiot. Han hisser seg opp og langer ut om at jeg kommer til å bli stoppet, og hvis jeg tester mellom 0,15-0,2 i promille blir jeg tatt med på sykehuset, tatt blodprøver av, og mister sertifikatet. Jeg slår opp på en promillekalkulator som har mulighet til å legge inn min høyde, vekt og type øl. kalkulatoren sier at jeg etter 1t vil ha 0,19 i promille, og etter 2t vil ha ca 0. Det er ikke aktuelt å kjøre før minimum 5t etter. Dette blir han rasende på og sier er feil. Sier at hvis jeg vil være så dum og ikke lytte så får jeg bare forberede meg på fengselsstraff. Er jeg helt i ørska? Anonymkode: a4007...361 Jeg holder med far og er visstnok hysterisk. Skal jeg kjøre bil drikker jeg ikke, drikker jeg så får bilen stå. Enkelt og greit. Kalkulatorer, promillemålere og gjetting kan være unøyaktig og det er forsent om noe skulle skje på veg hjem. Noen kan faktisk kollidere med deg, det trenger ikke være din feil engang, men det blir likegyldig om det vises seg at du har promille i blodet. Det er en god vane å ha syntes jeg: drikker du, får bilen stå. Alt annet blir bare unnskyldninger. Anonymkode: 59b97...7ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:58 #48 Del Skrevet tirsdag kl 06:58 AnonymBruker skrev (På 14.6.2020 den 6.58): Jeg er liberal med Alkohol og ville ikke tenkt på promillen. Men med bilkjøring så er vi konsekvente. Drikker ikke alkohol hvis man skal kjøre samme dag. Med barn så er det en viktig signaleffekt også. Alkohol og bil skal ikke kombineres Anonymkode: 4ca5d...52d Dette! Anonymkode: 90b54...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:17 #49 Del Skrevet tirsdag kl 09:17 AnonymBruker skrev (2 timer siden): en kvinne på 58 kilo kan oppnå 0,2 i promille hvis hun drikker en halvflaske lettøl (0,33 liter) og at en mann på 70 kilo kan få 0,2 i promille ved å drikke en halv liter lettøl (0,5 liter) Ja, om man må blåse rett etter at man har drukket. Men man vil være under grensen ved en blodprøve. Noe man kan kreve blir tatt. Anonymkode: 22f1c...c2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:24 #50 Del Skrevet tirsdag kl 09:24 Jeg og mannen kan dele opp til en flaske vin til middag kl 18, og kjøre på jobb ca 12 timer etter siste glass. Og vi kan dele en flaske vin til lunsj på ferie, og kjøre hjem fra flyplassen ca 12 timer senere. 12 timer er 12 timer, uansett om man sover eller er våken. (12 timer er ikke en grense, altså. Men vi drikker absolutt maks en flaske, og da er jo alkoholen, selv hos meg, ute i løpet av få timer) Anonymkode: 47352...ad0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:27 #51 Del Skrevet tirsdag kl 09:27 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, om man må blåse rett etter at man har drukket. Men man vil være under grensen ved en blodprøve. Noe man kan kreve blir tatt. Anonymkode: 22f1c...c2b politiet bruker utregning på å kalkulere tiden det tar fra du blit stanset til blodprøven så hvis du mener du slipper straff fordi nivået i blodet synker tar du feil. Anonymkode: 162b7...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:56 #52 Del Skrevet tirsdag kl 12:56 Hvorfor ta sjansen sier nå jeg.. Anonymkode: e17e8...374 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet onsdag kl 21:32 #53 Del Skrevet onsdag kl 21:32 Jeg har noen svært få ganger tatt et lite glass rødvin til biff eller en 0,33 øl til grillmat hvis jeg vet det er mange timer til jeg skal kjøre. F.eks å spise en god middag rundt kl 17 og ikke kjøre før etter midnatt. Men i all hovedsak drikker jeg alkoholfritt hvis jeg skal kjøre samme kveld/natt, er det som faller mest naturlig. Drikker jeg en god del enheter venter jeg alltid minst 12 timer etter siste enhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:49 #54 Del Skrevet i går, 05:49 Diskulis skrev (8 timer siden): Jeg har noen svært få ganger tatt et lite glass rødvin til biff eller en 0,33 øl til grillmat hvis jeg vet det er mange timer til jeg skal kjøre. F.eks å spise en god middag rundt kl 17 og ikke kjøre før etter midnatt. Men i all hovedsak drikker jeg alkoholfritt hvis jeg skal kjøre samme kveld/natt, er det som faller mest naturlig. Drikker jeg en god del enheter venter jeg alltid minst 12 timer etter siste enhet. Her er det veldig missmatch mellom første og andre avsnitt. Du kan ikke ta to glass vin til lunsj, og kjøre utpå kvelden. Da det er samme dag. Men drikker du "en god del enheter" så kan du fint kjøre 12 timer senere. (det er ikke nok, min grense er 1/2 flaske vin om jeg skal kjøre neste formiddag, 12 timer senere. Man blir ikke mer edru bare fordi man har sovet noen timer.. Anonymkode: 47352...ad0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:58 #55 Del Skrevet i går, 05:58 Veldig komisk at denne tråden har blusset opp igjen etter fem år TS Anonymkode: a4007...361 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 10 timer siden #56 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Her er det veldig missmatch mellom første og andre avsnitt. Du kan ikke ta to glass vin til lunsj, og kjøre utpå kvelden. Da det er samme dag. Men drikker du "en god del enheter" så kan du fint kjøre 12 timer senere. (det er ikke nok, min grense er 1/2 flaske vin om jeg skal kjøre neste formiddag, 12 timer senere. Man blir ikke mer edru bare fordi man har sovet noen timer.. Anonymkode: 47352...ad0 Det får være din påstand. Jeg brukte eksempel om å drikke på ettermiddagen. Det er bare å forflytte tidsaspektet tilbake til lunsj. Noe sånt som: «jeg KAN kjøre i 18-tiden hvis jeg lunsjer med 1-2 glass i 11-tiden. Men helst ikke, jeg drikker hovedsakelig alkoholfritt hvis jeg skal kjøre senere samme dag». Og ja, ordet «minst» er en viktig faktor mtp 12 timer. Helt avhengig av hvor mye og hvor sterkt man drakk. Men å vente over 12 timer hører med til sjeldenhetene her. Skulle jeg runde ei vinflaske må timene opp også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå