Gå til innhold

Kansellert flyreise, få tilbake pengene?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når kontakter man flyselskapet og ber om pengene tilbake? Flyreisen er kansellert, men avreise er ikke enda. For min del er det uaktuelt med ny reise eller liknende. Er det best å ringe flyselskapet? 

Anonymkode: c2432...c05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder ikke SAS, Norwegian eller Widerøe, men de jeg har bestilt hos mangler sikkert penger. 

Anonymkode: c2432...c05

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har billetter hos to flyselskap som nekter meg pengene tilbake. Får poeng, og reiseforsikringen min sier fe betaler meg når poengene utløper.... så må vente ett år

Anonymkode: 261f0...cca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en billett den 2. april. Det var en retur-reise.

Flyselskapet tilbyr meg å bruke denne billetten ut året, altså frem til 31.12.2020. De opplyser ikke om muligheten for å få pengene tilbake, da regner jeg med at det vil være vanskelig å prøve på det. Dette er et flyselskap jeg har brukt mye de siste 15 årene. Så jeg satser på å bruke billetten i august. 

Anonymkode: e13d0...c46

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle reist i starten av juni, flyselskapene kansellerte (klm og air france). Får ikke pengene tilbake. 

Anonymkode: 0864e...029

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har (hatt) reiser hos SAS, Norwegian og Baltic air denne våren og sommeren. Jeg har ikke kansellert reisene, bare ventet til selskapet kansellerer, slik at jeg har mitt på det tørre der.

Når selskapene har kansellert, har jeg gått inn på nettsidene og søkt om penger tilbake. Det er litt vanskelig å finne, for alle selskapene vil at du skal ta poeng i stedet, og leder deg automatisk inn på en lenke der du automatisk gjør om billetten til poeng.

Første flyturen som ble kansellert, var i april. Jeg har ennå ikke fått igjen noe fra noe flyselskap, alle opererer med 3 mnd ventetid. Det er ganske mange penger som ligger bundet opp i disse billettene for min del.Mer enn 20 000. Hvis det tar mer enn 3 mnd, og jeg ikke får svar fra flyselskapene, kontakter jeg forsikringsselskapet vårt.

Har allerede bestilt flere reiser med SAS og Norwegian over jul, så jeg liker å tro at jeg støtter dem litt selv om jeg vil ha pengene tilbake :)

Anonymkode: d8b80...cf1

AnonymBruker
Skrevet

Hvis reisen din er kansellert bør du ta kontakt med flyselskapet så fort som mulig og kreve penger tilbake. Og du har rett på full refusjon, uansett hva de måtte si

Anonymkode: f50f5...35c

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis reisen din er kansellert bør du ta kontakt med flyselskapet så fort som mulig og kreve penger tilbake. Og du har rett på full refusjon, uansett hva de måtte si

Anonymkode: f50f5...35c

På Forbrukerrådet sine nettsider står det at dersom kanselleringen skyldes corona, har man ikke rett på refusjon. 

Anonymkode: c2432...c05

AnonymBruker
Skrevet

Om det er corona har man ikke rett på penger tilbake. 

Vi har to kansellerte turer; 

- tur nummer en var til et land som nektet innreise, KLM kansellerte. Vi fikk voucher for et år. De hadde ikke behøvd å gjøre det (force majure) 

- tur nummer to ble kansellert. Sikkert fordi de ikke hadde nok passasjerer til at det lønte seg. Pengene har vi ikke sett noe til. 

Anonymkode: 998cd...ca8

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er corona har man ikke rett på penger tilbake. 

Vi har to kansellerte turer; 

- tur nummer en var til et land som nektet innreise, KLM kansellerte. Vi fikk voucher for et år. De hadde ikke behøvd å gjøre det (force majure) 

- tur nummer to ble kansellert. Sikkert fordi de ikke hadde nok passasjerer til at det lønte seg. Pengene har vi ikke sett noe til. 

Anonymkode: 998cd...ca8

Får du det da igjen på reiseforsikringen? 

Anonymkode: c2432...c05

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket flyselskap er det snakk om?

Hos SAS kan du søke om refusjon på nett.

Anonymkode: d66de...9a2

AnonymBruker
Skrevet
On 6/15/2020 at 5:47 PM, AnonymBruker said:

På Forbrukerrådet sine nettsider står det at dersom kanselleringen skyldes corona, har man ikke rett på refusjon. 

Anonymkode: c2432...c05

 

On 6/15/2020 at 5:52 PM, AnonymBruker said:

Om det er corona har man ikke rett på penger tilbake. 

 

Anonymkode: 998cd...ca8

Jo, man har rett på pengene tilbake når flyselskapet kansellerer. Det ville overrasket meg stort om det sto noe annet på forbrukerrådets sider, så jeg sjekket for sikkerhets skyld.

Flyreise

Hvis en flyreise blir innstilt eller kansellert, har du valget mellom refusjon av billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet, eller ny reise på et senere tidspunkt. Dette gjelder uansett årsak til at flyet blir innstilt. Flyselskapet kan ikke se bort fra disse rettighetene.  

Anonymkode: d0ab6...796

  • Liker 1
Skrevet
På 14.6.2020 den 22.10, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle reist i starten av juni, flyselskapene kansellerte (klm og air france). Får ikke pengene tilbake. 

Anonymkode: 0864e...029

Klart du gjør, fyll ut skjemaet dems og vent på utbetaling

Skrevet
På 15.6.2020 den 17.52, AnonymBruker skrev:

Om det er corona har man ikke rett på penger tilbake. 

Vi har to kansellerte turer; 

- tur nummer en var til et land som nektet innreise, KLM kansellerte. Vi fikk voucher for et år. De hadde ikke behøvd å gjøre det (force majure) 

- tur nummer to ble kansellert. Sikkert fordi de ikke hadde nok passasjerer til at det lønte seg. Pengene har vi ikke sett noe til. 

Anonymkode: 998cd...ca8

Tullprat!

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det sånn at mange flyselskaper nå bare tilbyr vouchere eller bonuspoeng, og unnlater å fortelle kundene at de har krav på pengene tilbake. Men bare be om pengene uansett, de kommer til slutt selv om det kan ta flere måneder. Med mindre flyselskapet går konkurs i mellomtiden, men da kan man eksempelvis rette krav mot kortselskapet. 

Anonymkode: d0ab6...796

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Jo, man har rett på pengene tilbake når flyselskapet kansellerer. Det ville overrasket meg stort om det sto noe annet på forbrukerrådets sider, så jeg sjekket for sikkerhets skyld.

Flyreise

Hvis en flyreise blir innstilt eller kansellert, har du valget mellom refusjon av billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet, eller ny reise på et senere tidspunkt. Dette gjelder uansett årsak til at flyet blir innstilt. Flyselskapet kan ikke se bort fra disse rettighetene.  

Anonymkode: d0ab6...796

Hentet fra Forbrukerrådet: 

Under normale omstendigheter vil du kunne ha krav på en kompensasjon, dersom flyet ditt innstilles. Hvis årsaken til innstillingen er ekstraordinær, slik som koronautbruddet og stengte grenser, faller retten til kompensasjon bort. Sjekk gjerne dine rettigheter med flykalkulatoren vår. 

Anonymkode: c2432...c05

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Hentet fra Forbrukerrådet: 

Under normale omstendigheter vil du kunne ha krav på en kompensasjon, dersom flyet ditt innstilles. Hvis årsaken til innstillingen er ekstraordinær, slik som koronautbruddet og stengte grenser, faller retten til kompensasjon bort. Sjekk gjerne dine rettigheter med flykalkulatoren vår. 

Anonymkode: c2432...c05

Kompensasjon er noe annet. Pengene du har lagt ut for flybilletten har du krav på å få tilbake. 

Anonymkode: d0ab6...796

Skrevet

Her var det mye feilinformasjon nedover i tråden! Vi har selv vært i kontakt med Forbrukerrådet fordi KLM/Air France ikke ville gi oss penger tilbake, men de skal gi tilbake pengene for flyreisen når den er kansellert, uansett om det er pga. koronasituasjonen. Forsikringsselskapet vårt nekter å betale ut pga. at flyselskapene skal refundere, så vi har klaget til Norsk reiselivsforum.

På 20.6.2020 den 16.49, AnonymBruker skrev:

Hentet fra Forbrukerrådet: 

Under normale omstendigheter vil du kunne ha krav på en kompensasjon, dersom flyet ditt innstilles. Hvis årsaken til innstillingen er ekstraordinær, slik som koronautbruddet og stengte grenser, faller retten til kompensasjon bort. Sjekk gjerne dine rettigheter med flykalkulatoren vår. 

Anonymkode: c2432...c05

Det det står om her, er en ekstra kompensasjon som man vanligvis har rett på i tillegg til refusjon av flybilletten, som man ikke har rett på i denne situasjonen.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...