Hei004 Skrevet 13. juni 2020 #1 Skrevet 13. juni 2020 Hei jeg har bare to venner. På vgs har jeg så veldig lyst til å bli kjent med nye folk og komme meg ut av sosialangsten. De to venninnene har også søkt samme skole, så jeg synes det blir litt vanskelig hvis vi kommer i samme klasse også. Da jeg fortalte dem at jeg har lyst til å bli kjent med flere folk og finne flere venner så ble de på en måte sure. De sa «er vi ikke nok for deg?», «lykke til med det, for det kommer DU til å greie». Jeg kjente at de ikke blir glade på mine vegne. De er ikke så veldig snille mot eller med meg heller, hver gang jeg sier noe så er de sånn «ok? Tror du vi bryr oss?». Og det er egt en av grunnene til at jeg har lyst på nye venner og bli kjent med andre. Det hjelper ikke si noe til dem siden de alltid blir sure når jeg sier min mening. Når jeg ser de andre jentene og guttene i klassen med gode og snille venner blir jeg nesten sjalu. Hvorfor kunne ikke jeg få sånne venner? Jeg tør ikke snakke med noen, og det gjør d mye vanskeligere. Føler at de «vennene» jeg har nå er lite til hjelp, med tanke på at de bare vil at det skal være meg og dem. Jeg har så veldig lyst til å få meg flere venner. Hva bør jeg gjøre? hilsen en 15/16 år gammel jente 1
Chriistiinee Skrevet 22. juni 2020 #2 Skrevet 22. juni 2020 Jeg opplevde det samme da jeg var 13. Vi diskuterte hvilke skoler vi kom inn på, og hun svarte med at hun ville bli kjent med andre også. I utgangspunktet er ikke det så uforståelig, og ville nok sannsynligvis skjedd av seg selv. Det er kanskje akkurat det som får beskjeden til å virke unødvendig og sårende, som om du slår opp med dem og viser uvillighet til å ha dem med videre i livet. Det er ikke nødvendigvis utakknemlighet som driver det, og det vet nok de også, men en frykt for at de ikke blir stilt med samme valg. For ved å fortelle dem at du vil bli kjent med nye har du allerede lagt listen, og valgt å bryte med dem fordi du kan. Du sier selv at det er motivert av et ønske om å bli kvitt angsten, men det kan fort oppfattes som om du har evnen til å velge å bryte med dem. Jeg ville anbefalt å inkludere dem, som jeg ønsket min eks-venn hadde inkludert meg. Du kan bli kjent med flere uten å ekskludere dem fra ditt liv, og uten å poengtere et ønske om å bli kjent med andre.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 Har du fortalt dem at du bryr deg om dem, og det at du skal bi kjent med andre betyr ikke at du driter i dem? Men sånn egentlig høres det ikke ut som de er bra venner, så du gjør et bra valg å prøve å bli kjent med andre. Venner i den alderen du er i er voksne nok til å bli glad på venninners vegne, ikke sjalu og sure. Men du må snakke med de, si at de også kan være med på å finne flere venner, så blir dere flere. Kan jo være de er redd for å miste deg, så de reagerer med å vise en stygg side av seg selv. Anonymkode: 09237...464
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 On 6/13/2020 at 1:49 PM, Hei004 said: Hei jeg har bare to venner. På vgs har jeg så veldig lyst til å bli kjent med nye folk og komme meg ut av sosialangsten. De to venninnene har også søkt samme skole, så jeg synes det blir litt vanskelig hvis vi kommer i samme klasse også. Da jeg fortalte dem at jeg har lyst til å bli kjent med flere folk og finne flere venner så ble de på en måte sure. De sa «er vi ikke nok for deg?», «lykke til med det, for det kommer DU til å greie». Jeg kjente at de ikke blir glade på mine vegne. De er ikke så veldig snille mot eller med meg heller, hver gang jeg sier noe så er de sånn «ok? Tror du vi bryr oss?». Og det er egt en av grunnene til at jeg har lyst på nye venner og bli kjent med andre. Det hjelper ikke si noe til dem siden de alltid blir sure når jeg sier min mening. Når jeg ser de andre jentene og guttene i klassen med gode og snille venner blir jeg nesten sjalu. Hvorfor kunne ikke jeg få sånne venner? Jeg tør ikke snakke med noen, og det gjør d mye vanskeligere. Føler at de «vennene» jeg har nå er lite til hjelp, med tanke på at de bare vil at det skal være meg og dem. Jeg har så veldig lyst til å få meg flere venner. Hva bør jeg gjøre? hilsen en 15/16 år gammel jente Søk heller på internatskoler! Google vgs internatskole NLM. Det kan være en fordel å komme til et helt nytt miljø for seg selv for å utvide vennekretsen! Anonymkode: 6d68b...97d
Sokkar Skrevet 23. juni 2020 #5 Skrevet 23. juni 2020 Hei ts, Både du og vennene dine kommer til å bli kjent med fleire når dere begynner på vgs. Det som er veldig dumt, er dersom du fremstiller det som at du vil ha nye venner som dine nåværende venner ikke skal være en del av. Når du sier at du vil ha nye venner, kan de oppfatte at du ikke ønsker å være med de lenger. Er det slik at du synes de er bra nok til å være vennene dine, helt til du finner noen bedre? Hvorfor tenkte du at de skulle ta det positivt, isåfall? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå