AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #1 Skrevet 12. juni 2020 Min 5 - åring har vokst opp i et hjem med god økonomi, godt over snittet. Eksmannen og jeg bodde fint, hadde flott hus, hage, fine ferier, flott hytte og tenkte aldri over hva ting kostet. Nå har vi gått ifra hverandre, jeg har mesteparten av omsorgen, poden er hos far kun annenhver helg. Vi har måtte flytte fra huset til en 3-roms heldigvis bor vi fremdeles i samme nabolag og har dermed samme barnehage. Jeg og mannen tjente 1,3 mill i året, nå lever vi kun på min inntekt som er 550 000 kr i året. Vi har det fint, poden har eget rom, og vi bor fremdeles fint, men det er ikke hage, ikke eget lekerom og ikke egen stue til poden. Bilen er byttet ut med kollektivt transport. Og poden merker dette. Han spør om ting og da må jeg innimellom si nei, han sier han savner å være på hytta og savner turer med båten. Savner trampolinen i Hagen og huset vårt. Og mest ac alt savner han pappaen sin, men barnefar ønsker ikke mer enn annenhver helgs samvær. Jeg for min del stortrives i lettstelt leilighet og mindre husarbeid. Hvordan skal jeg forklare han at dette er noe vi ikke har råd til lengre? Og mest sannsynlig vil vi bli boende her frem til poden er stor nok til å flytte ut. Føler meg egoistisk når jeg hører hvor mye barnet mitt savner sitt gamle liv, mens jeg stortrives i mitt «nye» liv som alenemor. Anonymkode: 0de8e...50d 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #2 Skrevet 12. juni 2020 Har faren fortsatt båten og hytta? Hvis han har, kan du jo si til gutten at han skal få gjøre de tingene når han er med pappa. Prøv ellers å ikke ha så mye fokus på det dere ikke har eller kan, men hva som GÅR an! Barn tilpasser seg fort, og han er bare 5 år og vil glemme mye av det gamle livet når han blir større. Da blir situasjonen nå det normale 😊 Anonymkode: 88340...fed 28
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 12. juni 2020 Dette er helt hårreisende. IKKE at du har dårligere råd, men at far får igjennom det å ikke ha barnet sitt mer enn annenhver helg, NÅR BARNET SELV ØNSKER MER SAMVÆR!!! Hvordan har far fått dette til? Hvorfor ønsker han ikke mer samvær? Hvis foreldre tror det bare er å «skille seg» fra barna sine som de gjør med en ektefelle, så er det noe alvorlig galt med vår generasjons foreldre. Møkkamann!!!! Anonymkode: 7a007...616 58
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #4 Skrevet 12. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er helt hårreisende. IKKE at du har dårligere råd, men at far får igjennom det å ikke ha barnet sitt mer enn annenhver helg, NÅR BARNET SELV ØNSKER MER SAMVÆR!!! Hvordan har far fått dette til? Hvorfor ønsker han ikke mer samvær? Hvis foreldre tror det bare er å «skille seg» fra barna sine som de gjør med en ektefelle, så er det noe alvorlig galt med vår generasjons foreldre. Møkkamann!!!! Anonymkode: 7a007...616 Kan jo like godt være ho som gikk fra han? Anonymkode: f8dee...1a7 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #5 Skrevet 12. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har faren fortsatt båten og hytta? Hvis han har, kan du jo si til gutten at han skal få gjøre de tingene når han er med pappa. Prøv ellers å ikke ha så mye fokus på det dere ikke har eller kan, men hva som GÅR an! Barn tilpasser seg fort, og han er bare 5 år og vil glemme mye av det gamle livet når han blir større. Da blir situasjonen nå det normale 😊 Anonymkode: 88340...fed Far har fremdeles hytta og båten (tilhører foreldrene hans). Men han gidder aldri å ta med poden på dette mer. Selvom han vet at gutten elsker dette. Barnefar lar poden sitte med TV/ iPad i helgene hans Har tatt opp dette med barnefar uttalige ganger, men det hjelper ikke. Jeg prøver bevisst å ikke ha fokus på disse tingene, men guttungen merker dette selv. Det er en endring i livsstilen hans som er merkbar. Anonymkode: 0de8e...50d 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #6 Skrevet 12. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er helt hårreisende. IKKE at du har dårligere råd, men at far får igjennom det å ikke ha barnet sitt mer enn annenhver helg, NÅR BARNET SELV ØNSKER MER SAMVÆR!!! Hvordan har far fått dette til? Hvorfor ønsker han ikke mer samvær? Hvis foreldre tror det bare er å «skille seg» fra barna sine som de gjør med en ektefelle, så er det noe alvorlig galt med vår generasjons foreldre. Møkkamann!!!! Anonymkode: 7a007...616 Han var veldig tydelig på dette når vi avtalte en samværsordning. Han ønsket ikke mer enn annenhver helg, og da ville jeg ikke presse han til mer. Og som sagt, jeg vet at han blir sittende med iPaden når han er hos barnefar, så det sier sitt. Anonymkode: 0de8e...50d 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #7 Skrevet 12. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jo like godt være ho som gikk fra han? Anonymkode: f8dee...1a7 Vi gikk fra hverandre, forholdet fungerte ikke. Da var det riktig å gå til hvert vårt. Vi forsøkte samlivsterapi i over ett år før vi gjorde det slutt. Anonymkode: 0de8e...50d 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #8 Skrevet 12. juni 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min 5 - åring har vokst opp i et hjem med god økonomi, godt over snittet. Eksmannen og jeg bodde fint, hadde flott hus, hage, fine ferier, flott hytte og tenkte aldri over hva ting kostet. Nå har vi gått ifra hverandre, jeg har mesteparten av omsorgen, poden er hos far kun annenhver helg. Vi har måtte flytte fra huset til en 3-roms heldigvis bor vi fremdeles i samme nabolag og har dermed samme barnehage. Jeg og mannen tjente 1,3 mill i året, nå lever vi kun på min inntekt som er 550 000 kr i året. Vi har det fint, poden har eget rom, og vi bor fremdeles fint, men det er ikke hage, ikke eget lekerom og ikke egen stue til poden. Bilen er byttet ut med kollektivt transport. Og poden merker dette. Han spør om ting og da må jeg innimellom si nei, han sier han savner å være på hytta og savner turer med båten. Savner trampolinen i Hagen og huset vårt. Og mest ac alt savner han pappaen sin, men barnefar ønsker ikke mer enn annenhver helgs samvær. Jeg for min del stortrives i lettstelt leilighet og mindre husarbeid. Hvordan skal jeg forklare han at dette er noe vi ikke har råd til lengre? Og mest sannsynlig vil vi bli boende her frem til poden er stor nok til å flytte ut. Føler meg egoistisk når jeg hører hvor mye barnet mitt savner sitt gamle liv, mens jeg stortrives i mitt «nye» liv som alenemor. Anonymkode: 0de8e...50d Du er ikke alenemor når far har samvær. Anonymkode: 968c9...4e4 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #9 Skrevet 12. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke alenemor når far har samvær. Anonymkode: 968c9...4e4 Nav sier hun er det med en slik ordning, så jo. Din personlige mening er irrelevant. Anonymkode: e69a8...732 49
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #10 Skrevet 12. juni 2020 Barn er tilpasningsdyktige og godtar veldig mye veldig fort. Spesielt når han ser at du tar det med ro og aksepterer det nye livet og har det bra, noe det høres ut som at du gjør. Det er jo utrolig vondt å måtte forklare et lite barn hvorfor det ikke kan reise på hytte og båt med pappa når pappaen faktisk kunne ha tatt han med.. Men ikke ønsker? Hva med besteforeldrene, kan du snakke med dem og gi uttrykk for barnets ønsker? Er det lenge at dere har hatt denne ordningen? Kan det være at far ønsker mer samvær når han har fått bruddet litt mer på avstand? Dere bor jo tross alt i samme nabolag. Må bare si til slutt at over en halv mill i året ikke er å ha dårlig råd.. Og det å si nei til ting nå og da er bare sunt for dere begge. Det høres ut som om dere har veldig godt potensiale til å få det superfint Anonymkode: 985ce...c4a 19
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #11 Skrevet 12. juni 2020 Er farmor og farfar fremdeles i live? Har de god kontakt med gutten? Kan de få låne han en helg/noen dager og ta han med til hytten? Anonymkode: b3b97...ec9 37
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #12 Skrevet 12. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er farmor og farfar fremdeles i live? Har de god kontakt med gutten? Kan de få låne han en helg/noen dager og ta han med til hytten? Anonymkode: b3b97...ec9 ☝️👏 Anonymkode: 6b679...084 9
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #13 Skrevet 12. juni 2020 Han er for pokker bare 5 år. Tror han klarer å tilpasse seg. Djiises. Har han uttrykt stort savn til egen stue kanskje? Anonymkode: 308c2...123 21
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #14 Skrevet 12. juni 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Far har fremdeles hytta og båten (tilhører foreldrene hans). Men han gidder aldri å ta med poden på dette mer. Selvom han vet at gutten elsker dette. Barnefar lar poden sitte med TV/ iPad i helgene hans Har tatt opp dette med barnefar uttalige ganger, men det hjelper ikke. Jeg prøver bevisst å ikke ha fokus på disse tingene, men guttungen merker dette selv. Det er en endring i livsstilen hans som er merkbar. Anonymkode: 0de8e...50d Kanskje du kan snakke med besteforeldrene om mulighet at han kan bli med de på hytta eller med båten? Eller evnt dere kan låne hytta en helg 😊 Nå vet jeg ikke om hvor godt forhold du har til eks-svigers, men verdt er forsøk? Anonymkode: f4eca...c9a 22
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #15 Skrevet 12. juni 2020 Synes det er rart om ikke svigers inviterer med barnebarnet på hytta, om de har helse til det. Og eksen din, at han ikke setter barnet før seg selv, det sier mest om han. Barnet er tilpassningsdyktig og vil bli vant til leiligheten og det nye livet - bare gi han tid. Viktigste er vel å vise hvor godt du trives, slik at han ser dere kan ha det bra. Gjør det beste ut av det, for han. Prøv å ha han i fokus, med variasjon på hva dere kan gjøre slik at han også finner mer glede med den nye situasjonen? godt å høre du trives, det tror jeg er viktigst for både deg og poden! Anonymkode: 97a31...b99 12
Nymerïa Skrevet 13. juni 2020 #16 Skrevet 13. juni 2020 Jeg synes ikke du skal si at dere ikke har råd. Med inntekt på 550 000 (pluss barnebidrag?) og midler som du fikk med deg ut av ekteskapet så har du helt objektivt sett ikke dårlig råd, hvis du indikerer noe sånt til sønnen din gir du han for det første et helt vridd bilde på økonomi og forbruk og for det andre kan det være at han begynner å bekymre seg for at dere ikke har råd til essensielle ting og at han ikke tør spørre om rimelige ting heller. Det at han savner hytta, båten og far trenger ikke handle om penger i det hele tatt. Det høres mer ut som om han savner livet han hadde før. Og det er forståelig. Når han spør om ting du ikke har råd til får du heller forklare han at det ikke er nødvendig. Og det er rett, med inntekt over 550 000 har du mer enn nok penger til det dere trenger og til og med litt luksus. Dere har selvfølgelig ikke råd til hver eneste ting dere måtte få lyst på men det burde heller ikke være et mål. Hvis dere har levd slik før, håper jeg du tar ansvar for dette og begynner å snakke mer om bærekraft. Når du snakker om dårlig råd og klassereise nedover så høres dere ganske stakkarslige ut, men det er et misvisende bilde som jeg håper du ikke lar sønnen din kjenne på. Forøvrig så er jeg helt enig med de andre som sier at du bør se om svigerforeldre ønsker mer kontakt med barnebarnet, eventuelt om du klarer å få et greit forhold til dem selv og kan låne hytta på sikt. Jeg hadde glatt gjort det hvis du var min ekssvigerdatter og jeg kjente deg som en ansvarlig person. 29
Skalperud Skrevet 13. juni 2020 #17 Skrevet 13. juni 2020 Jeg tipper det ikke er selve hytten han savner, men opplevelsen dere hadde sammen. Hadde forsøkt å skape nye opplevelser, hva med telttur.? 20
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #18 Skrevet 13. juni 2020 Vi er så bortskjemte i Norge at det er helt skremmende. snu dette til at nå lærer du barnet noe grunnleggende viktig. Det er mange som bor mye dårligere enn dere så fokuser på det som er bra! Barn tåler sannheten bedre enn bortforklaringer. Si d som det er. vi har ikke like mye penger lenger, men vi har d jo fint sammen. Og det er det viktigste tross alt. her bruker vi tid hver kveld på å finne minst 3 gode ting som har skjedd iløpet av dagen. Jeg tror det lærer dem takknemlighet. på de dårligste dagene finner vi de små lyspunktene. solen skinner, jeg så en fin sommerfugl, jeg ble glad da jeg så deg i barnehagen/skolen etc. Dette kommer til å gå helt fint TS. vær glad du ender opp med et barn som lærer at man kan leve fint uten millioner på bok!! ☺️ Anonymkode: dff1c...087 7
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #19 Skrevet 13. juni 2020 Har du ett litt vridd syn på økonomi? Dere som to voksne tjente helt gjennomsnittlig da dere var sammen. Nå når det kun er du, tjener du også helt gjennomsnittlig. Så det er vel helt ok økonomi det vel? Anonymkode: 95c32...bac 9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #20 Skrevet 13. juni 2020 Bare si det som det er? At etter at du å far gikk i fra hverandre har dere litt mindre penger. Dere har ikke dårlig råd dere har råd til alt dere trenger. Fokuser heller på å gjøre ting sammen og ha gode verdier. Det er det unga husker. Anonymkode: 4966f...98f 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå