AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #21 Skrevet 13. juni 2020 Må innrømme at jeg ble litt skuffet. Men det dukket opp noen dna match. Om mange hadde tatt testen så hadde det nok vært lettere å finne slektninger. Mye av mitt slektstre bygger på hva andre har laget. Hadde jeg ikke funnet det allerede så hadde det vært nytt for meg jeg tok DNA prøven. Om tre-fire bestemte personer hadde tatt prøven så hadde jeg visst hele slektstreet. Anonymkode: bc6a9...a5b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #22 Skrevet 13. juni 2020 2 minutter siden, Rant skrev: Jeg kan nok mer om temaet enn det du tror. Har ikke påstått eksakte tall. Du burde lese deg opp. Du gjør jo det når du påstår ar hun skulle arvet 25%. Anonymkode: ca63f...75b 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #23 Skrevet 13. juni 2020 Her er en side som forklarer hvorfor feks søsken kan få ulike prosenter på etnisk opphav. Det er ikke slik at absolutt ALT arves (og halveres) nedover for hvert ledd. https://blog.myheritage.com/2018/08/dna-can-siblings-have-different-ethnicity-estimates/ Anonymkode: ca63f...75b 10
Rant Skrevet 13. juni 2020 #24 Skrevet 13. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er en side som forklarer hvorfor feks søsken kan få ulike prosenter på etnisk opphav. Det er ikke slik at absolutt ALT arves (og halveres) nedover for hvert ledd. https://blog.myheritage.com/2018/08/dna-can-siblings-have-different-ethnicity-estimates/ Anonymkode: ca63f...75b Om denne kommentaren er siktet til meg. Er jeg klar over at man arver ulike prosenter av etnisk opphav. Poenget mitt er, om han var 100% finsk, hadde TS arvet noe av det. Ikke nødvendigvis om han var 20%, 45%...etc. Det kan være TS har arvet det skandinaviske i DNA hans, om han ikke er 100% finsk.
Gustine94 Skrevet 13. juni 2020 #25 Skrevet 13. juni 2020 Fikk skuffende resultat jeg å. 100% skandinavisk, min tante prøvde og fikk det samme resultatet.. alt for dyrt til å få et resultat jeg allerede visste
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #26 Skrevet 13. juni 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke at folk tør å ta slike tester jeg. Jeg hadde vært redd for at noen kunne misbruke DNA-et til noe. Anonymkode: e609a...91c Jeg skjønner ikke hva folk er redde for jeg da. Jeg tviler på at et så svært firma er de som evt misbruker og uansett vil de som virkelig er ute etter å misbruke, kunne få tak i dna på en million ulike måter. Mulig største skuffelsen er at jeg er så kjedelig sammensatt. 🤣 Men trodde ærlig talt jeg skulle fått litt mer info, som nevnt haplogruppe. Anonymkode: 06861...c34 3
Sirah Skrevet 13. juni 2020 #27 Skrevet 13. juni 2020 Er det noen som har tatt testen, eventuelt tilsvarende andre plasser og er fornøyde? Må innrømme at jeg har veldig lyst, men syntes det er litt skummelt å sende avgårde DNA 🤔 2
Gjest theTitanic Skrevet 13. juni 2020 #28 Skrevet 13. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hva folk er redde for jeg da. Jeg tviler på at et så svært firma er de som evt misbruker og uansett vil de som virkelig er ute etter å misbruke, kunne få tak i dna på en million ulike måter. Mulig største skuffelsen er at jeg er så kjedelig sammensatt. 🤣 Men trodde ærlig talt jeg skulle fått litt mer info, som nevnt haplogruppe. Anonymkode: 06861...c34 Det eneste jeg kan tenke meg slikt kan misbrukes til er å nekte folk helseforsikring fordi de kan se i DNA at man har arvelige sykdommer/ mye sykdom i familien. Om opplysningene selges til tredjepart vel og merke. Og dette er synd for barn og barnebarn.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #29 Skrevet 13. juni 2020 26 minutter siden, EnKoppTe skrev: Om det stemmer, hvorfor snakker de fremdeles finsk og ikke et germansk språk i Finland? Fordi koloniseringen av finland har skjedd gradvis og fredelig? Det er rett og slett bare blitt en utblanding av den opprinnelige folkegruppen som var bosatt i finland. Det er ikke noe automatikk i at det skal medføre språkendring. Jeg sier ikke at det er bare germanere som bor i finland, men om du har en slektning fra finland og det ikke slår ut på en gentest, så er det ganske opplagte grunner til det ,da en stor del av befolkningen i finland har slektstre fra skandinavia, og kun det. Finland har lenge vært en koloni for skandinavere, men finsk kultur er likevel godt bevart selv om den opprinnelige genetiske homogeniteten for lengst er vannet ut gjennom skandinavisk kolonisering. Anonymkode: 208c3...89e 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #30 Skrevet 13. juni 2020 41 minutter siden, Rant skrev: Ja, men da er han ikke etnisk finsk. Poenget er at man arver noe av sine besteforeldre, noe annet hadde vært veldig rart. Nei, i teorien er det mulig at man arver ingenting av to av besteforeldrene. Anonymkode: d2dfb...d16 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #31 Skrevet 13. juni 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hva folk er redde for jeg da. Jeg tviler på at et så svært firma er de som evt misbruker og uansett vil de som virkelig er ute etter å misbruke, kunne få tak i dna på en million ulike måter. Anonymkode: 06861...c34 Hvordan da? Dette her må vel være skoleeksempelet på å være uopplyst. Hva er det du ser for det at misbruk av disse opplysningene er? Forsøk på å klone deg og akkurat deg? Misbruk av dette kan være å bruke dataen til å kreve mer for helseforsikring og lignende. Det kan være andre selskaper som bare selger opplysningene om deg osv. Alt dette er misbruk, noe du frivillig gir fra deg. Blir som å strø fra seg penger på gaten og si at "jaja, om noen ønsker å ta pengene mine så er det en million måter de kan gjøre dette på, så jeg kan like greit slenge de fra meg hvor som helst". Anonymkode: 208c3...89e 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #32 Skrevet 13. juni 2020 41 minutter siden, Rant skrev: Jeg kan nok mer om temaet enn det du tror. Har ikke påstått eksakte tall. Du burde lese deg opp. Det virker ikke som om du kan noe om dette. Man har 23 kromosompar i hver celle, 23 kommer fra mor og 23 fra far. Når man selv får barn er det tilfeldig hvilket kromosom i hvert par som går videre, i teorien kan man kun levere fra seg kromosomene fra sin egen mor videre, slik at farens, altså det nye barnets bestefar, ikke får videreført noe som helst. Men i snitt blir det ca. 50/50. Dette er selvsagt en forenkling, da man kan ha krysninger av kromosomer, mutasjoner osv. i tillegg. Anonymkode: d2dfb...d16 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #33 Skrevet 13. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan da? Dette her må vel være skoleeksempelet på å være uopplyst. Hva er det du ser for det at misbruk av disse opplysningene er? Forsøk på å klone deg og akkurat deg? Misbruk av dette kan være å bruke dataen til å kreve mer for helseforsikring og lignende. Det kan være andre selskaper som bare selger opplysningene om deg osv. Alt dette er misbruk, noe du frivillig gir fra deg. Blir som å strø fra seg penger på gaten og si at "jaja, om noen ønsker å ta pengene mine så er det en million måter de kan gjøre dette på, så jeg kan like greit slenge de fra meg hvor som helst". Anonymkode: 208c3...89e Ja, sleng dritt du. Jeg er bare ikke så redd for det. Anonymkode: 06861...c34
Bøtteballetten Skrevet 13. juni 2020 #34 Skrevet 13. juni 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at slike getester er mer interessante for folk i den "nye verdenen" altså Nord- og Sør-Amerika, eller dersom man er veldig blandet. For oss andre er det nok ganske klart hvor vi kommer fra. Anonymkode: 52eed...973 Ikke helt enig med deg der. Jeg trodde jeg visste "hvor" jeg kommer fra, men jeg fikk med noen overraskelser på kjøpet. Jeg syntes resultatet var interessant. Jeg angrer ikke på at jeg tok testen. Endret 13. juni 2020 av Bøtteballetten
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #35 Skrevet 13. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, sleng dritt du. Jeg er bare ikke så redd for det. Anonymkode: 06861...c34 Men det skyldes jo at du åpenbart ikke forstår konsekvensene av valgene dine, men det får bli din sak. Anonymkode: 208c3...89e 3
EnKoppTe Skrevet 13. juni 2020 #36 Skrevet 13. juni 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi koloniseringen av finland har skjedd gradvis og fredelig? Det er rett og slett bare blitt en utblanding av den opprinnelige folkegruppen som var bosatt i finland. Det er ikke noe automatikk i at det skal medføre språkendring. Jeg sier ikke at det er bare germanere som bor i finland, men om du har en slektning fra finland og det ikke slår ut på en gentest, så er det ganske opplagte grunner til det ,da en stor del av befolkningen i finland har slektstre fra skandinavia, og kun det. Finland har lenge vært en koloni for skandinavere, men finsk kultur er likevel godt bevart selv om den opprinnelige genetiske homogeniteten for lengst er vannet ut gjennom skandinavisk kolonisering. Anonymkode: 208c3...89e Jeg vet ikke hvor godt opplært du er i historie, men germanske folkeslag har ingen tradisjon for å ta inn over seg språket til befolkningene de har kolonisert eller okkupert. Det har ikke skjedd noen andre steder i verden der germanske folk har kolonisert. Tvert om, når et land opplever seg kolonisert eller okkupert vil språket være èn av flere ting de tviholder på og som de gjenopplever når koloniseringen er avsluttet. Språkopplæring foregår dessuten hovedsakelig fra mor til barn, over hele verden til ethvert tid. Det er ikke slik at mor kommunisere med sine egne barn på et fremmedspråk av politiske hensyn eller fordi noen andre har "bestemt det".
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #37 Skrevet 13. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det skyldes jo at du åpenbart ikke forstår konsekvensene av valgene dine, men det får bli din sak. Anonymkode: 208c3...89e Helt korrekt at det er mitt valg. Jeg forstår fullt ut at det er mulig å misbruke dnaet mitt på mange måter, jeg er likevel ikke redd for det, jeg finner det lite sannsynlig at noe grusomt skal skje meg fordi jeg har tatt denne testen Jeg har vurdert i forkant av testen og finner ikke sjansen for misbruk overveiende stor, uansett hva det måtte dreie seg om. Jeg forstår ikke behovet ditt for å dra opp ting i andres tråder det ikke er spurt om. Lag din egen tråd om temaet misbruk av dna. Anonymkode: 06861...c34 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #38 Skrevet 13. juni 2020 1 minutt siden, EnKoppTe skrev: Jeg vet ikke hvor godt opplært du er i historie, men germanske folkeslag har ingen tradisjon for å ta inn over seg språket til befolkningene de har kolonisert eller okkupert. Det har ikke skjedd noen andre steder i verden der germanske folk har kolonisert. Tvert om, når et land opplever seg kolonisert eller okkupert vil språket være èn av flere ting de tviholder på og som de gjenopplever når koloniseringen er avsluttet. Språkopplæring foregår dessuten hovedsakelig fra mor til barn, over hele verden til ethvert tid. Det er ikke slik at mor kommunisere med sine egne barn på et fremmedspråk av politiske hensyn eller fordi noen andre har "bestemt det". Hva er det du snakker om? Hva som er tradisjon er vel helt irrelevant. Finland har gradvis blitt kolonisert av skandinavere gjennom flere hundre år. Det har vært en assimilering, og det er mange grunner til at finnene har beholdt stammen i det opprinnelige språket som ble snakket der uten at jeg kjenner til så mye rundt det, men faktum er at det har vært en gjevn tilstrømning av skandinavere til finland på århundrer, og at den opprinnelige etniske gruppen som bosatte seg er svært utvannet med høyt innslag av skandinaviske familietre, og at det er en stor del av den finske befolkningen som genetisk er like skandinaviske som resten av skandinavia. At dette er helt uforståelig for deg, er ganske uforståelig. Tror du ærlig talt man er nødt til å ha et slektstre med innslag fra folkegrupper i sibir for å ha familietre i finland fra mange hundre år tilbake i tid? Anonymkode: 208c3...89e 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #39 Skrevet 13. juni 2020 1 time siden, Rant skrev: Hva er det du babler om? Så lenge TSs bestefar var 100% finsk. Skulle hun arvet 25%. Man arver 50/50 av foreldrene. La meg si det enkelt for deg. Man arver 50/50 fra foreldrene sine, men dersom faren din er 50% skandinavisk, 25% engelsk, og 25% fra den iberiske halvøya, så arver ikke du automatisk 25%, 12,5% og 12,5% av dette. Du kan faktisk ende opp med å ikke arve noe av hans DNA fra den iberiske halvøya. Mange vet ikke dette, og mange misforstår disse testene. De forteller om DITT DNA, ikke hele historien om hverken opphav eller forfedre. Jeg har forfedre fra Nederland, men dette vises ikke igjen i mitt DNA. Anonymkode: a627f...46e 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #40 Skrevet 13. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt korrekt at det er mitt valg. Jeg forstår fullt ut at det er mulig å misbruke dnaet mitt på mange måter, jeg er likevel ikke redd for det, jeg finner det lite sannsynlig at noe grusomt skal skje meg fordi jeg har tatt denne testen Jeg har vurdert i forkant av testen og finner ikke sjansen for misbruk overveiende stor, uansett hva det måtte dreie seg om. Jeg forstår ikke behovet ditt for å dra opp ting i andres tråder det ikke er spurt om. Lag din egen tråd om temaet misbruk av dna. Anonymkode: 06861...c34 Når du tar opp et tema på et forum, så må du regne med at noen kan komme med innspill. Det er liksom det som er konseptet med forum. Det er ikke mulig å misbruke dna-et ditt om du ikke gir det fra deg, noe du har valgt å gjøre. Det finnes ikke en milion måter å få tak i dna-et ditt på, som ikke involverer å begå andre lovbrudd mot deg i forkant, så jeg forstår ikke helt at du kan resonnere med at det bare er å gi fra seg dette fordi det uansett bare er å plukke det av deg og frittfrem å misbruke for hvem som helst. Anonymkode: 208c3...89e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå