Prelunia Skrevet 13. juni 2020 #1 Skrevet 13. juni 2020 Hei ! Huset og hagen vår har blitt et fellessted for alle vennene til datteren min. De er her omtrent hele tiden, og aldri hos de andre vennene omtrent. Vi har basseng, trampoline og stor hage , så det er nok mye av grunnen. Men opplever at alle vennene som er her vil ha mat (selv om alle bor i nabolaget) , låner håndkle og badetøy, løper inn og ut her på do når de er våte, eller bare leker ute i hagen. Barns er 8-10 år. Mannen sier at han kunne ønske de var litt hos de andre også , og at han aldri føler det er rolig her når han kommer hjem fra jobb.. Så ønsket noen regler. Jeg har blitt litt streng på at de skal ha med badetøy og håndkle selv , fordi det blir mye å vaske etter 4/5 barn så ofte. Jeg har også sagt at de kan få litt mellommåltider her , men at de også kan dra hjemom å spise av og til. Jeg har også sagt at de kun får bade når det er fint vær, siden bassenget krever litt vedlikehold. Men opplever at de ofte kverulerer på beskjeder jeg gir , og oppfatter de som strenge. Hvor mye har dere åpnet for sånne ting med venner av barna deres? Vil ha regler , men vil jo samtidig ikke fremstå som streng og lite velkommen. 7
Prelunia Skrevet 13. juni 2020 Forfatter #2 Skrevet 13. juni 2020 De bråker og hyler også forferdelig mye , og vi har en baby som sover lurer ute. De har vekket han mange ganger. Jeg har sagt at dersom de skal leke her når han sover, må de ikke hyle men prate vanlig. Når jeg har gitt de 3 advarsler, pleier jeg å si at de får leke et annet sted fram til han våkner. Er dette regler som er for strenge ? Eller er det ok regler og ha ? 4
onyx Skrevet 13. juni 2020 #3 Skrevet 13. juni 2020 Skjønner godt du har behov for pause, så synes det er helt innafor å innføre regler. Det er helt greit å kreve at de har egne badehåndklær og badetøy og går hjem til måltider. Synes også du kan innføre ungefri hage, enten mellom bestemte klokkeslett eller dager. Det er det kanskje lurt å innføre nå, før skoleferien setter inn og ungene plutselig er der fra morgen til kveld. 7
Nokia Skrevet 13. juni 2020 #4 Skrevet 13. juni 2020 Veldig irriterende med barn som kverulerer, men skal du overleve sommeren må du bare sette regler. Det fine med barn er at de forstår reglene bare de blir håndhevet nok ganger. Ikke la deg overkjøre! Hilsen meg i noenlunde samme situasjon 😉 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #5 Skrevet 13. juni 2020 Du er jo den voksne her og kan fint sette noen regler. Snakk med foreldrene til de det gjelder og si at dere har ikke kapasitet til å ha besøk hver eneste dag. Jeg syns 2-3 dager i uka hadde vært mer enn nok hvis det er snakk om en hel gjeng. Spørs jo også om det er to timer eller fem. Igjen - sett regler. Sjønner jeg at dere blir populære med badebasseng når det er fint vær. Men hva med å spørre foreldrene om de kan ha ungene litt når det er dårlig vær, og la dem se på film hjemme hos dem f. eks? Så tilbyr dere badebassenget noen dager. Anonymkode: 22401...b90 2
Prelunia Skrevet 13. juni 2020 Forfatter #6 Skrevet 13. juni 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er jo den voksne her og kan fint sette noen regler. Snakk med foreldrene til de det gjelder og si at dere har ikke kapasitet til å ha besøk hver eneste dag. Jeg syns 2-3 dager i uka hadde vært mer enn nok hvis det er snakk om en hel gjeng. Spørs jo også om det er to timer eller fem. Igjen - sett regler. Sjønner jeg at dere blir populære med badebasseng når det er fint vær. Men hva med å spørre foreldrene om de kan ha ungene litt når det er dårlig vær, og la dem se på film hjemme hos dem f. eks? Så tilbyr dere badebassenget