Gå til innhold

Langtidssyke av corona

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Syns dette er litt skremmende. Har selv hatt masse rare symptomer siden mars, men ikke vært «syk» eller hatt noe sykdomsforløp. Alt har vare blitt avskrevet som angst, psykisk, allergi, astma, en eller annen annen unavngitt infeksjon osv. 
men fikk litt sjokk Når jeg begynte å lese inne på den facebookgruppa. Kjenner meg igjen i mye. Veldig rart hvis Det er tilfeldig at så mange får så mange rare samme symptomer samtidig.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/06/12/195683921/langtidssyke-coronapasienter-vi-faller-mellom-alle-stoler

Anonymkode: 991db...ed9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I Spania er det flere hundre dokumenterte tilfeller av pasienter med såkalt kronisk Covid-19 (fortsatt ikke friske etter 2,5 måneder), så det er sannsynligvis enkelte slike i Norge også. Det er synd at det var så dårlig testkapasitet i begynnelsen, for etter en stund setter sykdommen seg lenger nede i lungene og slår ikke alltid ut på de vanlige testene.

Samtidig må man være åpen for at det kan skyldes andre årsaker enn corona også. I 2016 ble f.eks. 14 personer fra en postterminal sendt på isolat med sår hals, utslett og svie etter at det ble funnet en konvolutt med et hvitt pulver. I ettertid viste det seg at det bare var mel, og plagene skyltes nocebo-effekten. Det samme kan gjøre at noen opplever symptomer som likner Covid-19 selv om ikke de er smittet.

Anonymkode: 4b5e6...ce5

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Veldig rart hvis Det er tilfeldig at så mange får så mange rare samme symptomer samtidig.

Tenk litt over det egentlig, når man ser hvor mye dette har vært oppe i mediene.

Er det egentlig rart at en god del mennesker sitter med de samme symptomene?

Vi blir kraftig påvirket av slikt, psyken spiller en langt større rolle enn mange er interesserte i å gå med på. Bare spør medisinstudenter, de opplever et drøss med sykdommer (i fellesskap) i løpet av studietiden.

Anonymkode: 5f2e5...9fb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Legger man på ekkokammer-effekten så forsterker man sannsynligvis symptomene.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk litt over det egentlig, når man ser hvor mye dette har vært oppe i mediene.

Er det egentlig rart at en god del mennesker sitter med de samme symptomene?

Vi blir kraftig påvirket av slikt, psyken spiller en langt større rolle enn mange er interesserte i å gå med på. Bare spør medisinstudenter, de opplever et drøss med sykdommer (i fellesskap) i løpet av studietiden.

Helt klart. Men symptomer som ikke er typisk covid forekommer også, hvertfall hos meg. 
men selvfølgelig spiller psyken også en rolle. Men fortsatt rart at så mange har lignende symptomer som ikke alltid heller er de «vanlig nevnte» covid symptomene

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Spania er det flere hundre dokumenterte tilfeller av pasienter med såkalt kronisk Covid-19 (fortsatt ikke friske etter 2,5 måneder), så det er sannsynligvis enkelte slike i Norge også. Det er synd at det var så dårlig testkapasitet i begynnelsen, for etter en stund setter sykdommen seg lenger nede i lungene og slår ikke alltid ut på de vanlige testene.

Samtidig må man være åpen for at det kan skyldes andre årsaker enn corona også. I 2016 ble f.eks. 14 personer fra en postterminal sendt på isolat med sår hals, utslett og svie etter at det ble funnet en konvolutt med et hvitt pulver. I ettertid viste det seg at det bare var mel, og plagene skyltes nocebo-effekten. Det samme kan gjøre at noen opplever symptomer som likner Covid-19 selv om ikke de er smittet.

Kronisk?! Blir man aldri bra???

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vel ikke få sår hals og utslett av innbilning?

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og poenget er at mange har symptomer som ikke nødvendigvis sitter i lungene

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt klart. Men symptomer som ikke er typisk covid forekommer også, hvertfall hos meg. 
men selvfølgelig spiller psyken også en rolle. Men fortsatt rart at så mange har lignende symptomer som ikke alltid heller er de «vanlig nevnte» covid symptomene

Ikke typisk Covid kanskje, men det høres ut som de er typisk for gruppen du fant på facebook? Og man kan underbevisst få med seg mye. Jeg sier ikke ettervirkninger ikke eksisterer altså, men vær varsom for den effekten. 

Jeg anbefaler å bruke leger til slike spørsmål og vurderinger, og ikke facebookgrupper og lignende, da man kan havne i en skummel felle (bokstavelig talt, psyken kan være skummel for kroppen i det lange løp).

AnonymBruker
Skrevet

Postviralt tretthetssyndrom er ikke uvanlig etter enkelte virussykdommer, og det kan sitte i lenge!

Jeg ser ikke bort i fra at det kan være en konsekvens hos mange etter gjennomgått covid-19.

Anonymkode: 6988a...80c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det kan man helt klart! Det er litt feil å kalle det "innbilning", men jo, man kan helt klart få det.

Under krig har placebo-effekten fått sukkervann til å fungere som smertestillende, der pasienten har trodd den har fått morfin. Det sier egentlig alt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke typisk Covid kanskje, men det høres ut som de er typisk for gruppen du fant på facebook? Og man kan underbevisst få med seg mye. Jeg sier ikke ettervirkninger ikke eksisterer altså, men vær varsom for den effekten. 

Jeg anbefaler å bruke leger til slike spørsmål og vurderinger, og ikke facebookgrupper og lignende, da man kan havne i en skummel felle (bokstavelig talt, psyken kan være skummel for kroppen i det lange løp).

Men legene vet jo heller ikke så mye om denne sykdommen, det er det som er problemet. Og når de har hengt seg opp i at det er som en vanlig infeksjon med feber, tung pust og hoste så går jo alt annet under radaren. Men det er jo samtidig bekrefta at mange ikke får pusteproblemer feks, og bare der mister man jo mange man kunne ha fått testa.

og snakker ikke bare om ettervirkninger, men «uvanlige» symptomer 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Kronisk?! Blir man aldri bra???

Det er for tidlig å si, derav "såkalt", men jeg tror jeg leste det i begynnelsen av juni og de var ikke blitt friske til da. Forhåpentligvis blir de friske til slutt.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men legene vet jo heller ikke så mye om denne sykdommen, det er det som er problemet. Og når de har hengt seg opp i at det er som en vanlig infeksjon med feber, tung pust og hoste så går jo alt annet under radaren. Men det er jo samtidig bekrefta at mange ikke får pusteproblemer feks, og bare der mister man jo mange man kunne ha fått testa.

og snakker ikke bare om ettervirkninger, men «uvanlige» symptomer 

Jeg skal love deg at de har langt bedre grunnlag for å vurdere enn hva menigmann på facebook har i hvert fall. Og nei, de forsker bredt på dette, et at knippe leger har hengt seg opp i noe sier tilsier ikke at alt annet går under radaren.

Da undervurderer du legeprofesjonen KRAFTIG. Nesten hele verden forsker på dette viruset og dets virkninger nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er for tidlig å si, derav "såkalt", men jeg tror jeg leste det i begynnelsen av juni og de var ikke blitt friske til da. Forhåpentligvis blir de friske til slutt.

Det er veldig tidlig å kalle noe kronisk etter noen måneder ja. Det er faktisk helt feil :)

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Nocebo-effekten kan gi mange symptomer man ikke skulle tro det gikk ann å få uten å ha en "reell" sykdom.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal love deg at de har langt bedre grunnlag for å vurdere enn hva menigmann på facebook har i hvert fall. Og nei, de forsker bredt på dette, et at knippe leger har hengt seg opp i noe sier tilsier ikke at alt annet går under radaren.

Da undervurderer du legeprofesjonen KRAFTIG. Nesten hele verden forsker på dette viruset og dets virkninger nå.

Men vanlige leger er jo ikke de som forsker på det. 
og det er ikke bare legene som hengt seg opp i det, men testkriterier for symptom gitt av fhi er jo bare de vanlige; feber, tung pust og hoste. Alle andre rare symptomer er ikke grunn god nok. Og når man da ser i praksis at mange har mye andre symptomer så vil man jo ikke få fanga opp dem når de ikke testes fordi de «ikke har det vanlige symptomet»

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nocebo-effekten kan gi mange symptomer man ikke skulle tro det gikk ann å få uten å ha en "reell" sykdom.

Men da skulle man jo tro at man isåfall film symptomer man har lest om eller som er «vanlige», ikke masse annet rart man ikke kan forklare. Før man plutselig snubler over en sånn gruppe og oppdager at kjempemange andre også har det likedan?!

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Postviralt tretthetssyndrom er ikke uvanlig etter enkelte virussykdommer, og det kan sitte i lenge!

Jeg ser ikke bort i fra at det kan være en konsekvens hos mange etter gjennomgått covid-19.

Anonymkode: 6988a...80c

Ja, og for noen resten av livet under benevnelsen ME/CFS. 

Hva dem gjør tidlig i prosessen er avgjørende for utfallet. Pusher man på og ignorerer kan fort ting bli langvarig. 

Anonymkode: c0258...110

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men da skulle man jo tro at man isåfall film symptomer man har lest om eller som er «vanlige», ikke masse annet rart man ikke kan forklare. Før man plutselig snubler over en sånn gruppe og oppdager at kjempemange andre også har det likedan?!

Som sagt, underbevisstheten kan fange mye, tilfeldigheter eksisterer, og det trenger ikke nødvendigvis være relatert til corona i det hele tatt. Man kan ikke være sikker.

Og når du omtaler "vanlige leger". Jeg nevnte at hele verden forsker på dette, leger og vitenskapsfolk og andre. FHI og noen norske leger er på ingen måte representative her, når vi snakker om en hel verden av vitenskapsmennesker. 

• Opprett ny...