AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #1 Skrevet 13. juni 2020 Jeg holder på å bli ferdig med en bachelor, og har en deltidsjobb ved et kontor (ikke studierelatert) der jeg jobber rundt 15 timer i uka. Det er ekstra penger jeg har trengt til å fylle det beløpet som lånekassen ikke dekker. Jeg har levd sparsommelig hele veien, og utgiftene mine er ikke særlig mer enn leie + mat. Nå er jeg jo ferdig studert og får ikke støtte fra lånekassen lenger, så jeg trenger enten en fulltidsjobb som kan dekke de utgiftene jeg har (så jeg slutter i deltidsjobben jeg har), eller enda en deltidsjobb (jeg får dessverre ikke noe større stillingsprosent ved deltidsjobben jeg allerede har.) Jeg har søkt så mange jobber, alt fra faste kontojobber til internship til andre "vanlige" studentjobber som servitør, resepsjonist o.l., men det er umulig å få napp. Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre, fra neste måned må jeg begynne å leve fra sparepengene mine, og etterhvert går det jo tomt der også (er ikke altfor mye jeg har klart å spare opp under studiene, men kanskje nok til et par måneder med utgifter). Anonymkode: b62f5...add 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #2 Skrevet 13. juni 2020 Velkommen til klubben jeg har vært i det siste halve året. Var ferdig i desember, så var det noen trege måneder for ansettelse, og så kom plutselig korona. Sparekontoen er tom, og jeg som 30-åring med mastergrad måtte flytte hjem til mamma. Hurra! Anonymkode: 65cd8...868 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #3 Skrevet 13. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Velkommen til klubben jeg har vært i det siste halve året. Var ferdig i desember, så var det noen trege måneder for ansettelse, og så kom plutselig korona. Sparekontoen er tom, og jeg som 30-åring med mastergrad måtte flytte hjem til mamma. Hurra! Anonymkode: 65cd8...868 Uff, dette var leit å høre. Har du søkt dagpenger? Anonymkode: b62f5...add
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #4 Skrevet 13. juni 2020 Kan du melde deg opp til fag som enkeltemnestudent for å fortsette å få støtte mens du søker jobb? Eller har du "brukt opp" alle årene du kan få støtte fra Lånekassen? Anonymkode: 7ee82...fbf 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #5 Skrevet 13. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Velkommen til klubben jeg har vært i det siste halve året. Var ferdig i desember, så var det noen trege måneder for ansettelse, og så kom plutselig korona. Sparekontoen er tom, og jeg som 30-åring med mastergrad måtte flytte hjem til mamma. Hurra! Anonymkode: 65cd8...868 Dette kjenner jeg meg igjen i! Jeg var også ferdig rett før jul og har bodd hos foreldra mine siden. Heldigvis har jeg fått napp nå nylig - ikke noe fancy, men det er fulltid og jeg trives godt så langt. Jeg flytter ut så fort jeg er tilbake på beina økonomisk. Ikke gi opp! Jeg håper TS sjekker ut om hen har rett på dagpenger. Anonymkode: 3f803...b16 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #6 Skrevet 13. juni 2020 Husk å be om betalingsutsettelse hos Lånekassen etterhvert. Ellers er jo også forslaget om enkeltemner/resttorget noe å undersøke. Sjekk nettstudier som støttes av Lånekassen. Det spørs om du blir nødt til å søke bredere når du ser etter jobb. Søk på de typiske stedene, barnehage og sykehjem. Meld deg hos vikarbyrå, oppdater LinkedIn-profilen din, legg evt ut en melding på Facebook/insta om du har, f.eks "endelig ferdig utdannet, nå trenger jeg jobb! Hvem kjenner du som trenger mitt engasjement og kjappe hode.. blablabla". Legg igjen en oppdatert CV/profil i NAVs database over ledige. Søk jobber over hele landet. Forhør deg hos venner, deres foreldre osv. Bruk nettverket ditt. To måneder her og to måneder der er bedre enn ingen ting. Meld deg som arbeidsledig hos NAV. Det er harde tider for mange nå, og dessverre ser det ut til å gå hardt utover din aldersgruppe. De nyutdannede kan komme til å slite en periode fremover. Ser du allerede lever sparsomt, så jeg regner med du har budsjett. Er det noe du kan endre der? Billigere husleie? Flytte hjem til mor? Firstpriceprodukter på handlelisten? Har du en ferdighet som gjør at du kan ta små oppdrag? Har ikke finn.no en side du kan melde deg til slikt? Mitt anbud eller noe..? Meld deg som vaskehjelp. Anonymkode: caeab...a8c 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #7 Skrevet 13. juni 2020 Forrige sommer slet jeg med å få jobb. Fikk heldigvis en i august, men jeg gikk noen mnd uten noe som helst utbetalinger. Hadde sparepenger da! Anonymkode: c783d...8bf 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #8 Skrevet 13. juni 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Kan du melde deg opp til fag som enkeltemnestudent for å fortsette å få støtte mens du søker jobb? Eller har du "brukt opp" alle årene du kan få støtte fra Lånekassen? Anonymkode: 7ee82...fbf Ja, jeg vurderer faktisk å bare fortsette rett som det er på en master, så jeg i det minste kan fortsette å få studiestøtte. Søkte heldigvis på et par, bare sånn "i tilfelle". Er jo utrolig dårlig timing å gå ut fra universitetet akkurat i år med koronakrisen og ikke engang kafeer og barer ansetter lenger! Å jobbe som barista var liksom plan C som jeg håpet jeg kunne lene meg på! 2 hours ago, AnonymBruker said: Husk å be om betalingsutsettelse hos Lånekassen etterhvert. Ellers er jo også forslaget om enkeltemner/resttorget noe å undersøke. Sjekk nettstudier som støttes av Lånekassen. Det spørs om du blir nødt til å søke bredere når du ser etter jobb. Søk på de typiske stedene, barnehage og sykehjem. Meld deg hos vikarbyrå, oppdater LinkedIn-profilen din, legg evt ut en melding på Facebook/insta om du har, f.eks "endelig ferdig utdannet, nå trenger jeg jobb! Hvem kjenner du som trenger mitt engasjement og kjappe hode.. blablabla". Legg igjen en oppdatert CV/profil i NAVs database over ledige. Søk jobber over hele landet. Forhør deg hos venner, deres foreldre osv. Bruk nettverket ditt. To måneder her og to måneder der er bedre enn ingen ting. Meld deg som arbeidsledig hos NAV. Det er harde tider for mange nå, og dessverre ser det ut til å gå hardt utover din aldersgruppe. De nyutdannede kan komme til å slite en periode fremover. Ser du allerede lever sparsomt, så jeg regner med du har budsjett. Er det noe du kan endre der? Billigere husleie? Flytte hjem til mor? Firstpriceprodukter på handlelisten? Har du en ferdighet som gjør at du kan ta små oppdrag? Har ikke finn.no en side du kan melde deg til slikt? Mitt anbud eller noe..? Meld deg som vaskehjelp. Anonymkode: caeab...a8c Takk for fint svar og gode råd, dette skal jeg lagre så jeg har et sted. Jeg har en nokså bra LinkedIn-profil om jeg får si det selv, iallfall sammenliknet med medstudenter og venner, og søker på "alt" – det er som du sier vanskelige tider og virkelig ikke tid for å være kresen. Har registrert meg inn som jobbsøker på NAV. Jeg bor med samboer som kommer til å være i samme situasjon om litt, og om ikke ting forbedrer seg så flytter vi inn i utleleiligheten til foreldrene hans, og søker jobber derfra. Anonymkode: b62f5...add
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #9 Skrevet 13. juni 2020 Ville studert videre og heller hoppet av om du får en god jobb. Anonymkode: 1244d...75d 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #10 Skrevet 13. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ville studert videre og heller hoppet av om du får en god jobb. Anonymkode: 1244d...75d Samme her, faktisk, så fremt man har rett på mer støtte. Anonymkode: 2a44c...e8a 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #11 Skrevet 13. juni 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vurderer faktisk å bare fortsette rett som det er på en master, så jeg i det minste kan fortsette å få studiestøtte. Søkte heldigvis på et par, bare sånn "i tilfelle". Er jo utrolig dårlig timing å gå ut fra universitetet akkurat i år med koronakrisen og ikke engang kafeer og barer ansetter lenger! Å jobbe som barista var liksom plan C som jeg håpet jeg kunne lene meg på! Takk for fint svar og gode råd, dette skal jeg lagre så jeg har et sted. Jeg har en nokså bra LinkedIn-profil om jeg får si det selv, iallfall sammenliknet med medstudenter og venner, og søker på "alt" – det er som du sier vanskelige tider og virkelig ikke tid for å være kresen. Har registrert meg inn som jobbsøker på NAV. Jeg bor med samboer som kommer til å være i samme situasjon om litt, og om ikke ting forbedrer seg så flytter vi inn i utleleiligheten til foreldrene hans, og søker jobber derfra. Anonymkode: b62f5...add Bra du søkte på master bare i tilfelle! Jeg ville nok gått for master hvis jeg ikke fikk jobb innen august. Det går jo også an å slutte på masteren hvis du får jobb i løpet av høsten. Anonymkode: a15ba...0c7 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #12 Skrevet 13. juni 2020 Jeg vil anbefale deg å søke som renholder. Det er stor mangel på renholdere i disse korona tider. Da tjener du nok til å leve greit som nyutdannet. Anbefaler deg! Anonymkode: 27cd4...924 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #13 Skrevet 16. juni 2020 På 13.6.2020 den 13.48, AnonymBruker skrev: Uff, dette var leit å høre. Har du søkt dagpenger? Anonymkode: b62f5...add Nytter ikke å søke dagpenger hvis man er nyutdannet og ikke har tjent nok Anonymkode: 07c8b...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #14 Skrevet 16. juni 2020 Så lenge man har sparepenger må det benyttes først, så har du rett på sosialstønad når det er oppbrukt Anonymkode: d8965...ef3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå