Gjest Valhalla Skrevet 3. juli 2005 #21 Skrevet 3. juli 2005 Nei nei det er bedriftene som skal betale selvfølgelig, arbeiderne skal da ikke tjene mindre. Fordi vi har jo så lite fritid i landet her allerede, vi burde heller jobbe mer ikke mindre.
Gjest Ananas Skrevet 3. juli 2005 #22 Skrevet 3. juli 2005 Matbutikkene har åpent lenger nå enn for kun få år sida, kansje SV vil gå tilbake slik det var før, med stenging kl 8 på hverdager og 6 på lørdager. Jeg mener det ikke er mulig å bedømme politiske parti utifra enkeltsaker som blir kasta ut i en valgkamp. Hmm jeg mener vel nesten det ikke er mulig å bedømme partier utifra valgkamper i det hele tatt. Valgkamper synes jeg er mye sludder og vås. Markedsanalytikere og strateger analyserer seg fram til hvilke saker man skal profilere seg på. Vinklinger velges ut etter hva VG og dagbladet liker. Jeg tror politiske partier forandrer seg lite over tid. Det er jo stort sett akkurat samme folka som er med, år etter år. Derfor følger ikke jeg med på valgkampen, selv om jeg er opptatt av politikk. Jeg vil stemme SV, fordi jeg vil ha mer skatt og større offentlige budsjett. Penger brukt over offentlige budsjett gir så utrolig mye mer velstand enn privat konsum gitt inntektsnivået i Norge nå. Hvorfor er kjøpesentre nye med marmor, glass og messing mens skolebygninger detter fra hverandre?
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2005 #23 Skrevet 3. juli 2005 Matbutikkene har åpent lenger nå enn for kun få år sida, kansje SV vil gå tilbake slik det var før, med stenging kl 8 på hverdager og 6 på lørdager. Jeg mener det ikke er mulig å bedømme politiske parti utifra enkeltsaker som blir kasta ut i en valgkamp. Hmm jeg mener vel nesten det ikke er mulig å bedømme partier utifra valgkamper i det hele tatt. Valgkamper synes jeg er mye sludder og vås. Markedsanalytikere og strateger analyserer seg fram til hvilke saker man skal profilere seg på. Vinklinger velges ut etter hva VG og dagbladet liker. Jeg tror politiske partier forandrer seg lite over tid. Det er jo stort sett akkurat samme folka som er med, år etter år. Derfor følger ikke jeg med på valgkampen, selv om jeg er opptatt av politikk. Jeg vil stemme SV, fordi jeg vil ha mer skatt og større offentlige budsjett. Penger brukt over offentlige budsjett gir så utrolig mye mer velstand enn privat konsum gitt inntektsnivået i Norge nå. Hvorfor er kjøpesentre nye med marmor, glass og messing mens skolebygninger detter fra hverandre? Eh... Til dette siste du skrev... Kanskje nettopp fordi private gjør jobben bedre???!!!??? :o Konkurranseutsetter/privatiserer vi mer skal du få se skolebygningene som bedrer seg. Men det får du jo ikke/vil du jo ikke, for du vil jo stemme SV...
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. juli 2005 #24 Skrevet 3. juli 2005 Jeg stemmer IKKE sv til vanlig' date=' men akkurat denne her er jeg enig med de i. Det er altfor lange arbeidsdager . Jeg er helt for 6 timers arbeidsdag. Skulle virkelig ønske meg at det kom til å skje.[/quote'] Jeg er også for 30-timers uka, men ikke ved å stenge butikkene tidligere og forby folk å jobbe på kvelden. Det er en nokså viktig forskjell.
Gjest Ananas Skrevet 3. juli 2005 #25 Skrevet 3. juli 2005 Eh... Til dette siste du skrev... Kanskje nettopp fordi private gjør jobben bedre???!!!??? :o Konkurranseutsetter/privatiserer vi mer skal du få se skolebygningene som bedrer seg. Men det får du jo ikke/vil du jo ikke' date=' for du vil jo stemme SV...[/quote'] SV har slik jeg ser det et problem med ideologi. De har programfesta at offentlige løsninger er best. Det er like idiotisk som å programfeste at private løsninger er best, slik partiet du stemmer på sikkert har gjort. Jeg stemmer på SV på grunn av fordelingspolitikken og grunnleggende verdier. Tingen er å se på hvordan hvert enkelt problem kan løses best mulig uavhengig av om det innebærer privat eller offentlig eie. Når det gjelder skolebygninger så tror jeg du har rett, de bør eies privat og leies av kommunen. Motsatt vil jeg hevde at det at Telenor Nett er på børs er like idiotisk som om Statens Vegvesen skulle eid alle veiene i landet, hatt bomstasjoner overalt og vært på børs.
mari Skrevet 4. juli 2005 #26 Skrevet 4. juli 2005 Når det gjelder skolebygninger så tror jeg du har rett, de bør eies privat og leies av kommunen. sånn som i Oslo hvor de ikke har råd til å leie tilbake skolen så den står tom? eller hvor idrettslag og korps/kor ikke har råd til å betale leien fordi markedskreftene rår og den tilsier at det blir så dyrt at de må velge mellom dirigent eller lokaler? Sv sitt forslag om å kutte arbeidstiden er nettopp et middel for å få de som ikke har jobb til å få en. Hvis alle jobbet 1 time mindre per dag så ville det blitt flere jobber fordi man fortsatt ville hatt behov for å dekke den samme etterspørselen. på en arbeidsplass ville 6 personer gitt 1 person jobb ved å jobbe 1 time mindre om dagen. Hvis man mener at man skal ha tilnærmet 0% arbeidsledighet så er dette en god løsning.