noen dager. Anonymkode: 22401...b90 Ja, men vil ikke sette så strenge regler at de ikke vil være her. Ønsker jo å ha den oversikten over vennene hennes , og kjenne de. Det gagner jo alle oss framover og , at hun og de opplever at de kan komme hit. Men samtidig så er det slitsomt at de er her så ofte, og i gjenger på 4/5 stk og bråker så mye som de gjør. Pluss at jeg opplever at de tar seg litt mer til rette enn jeg synes er greit. Men takk for forslag om å lage avtaler med andre foreldre:) Endret 13. juni 2020 av Prelunia 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #7 Skrevet 13. juni 2020 7 minutter siden, Prelunia said: Ja, men vil ikke sette så strenge regler at de ikke vil være her. Ønsker jo å ha den oversikten over vennene hennes , og kjenne de. Det gagner jo alle oss framover og , at hun og de opplever at de kan komme hit. Men samtidig så er det slitsomt at de er her så ofte, og i gjenger på 4/5 stk og bråker så mye som de gjør. Pluss at jeg opplever at de tar seg litt mer til rette enn jeg synes er greit. Men takk for forslag om å lage avtaler med andre foreldre:) Tenker ikke du skal være superstreng altså, men tydelig. Tror ikke de vil miste lysten til å komme, men dere må sette litt grenser. Nå er det jo sommerferie for tur og mange skal nok være mye hjemme, så jeg ville absolutt gjort noe med dette nå. Anonymkode: 22401...b90 5
Raven.Writingdesk Skrevet 13. juni 2020 #8 Skrevet 13. juni 2020 Jeg synes det er flott at dere er så åpen mot nabobarn, veldig inkluderende og noe alle foreldre burde etterstrebe. Det vil være dyrebare minner for deres barn. Og nei, dere er overhodet ikke for streng, det skulle bare mangle! Jeg ville også koblet på foreldre, det har vi gjort mange ganger. "Trine har lyst til å bade, men da må hun ha med eget badetøy og håndduk, sender henne hjem nå" Jeg må innrømme at foreldre som bare sender barna sine ut, uten respekt for hvem de ender opp hos, er noe jeg finner himla irriterende. Vi oppdrar våre barn til å spørre om andre barn vil bli med ut å leke (ikke forvente at de skal bare buse inn) Og har våre barn vært lenge hos et annet barn sender jeg alltid melding til foreldre med at de må bare sende barna over hos oss. Du setter fine grenser, og bør gå i dialog med foreldre til barna det gjelder. Kanskje våkner de også litt. Vi har flere messenger grupper via FB, hvor min mann og jeg har lagt til barnas foreldre. Ettersom noen barn leker mange sammen, så kan vi ha en gruppe med kanskje fire, fem, foreldrepar, og noen hvor det bare er to av barna, andre hvor det er tre. osv. Her deler vi også bilder og informasjon. Da går det også ann å skrive i gruppa: "Nå er Z, Y og X her, de har koset seg på trampolina og spist is. Lillebror skal sove duppen sin, så lurte på om Z, Y og X kan besøke noen av dere noen timer frem til lillebror er våknet"? Så lenge du presenterer det på en hyggelig måte er det overhodet ingen grunn til at noen foreldre skal se problemer med det, tvert imot. Mange foreldre er nok bare ubetenksomme, og blir glad når andre foreldre tar kontakt og har en åpen dialog. Fortsett i god stil! Dette er gull for barna, flere foreldre burde være som dere! Men husk å ta vare på hverandre og andre søsken underveis også. Sett grenser og ha en åpen dialog så går dette bra, skal du se 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #9 Skrevet 13. juni 2020 Jeg synes godt du kan lage noen enkle regler, og snakk gjerne med foreldrene til vennene om reglene slik at de også vet hva som gjelder. Vi har tomt med strandlinje, så her er det selvfølgelig populært å være om sommeren. Reglene våre er bl.a at alle skal ha med eget badetøy og håndkle, har de ikke det får de ikke bade. Hvis de skal bruke robåt/kano/padlebrett, så skal de ha med egen redningsvest. Har de ikke det, tolker jeg det som at foreldrene ikke har gitt dem lov til å bruke disse tingene. Og ja, jeg ringer foreldrene og sjekker. Jeg serverer ikke mat til en hel gjeng unger fra nabolaget som bare dukker opp her, men kan være villig til å fyre opp i bålpanna hvis de f.eks har med egne pølser. Anonymkode: f419a...201 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #10 Skrevet 13. juni 2020 Vi har også nabobarn inn og ut her hele tiden. Jeg synes det er veldig hyggelig, men setter grenser på samme måte som med mitt eget barn. Jeg bestemmer når de får bade, når det serveres mat her og hva som serveres, og omtrent halvparten av gangene sier jeg at i dag har vi ikke mat til så mange, så dere må spise hjemme. Det går helt fint altså, de er her like mye likevel. Den kveruleringen du snakker om har det ikke vært så mye av her da, unntatt fra mitt eget barn. (Men han oppfører seg visst også bedre når han er på besøk har jeg hørt...) Det har kun vært ett barn på besøk som har protestert på reglene og klaget på at jeg var streng, men han fikk etter mye masing grei beskjed om at hvis ting ikke var bra nok for ham her så kunne han gå hjem. Han har ikke vært her så mye etter det, men det er helt greit... Anonymkode: 599f6...7a3 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #11 Skrevet 13. juni 2020 Når det gjelder småsøsken som sover, så pleier jeg å legge lillesøster inne hvis de skal leke ute og omvendt, men hvis noen kommer og vil leke i hagen når hun allerede sover der, så får de beskjed om at de må vente til hun våkner. Det går også helt fint. Anonymkode: 599f6...7a3
Raven.Writingdesk Skrevet 13. juni 2020 #12 Skrevet 13. juni 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har også nabobarn inn og ut her hele tiden. Jeg synes det er veldig hyggelig, men setter grenser på samme måte som med mitt eget barn. Jeg bestemmer når de får bade, når det serveres mat her og hva som serveres, og omtrent halvparten av gangene sier jeg at i dag har vi ikke mat til så mange, så dere må spise hjemme. Det går helt fint altså, de er her like mye likevel. Den kveruleringen du snakker om har det ikke vært så mye av her da, unntatt fra mitt eget barn. (Men han oppfører seg visst også bedre når han er på besøk har jeg hørt...) Det har kun vært ett barn på besøk som har protestert på reglene og klaget på at jeg var streng, men han fikk etter mye masing grei beskjed om at hvis ting ikke var bra nok for ham her så kunne han gå hjem. Han har ikke vært her så mye etter det, men det er helt greit... Anonymkode: 599f6...7a3 Dette! Kjører samme stil selv. Og ja; har hatt noen episoder opp gjennom årene med barn som har gått hjem fordi de var misfornøyd med reglene. De har kommet fort tilbake igjen da 😉 For ens egne barn er det også uheldig om andre barn oppfører seg ufint, og barna ser at foreldre ikke grensesetter. Barn liker faktisk grenser, det er trygt. Jeg har opplevd ett barn som klaget på en annen mor som var streng, når barnet var på besøk hos oss. Jeg vet utmerket godt at det er en mor og et hjem som holder døra åpen for alle. Denne gutten var egentlig da med sin søster, og besøkte hennes venner. Jeg vet at hans/deres foreldre er ikke de som alltid har døra åpen for alle. Så da fikk han svar på tiltale; De voksne som har barna på besøk mest må faktisk være streng noen ganger. Det er lett å aldri være streng om man aldri har mange barn på besøk eller mye ansvar. Da ble det jammen stille! Jeg tar også som selvfølge at mine barn irettesettes når de er på besøk hos andre.
onyx Skrevet 13. juni 2020 #13 Skrevet 13. juni 2020 En annen ting å tenke på, når man har basseng eller andre bademuligheter. trampoline og annen moro, er at ulykker kan skje! Har du snakket med foreldrene til barna det gjelder om hvem som er ansvarlig ved ulykker? Derfor er det greit å kreve at ungene har badetøy etc, så foreldrene faktisk vet at barnet svømmer og har gitt tillatelse til det. Synes det du fint kan innføre regler og ta kontakt med foreldrene det gjelder. Whatsappgrupper er fint, da kan man gi beskjeder og holde kontakten.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #14 Skrevet 13. juni 2020 Her må du bare sette grenser. De kan springe hjem å spise.. ta med badetøy og håndduk.. får jo være måte på.. spes siden det er så ofte. det er deres hus og deres regler. Kommer til å få litt protest når dere strammer inn, men det tåler de. Si at de kan gå til de andre å være der, spise mat og is.. det får de vel neppe. hatt samme problemet selv- fryktelig frustrerende Anonymkode: 1eeb3...a33
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #15 Skrevet 13. juni 2020 Du er blitt "litt streng" og synes de kan spise hjemme av og til. Det er diffust og vanskelig å skjønne hva du mener. Når får de mat hos dere? Og hva er reglene? Snakk med nannen din om hva han synes er greit og snakk med barnet ditt. Hvis hen sier til alle at de får mat og kan låne badetøy så tror ungene det. Ja, sett grenser. Tydelighet er positivt! Anonymkode: c9c52...d52
Prelunia Skrevet 13. juni 2020 Forfatter #16 Skrevet 13. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er blitt "litt streng" og synes de kan spise hjemme av og til. Det er diffust og vanskelig å skjønne hva du mener. Når får de mat hos dere? Og hva er reglene? Snakk med nannen din om hva han synes er greit og snakk med barnet ditt. Hvis hen sier til alle at de får mat og kan låne badetøy så tror ungene det. Ja, sett grenser. Tydelighet er positivt! Anonymkode: c9c52...d52 De får frukt som mellommåltid , hvis de er mer sultne må de spise hjemme og de faste måltidene må de også spise hjemme:) 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #17 Skrevet 13. juni 2020 Vi har hatt masse barn her, de får mat og det serveres drikke og frukt , badetøy må de ha med selv selvsagt. Anonymkode: e8e2b...edc
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. juni 2020 #18 Skrevet 13. juni 2020 (endret) Ditt hus, dine regler. Jeg hadde heller ikke vært redd for å si at i dag passer det ikke. Hadde tatt som er selvfølge at de har eget håndkle og badetøy. Du er da ikke noe badeland med full oppvartning. Mat kan de spise hjemme når de bor i nærheten. Hadde ikke orket å ha hele nabolaget på besøk når du vet at det kun er fordi de er interessert i hagen deres og egentlig ikke er der for å leke med baret ditt. Hadde sagt at barnet kan ha et viss antall venner på besøk. Venner du faktisk vet er venner av barnet og som barnet leker med. I tillegg hadde jeg satt strikte regler om at hyling er nulltoleranse pga baby. Én advarsel og så må de dra. Rett og slett fordi det er sånn de lærer når du er superkonsekvent og det skjer gjentatte ganger. Jeg er streng. Men blir allikevel oppfattet som en kul mor blandt barna i barnehagen og andre barn. Jeg snakker til dem som mennesker og verken duller eller dikker med dem. Jeg er streng, men rolig og rettferdig. Barna responderer godt på det. Så sett regler. Både hva tider de får være der, antall barn, måltider og støynivå. Tviler på de slutter å ville komme når dere har en sånn drømmehagen og du i tillegg faktisk er snill. De får respekt for voksne de ikke kan overkjøre når duer streng, men hyggelig. Endret 13. juni 2020 av WhisperingWind
Handful Skrevet 13. juni 2020 #19 Skrevet 13. juni 2020 1 time siden, Prelunia skrev: De bråker og hyler også forferdelig mye , og vi har en baby som sover lurer ute. De har vekket han mange ganger. Jeg har sagt at dersom de skal leke her når han sover, må de ikke hyle men prate vanlig. Når jeg har gitt de 3 advarsler, pleier jeg å si at de får leke et annet sted fram til han våkner. Er dette regler som er for strenge ? Eller er det ok regler og ha ? Hadde ikke latt de leke hos dere når lillebror sover, de kan komme tilbake når han er våken igjen.
Meadow Skrevet 13. juni 2020 #20 Skrevet 13. juni 2020 40 minutter siden, onyx skrev: En annen ting å tenke på, når man har basseng eller andre bademuligheter. trampoline og annen moro, er at ulykker kan skje! Har du snakket med foreldrene til barna det gjelder om hvem som er ansvarlig ved ulykker? Den som eier bassenget/trampolina er ansvarlig, så egentlig må TS holde barna under oppsyn. God grunn til å begrense "åpningstidene". 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå