Maha94 Skrevet 12. juni 2020 #1 Skrevet 12. juni 2020 Hvis man ikke har blitt gravid på 2-3 forsøk. Kan man da gå til privat gynekolog å sjekke om det er en grunn? Noen som vet hvor mye en gynekolog kan finne ut av i den forbindelse? Kan de se det meste som kan være «galt» ?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #2 Skrevet 12. juni 2020 Man kan betale for det om man vil, ja. Anonymkode: 4342c...c18
Patriotpaula Skrevet 12. juni 2020 #3 Skrevet 12. juni 2020 (endret) Det er helt normalt at det ikke har klaffet på 2-3 forsøk, du bør nok smøre deg med en god porsjon tålmodighet Innenfor ett år regnes som normalt. Men du kan jo alltids betale for å få en sjekk hos privat gynekolog. De kan se det man kan se på UL. Endret 12. juni 2020 av Patriotpaula 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #4 Skrevet 12. juni 2020 Prøv litt til. Enten du får henvisning fra fastlegen el går direkte til privatpraktiserende, så velg en som er spesialist på fruktbarhet (nei, alle gynekologer er ikke det, det er mange sykdommer, faser i livet mm en gynekolog kan være spesialist på). Min erfaring er at kildekritisk googling gir bedre innsikt i diverse hormontester, ny forskning mv enn en vanlig gynekolog har rukket å sette seg inn i. Mens en erfaren fertilitetspesialisr som du finner på ivf-klinikker har aller mest peiling selvsagt. Anonymkode: 4fedf...639
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #5 Skrevet 13. juni 2020 Jeg gikk til Medicus og er utrolig fornøyd med dem. Har fått god hjelp og de er behagelige å snakke me.:) Anonymkode: 0f23a...32a
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #6 Skrevet 13. juni 2020 Du kan selvfølgelig betale for en undersøkelse hos en privat gynekolog. Men å starte en utredning etter 2-3 mnd er ikke nødvendig. Det er helt normalt å prøve i opptil ett år. En helt vanlig undersøkelse hos gynekolog sier ikke så mye. De kan ta innvendig UL og blodprøver. Noe mer starter man ikke med så tidlig om man ikke mistenker noe. Så sant du har regelmessige sykluser så er nok ting i orden hos deg. Da er det mye enklere og billigere å få mannen sjekket. Det er en sædprøve, veldig enkelt. Anonymkode: 7db5f...263
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #7 Skrevet 13. juni 2020 19 timer siden, Maha94 skrev: Hvis man ikke har blitt gravid på 2-3 forsøk. Kan man da gå til privat gynekolog å sjekke om det er en grunn? Noen som vet hvor mye en gynekolog kan finne ut av i den forbindelse? Kan de se det meste som kan være «galt» ? Du kan selvfølgelig gå til en privat gynekolog men du får blandt annet ikke sjekket om du har åpne/tette eggledere , myomer, polypper og endmometriose. Eneste en gynekolog kan se er om du har tresjiktet endometrius, om du har egg i eggstokkene dine og om alt overfladisk ser normalt ut, men det er enormt mye du må ha hysteroskopi eller lapraskopi for å få sjekket. Å ha prøvd i 2-3 mnd er ingenting Har du prøvd i ett helt år så ville jeg kontakt gyn, men å gjøre det allerede nå er egentlig litt bortkastet og en gynekolog vil nok ikke sjekke så veldig nøye og be dere prøve i ett år før eventuelt utredning Anonymkode: d5850...752
mammahjarte Skrevet 14. juni 2020 #8 Skrevet 14. juni 2020 Eg gjorde det på ein privat klinikk når eg tok rutine celleprøve (var for langt unna fastlegen i den perioden). Då skjekka eg eggreserver. Det er og fleire kvinner i min slekt som har hatt store vanncyster på eggstokkane. Eg skjekka at alt var bra, det kosta meg 1500kr. Det var litt got å høyra at eg har gode reserver for min alder og at eg har mange fertile år igjen.
Amatariel Skrevet 15. juni 2020 #9 Skrevet 15. juni 2020 På 12.6.2020 den 22.56, Maha94 skrev: Hvis man ikke har blitt gravid på 2-3 forsøk. Kan man da gå til privat gynekolog å sjekke om det er en grunn? Noen som vet hvor mye en gynekolog kan finne ut av i den forbindelse? Kan de se det meste som kan være «galt» ? Korte svaret er ja. Men hvis man vet at man har regelmessig normal sykluslengde og får kartlagt EL, så bør man prøve litt lenger før man tenker på hjelp. Det er veldig vanlig å ikke klare det før det har gått noen måneder, helt uten at noe er galt. Det er årsaken til at man ikke blir henvist til hjelp av fastlegen før det har gått 1 år. Men dersom man mistenker at noe er galt, eller man har prøvd 7-8 måneder og er pisslei, så er det lurt å kontakte hjelp, om man har mulighet til å betale for det. Jeg har gjort det to ganger. Etter 4 måneder med rar mensen, lang syklus o.l tok jeg kontakt med privat gynekolog og fikk start-utredning og litt medisin. Denne gangen jeg er prøver tok jeg kontakt med Medicus allerede i pp1! Vet jeg trenger litt medisinhjelp pga. pcos så. Og det har jeg ikke dårlig samvittighet for. Orker ikke prøve i månedsvis dersom man kan få hjelp før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå