AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #1 Skrevet 13. juni 2020 Den gav ekstremt lite informasjon. Bare at jeg er 99 komma ett eller annet skandinavisk. Det er alt jeg fikk for å betale 500 kr. Trodde f eks jeg sķulle få vite hvilken haplogruppe jeg tilhører. I det minste burde det være informasjon om hvor langt tilbake de går når de forteller meg at jeg er skandinavisk. Jeg vet jo at foreldrene mine er norske. Men går man ekstremt langt tilbake stammer vi jo alle fra Afrika, så så veldig langt tilbake kan ikke testen gå. Stusser også litt på resultatet, jeg vet at oldefaren min var finsk, dvs at dette burde gitt utslag, men nei, 0% finsk, står det. Selvsagt en bitteliten mulighet for at han ikke er min genetiske oldefar av en eller annen grunn, men jeg finner det lite sannsynlig da det er stor familielikhet i den grenen. Flere som har erfaring med slike tester og kan si hva dere synes? Anonymkode: 06861...c34 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #2 Skrevet 13. juni 2020 Skjønner ikke at folk tør å ta slike tester jeg. Jeg hadde vært redd for at noen kunne misbruke DNA-et til noe. Anonymkode: e609a...91c 28
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #3 Skrevet 13. juni 2020 Selv om han var finsk kan han ha hatt helgermansk opphav. Det er tross alt flere germanere i finland enn det er av den opprinnelige folkegruppen som språket stammer fra. Anonymkode: 208c3...89e 10
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #4 Skrevet 13. juni 2020 Bare fordi bestefaren din var finsk, så betyr ikke det at du vil arve noen av det i ditt DNA. Dette er en DNA-test, de viser arvematerialet i ditt DNA, og det arver du ikke 50/50. Faren min er 17% britisk, jeg arvet ingenting av det, mens broren min arvet 3%. Det virker som om du, som mange, har misforstått hva slags test du egentlig tar, og hatt for høye forventninger. Anonymkode: a627f...46e 16
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #5 Skrevet 13. juni 2020 Jeg tok en gentest hos Nathional geographics "Genographic project" for et par år tilbake og hadde litt samme antiklimaks som deg. Jeg fikk vite hvilken haploguppe jeg tilhører og hvilken rute mine forfedre tok fra Øst-Afrika. Men dersom man har litt kunnskap om sine forfedre og kontinentet man stammer fra, så vet man slike ting litt fra før. Jeg ble i allefall ikke overrasket over at jeg er typisk europeisk bonde. De fleste nordmenn som ikke er samiske, er jo det. Jeg tror at slike getester er mer interessante for folk i den "nye verdenen" altså Nord- og Sør-Amerika, eller dersom man er veldig blandet. For oss andre er det nok ganske klart hvor vi kommer fra. Anonymkode: 52eed...973 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #6 Skrevet 13. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke at folk tør å ta slike tester jeg. Jeg hadde vært redd for at noen kunne misbruke DNA-et til noe. Anonymkode: e609a...91c Det er faktisk et veldig godt poeng. Jeg tror det er veldig lurt å undersøke hvem man sender DNA og navnet sitt til. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om han var finsk kan han ha hatt helgermansk opphav. Det er tross alt flere germanere i finland enn det er av den opprinnelige folkegruppen som språket stammer fra. Anonymkode: 208c3...89e Ikke helt enig i det siste der, men at det er finner av germansk opphav er klart. Eventuelt kan hun simpelthen bare ikke ha arvet hans DNA. Anonymkode: 52eed...973
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #7 Skrevet 13. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke at folk tør å ta slike tester jeg. Jeg hadde vært redd for at noen kunne misbruke DNA-et til noe. Anonymkode: e609a...91c Gold state killer ble jo dømt grunnet sånne dna-tester. Slektninger hadde sendt inn sitt dna til slike sider, og det er noe politiet der har sjekker sitt kriminalregister mot. Anonymkode: 208c3...89e 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #8 Skrevet 13. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er faktisk et veldig godt poeng. Jeg tror det er veldig lurt å undersøke hvem man sender DNA og navnet sitt til. Ikke helt enig i det siste der, men at det er finner av germansk opphav er klart. Eventuelt kan hun simpelthen bare ikke ha arvet hans DNA. Anonymkode: 52eed...973 Det er flere finner av svensk/skandinavisk opphav, eller godt innblandet svensk/skandinavisk opphav enn de er av den folkegruppen som opprinnelig er opphavet til det finske språket, som igjen er en folkegruppe tett knyttet med samer og andre østatiatiske folkeslag fra sibirområdene. Hva du er enig i er ikke så nøye. Anonymkode: 208c3...89e 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #9 Skrevet 13. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flere finner av svensk/skandinavisk opphav, eller godt innblandet svensk/skandinavisk opphav enn de er av den folkegruppen som opprinnelig er opphavet til det finske språket, som igjen er en folkegruppe tett knyttet med samer og andre østatiatiske folkeslag fra sibirområdene. Hva du er enig i er ikke så nøye. Anonymkode: 208c3...89e Interessant. Har du kilder på dette? Hvis ikke er jo ikke påstanden din så veldig veldig. Anonymkode: 52eed...973
Rant Skrevet 13. juni 2020 #10 Skrevet 13. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare fordi bestefaren din var finsk, så betyr ikke det at du vil arve noen av det i ditt DNA. Dette er en DNA-test, de viser arvematerialet i ditt DNA, og det arver du ikke 50/50. Faren min er 17% britisk, jeg arvet ingenting av det, mens broren min arvet 3%. Det virker som om du, som mange, har misforstått hva slags test du egentlig tar, og hatt for høye forventninger. Anonymkode: a627f...46e Hva er det du babler om? Så lenge TSs bestefar var 100% finsk. Skulle hun arvet 25%. Man arver 50/50 av foreldrene. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #11 Skrevet 13. juni 2020 Akkurat nå, Rant skrev: Hva er det du babler om? Så lenge TSs bestefar var 100% finsk. Skulle hun arvet 25%. Man arver 50/50 av foreldrene. Jeg tror ikke det er så enkelt og matematisk. Anonymkode: 52eed...973 14
Drizzt Skrevet 13. juni 2020 #12 Skrevet 13. juni 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den gav ekstremt lite informasjon. Bare at jeg er 99 komma ett eller annet skandinavisk. Det er alt jeg fikk for å betale 500 kr. Trodde f eks jeg sķulle få vite hvilken haplogruppe jeg tilhører. I det minste burde det være informasjon om hvor langt tilbake de går når de forteller meg at jeg er skandinavisk. Jeg vet jo at foreldrene mine er norske. Men går man ekstremt langt tilbake stammer vi jo alle fra Afrika, så så veldig langt tilbake kan ikke testen gå. Stusser også litt på resultatet, jeg vet at oldefaren min var finsk, dvs at dette burde gitt utslag, men nei, 0% finsk, står det. Selvsagt en bitteliten mulighet for at han ikke er min genetiske oldefar av en eller annen grunn, men jeg finner det lite sannsynlig da det er stor familielikhet i den grenen. Flere som har erfaring med slike tester og kan si hva dere synes? Anonymkode: 06861...c34 Når det gjelder oldefaren din, kan det hende at han ikke er finsk, men for eksempel svensk eller norsk og bare bodde i Finland. Hvor godt kjenner du historien hans og hans foreldre og besteforeldre, hvor de kom fra og hvor deres foreldre kom fra? Jeg tviler veldig på at det var de store migrasjonene. Man flyttet jo til nabolandet for det meste.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #13 Skrevet 13. juni 2020 Akkurat nå, Rant skrev: Hva er det du babler om? Så lenge TSs bestefar var 100% finsk. Skulle hun arvet 25%. Man arver 50/50 av foreldrene. Men du vet jo ikke hvilke 50% du arver fra hver av foreldrene. Kanskje TS arvet 50% som ikke inneholdt noe finsk da, at det finske var i de andre 50% hun ikke arvet. Anonymkode: 64cf6...08c 12
Rant Skrevet 13. juni 2020 #14 Skrevet 13. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke det er så enkelt og matematisk. Anonymkode: 52eed...973 Det er nokså enkelt.
Rant Skrevet 13. juni 2020 #15 Skrevet 13. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du vet jo ikke hvilke 50% du arver fra hver av foreldrene. Kanskje TS arvet 50% som ikke inneholdt noe finsk da, at det finske var i de andre 50% hun ikke arvet. Anonymkode: 64cf6...08c Ja, men da er han ikke etnisk finsk. Poenget er at man arver noe av sine besteforeldre, noe annet hadde vært veldig rart.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #16 Skrevet 13. juni 2020 Akkurat nå, Rant skrev: Hva er det du babler om? Så lenge TSs bestefar var 100% finsk. Skulle hun arvet 25%. Man arver 50/50 av foreldrene. Da foreslår jeg du leser deg litt opp. Det er ikke en eksakt halvering nedover for hvert ledd. Anonymkode: ca63f...75b 19
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #17 Skrevet 13. juni 2020 Just now, Rant said: Det er nokså enkelt. Man kan teoretisk sett arve bare de delene som f.eks. moren fikk fra mormoren. I dette tilfellet skylles det kanskje mest at slike tester ikke er så nøyaktige som de later som med prosentverdiene sine. Anonymkode: 3424a...09d 1
EnKoppTe Skrevet 13. juni 2020 #18 Skrevet 13. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flere finner av svensk/skandinavisk opphav, eller godt innblandet svensk/skandinavisk opphav enn de er av den folkegruppen som opprinnelig er opphavet til det finske språket, som igjen er en folkegruppe tett knyttet med samer og andre østatiatiske folkeslag fra sibirområdene. Hva du er enig i er ikke så nøye. Anonymkode: 208c3...89e Om det stemmer, hvorfor snakker de fremdeles finsk og ikke et germansk språk i Finland?
Rant Skrevet 13. juni 2020 #19 Skrevet 13. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da foreslår jeg du leser deg litt opp. Det er ikke en eksakt halvering nedover for hvert ledd. Anonymkode: ca63f...75b Jeg kan nok mer om temaet enn det du tror. Har ikke påstått eksakte tall. Du burde lese deg opp.
Rant Skrevet 13. juni 2020 #20 Skrevet 13. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan teoretisk sett arve bare de delene som f.eks. moren fikk fra mormoren. I dette tilfellet skylles det kanskje mest at slike tester ikke er så nøyaktige som de later som med prosentverdiene sine. Anonymkode: 3424a...09d Nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå