Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha muntlig praktisk privatisteksamen i neste uke. Jeg gruer meg!! Har aldri hatt muntlig privatisteksamen før, og synes det virker skummelt å få oppgaven bare 45 minutter før, samt den uforberedte delen under eksamen. Er redd for at det skal være for kort tid til at jeg får samlet tankene (særlig når det gjelder den uforberedte delen).

Har dere noen tips? Både til strategier for å være best mulig forberedt til uforberedt del, og generelt om muntlig privatisteksamen. Kan i utgangspunktet pensum godt, men er redd for å bli "vippet av pinnen", da jeg rett og slett er ganske nervøs for hele situasjonen.

Anonymkode: d8a59...bc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å kunne pensum. Om du noterer en hel del ved forberedelse og "leser opp" fra notatene vil det trekke veldig ned. Du må se på eksaminator. Vise at du kan det du skal presentere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det ordner seg. Adrenalinet kicker inn og du "glemmer" å være nervøs. kan du pensum greit nok så er det ingenting å beskymre seg for 🤗

Anonymkode: ff899...b6c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du leser det du kan i forkant og ha noenlunde struktur i notatene dine. Du kan også forsøke å øve på eksamineringen! Få foreldre/venner til å høre deg. Gjør det til en greie. Få to til å sitte med middagsbordet e.l., kalle deg inn, presenter deg selv, også forteller og svarer du om emnet. Litt teit kanskje, men sånne ting funker ofte veldig godt.

Det kommer til å gå bra ❤

Endret av Anwa
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen tips, men personlig erfaring. Jeg ble helt vippet av pinnen av et spørsmål jeg fikk på den uforberedte delen, og jeg klarte ikke svare på det. Forklarte til sensorene at jeg virkelig hadde lest, og at jeg bare hadde helt jernteppe, og de valgte å stille meg spørsmål fra mange andre områder fra boka. Endte derfor likevel å då en 5, selv om jeg ikke klarte å svare på spørsmålet!

Jeg har også fått en 6-er på en muntlig hvor jeg faktisk begynte å gråte under eksaminasjonen.

Jeg blir veldig stresset i eksaminasjonssituasjonen, og kan begynte å hyperventilere, holde pusten og så gråte, men har bare møtt forståelse og sensorer som vil meg vel under eksamenene. Har hatt fem muntlige privatisteksamener. 

Anonymkode: e038f...d83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusentakk for gode svar alle sammen ❤️
Jeg skal bruke de neste dagene på å øve på eksamenssituasjonen, som blir foreslått over her - godt tips!

Takk for at du deler, du med innlegget like over meg. Det er godt å høre at eksaminator og sensor kan vise litt skjønn. Gratulerer med gode resultater! Jeg har det akkurat som deg, jeg blir super stresset og føler jeg mister hodet litt - har hatt noen muntlige eksamener på vgs, men det er jo litt annerledes opplegg med at man får oppgaven 24 timer før osv.
Jeg krysser fingrene og satser på at jeg er godt nok forberedt. Takk igjen for gode ord 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må kunne ALT av pensum. Du har IKKE tid til å lære noe på forberedelsesdelen. Da har du kun tid til å planlegge og skrive stikkord om hva du skal snakke om. Kan du hele pensum, har struktur på notatene så har du et fodt utgangspunkt. Har selv hatt 3 muntlige privatisteksamener dette skoleåret. Historie, narurfag og norsk muntlig. Fikk 6 på alle fordi jeg kunne pensum, og så sammenhenger og kunne se helheten i faget. Fikk «uforberedt» tema fra hele pensumet på alle eksamene, fordi jeg kunne hele pensumet ble jeg drillet i det meste. Det var så morsomt!! Er 36 år og har ikke gått på skole siden yrkesfag for 17 år siden, men det gikk SÅ bra fordi jeg hadde stålkontroll på pensum. Det er alfa og omega å faktisk kunne det man skal snakke om.

Anonymkode: f1a16...37e

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må kunne ALT av pensum. Du har IKKE tid til å lære noe på forberedelsesdelen. Da har du kun tid til å planlegge og skrive stikkord om hva du skal snakke om. Kan du hele pensum, har struktur på notatene så har du et fodt utgangspunkt. Har selv hatt 3 muntlige privatisteksamener dette skoleåret. Historie, narurfag og norsk muntlig. Fikk 6 på alle fordi jeg kunne pensum, og så sammenhenger og kunne se helheten i faget. Fikk «uforberedt» tema fra hele pensumet på alle eksamene, fordi jeg kunne hele pensumet ble jeg drillet i det meste. Det var så morsomt!! Er 36 år og har ikke gått på skole siden yrkesfag for 17 år siden, men det gikk SÅ bra fordi jeg hadde stålkontroll på pensum. Det er alfa og omega å faktisk kunne det man skal snakke om.

Det er stor forskjell på å være ungdom i en slik situasjon, mot det å være godt voksen og trygg på seg selv. Slik som det fremgår i innlegget er det ikke kyndighet til pensum som er problemet.

Anonymkode: 6fa72...def

AnonymBruker
Skrevet

Ville bare oppdatere og si at jeg er ferdig med eksamen, og det gikk fint! Var overraskende lite skummelt 😊

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville bare oppdatere og si at jeg er ferdig med eksamen, og det gikk fint! Var overraskende lite skummelt 😊

Hvilken karakter?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvilken karakter?

Fikk 6:)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...