Gå til innhold

Hvem har rett? Drikke én øl mange timer før kjøring.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og der fant jeg det.

Skal du kjøre bil etter inntak av alkohol, går Vegtrafikklovens grense på 0,20 promille. Den generelle tommelfingerregelen er at du bør vente i minimum 12 timer etter at du sluttet å drikke alkohol, til du setter deg bak rattet

Anonymkode: d5b1b...341

Dette er nok ikke beregnet til de som har tatt EN øl.......... 

Anonymkode: a410d...cf0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faren din har egentlig rett. Så lenge du har alkohol i blodet etter den ølen, så er det ikke lov til å kjøre bil. Teoretisk sett så kam du bli dømt selv om du har lavere promille enn 0,2.

Anonymkode: ceb4b...cc5

Dette er feil. Du kan ikke bli dømt for promillekjøring med promille <0,2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk blåser jo rødt selv om de bare har spist en bolle, så jeg tørr ikke drikke øk bare noen få timer før jeg skal kjøre bil. Lar bilen stå til dagen etter. Spør deg selv hvorfor du bare måtte ha den ølen? Det virker mer problematisk.

Anonymkode: 6c906...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker faren din er hysterisk ja. Og så handler det kanskje om uvitenhet (drikker de ikke overhodet?).

Jeg har ikke lappen, så har aldri trengt å tenke over dette. 

Kjæresten min har jo "lært" meg litt der - han er eldre, og har kjørt bil i 25 år. I tillegg er han 190 cm og nesten 100 kg - han vet hvor lang tid han trenger for å bli ferdig med en øl, før han kan kjøre. Tar han en til lunsj med meg, kan han lett si "den er ute av systemet kl. 20". Han er veldig forsiktig i trafikken, og er ikke noen fyllekjører.

Hadde ikke han forklart dette, hadde jeg kanskje vært litt som faren din, og tenkt at man bare skal ta kvelden etter en øl.

Anonymkode: 20e16...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs litt hvor mye du er vant til å drikke og vel. Om du ikke har drukket på 10 år og tar en øl ville jeg aldri kjørt men tar man seg noen pils regelmessig så er det ikke noe farlig å kjøre 2-3 timer senere. Selv om det ikke burde være en vane.

Anonymkode: 52a99...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk blåser jo rødt selv om de bare har spist en bolle, så jeg tørr ikke drikke øk bare noen få timer før jeg skal kjøre bil. Lar bilen stå til dagen etter. Spør deg selv hvorfor du bare måtte ha den ølen? Det virker mer problematisk.

Anonymkode: 6c906...a4f

Det er ikke problematisk om man vil drikke en øl på 0,33 liter og ingenting mer. Jeg tipper du ikke er spesielt glad i øl om du tror noen som drikker 1 øl har et problem. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spørs litt hvor mye du er vant til å drikke og vel. Om du ikke har drukket på 10 år og tar en øl ville jeg aldri kjørt men tar man seg noen pils regelmessig så er det ikke noe farlig å kjøre 2-3 timer senere. Selv om det ikke burde være en vane.

Anonymkode: 52a99...b2e

Hvor fort man forbrenner alkoholen varierer ikke så mye at at en 0,33 øl gjør at man ikke er kjørbar etter 5 timer. Følelsen av beruselse kan variere men hvor fort den forbrennes er ganske «standar». 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det med dere?! Skjønner dere ikke at en ufarliggjøring og libarelisering av drink and drive fremprovoserer flere tilfeller av fyllekjøring?  De fleste tenker vel at  det ikke er all verdens promille man har 5t etter en øl, men for meg er det helt uaktuelt å kjøre før tidligst neste dag. Når flere sier at det er greit å ta en øl og kjøre, er det flere som bruker det som en aksept for å ta 2 øl og kjøre. Eller 3. 

Anonymkode: c9c9d...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med dere?! Skjønner dere ikke at en ufarliggjøring og libarelisering av drink and drive fremprovoserer flere tilfeller av fyllekjøring?  De fleste tenker vel at  det ikke er all verdens promille man har 5t etter en øl, men for meg er det helt uaktuelt å kjøre før tidligst neste dag. Når flere sier at det er greit å ta en øl og kjøre, er det flere som bruker det som en aksept for å ta 2 øl og kjøre. Eller 3. 

Det spiller ingen rolle om det er uaktuelt for deg.

Det er bedre at folk har et bevisst forhold til hvor lang tid det tar for kroppen å jobbe gjennom ølen. Det er bedre å kjøre samme kveld etter én øl, enn neste morgen bakfull etter en hel natt med drikking, bare fordi man tror man er safe om man når "neste dag".

De aller fleste som er voksne, har bil og drikker alkohol vet jo at det er forskjell på en øl og to og tre. 

Anonymkode: 20e16...037

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Generelt så vil det være ulik effekt av alkohol. Noen forbrenner det ikke like fort som andre, og er du en av de som forbrenner spiritus langsomt så vil kanskje ikke 5 timer være nok.

Anonymkode: ad138...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Generelt så vil det være ulik effekt av alkohol. Noen forbrenner det ikke like fort som andre, og er du en av de som forbrenner spiritus langsomt så vil kanskje ikke 5 timer være nok.

Anonymkode: ad138...968

Det er biologisk umulig at en 0,33 øl med 4,5 % alkoholinnhold ikke er forbrent etter fem timer. 

Tror det handler mer om vane og prinsipper om å ikke kjøre når man har drukket (men: de samme kjører jo gjerne dagen derpå etter en skikkelig fest som nevnt over). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fotballmamma skrev:

Så om jeg tar ett glass vin kl 21 f.eks en onsdagskveld, kan jeg ikke kjøre på jobb dagen etter? Denne regelen gjelder nok hvis du drikker litt mer en 1 øl eller 1 glass vin, uansett viktig å være bevisst i forhold til dette. Mange som kjører for tidlig dagen etter et festlig lag.

Enig med deg. Sånn ubegrunnet hysteri er egentlig latterlig. Det å nyte en liten pils, og tro at dette vil gi utslag 5 timer etterpå er faktisk helt latterlig. Alkohol er ikke veldig mystisk faktisk. Så snart det er inntatt «giften» starter forbrenningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fint kjøre bil 5 t etter en flaske øl på 0,33. Hadde mest sannsynlig gått greit med en halv liter og. En 0,33 vil forsvinne mellom 2 og 4 timer, mulig mindre etter hvor høy forbrenning man har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er liberal med Alkohol og ville ikke tenkt på promillen.

Men med bilkjøring så er vi konsekvente. Drikker ikke alkohol hvis man skal kjøre samme dag. Med barn så er det en viktig signaleffekt også. Alkohol og bil skal ikke kombineres 

Anonymkode: 4ca5d...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
AnonymBruker skrev (På 13.6.2020 den 23.38):

Med en 0,33 så har man 0,0 i promille etter 1-1,5 time så å vente 12 timer er helt latterlig. Er vel knapt så man kan få 0,2 i promille av en 0,33

Anonymkode: ea2c8...193

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil kunne kjøre én time etter én halvliter. Etter 2 timer kan alle kjøre.

Anonymkode: 22f1c...c2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kjøpt et alkometer til å ha i bilen. Så kan du bare blåse og vise at du ikke har promille neste gang. Koster 1000 kroner, men er jo kjekt å ha også kan faren din se resultatet. 👌

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dikusjonen tar jeg som et (ett av mange) tegn på at alkoholdebatten i Norge er ganske hysterisk og ofte helt urealistisk. Og faren din er totalt på jordet . . .

Dersom du drikker en pils på 0.33 liter har du etter fem timer garantert null eller tilnærmet null promille. Da er det bare å sette seg i bilen og kjøre. 

Men kjør forsiktig uansett . . . .

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du mann på 80 kg pluss kan du kjøre to timer etter en øl, null stress.

Er du kvinne 65 kg må du være mer forsiktig. 4 timer etter en øl 0.33 l er null stress. 

Anonymkode: f5867...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrte havliter på et kvarter gir en promille på ca 0,25

Etter to timer er den ute av systemet

Anonymkode: e1a9a...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...