Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Case; venninne av meg har vært ansatt som vikarlærer på en skole siden nyttår. Skulle fått lønn i går, men ble trukket for fem uker ferie, så null utbetalt. Kan jo ikke være riktig?? Ikke opparbeidet feriepenger til utbetaling i 2020 hos denne arbeidsgiveren, ettersom vikariatet tiltok i 2020. Skolen mener de har riktig praksis, men dette betyr i praksis at hun har jobbet en måned gratis for skolen..!

Anonymkode: 1f696...df8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Innspill på om dette er rett eller ei?

AnonymBruker
Skrevet

Hun har vel gitt beskjed om at hun ikke tar ut full ferie i år? 

Anonymkode: f30ef...32e

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo riktig det, da får hun jo betalt når hun tar ferie, man må jo bli trukket for ferie! Hvis hun jobbet et annet sted i fjor får hun/har hun fått feriepenger derfra. 

Anonymkode: 89049...d46

• Liker 4
Skrevet

Hun har vel ferie? Får hun lønn forskuddsvis eller etterskuddsvis? Hvor er feriepengene fra jobben hun hadde før nyttår? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig. Man blir trekt for ferien. Hun har ikke jobbet 1 mnd. gratis. Hun blir, som alle andre, trekt for 5 ukers ferie 

Anonymkode: 42da3...93b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Skal hun ha 5 uker ferie i år? Hvis ikke så høres det litt rart ut.

Anonymkode: 3ccf0...b3f

AnonymBruker
Skrevet

Har hun tenkt å ta ut ferie da? For da stemmer det jo at hun skal bli trukket for disse ukene nå i juni. Jeg startet i ny jobb nå nettopp og ble på forhånd spurt om hvor mange ferieuker jeg skulle trekkes for. Rart at hun ikke har fått dette spørsmålet, kanskje.

Anonymkode: 25d1b...782

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Der er riktig. Det samme skjer hos oss. Men hvis man ikke har opparbeidet seg retten til full ferie kan man reservere seg for det. Og ta feks bare tre uker. Da blir man trukket for tre og får 2 utbetalt. Det går bare hvis man ikke har opparbeidet seg feriepenger. Men ikke sikkert de får lov til det der hun jobber.

Vanligvis er regnestykket på ferielønn sli:

+ Vanlig  månedslønn

- 5 ukers lønn (ferie)

+ feriepenger

= utbetalt

Anonymkode: 7cf9b...6ec

• Liker 2
Skrevet

Lærere er lovpålagt 5 ukers ferie hver sommer, derfor har hun ikke fått spørsmålet om å redusere antall uker. Vikarlærere blir tilsatt til og med 31.7, og hun vil dermed få nesten full lønn i juli selv om hun ikke har jobbet siden 19 juni.

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Feriepengene hun har opptjent fra og med januar og frem til nå vil komme til utbetaling neste år. Så det de har gjort er helt korrekt, og verken du eller din venninne har satt dere inn i reglene. Spesielt viktig for lærere siden de ikke kan velge å la være å ta ut ferie.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke riktig å trekke for noe man ikke har opparbeidet. Det riktige er at en vikar ansatt etter nyttår får betalt for tiden vedkommende faktisk jobber. Vikariatet er jo nå slutt. Hun har jobbet der i 5,5 mnd og kun fått betalt for 4,5, det kan ikke på noen måte være riktig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

Feriepengene hun har opptjent fra og med januar og frem til nå vil komme til utbetaling neste år. Så det de har gjort er helt korrekt, og verken du eller din venninne har satt dere inn i reglene. Spesielt viktig for lærere siden de ikke kan velge å la være å ta ut ferie.

Det er ingen som har protestert på dette, jeg skriver jo eksakt dette i hovedinnlegget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er korrekt gjort. Skulle det vært gjort noe annet måtte hun ha bedt om det på forhånd. Slik har det iallfall vært alle steder jeg har jobbet.

Anonymkode: 4b239...aa8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen som har protestert på dette, jeg skriver jo eksakt dette i hovedinnlegget.

Jo, du protesterer jo på det i HI 

Anonymkode: 4b239...aa8

• Liker 3
Skrevet

Arbeidet hun et annet sted i fjor? I privat praksis så kan man få lønn istedenfor «betalt» ferie hvis man ikke arbeidet året før. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da forstår jeg ikke helt hva du lurer på siden du har forstått det med opptjening og det spesielle med læreres ferie? 

Anonymkode: 89049...d46

• Liker 1
Skrevet

Du drar noen merkelige konklusjoner vil jeg si...

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig å trekke for noe man ikke har opparbeidet. Det riktige er at en vikar ansatt etter nyttår får betalt for tiden vedkommende faktisk jobber. Vikariatet er jo nå slutt. Hun har jobbet der i 5,5 mnd og kun fått betalt for 4,5, det kan ikke på noen måte være riktig. 

Du utelot sluttiden for vikariatet i HI. Dette er ny og viktig informasjon. Når eksakt står det i avtalen om vikariatet at det avsluttes? 

Glem ikke at lærere også har tvungne feriedager i forbindelse med påske og pinse, slik at noen feriedager er nok tatt ut i løpet av vikariatet, selv om venninna di ikke spesifikt har bedt om fri. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Case; venninne av meg har vært ansatt som vikarlærer på en skole siden nyttår. Skulle fått lønn i går, men ble trukket for fem uker ferie, så null utbetalt. Kan jo ikke være riktig?? Ikke opparbeidet feriepenger til utbetaling i 2020 hos denne arbeidsgiveren, ettersom vikariatet tiltok i 2020. Skolen mener de har riktig praksis, men dette betyr i praksis at hun har jobbet en måned gratis for skolen..!

Når går vikariatet hennes ut? 
«Tiltok» betyr «økte», men jeg regner med du mente «startet»?

Anonymkode: e8cd1...fec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...