Gjest Valhalla Skrevet 4. juli 2005 #27 Skrevet 4. juli 2005 Hvorfor ikke forsøke å legge til rette for å skape nye arbeidsplasser og vekst i stedet for å gjøre det på en kunstig måte.
Superlammet Skrevet 4. juli 2005 #28 Skrevet 4. juli 2005 Hm, så SV vil gi oss velgere mindre penger å rutte med. Nydelig valgflesk...
Gjest happyending Skrevet 4. juli 2005 #29 Skrevet 4. juli 2005 Hva spiller egentlig en time arbeid fra eller til på en dag... Jeg syns det er pinlig så forbanna arbeidsskye vi er her i Norge.. Vi skal bare ha mer og mer, nekter å prioritere og helst sitte på ræva hele tiden.. Det er jammen ikke rart at helseproblemer som overvekt og hjerte og karsykdommer skyter til værs....
Superlammet Skrevet 4. juli 2005 #30 Skrevet 4. juli 2005 Jeg synes 8 timer er passe arbeidstid. Kutter vi ned til SV's forslag om 6 timers arbeidstid vil dette utgjøre et betydelig innhogg i økonomien til de fleste.
Gjest klasseløst? Skrevet 4. juli 2005 #31 Skrevet 4. juli 2005 sånn som i Oslo hvor de ikke har råd til å leie tilbake skolen så den står tom? eller hvor idrettslag og korps/kor ikke har råd til å betale leien fordi markedskreftene rår og den tilsier at det blir så dyrt at de må velge mellom dirigent eller lokaler? Sv sitt forslag om å kutte arbeidstiden er nettopp et middel for å få de som ikke har jobb til å få en. Hvis alle jobbet 1 time mindre per dag så ville det blitt flere jobber fordi man fortsatt ville hatt behov for å dekke den samme etterspørselen. på en arbeidsplass ville 6 personer gitt 1 person jobb ved å jobbe 1 time mindre om dagen. Greit for samlebåndsyrker, men hvordan ser du for deg dette i kreative yrker? I ledelse? I forskning? Nei, dette ender bare med en sekstimers-underklasse, mens vi vil få en overklasse av mennesker med høy utdanning og som må og kan jobbe lengre. Men kanskje det er det sv vil ha, eller har de bare ikke tenkt lenger, og satser på at de skal få late velgere til å stemme på dem?
mari Skrevet 4. juli 2005 #32 Skrevet 4. juli 2005 nå er ikke jeg for at man skal ha tilnærmet 0% arbeidsledighet, bare så det er sagt! Jeg bare skulle klar gjøre hva som egentlig er konsekvensen av det SV sier. Jeg mener at det er viktig å ha en konkuranse i arbeidslivet og det vil man ikke få ved så få arbeidsledige. Jeg er derimot for at man ser på alternative løsninger til dagens 8-4 jobbing, om det er ved å kutte ned på arbeidsdagene, eller at man legger til rette på andre måter vet jeg ikke, men jeg tror det kan være greit å se på andre alternativer, uansett hvor kontroversielle de er.
Gjest sv=krf? Skrevet 4. juli 2005 #33 Skrevet 4. juli 2005 SV vil sikre seg enda flere av kvinnene som velgere, og det er derfor de foreslår dette. Virker ikke som de har tenkt så mye gjennom det. Iallfall har det ikke kommet fram i media, for det er mange yrker der ute det ikke går an å innføre en sekstimers arbeidsdag på samme måte, og da vil vi få et skille. Og er det til det bedre? Typiske kvinneyrker blir seks timer, mens typiske mannsyrker åtte. Ja, det er nok riktig vei å gå med tanke på likestilling. Kunne nesten trodd det var krf som kom med forslaget, for å få mamma mer hjemme.
Gjest Ananas Skrevet 4. juli 2005 #34 Skrevet 4. juli 2005 Det norsk økonomi mangler i dag er først og fremst arbeidskraft. Det fornuftige er å spare mest mulig årsverk over alt, for å frigjøre arbeidskraft til å jobbe der de kan gjøre mest mulig nytte for seg. Mennesker er så viktige ressurser at det er avgjørende at de jobber de kan bidra best mulig, og at de ikke bare blir plassert et sted fordi det er en arbeidsplass. Økonomiske krefter gjør nå at arbeidsplasser blir spart inn i eksportindustri, som ikke produserer noe som ikke er spesielt viktig for landet - valuta.
Cronos Skrevet 5. juli 2005 #35 Skrevet 5. juli 2005 Økonomiske krefter gjør nå at arbeidsplasser blir spart inn i eksportindustri, som ikke produserer noe som ikke er spesielt viktig for landet - valuta. Hva er det egentlig du sier her, Ananas?
Bønna Skrevet 19. juli 2005 #36 Skrevet 19. juli 2005 For studenter og andre folk med dårlig råd er dette arbeidsforbud. ← Studentene har ødelagt sørvisyrkene. Det er først etter at de begynte der, i et stort antall, at det er blitt skikkelige drittjobber. Med et stort antall studenter i sørvisbransjen, innebærer det at de som blir værende eldes og skiller seg ut. Voksne sørvisarbeidere blir da selve symbolet på de som aldri klarte å komme seg videre. Sørvisyrket blir da, fordi som blir værende igjen der, en offentlig gapestokk hvor resten av samfunnet kan studere taperne. Det blir ikke noe bedre av at studentene ikke organiserer seg. De har ikke tenkt å bli værende der så lenge. Dermed er de mindre tilbøyelig til å bry seg noe særlig om lønns- og arbeidsforhold. Noe som har bidratt til at sørvisarbeiderne har fått den svakeste fagforeninga av alle yrkesgrupper. I det hele tatt har studentene vært en katastrofe for sørvisarbeiderne og sørvisyrkene. Det er heller ikke meninga at studenter skal jobbe ved siden av et fulltidsstudium. Jeg synes det bare er bra dersom det blir mindre muligheter for studenter til å jobbe deltid i sørvisbransjen. Det er både sørvisarbeiderne og studentene tjent med. HEIA SV!
Bønna Skrevet 19. juli 2005 #37 Skrevet 19. juli 2005 Når det gjelder skolebygninger så tror jeg du har rett, de bør eies privat og leies av kommunen.← Du snakker om å gi almisser til rikingene her. Har det gått deg hus forbi at det ikke er lønnsomt å leie? Det gjelder i enda større grad for en så langsiktig aktør som det offentlige. Og hvem er det som egentlig har større kompetanse på området enn kommunene - som har driftet skolebygninger i flere mannsaldre? Det får da være måte på til knefall for liberalistisk propaganda.
Bree Skrevet 19. juli 2005 #38 Skrevet 19. juli 2005 Da de innførte sekstimersdagen i industrien i Frankrike, fungerte det slettes ikke etter forventningene. Arbeidsledigheten sank i ca tre måneder, og så steg den igjen - godt over opprinnelig ledighet. De færreste klarer å gjøre åtte timers jobb på seks timer hver dag. Konklusjonen blir til syvende og sist at varene som produseres blir dyrere.
Fauna Skrevet 19. juli 2005 #39 Skrevet 19. juli 2005 (endret) Det blir ikke noe bedre av at studentene ikke organiserer seg. De har ikke tenkt å bli værende der så lenge. Dermed er de mindre tilbøyelig til å bry seg noe særlig om lønns- og arbeidsforhold. Noe som har bidratt til at sørvisarbeiderne har fått den svakeste fagforeninga av alle yrkesgrupper. I det hele tatt har studentene vært en katastrofe for sørvisarbeiderne og sørvisyrkene. Nå må du ikke dra alle studenter over en kam her. Jeg har jobbet på kafè i 3 år, sammen med et par andre studenter. Vi var alle sammen organisert. Vi jobbet ekstra, kveldsvakter og helgevakter som de eldre helst ikke ville ha. De var bare glad for at vi ville jobbe. Det er heller ikke meninga at studenter skal jobbe ved siden av et fulltidsstudium. Jeg synes det bare er bra dersom det blir mindre muligheter for studenter til å jobbe deltid i sørvisbransjen. Det er både sørvisarbeiderne og studentene tjent med. HEIA SV! ← Regner med at du ikke er student.. Studenter trenger å jobbe ved siden av et fulltidsstudium. Ikke nok med at vi har studielån når vi er ferdige, så har vi ca. 2000kr å leve for i mnd. om vi ikke har spart opp noe tidligere. Og hvordan skulle vi gjort det annet enn ved å jobbe? Vinne i lotto?! 2000kr til mat per mnd. samt ekstra utlegg. Det er ikke mye skal jeg si deg. Vi har ikke tenkt å forfalle mens vi er studenter med å leve på pose-pasta og kjøpepizza heller. Det er tross alt vi som må ta i et tak når den store eldrebølgen kommer.. Endret 19. juli 2005 av Fauna
Gjest Guest Skrevet 19. juli 2005 #40 Skrevet 19. juli 2005 Regner med at du ikke er student.. Eller restauranteier. Uten studenter som ønsker deltidsjobb så vil han jo ikke ha arbeidstakere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå