AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #1 Skrevet 13. juni 2020 Er det noen, som faktisk har peiling, som kan gi meg råd angående kjøp av valp i Sverige? jeg har forstått det slik at valpen må ha Markkur mot revens dvergbendelorm 24-120 timer før innreise til Norge. Den må også ha pass og være chippet. Er det noe annet man må gjøre/tenke på? Valpen er ca 4 måneder når vi henter den. Vi er klar over karantene, når vi kommer hjem igjen, nå spør jeg spesifikt etter innførsel av valp. Takk for all hjelp Anonymkode: a9279...cac
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #2 Skrevet 13. juni 2020 Dersom du kjøper fra en seriøs oppretter kan de svare deg. de jeg kjenner som Jar kjøpt valp i Sverige har kjøpt privat, uten stamtavle. Valpene har blitt tatt fra moren for tidlig og er avlet i stykker. Flere har måttet avlives innen kort tid fordi valpen hadde feil som gjorde at den levde med store smerter/funksjonsnedsetttelser. seriøse opprettede kan svare deg vedr innførsel av valp til Norge, så kontakt de. Vær så snill, for hunden sin skyld å ikke kjøp hund uten stamtavle privat i Sverige. Det er et stort problem, veterinærene er fortvilet over alle ansvarsløse hundeeiere som ikke forstår hvilket liv hundene må leve fordi de er avlet feil av bakmenn som kun tenker penger. Det er en kjent sak at folk fra østblokk land selger valper til Norge gjennom Sverige, og jeg håper veterinærene får mulighet til å anmelde når de får inn hunder som er avlet frem feil. beklager, dette ble en digresjon, men dersom di kjøper gjennom oppretter kan de hjelpe deg med alt du spør om, og da vil du få et mer riktig svar enn du får her. Anonymkode: 2b5ae...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #3 Skrevet 13. juni 2020 Jeg skal kjøpe fra en oppdretter, valpen har stamtavle, men oppdretteren har aldri solgt valp til Norge før, kun Danmark, Sverige og Finland. Hun vet derfor ikke mer enn meg ang innførsel av valpen til Norge. hvorfor går du (nesten) bare utifra at jeg kjøper fra en useriøs oppdretter, som driver rovdrift på tispene sine? Det var ikke relevant til mitt problem overhodet. Ellers takk for ingenting. Anonymkode: a9279...cac 1
xinnia Skrevet 13. juni 2020 #4 Skrevet 13. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det noen, som faktisk har peiling, som kan gi meg råd angående kjøp av valp i Sverige? jeg har forstått det slik at valpen må ha Markkur mot revens dvergbendelorm 24-120 timer før innreise til Norge. Den må også ha pass og være chippet. Er det noe annet man må gjøre/tenke på? Valpen er ca 4 måneder når vi henter den. Vi er klar over karantene, når vi kommer hjem igjen, nå spør jeg spesifikt etter innførsel av valp. Takk for all hjelp Anonymkode: a9279...cac DU må huske på at det er du som står som eier også i passet, og kontrakt, Du kan finner mer informasjon på mattilsynets nettsider. https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/reise_med_og_innforsel_av_hund_katt_og_ilder_til_norge/
postitlapp Skrevet 13. juni 2020 #5 Skrevet 13. juni 2020 Det virker som du har kontroll! I tillegg til det som er nevnt må du betale moms når du passerer grensa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå