Gå til innhold

Greit å drikke som småbarnsforeldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det greit å ta seg et glass som småbarnsforeldre? Vi har en liten en på 3 måneder, jeg og mannen tok en øl hver til grillmaten i dag. Moren min mente det var uansvarlig, at en av foreldrene bør alltid være edru slik at man kan være tilstede «hvis noe skulle skje». Nå skal det sies at vi drikker svært sjeldent og alltid svært moderat, en enhet Max 2. 

Hva mener dere? 

Jeg ammer ikke, til info. 

Anonymkode: df57d...a41

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt i orden syns jeg, så lenge en av dere ikke blir beruset. Man kan alltids ta taxi om man må til legevakt og slike ting med barnet. Kos dere med en øl eller to, med måtehold 🌞

Anonymkode: 17e63...eae

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det greit! 

Anonymkode: e8e13...b2a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss gjør vi det samme hjemme, og er vi kan borte kan en av oss drikke. Altså kanskje en øl og en liten akevitt på julaften, et glass champagne på 17. Mai osv. Tenker det er helt i orden og at det ikke er skadelig for barN å se at voksne kan ta en øl til maten uten at det er noe farlig :) Alt med måte her.

Anonymkode: 374f9...a97

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er da helt greit. Til og med å dele en flaske vin. Så lenge man fint kan ta seg av barnet, og ikke er beruset/uansvarlig.

En kritisk situasjon kan oppstå når som helst, barn eller ikke, og da har man ambulanse, taxi, naboer, med mer. 

Anonymkode: 20ed4...f9a

• Liker 9
Skrevet

Synes også det er helt greit. Jeg synes det er fint at barna mine kan se at å drikke alkohol ikke bare er noe man gjør for å bli dritings, men at man kan nyte det på en ansvarlig måte også.

Vi tar oss et glass hvitvin til rekene, rødvin til kjøttgryta, øl til grillingen, og så blir det med det.

Jeg har ikke lappen uansett, da er jeg vel uansvarlig hver gang far er bortreist 😅

• Liker 10
Skrevet

Moren din virker lite opplyst som tror man ikke er tilstede om man har drukket en øl.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Etter en øl til middagen kan de fleste til og med kjøre, såeh 

Anonymkode: 9ce9c...d66

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Bittelitt alkohol er vel innafor, selv om jeg selv praktiserer det samme som din mor: En av foreldrene må være edru og kjørbar. Joda, man kan ta taxi dersom noe skulle skje, men det kan ta litt tid å få tak i en taxi mange steder og ting kan skje raskt, så jeg forstår moren din også. 

Anonymkode: 33654...75d

• Liker 7
Gjest BethD
Skrevet

Såklart er det greit! Man blir ikke uansvarlig full på 2 enheter! Ikke tre heller for den del! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er greit at en av oss er kjørbar, men vi bor ikke så sentralt og har ikke så mange naboer. Bortsett fra kjøring er 1-2 enheter helt innafor.

Anonymkode: 09d50...504

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor. Vi gjør ofte det samme :) Ikke fylla selvsagt, men et lite glass eller to. 

Anonymkode: 2b032...5f4

• Liker 1
Skrevet

Bare husk på å ha nok selvdisiplin til bare 1-2 enheter. Det kan fort bli mer og mer når man har tatt litt. Og små barn merker veldig godt når voksne forandrer seg. Ikke sikkert man merker selv at man er annerledes før barnet syns det er ubehagelig. Sier ikke det her for å være dømmende eller noe, men barn merker ting veldig fort. (Snakker fra erfaring her) synes denne nettsiden forklarer godt og har gode tips og råd til alkoholbruk rundt barn.

«God stemning» betyr ikke alltid det samme for barn og voksne. Hvis man drikker alkohol kan det være vanskelig å bedømme når det går fra trivelig til utrivelig for barna.

https://avogtil.no/alkohol-foran-barna-dette-bor-du-huske-pa/

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig med den over her, helt greit så lenge man ikke blir påvirka (og ja, barn merker det fortere). Selv kan jeg drikke et par enheter uten å bli påvirka, men enkelte kan kanskje bare ta 1/2 glass vin. Det med kjøring er ikke så farlig, mange som ikke har lappen også 

Anonymkode: 404a9...05e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det syns jeg er helt innafor. Men det trenger ikke bli for ofte heller. Vi kan fint ta et glass til maten, og så gå over på vann/brus. Jeg anser meg selv som kjørbar etter kun en enhet. (Øl, ikke vin, men jeg drikker ikke vin noe særlig) Det er likevel sjeldent vi gjør det, men de gangene det hender, så har jeg ingen betenkeligheter rundt det. 

Anonymkode: af04a...212

AnonymBruker
Skrevet

Helt ok

Anonymkode: db438...f35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes egentlig det er helt innenfor, selv om vi selv praktiserer at èn er kjørbar. Sikkert mest fordi vi ikke er så veldig opptatt av alkohol i dele tatt, så det er ikke noe offer for noen av oss.

Anonymkode: 989fb...70f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker noen ganger 1-2 halvliter cider mens ungen er våken. Må vel være greit en gang i blant.

Anonymkode: 789df...4df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man har fortsatt under 0,2 i promille etter ett lite glass vin eller en øl, så det går helt fint å ta seg ett glass til maten eller på kvelden. Problemet er vel at mange ikke greier å stoppe etter ett glass. 

Anonymkode: 3967c...2f8

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville selv praktisert dette annerledes - en var kjørbar f.eks. Selv koser jeg meg like mye med god alkoholfri øl som med alkoholholdig.

Men så kommer det jo også an på hvor man bor. Der jeg vokste opp, f.eks., vil jeg påstå at det ville vært uansvarlig at ikke en var kjørbar. Det er fordi at både taxi og ambulanse ikke akkurat er noe man får tak i på kort varsel. Man har heller ingen garanti for at naboene er kjørbar på en fredag.

Det er noe helt annet her jeg nå bor der det ikke er noe problem med offentlig transport, taxi eller ambulansetjeneste.

Jeg setter meg ikke til doms over andres valg. Det burde heller ikke din mor gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...