Superlammet Skrevet 19. juli 2005 #41 Skrevet 19. juli 2005 Går utifra at du mener 2000kr pr. MND Men nei, studenter har ikke mye å leve for. Og dersom kommuenen leier skolene av private aktører kan du banne på at kommunen må stå for vedlikeholdet selv, noe som vil koste like mye som å eie dem selv.
Minimor Skrevet 19. juli 2005 #42 Skrevet 19. juli 2005 Stem SV, og gå ned i timeantall. Slit med å betale regninger. For jeg tror ikke bedriftene er med på å kompensere det vi "taper" siden vi skal ha mere fri. Jeg stortrives med å jobbe, helst litt mere enn andre av og til. Ja sånn at jeg plutselig vil få råd til litt mere. Eller tenker dere så her at, akk ja. Da tar vi oss to jobber. Da får vi penger, selvfølgelig får dere penger da, men enda mindre fri. Og da vil ingen av de jobbene være fast 100% jobber. Vil det ikke bli vanskelig å få lån til hus og slikt da, siden du ikke har en fast heltidsjobb? Nei takke seg til. Ikke stem SV....... Jeg flytter heller til Midtøsten da
Fauna Skrevet 19. juli 2005 #43 Skrevet 19. juli 2005 Går utifra at du mener 2000kr pr. MND Fikset, takk takk
Gjest hø? Skrevet 19. juli 2005 #44 Skrevet 19. juli 2005 Da dukker det opp nye arb.plasser til deg. En plass må jo folk gjøre av seg, når de får så mye fritid. Skal butikker være oppe til 21 og senere pga studenter? F...latterlig. Før stengte alle kl 17, kl 15 på lørdager. Husker de hadde en time lengre åpent på lørdager. Da fikk folk følelsen av helg. så lenge noe er åpent, så fins det alltid idioter til å løpe. Mange byer vurderer faktisk tidligere stengetid på sine butikker. De få som handler sent er ikke nok til at de kan ha åpent. de tjener ikke penger. Sent på kveld er det kun ungdommer, spør du dem om noe er det HÆ? steng gjerne tidlig for meg.
Bønna Skrevet 19. juli 2005 #45 Skrevet 19. juli 2005 Studenter trenger å jobbe ved siden av et fulltidsstudium. Ikke nok med at vi har studielån når vi er ferdige, så har vi ca. 2000kr å leve for i mnd. om vi ikke har spart opp noe tidligere. ← Da burde jo studentene heller alliert seg med sørvisarbeiderne om å bedre studentøkonomien. Det skulle iallfall være den rasjonelle tilnærmingen på problemet, da ingen av dere er tjent med at studentene jobber i sørvisbransjen. Studentene har egentlig nok med et fulltidsstudium, og sørvisarbeiderne er best tjent med at studentene holder seg unna. Ved å alliere krefter vil dere jo ha en vinn-vinn-situasjon.
Bønna Skrevet 19. juli 2005 #46 Skrevet 19. juli 2005 (endret) Eller restauranteier. Uten studenter som ønsker deltidsjobb så vil han jo ikke ha arbeidstakere. ← Selvfølgelig vil han det. Forskjellen er bare at han vil måtte betale skikkelig for det. Men det er det selvfølgelig visse politiske krefter som ikke ønsker. Endret 19. juli 2005 av Bønna
Bønna Skrevet 19. juli 2005 #47 Skrevet 19. juli 2005 Nei takke seg til. Ikke stem SV....... Jeg flytter heller til Midtøsten da ← God tur! Jeg skal gjerne være med å dekke flyttekostnadene, i bytte mot permanent utreise og fraskrivelse av norsk statsborgerskap. Med så mange nisser der ute, tror jeg vi skal være sjeleglade for at de ikke ventet til i dag, med å kreve åttetimersdagen innført.
Gjest gjest1 Skrevet 19. juli 2005 #48 Skrevet 19. juli 2005 Jeg synes butikkene skal få lov til å være oppe så lenge de vil/har råd til, og at folk selv skal få lov til å velge når de har lyst til å dra og handle. Folk er da såpass oppegående at de kan bestemme litt over seg selv. Hvis butikkene ønsker å ha oppe hele døgnet da, så la nå de selv bestemme hvem de har lyst til å ansette? Skal man stenge tidlig så studenter ikke kan jobbe, og må lese istedet? Overformynderi kaller jeg sånt, studenter er også voksne mennesker og har faktisk kompetente nok til å ta egne valg.
Bønna Skrevet 19. juli 2005 #49 Skrevet 19. juli 2005 Jeg synes butikkene skal få lov til å være oppe så lenge de vil/har råd til. Folk er da såpass oppegående at de kan bestemme litt over seg selv. ← Helt enig. Arbeiderne bør selv bestemme hvor lenge de vil holde butikken oppe. Folk er da såpass oppegående at de kan bestemme litt over seg selv. Dette er et ypperlig eksempel på saker som passer til lokale forhandlinger. Hvilket NHO og arbeidskjøperne sier de ønsker mer av. Ellers har studentenes deltidsinntog i sørvisbransjen vært en katastrofe for sørvisarbeiderne. Derom hersker ingen tvil. Faktisk bør sørvisarbeiderne alliere seg med studentene, å kreve bedre studentøkonomi. Slik at studenter slipper å jobbe ved siden av et fulltidsstudium. Det kan umulig være godt for studieprogresjonen. Da er det ikke til å undres at mange studenter ikke klarer å fullføre på normert tid, når de må jobbe ved siden av en fulldagsjobb på universiteter og skoler.
Gjest gjest1 Skrevet 19. juli 2005 #50 Skrevet 19. juli 2005 Faktisk bør sørvisarbeiderne alliere seg med studentene, å kreve bedre studentøkonomi. Slik at studenter slipper å jobbe ved siden av et fulltidsstudium. Det kan umulig være godt for studieprogresjonen. Da er det ikke til å undres at mange studenter ikke klarer å fullføre på normert tid, når de må jobbe ved siden av en fulldagsjobb på universiteter og skoler. ← Hvordan har du tenkt til å løse dette da? Mer studielån? Eller mer stipend, slik at service-arbeiderne (og alle andre selvfølgelig) må betale mer skatt for å finansiere dette? Spørs om noen av delene egentlig blir så populært...
Bønna Skrevet 19. juli 2005 #51 Skrevet 19. juli 2005 (endret) Hvordan har du tenkt til å løse dette da? Mer studielån? Eller mer stipend, slik at service-arbeiderne (og alle andre selvfølgelig) må betale mer skatt for å finansiere dette? Spørs om noen av delene egentlig blir så populært... ← I så måte kan vi jo fjerne stipendet, og dele det ut i skattelette? Det spørs jo hvor populært det også hadde blitt? Jeg synes du har en helteit innfallsvinkel på en løsning som vil bedre både sørvisarbeidernes og studentenes situasjon. Hvem kan være motstander av noe slikt? Sørvisarbeiderne er tjent med å betale litt ekstra skatt for å holde studentene unna arbeidsmarkedet. Og studentene på sin side er vel bare glad til, hvis studentøkonomien blir bedret, slik at de slipper å jobbe mens de holder på med et fulltidsstudium? Det er jo en vinn-vinn-situasjon. Endret 19. juli 2005 av Bønna
Gjest gjest1 Skrevet 19. juli 2005 #52 Skrevet 19. juli 2005 I så måte kan vi jo fjerne stipendet, og dele det ut i skattelette? Det spørs jo hvor populært det også hadde blitt? Jeg synes du har en helteit innfallsvinkel på en løsning som vil bedre både sørvisarbeidernes og studentenes situasjon. Hvem kan være motstander av noe slikt? Sørvisarbeiderne er tjent med å betale litt ekstra skatt for å holde studentene unna arbeidsmarkedet. Og studentene på sin side er vel bare glad til, hvis studentøkonomien blir bedret, slik at de slipper å jobbe mens de holder på med et fulltidsstudium? Det er jo en vinn-vinn-situasjon. ← For det første: Hvis ingen studenter hadde fått lov til å jobbe, tror jeg det hadde fått store konsekvenser, ikke bare i service-yrkene, men i offentlig sektor også, på sykehjem for eksempel. Hvor skulle man fått vikarer fra? For det andre: En student kan tjene omkring 100 000 kr i året uten at det får konsekvenser for studielånet og stipendet. Svært mange er oppe i denne summen. Hvor mange studenter er det i alt i Norge? Det skulle blitt litt av en skattesmell. Hvis du nå kommer og sier at 100 000 kr i året ekstra i stipend per student blir for mye, javel, men da er det plutselig en del studenter som ikke har råd til å studere lenger.
Bønna Skrevet 19. juli 2005 #53 Skrevet 19. juli 2005 Jeg har ikke sagt at studenter ikke skal få lov å jobbe. Jeg vil bare motivere studenter til å holde seg unna arbeidsmarkedet. Med tanke på at studentene har ødelagt sørvisbransjen, er det åpenbart at sørvisarbeiderne er tjent med å betale litt ekstra skatt for å holde studentene unna arbeidsmarkedet. Noe også studentene tjener på, som tross alt har en fulltidsjobb på skolen. Hvem er det som vil tape på dette, sier du? Og vil deres tap veie opp for den gevinsten som oppnås? Sett under ett vil dette bli en ren samfunnsgevinst. Det skapes mer lykke. For øvrig skulle vel rike Norge ha råd til bedre studentfinansiering? La meg minne om at det rikeste landet i Skandinavia har den dårligste studentfinansieringen. Ellers vil jeg tillate meg å stille spørsmålstegn ved agendaen, din her. Hvilke interesser er det du søker å tjene? De som er tjent med at studenter, som ikke kommer fra velstående hjem, er så fattige at de blir nødt til å ta rotta på sørvisarbeiderne for å komme seg gjennom studiene, og på den måten opprettholder ett billig sørvisproletariat?
Gjest gjest1 Skrevet 19. juli 2005 #54 Skrevet 19. juli 2005 Er det bare service-arbeiderne som skal betale mer skatt da? Hvor stor andel av disse arbeiderne er ikke studenter? Blir mye ekstra jobbing for dem da, og mindre igjen for strevet? Skal bare visse deler av arbeidsmarkedet være åpne for studenter? Jeg er selvfølgelig enig i at Norge skulle hatt bedre studiefinansiering, så lenge ikke løsningen på dette automatisk betyr skatteøkninger. Jeg har ingen agenda faktisk. Jeg har bare egne meninger og liker å diskutere
Bønna Skrevet 19. juli 2005 #55 Skrevet 19. juli 2005 Er det bare service-arbeiderne som skal betale mer skatt da? ← Selvfølgelig ikke. Grunnen til fordelingspolitikken faktisk gir en fordeling, er jo nettopp fordi alle betaler skatt. Økt skatt for å overføre midler til studentene, mener jeg er positiv fordeling som skaper mer lykke. Jeg ser rett og slett ikke at du har et eneste argument som skulle tilsi at dette er en dårlig løsning på et problem som skaper ulykke.
Gjest gjest1 Skrevet 19. juli 2005 #56 Skrevet 19. juli 2005 Grunnen til fordelingspolitikken faktisk gir en fordeling, er jo nettopp fordi alle betaler skatt. Økt skatt for å overføre midler til studentene, mener jeg er positiv fordeling som skaper mer lykke. ← Tror du skattebetalere flest føler lykke ved tanken på å betale enda mer skatt? Tror du studentene vil jobbe mindre selv om de får en tusenlapp eller to mer i stipend? Jeg vil svare nei på begge spørsmålene, og jeg er både student og skattebetaler.
Bønna Skrevet 20. juli 2005 #57 Skrevet 20. juli 2005 Tror du skattebetalere flest føler lykke ved tanken på å betale enda mer skatt? ← Totalt sett skaper handlingen mer lykke hvis man gjennomfører den, enn hvis man ikke gjennomfører den. Ellers ser jeg ser fortsatt ikke at du har et eneste argument som skulle tilsi at dette er en dårlig løsning på et problem som skaper ulykke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå