Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange ord kunne barna deres si i 18 måneders alderen? Har lest litt på nettet, og noen kilder (nhi) oppgir ca 10 ord, mens andre (UiO) oppgir 50 ord. Blir litt forvirret, og vet ikke om sønnen min er tidlig ute med språket eller forsinket. Han har ca 30 ord som brukes nesten daglig. 

Lurer også på om man skal telle med ord barnet gjentar etter deg, eller kun de ordene det sier uoppfordret. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min er også 18 mnd og sier bare tre ord, pluss to dyrelyder, men ingen av dem sier han riktig. Men han babler som en foss og forstår enkle spørsmål, så jeg driver ikke egentlig og teller ord. Det eneste som betyr noe, er at det foregår en utvikling. Her om dagen sa han p-lyden for første gang, og han vinket da jeg sa "natta" midt i en setning.

Det er store variasjoner innenfor normalen. Det viktigste å tenke på at hvis barnet forstår språk, så kommer også uttale hos de aller fleste. Noen snakker rent ved 2-årsalder, mens andre fremdeles bare sier noen få ord.

Anonymkode: 2a0e8...d82

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn kan. Der, datt, den, mamma, pappa, pus, lys, ball, bil, vann (vaa), nei, ja, ba ba ille la, oi, min.

Barnet immiterer ein del lydar, som vroom vroom. Mjau.

Synest det virker ganske aldersnormativt.

Anonymkode: d7019...b5a

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt kunne kanskje max ti ord den tiden. Et halvt år senere snakket hun i setninger. Nå er hun tre og er visst godt over gjennomsnittet i følge barnehagen hennes. Tror ikke du skal tenke så mye på det, for mest sannsynlig kommer det nå snart :)

Anonymkode: cd0a2...f2b

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er 2 år og kan ikke si 30 ord, utvikler seg helt normalt i følge helsestasjonen.. Tror du kan ta det helt med ro, så lenge barnet har ord forståelse.. 

Anonymkode: b6b8b...1f7

• Liker 1
Skrevet (endret)

Stor variasjon hos barn, men noen er lengre framme enn normalen når det kommer til språk, andre motorisk osv. Men barn kan mye mer mentalt enn de klarer å uttrykke, så de lærer seg alltid ting først før de klarer å utføre. Så om barnet kan si 50 ord, kan de forstå typ 200 ord (eksempel ut av lufta, er nok ikke korrekte tall men du skjønner bildet.) 

At barnet har en god språkforståelse og klarer å uttrykke seg verbalt er jo veldig bra og en verdifull evne - som de fleste andre evnene. Stor variasjon ofte frem til 4 års alder, utjevner seg deretter. Les bøker, sett ord på det som blir gjort, forklar, snakk om det dere skal og det dere akkurat har gjort. Ta bilder av barnet, snakk om det i ettertid. Men ikke vær bekymret, det ordner seg. 

Endret av Bellanotte
Skrevet

Takk for svar alle sammen, fint å høre litt fra andre foreldre, og ikke lese seg smågal på nettet 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt ene barn kunne flere hundre ord som 1,5 åring. Var det barnet  med best ordforråd, i følge helsesøster og barnehage. Det henger sammen med læringsporensialet som har vært veldig høyt hele veien. Snakket helt rent med voksne setninger ved fylte 2. Leste og skrev som 4 åring. 

mitt andre barn sa knapt et ord før fylte tre. Leste og skrev veldig sent. Så barn er forskjellige. 

Anonymkode: e68c4...13e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min hadde kanskje fire ord da han var 18 mnd. Nå skal vi på toårskontroll, og arket vi har fått å krysse på er alt for lite komplisert, så det kommer fort når det først kommer. Viktigste bud som mamma er å drite i hva internett sier 😉 (Hilsen internett 😆)

Anonymkode: 59041...856

• Liker 4
Skrevet

Mitt barn hadde null ord da hun var 18 mnd. Nå er hun snart 3 år og snakker som en 2 åring tror jeg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ordforråd er ikke én klær ting. Aktivt ordforråd er ord man sier selv.

Passivt ordforråd er ord som barnet forstår, men ikke bruker/sier selv.

Passivt ordforråd er alltid større enn aktivt ordforråd.

Ved 18 måneder vil jeg tro han hadde 5-8 ord som han sa selv. Men han forstod enormt mye. Kanskje 100 ord i passivt ordforråd? 200? Aner egentlig ikke.

Å kunne språk for øvrig mye mer enn ordforråd. Det er å forstå setningsmelodi ordstilling (ulikt fra belastning til spørsmål), entall/flertall, fortid/nåtid/framtid m.m. Tells f.eks. bok - bøker som ett eller to ord?

Anonymkode: e2038...359

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ordforråd er ikke en klar ting. Aktivt ordforråd er ord man sier selv.

Passivt ordforråd er ord som barnet forstår, men ikke bruker/sier selv.

Passivt ordforråd er alltid større enn aktivt ordforråd.

Ved 18 måneder vil jeg tro han hadde 5-8 ord som han sa selv. Men han forstod enormt mye. Kanskje 100 ord i passivt ordforråd? 200? Aner egentlig ikke.

Å kunne språk for øvrig mye mer enn ordforråd. Det er å forstå setningsmelodi, ordstilling (ulikt fra helsetning til spørsmål), entall/flertall, fortid/nåtid/framtid m.m. Teller f.eks. bok - bøker som ett eller to ord?

Her ble det mye autokorrektur. Har rettet opp litt.

Skrevet

Nevøen min og søskenbarnet hans er født med to måneders mellomrom. for de to var det helt tydelig forskjell i språk da de var rundt 18mnd. Nå er de begge tre og et halvt og det har jevna seg bra ut. Jeg tror det bare er sånn. Man utvikler seg i forskjellig tempo og en kan være god på en ting mens en annen er god på noe annet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste hadde rundt 100 ord ved 18-måneders alder og kunne sette sammen noen ord, opp til tre ordssetninger. 
Andremann er straks 20 måneder og kan rundt 10 ord. Stor variasjon blandt barn, altså

Anonymkode: da528...cc9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke ha tenkt så mye på ordforrådet til en 1,5-åring. Noen er langt framme, men stagnerer etterhvert, mens andre gradvis tar dem igjen. 

Anonymkode: 6c491...57f

AnonymBruker
Skrevet

Vår første var helt rå på å snakke, og var oppe i over 300 ord og enkle setninger da han var 1 år og 7 måneder! 😳 Han var en rolig type som elsket å sitte og skravle fra han var bitteliten, og han begynte ikke å gå før han var 1,5 år. Har inntrykk av at de fleste som er like gamle som ham nå, snakker omtrent like godt. Han er fem. 

Andremann begynte å snakke litt senere, men nådde igjen førstemann da hun var 2 år. Hun hadde null ro til å snakke med oss og suset rundt på gulvet i stedet. Nå er hun snart tre og det er ikke så mye hun ikke kan si, men hun klarer fremdeles ikke konsonantforbindelser som sp-, sk-, pl- osv.

Vi har snakket MYE med dem fra de var nyfødte, og tror det har påvirket dem en del. Men ALT er normalt fra to ord til flere hundre, så det er ikke noe å stresse for. 😊 Alt til sin tid. 

Anonymkode: c0a2c...321

AnonymBruker
Skrevet

1,5 år og har bestått to års språktest. Litt tidlig ute.

Anonymkode: 80dd8...302

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan består man to års språktest og hvorfor gjorde dere det?

Anonymkode: da528...cc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂😂

Anonymkode: 18521...f90

• Liker 1
Skrevet

Min er 20 mnd og kan vel rundt 20 ord. De fleste barn lærer seg å snakke normalt, gå og løpe. Aldri forstått greien med å være så opptatt av når det skjer. Folk er forskjellig, og hvorfor sammenligne 👀

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...