Gå til innhold

Svigermor har hytte i Sverige....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En liten plass, som det forøvrig ikke har vært noe smittetall. Hytten er kjempekoselig, og det er vann rett ved.

Men tanken på Sverige får meg til å grøsse... 

Vi har to barn, en baby og en på 10 år.

Svigermor vil vi skal bli med til sommeren å bare ta en karantene etterpå. Det kjenner jeg at jeg ikke er interessert i, jeg har jo behov av å besøke andre mennesker iløpet av ferien uten å måtte ha en muligens selvpåført smitte på samvittigheten.

Svigermor er bare søt, og legger opp til at  vi skal ha det greit, og hun har veldig behov av å ha oss med virker det som. 

Baby hater forøvrig å kjøre bil (3 timer) og 10 åringen pleier å syns det er ganske kjedelig der borte, og det selv når vi kan dra til andre byer for å kikke. Det er ikke engang en kiosk på denne plassen. 

What to do?! Vingler så frem og tilbake.. Har ikke lange ferien, og jeg orker ikke mer karantene og de greiene der.  Mannen har sagt det er opp til meg (noe som er litt irriterende da jeg føler han legger ansvaret på meg, men samtidig så slipper det å bli en krangel) 

Trenger litt refleksjoner 

Anonymkode: 818bd...595

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ikke lange ferien, og jeg orker ikke mer karantene og de greiene der

Men da er jo svaret allerede gitt: Du reiser ikke.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville takket nei fordi det blir litt vanskelig i år, men samtidig slengt inn at du gleder deg til neste sommer 

Anonymkode: 56111...748

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville takket nei fordi det blir litt vanskelig i år, men samtidig slengt inn at du gleder deg til neste sommer 

👌 Enig. 

Anonymkode: 311c1...81b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aller først må du bestemme deg for hvorfor dere ikke vil dra. 

Coronafrykt+vil ikke ha karantene + baby vil ikke kjøre bil + 10åring kjeder seg er jo bar en virvar av unnskyldninger. 

Helt fair å si "vi har ikke anledning til å ta to uker karantene", og med det ikke dra. Men ikke kom med "barna kjeder seg" neste år. 

Anonymkode: 27705...d56

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Aller først må du bestemme deg for hvorfor dere ikke vil dra. 

Coronafrykt+vil ikke ha karantene + baby vil ikke kjøre bil + 10åring kjeder seg er jo bar en virvar av unnskyldninger. 

Helt fair å si "vi har ikke anledning til å ta to uker karantene", og med det ikke dra. Men ikke kom med "barna kjeder seg" neste år. 

Det er ikke et virrvarr av unnskyldninger,  det er sammenlagt sum av grunner til at i år blir det litt mye på en gang. 

Neste år er baby større og kan underholdes i en an grad, neste år kan vi dra å finne på ting med 10 åringen der borte uten å ta noen store risikoer, jeg har ikke lyst til å ha karantene i sommer når vi endelig kan treffe venner og familie, og jeg har ikke lyst til å påføre andre faren for corona når man har blitt advart. 

Så det er ikke et virrvarr som du kaller det.

Ts 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke et virrvarr av unnskyldninger,  det er sammenlagt sum av grunner til at i år blir det litt mye på en gang. 

Neste år er baby større og kan underholdes i en an grad, neste år kan vi dra å finne på ting med 10 åringen der borte uten å ta noen store risikoer, jeg har ikke lyst til å ha karantene i sommer når vi endelig kan treffe venner og familie, og jeg har ikke lyst til å påføre andre faren for corona når man har blitt advart. 

Ts 

Du misforstår meg. 

Du føler på alt dette, og alt er reellt. 

Men kommer man med en slik regle til en annen person er alt de hører "...vil ikke være sammen med meg, og har samlet alle argumenter mot". 

Så velg karantene, det er handfast, og veldig reellt. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, besøker henne ekstra ofte nå med barna for å prøve å kompensere litt..

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Det er ikke et virrvarr for oss når du lufter tankene dine, men det kan lett tolkes som unnskyldninger for svigermor. Jeg ville holdt meg til koronafrykt og karantene :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du misforstår meg. 

Du føler på alt dette, og alt er reellt. 

Men kommer man med en slik regle til en annen person er alt de hører "...vil ikke være sammen med meg, og har samlet alle argumenter mot". 

Så velg karantene, det er handfast, og veldig reellt. 

Ja sånn ja. Ja da misforsto jeg, og kanskje gikk litt i forsvar. Beklager det. 

Enig, når du sier det sånn så hører jeg jo at det virker mer som bortforklaringer på hvorfor jeg ikke vil bruke tid med henne. Selvom det vil jeg jo. Hadde ting vært annerledes 

Off, bare litt redd for å virke som jeg avviser tvert.

Ja, får si noe som at vi skal besøke øvrig familie, så karantene blir dessverre ikke noe alternativ.

Ts 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et virrvarr for oss når du lufter tankene dine, men det kan lett tolkes som unnskyldninger for svigermor. Jeg ville holdt meg til koronafrykt og karantene :) 

Ja så det nå. Og det er helt sant! 

Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis hun skal til Sverige så kan du jo ikke treffe henne når hun kommer hjem fra Sverige. 

Jeg foreslår for deg at du sier følgende: 

Vi har tenkt mye på dette, og bestemt oss for at vi ikke vil reise til Sverige. Det har vi valgt på grunn av situasjonen med covid-19. Både smittefare og karantenen gjør at vi ikke kan utsette oss for dette (og helst ikke deg heller!). Kan ikke du også bli hjemme svigermor? Så leier vi ei hytte på *****/tar inn på campingplassen på ****** noen dager? Har ikke lyst til at du skal sitte 10 dager i karantene, da går plutselig halve sommeren uten at ungene og vi får sett deg. 

Hvis hun argumenterer i mot, så kan du si at: Ja, svigermor. Men det handler også om baby, kjøring, holde avstand osv. 

Anonymkode: e81ba...0a2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis hun skal til Sverige så kan du jo ikke treffe henne når hun kommer hjem fra Sverige. 

Jeg foreslår for deg at du sier følgende: 

Vi har tenkt mye på dette, og bestemt oss for at vi ikke vil reise til Sverige. Det har vi valgt på grunn av situasjonen med covid-19. Både smittefare og karantenen gjør at vi ikke kan utsette oss for dette (og helst ikke deg heller!). Kan ikke du også bli hjemme svigermor? Så leier vi ei hytte på *****/tar inn på campingplassen på ****** noen dager? Har ikke lyst til at du skal sitte 10 dager i karantene, da går plutselig halve sommeren uten at ungene og vi får sett deg. 

Hvis hun argumenterer i mot, så kan du si at: Ja, svigermor. Men det handler også om baby, kjøring, holde avstand osv. 

Anonymkode: e81ba...0a2

Det var skikkelig bra sagt! Og noe som kan forstås som omsorg i tillegg. 

Har nå besøkt henne annenhver dag, og sender støtt bilder. Og jeg treffer henne mye mye mer enn min egen mor 🙊 Og vi skal få besøkt min mor iløpet av ferie i tillegg. 

Denne spesifikke hytten er så viktig for henne, og hun syns folk hauser opp denne coviden. 

Så det føles ikke som hun kan se det fra vårt synspunkt. Ikke fordi hun ikke vil, men hun er av den eldre garde og syns media er noe stort tull 😅

Men nå har jeg jo fått masse gode tips og råd 😀

Ts 

Skrevet

Altså. Regjeringens reiseråd sier "ikke Sverige" . Hvis det skjer noe gjelder sannsynligvis ikke reiseforsikringen. I tillegg må dere bruke 10 dager av ferien på å være i karantene etterpå. 

Svigermor burde ikke dra på hytta. Og på vegne av min familie hadde jeg takket nei. Brukt svarene over her, presisert at vi hadde syntes det var skikkelig hyggelig å være der med henne, men at dere velger å følge rådene og venter til neste år. Hvis hun drar kan dere heller ikke besøke henne på 10 dager når hun kommer hjem. 

Det er ikke hysterisk, og man kan mene hva man vil, men smittebildet er et annet i Sverige. Vips må man stoppe på veien, så selv om det ikke er smitte akkurat ved hytta kan man jo dra det med seg til eller fra. 

Synes hun setter dere litt i en "skvis" her, med å mase om noe som pr definisjon ikke skal gjøres i sommer. Si nei! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ulrikke skrev:

Altså. Regjeringens reiseråd sier "ikke Sverige" . Hvis det skjer noe gjelder sannsynligvis ikke reiseforsikringen. I tillegg må dere bruke 10 dager av ferien på å være i karantene etterpå. 

Svigermor burde ikke dra på hytta. Og på vegne av min familie hadde jeg takket nei. Brukt svarene over her, presisert at vi hadde syntes det var skikkelig hyggelig å være der med henne, men at dere velger å følge rådene og venter til neste år. Hvis hun drar kan dere heller ikke besøke henne på 10 dager når hun kommer hjem. 

Det er ikke hysterisk, og man kan mene hva man vil, men smittebildet er et annet i Sverige. Vips må man stoppe på veien, så selv om det ikke er smitte akkurat ved hytta kan man jo dra det med seg til eller fra. 

Synes hun setter dere litt i en "skvis" her, med å mase om noe som pr definisjon ikke skal gjøres i sommer. Si nei! 

Sånn jeg også ser på det. Og iløpet av 3 timers tur er vi helt nødt til å stoppe flere ganger.

Får ikke snakket henne fra å dra, så vi passer på å bruke mye tid med henne nå, og når hun skal ha karantene så er vi avgårde på noe annet. 

Ja, jeg føler også at jeg blir satt i en ubehagelig situasjon.. Men velger heller å bli litt upopulær fremfor å ta noen sjanser..

Skal til henne senere i dag, så får ta det opp da. 

Rart hvordan det av og til er så komplisert å formidle noe til andre generasjoner som har så ulik oppfattelse av verden, og at man føler man snakker ulike språk uten et naturlig fellespråk..

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo dere som bestemmer. At hun synes at Covid-19 er opphauset har ingenting med dere å gjøre. Dere har deres egen mening. Å dra på en halvkjedelig hyttetur kan en alltids overleve, men om ungene mister muligheten til å reise på noe annet gøy de neste 10 dagene, så blir det ekstra kjipt. Hytta står vel til neste sommer uansett, så da kan dere ta det igjen da. Man har uansett ikke uendelig med ferie, og å frivillig tilbringe den i karantene skjønner jeg godt at du velger bort. Kjipt at mannen stiller seg nøytral og ikke kan si sin mening!

Anonymkode: aa1e6...b07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo dere som bestemmer. At hun synes at Covid-19 er opphauset har ingenting med dere å gjøre. Dere har deres egen mening. Å dra på en halvkjedelig hyttetur kan en alltids overleve, men om ungene mister muligheten til å reise på noe annet gøy de neste 10 dagene, så blir det ekstra kjipt. Hytta står vel til neste sommer uansett, så da kan dere ta det igjen da. Man har uansett ikke uendelig med ferie, og å frivillig tilbringe den i karantene skjønner jeg godt at du velger bort. Kjipt at mannen stiller seg nøytral og ikke kan si sin mening!

Anonymkode: aa1e6...b07

Takk!! Det hjelper at andre ser det så klart det jeg tenker ❤

Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...