AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #1 Skrevet 13. juni 2020 Når kontakter man flyselskapet og ber om pengene tilbake? Flyreisen er kansellert, men avreise er ikke enda. For min del er det uaktuelt med ny reise eller liknende. Er det best å ringe flyselskapet? Anonymkode: c2432...c05
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #2 Skrevet 13. juni 2020 https://www.nrk.no/nordland/sas-skylder-mer-enn-de-har-pa-konto-_-forbrukerradet-advarer-mot-verdikuponger-1.15048268 Det ser ut som flyselskapene, utenom Widerøe, sliter med å tilbakebetale alle kundene sine. De har rett og slett ikke så mye penger på kontoene sine. Anonymkode: 00fa5...509 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #3 Skrevet 13. juni 2020 Det gjelder ikke SAS, Norwegian eller Widerøe, men de jeg har bestilt hos mangler sikkert penger. Anonymkode: c2432...c05
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #4 Skrevet 13. juni 2020 Jeg har billetter hos to flyselskap som nekter meg pengene tilbake. Får poeng, og reiseforsikringen min sier fe betaler meg når poengene utløper.... så må vente ett år Anonymkode: 261f0...cca
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #5 Skrevet 14. juni 2020 Jeg hadde en billett den 2. april. Det var en retur-reise. Flyselskapet tilbyr meg å bruke denne billetten ut året, altså frem til 31.12.2020. De opplyser ikke om muligheten for å få pengene tilbake, da regner jeg med at det vil være vanskelig å prøve på det. Dette er et flyselskap jeg har brukt mye de siste 15 årene. Så jeg satser på å bruke billetten i august. Anonymkode: e13d0...c46
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #6 Skrevet 14. juni 2020 Jeg skulle reist i starten av juni, flyselskapene kansellerte (klm og air france). Får ikke pengene tilbake. Anonymkode: 0864e...029
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #7 Skrevet 15. juni 2020 Jeg har (hatt) reiser hos SAS, Norwegian og Baltic air denne våren og sommeren. Jeg har ikke kansellert reisene, bare ventet til selskapet kansellerer, slik at jeg har mitt på det tørre der. Når selskapene har kansellert, har jeg gått inn på nettsidene og søkt om penger tilbake. Det er litt vanskelig å finne, for alle selskapene vil at du skal ta poeng i stedet, og leder deg automatisk inn på en lenke der du automatisk gjør om billetten til poeng. Første flyturen som ble kansellert, var i april. Jeg har ennå ikke fått igjen noe fra noe flyselskap, alle opererer med 3 mnd ventetid. Det er ganske mange penger som ligger bundet opp i disse billettene for min del.Mer enn 20 000. Hvis det tar mer enn 3 mnd, og jeg ikke får svar fra flyselskapene, kontakter jeg forsikringsselskapet vårt. Har allerede bestilt flere reiser med SAS og Norwegian over jul, så jeg liker å tro at jeg støtter dem litt selv om jeg vil ha pengene tilbake Anonymkode: d8b80...cf1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #8 Skrevet 15. juni 2020 Hvis reisen din er kansellert bør du ta kontakt med flyselskapet så fort som mulig og kreve penger tilbake. Og du har rett på full refusjon, uansett hva de måtte si Anonymkode: f50f5...35c
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #9 Skrevet 15. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis reisen din er kansellert bør du ta kontakt med flyselskapet så fort som mulig og kreve penger tilbake. Og du har rett på full refusjon, uansett hva de måtte si Anonymkode: f50f5...35c På Forbrukerrådet sine nettsider står det at dersom kanselleringen skyldes corona, har man ikke rett på refusjon. Anonymkode: c2432...c05
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #10 Skrevet 15. juni 2020 Om det er corona har man ikke rett på penger tilbake. Vi har to kansellerte turer; - tur nummer en var til et land som nektet innreise, KLM kansellerte. Vi fikk voucher for et år. De hadde ikke behøvd å gjøre det (force majure) - tur nummer to ble kansellert. Sikkert fordi de ikke hadde nok passasjerer til at det lønte seg. Pengene har vi ikke sett noe til. Anonymkode: 998cd...ca8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #11 Skrevet 15. juni 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det er corona har man ikke rett på penger tilbake. Vi har to kansellerte turer; - tur nummer en var til et land som nektet innreise, KLM kansellerte. Vi fikk voucher for et år. De hadde ikke behøvd å gjøre det (force majure) - tur nummer to ble kansellert. Sikkert fordi de ikke hadde nok passasjerer til at det lønte seg. Pengene har vi ikke sett noe til. Anonymkode: 998cd...ca8 Får du det da igjen på reiseforsikringen? Anonymkode: c2432...c05
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #12 Skrevet 15. juni 2020 Hvilket flyselskap er det snakk om? Hos SAS kan du søke om refusjon på nett. Anonymkode: d66de...9a2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #13 Skrevet 20. juni 2020 On 6/15/2020 at 5:47 PM, AnonymBruker said: På Forbrukerrådet sine nettsider står det at dersom kanselleringen skyldes corona, har man ikke rett på refusjon. Anonymkode: c2432...c05 On 6/15/2020 at 5:52 PM, AnonymBruker said: Om det er corona har man ikke rett på penger tilbake. Anonymkode: 998cd...ca8 Jo, man har rett på pengene tilbake når flyselskapet kansellerer. Det ville overrasket meg stort om det sto noe annet på forbrukerrådets sider, så jeg sjekket for sikkerhets skyld. Flyreise Hvis en flyreise blir innstilt eller kansellert, har du valget mellom refusjon av billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet, eller ny reise på et senere tidspunkt. Dette gjelder uansett årsak til at flyet blir innstilt. Flyselskapet kan ikke se bort fra disse rettighetene. Anonymkode: d0ab6...796 1
Loff77 Skrevet 20. juni 2020 #14 Skrevet 20. juni 2020 På 14.6.2020 den 22.10, AnonymBruker skrev: Jeg skulle reist i starten av juni, flyselskapene kansellerte (klm og air france). Får ikke pengene tilbake. Anonymkode: 0864e...029 Klart du gjør, fyll ut skjemaet dems og vent på utbetaling
Loff77 Skrevet 20. juni 2020 #15 Skrevet 20. juni 2020 På 15.6.2020 den 17.52, AnonymBruker skrev: Om det er corona har man ikke rett på penger tilbake. Vi har to kansellerte turer; - tur nummer en var til et land som nektet innreise, KLM kansellerte. Vi fikk voucher for et år. De hadde ikke behøvd å gjøre det (force majure) - tur nummer to ble kansellert. Sikkert fordi de ikke hadde nok passasjerer til at det lønte seg. Pengene har vi ikke sett noe til. Anonymkode: 998cd...ca8 Tullprat!
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #16 Skrevet 20. juni 2020 Dessverre er det sånn at mange flyselskaper nå bare tilbyr vouchere eller bonuspoeng, og unnlater å fortelle kundene at de har krav på pengene tilbake. Men bare be om pengene uansett, de kommer til slutt selv om det kan ta flere måneder. Med mindre flyselskapet går konkurs i mellomtiden, men da kan man eksempelvis rette krav mot kortselskapet. Anonymkode: d0ab6...796
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #17 Skrevet 20. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo, man har rett på pengene tilbake når flyselskapet kansellerer. Det ville overrasket meg stort om det sto noe annet på forbrukerrådets sider, så jeg sjekket for sikkerhets skyld. Flyreise Hvis en flyreise blir innstilt eller kansellert, har du valget mellom refusjon av billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet, eller ny reise på et senere tidspunkt. Dette gjelder uansett årsak til at flyet blir innstilt. Flyselskapet kan ikke se bort fra disse rettighetene. Anonymkode: d0ab6...796 Hentet fra Forbrukerrådet: Under normale omstendigheter vil du kunne ha krav på en kompensasjon, dersom flyet ditt innstilles. Hvis årsaken til innstillingen er ekstraordinær, slik som koronautbruddet og stengte grenser, faller retten til kompensasjon bort. Sjekk gjerne dine rettigheter med flykalkulatoren vår. Anonymkode: c2432...c05
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #18 Skrevet 20. juni 2020 28 minutter siden, AnonymBruker said: Hentet fra Forbrukerrådet: Under normale omstendigheter vil du kunne ha krav på en kompensasjon, dersom flyet ditt innstilles. Hvis årsaken til innstillingen er ekstraordinær, slik som koronautbruddet og stengte grenser, faller retten til kompensasjon bort. Sjekk gjerne dine rettigheter med flykalkulatoren vår. Anonymkode: c2432...c05 Kompensasjon er noe annet. Pengene du har lagt ut for flybilletten har du krav på å få tilbake. Anonymkode: d0ab6...796
Aviale Skrevet 21. juni 2020 #19 Skrevet 21. juni 2020 Her var det mye feilinformasjon nedover i tråden! Vi har selv vært i kontakt med Forbrukerrådet fordi KLM/Air France ikke ville gi oss penger tilbake, men de skal gi tilbake pengene for flyreisen når den er kansellert, uansett om det er pga. koronasituasjonen. Forsikringsselskapet vårt nekter å betale ut pga. at flyselskapene skal refundere, så vi har klaget til Norsk reiselivsforum. På 20.6.2020 den 16.49, AnonymBruker skrev: Hentet fra Forbrukerrådet: Under normale omstendigheter vil du kunne ha krav på en kompensasjon, dersom flyet ditt innstilles. Hvis årsaken til innstillingen er ekstraordinær, slik som koronautbruddet og stengte grenser, faller retten til kompensasjon bort. Sjekk gjerne dine rettigheter med flykalkulatoren vår. Anonymkode: c2432...c05 Det det står om her, er en ekstra kompensasjon som man vanligvis har rett på i tillegg til refusjon av flybilletten, som man ikke har rett på i denne situasjonen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå