AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #1 Del Skrevet 13. juni 2020 Jeg er på besøk hos mine foreldre, og jeg ønsket å ta en øl til maten. 0,33L, 4,5% alkohol. Jeg spurte tilfeldigvis om noen visste hvor lenge etter denne ene ølen jeg kunne kjøre. Det var muligens 5-8 timer til jeg skulle kjøre en et ærend, men mest sanssynlig ikke. Min far blir illsint og sier at jeg ikke kan kjøre før dagen etter, og at jeg er en idiot. Han hisser seg opp og langer ut om at jeg kommer til å bli stoppet, og hvis jeg tester mellom 0,15-0,2 i promille blir jeg tatt med på sykehuset, tatt blodprøver av, og mister sertifikatet. Jeg slår opp på en promillekalkulator som har mulighet til å legge inn min høyde, vekt og type øl. kalkulatoren sier at jeg etter 1t vil ha 0,19 i promille, og etter 2t vil ha ca 0. Det er ikke aktuelt å kjøre før minimum 5t etter. Dette blir han rasende på og sier er feil. Sier at hvis jeg vil være så dum og ikke lytte så får jeg bare forberede meg på fengselsstraff. Er jeg helt i ørska? Anonymkode: a4007...361 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 Populært innlegg #2 Del Skrevet 13. juni 2020 Faren din er hysterisk. Dessuten så mister man ikke førerkortet før 0,5. Fra 0,2 til 0,5 får man bot. Hadde uansett gått bra 3-4 timer etter én liten øl. Anonymkode: 17f4c...e33 54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 13. juni 2020 #3 Del Skrevet 13. juni 2020 Faren din får gjerne mene hva han vil og gjøre som han vil, men å kalle andre for idiot er det bare idioter som gjør, spesielt når de tar feil, som i dette tilfellet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 13. juni 2020 #4 Del Skrevet 13. juni 2020 De aller fleste får ikke en gang 0,2 i promille av å drikke en øl. Du får kjøpe en promilletester og vise han hvem som har rett. Ved å følge hans logikk kan du jo ikke kjøre bil på en uke etter å ha vært på fest. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #5 Del Skrevet 13. juni 2020 9 minutter siden, isw skrev: De aller fleste får ikke en gang 0,2 i promille av å drikke en øl. Du får kjøpe en promilletester og vise han hvem som har rett. Ved å følge hans logikk kan du jo ikke kjøre bil på en uke etter å ha vært på fest. Det tenker også jeg. Kalkulatoren sa at jeg kunne ha MAKS 0,22% i promille etter 1t, og det var ikke aktuelt å kjøre før etter minimum 5 timer. Jeg valgte å ta den ølen likevel. Han har vært ganske gretten siden, noe jeg syntes er fryktelig teit, men det får bare være. Anonymkode: a4007...361 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #6 Del Skrevet 13. juni 2020 Greit at du ikke har promille nok til å miste lappen, men ved en promillekontroll kan det likevel slå ut så sensitive som de testene er. Kjedelig å miste lappen i påvente av utvidet blodprøver og mye styr over en øl. Jeg har alltid hørt at man skal vente i minst 12 timer etter inntak av alkohol selv i små mengder. ikke fordi promillen er for høy men fordi det tar litt tid før alt er ute av systemet. Anonymkode: d5b1b...341 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #7 Del Skrevet 13. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Greit at du ikke har promille nok til å miste lappen, men ved en promillekontroll kan det likevel slå ut så sensitive som de testene er. Kjedelig å miste lappen i påvente av utvidet blodprøver og mye styr over en øl. Jeg har alltid hørt at man skal vente i minst 12 timer etter inntak av alkohol selv i små mengder. ikke fordi promillen er for høy men fordi det tar litt tid før alt er ute av systemet. Anonymkode: d5b1b...341 Og der fant jeg det. Skal du kjøre bil etter inntak av alkohol, går Vegtrafikklovens grense på 0,20 promille. Den generelle tommelfingerregelen er at du bør vente i minimum 12 timer etter at du sluttet å drikke alkohol, til du setter deg bak rattet Anonymkode: d5b1b...341 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 13. juni 2020 #8 Del Skrevet 13. juni 2020 En øl er jo ingenting. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #9 Del Skrevet 13. juni 2020 Det er strengt tatt ikke normalt å reagere på den måten nesten uansett hvilken uenighet man har med et familiemedlem Anonymkode: 3a2d8...07c 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #10 Del Skrevet 13. juni 2020 Svigerfaren min tok en øl til maten på restaurant en gang og sjekka med alkometer selv etter maten. Ingen promille. Nå vil jeg tro politiets alkometer er litt mer sensitive, men det sier uansett litt. Anonymkode: f1f7a...ec3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #11 Del Skrevet 13. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og der fant jeg det. Skal du kjøre bil etter inntak av alkohol, går Vegtrafikklovens grense på 0,20 promille. Den generelle tommelfingerregelen er at du bør vente i minimum 12 timer etter at du sluttet å drikke alkohol, til du setter deg bak rattet Anonymkode: d5b1b...341 Dette er jo en generell tommelfingerregel. Den er nok også beregnet på at man har drukket mer enn 1 enhet, og ikke har noen kontroll over hvilken promille man har eller hvordan det påvirker kroppen. TS Anonymkode: a4007...361 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atropos Skrevet 13. juni 2020 #12 Del Skrevet 13. juni 2020 En 0,33 går helt fint å drikke selv om du skal kjøre bil om noen timer. faren din er hysterisk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #13 Del Skrevet 13. juni 2020 Kjører selv etter 1 øl om jeg må, men planlegger det aldri. Så vett jeg at jeg må kjøre smaker jeg ikke alkohol. Anonymkode: 0f9f0...27c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #14 Del Skrevet 13. juni 2020 37 minutter siden, Kågebruker skrev: En øl er jo ingenting. Er ikke det individuelt. For de som vanligvis drikker litt og/ eller større mengde av gangen vil tåle en øl mye bedre. Men en som sjelden drikker vil fortere bli beruset? Kjenner en dame som seriøst blir beruset av en øl. Anonymkode: d5b1b...341 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #15 Del Skrevet 13. juni 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo en generell tommelfingerregel. Den er nok også beregnet på at man har drukket mer enn 1 enhet, og ikke har noen kontroll over hvilken promille man har eller hvordan det påvirker kroppen. TS Anonymkode: a4007...361 Ok Nå tror ikke jeg at en øl er noe problem etter 5 timer. Men hvorfor ta sjansen. Hvorfor ikke drikke en alkoholfri øl istedet? Anonymkode: d5b1b...341 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #16 Del Skrevet 13. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok Nå tror ikke jeg at en øl er noe problem etter 5 timer. Men hvorfor ta sjansen. Hvorfor ikke drikke en alkoholfri øl istedet? Anonymkode: d5b1b...341 Fordi jeg hadde lyst på den spesifikke ølen jeg hadde kjøpt meg? TS Anonymkode: a4007...361 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #17 Del Skrevet 13. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det individuelt. For de som vanligvis drikker litt og/ eller større mengde av gangen vil tåle en øl mye bedre. Men en som sjelden drikker vil fortere bli beruset? Kjenner en dame som seriøst blir beruset av en øl. Anonymkode: d5b1b...341 Jeg nyter 1-2 enheter alkohol regelmessig. TS. Anonymkode: a4007...361 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #18 Del Skrevet 13. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er på besøk hos mine foreldre, og jeg ønsket å ta en øl til maten. 0,33L, 4,5% alkohol. Jeg spurte tilfeldigvis om noen visste hvor lenge etter denne ene ølen jeg kunne kjøre. Det var muligens 5-8 timer til jeg skulle kjøre en et ærend, men mest sanssynlig ikke. Min far blir illsint og sier at jeg ikke kan kjøre før dagen etter, og at jeg er en idiot. Han hisser seg opp og langer ut om at jeg kommer til å bli stoppet, og hvis jeg tester mellom 0,15-0,2 i promille blir jeg tatt med på sykehuset, tatt blodprøver av, og mister sertifikatet. Jeg slår opp på en promillekalkulator som har mulighet til å legge inn min høyde, vekt og type øl. kalkulatoren sier at jeg etter 1t vil ha 0,19 i promille, og etter 2t vil ha ca 0. Det er ikke aktuelt å kjøre før minimum 5t etter. Dette blir han rasende på og sier er feil. Sier at hvis jeg vil være så dum og ikke lytte så får jeg bare forberede meg på fengselsstraff. Er jeg helt i ørska? Anonymkode: a4007...361 Faren din har egentlig rett. Så lenge du har alkohol i blodet etter den ølen, så er det ikke lov til å kjøre bil. Teoretisk sett så kam du bli dømt selv om du har lavere promille enn 0,2. Fra vegtrafikkloven: "Ingen må føre motorvogn når han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel. Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol i henhold til bestemmelsene i loven." Anonymkode: ceb4b...cc5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #19 Del Skrevet 13. juni 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det individuelt. For de som vanligvis drikker litt og/ eller større mengde av gangen vil tåle en øl mye bedre. Men en som sjelden drikker vil fortere bli beruset? Kjenner en dame som seriøst blir beruset av en øl. Anonymkode: d5b1b...341 Jeg drikker nesten aldri øl. Kjenner ingenting av en øl. Er en voksen mann. En 16 år gammel jente er noe annet. Anonymkode: 427e8...f6e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fotballmamma Skrevet 13. juni 2020 #20 Del Skrevet 13. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og der fant jeg det. Skal du kjøre bil etter inntak av alkohol, går Vegtrafikklovens grense på 0,20 promille. Den generelle tommelfingerregelen er at du bør vente i minimum 12 timer etter at du sluttet å drikke alkohol, til du setter deg bak rattet Anonymkode: d5b1b...341 Så om jeg tar ett glass vin kl 21 f.eks en onsdagskveld, kan jeg ikke kjøre på jobb dagen etter? Denne regelen gjelder nok hvis du drikker litt mer en 1 øl eller 1 glass vin, uansett viktig å være bevisst i forhold til dette. Mange som kjører for tidlig dagen etter et festlig lag. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå