AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #1 Skrevet 12. juni 2020 Kom med retter du mener er sunt. Både frokost, lunsj, middag og snacks. Jeg mistenker at mange har forskjellig syn på hva som er sunt og ikke. Anonymkode: 5869d...10e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #2 Skrevet 13. juni 2020 Ja, det er nok ulikt syn på dette, og tror det handler litt om misforståelser som henger igjen fra gammelt av. At fett er "skummelt" osv., når sannheten er at kroppen virkelig trenger fett for å fungere optimalt og for å få en bedre hormonbalanse. Jeg fokuserer på mat som er næringsrik, uten for mye blodsukkerstigning/-senkning: Hjemmelaget lasagne (uten pasta) med salat Taco med hjemmelaget krydder (helst), uten lefse og masse salat, ost, rømme og tacosaus Alle typer rent kjøtt/fisk/skalldyr med en sunn fettkilde/saus og masse grønnsaker Hjemmelagede supper og gryter uten potet, ris og pasta Speltbrød/proteinbrød med ordentlig smør og pålegg som; ost, skinke, spekemat, makrell i tomat, laks, egg, kaviar, leverpostei, majo og noe grønt (Ikke syltetøy, brunost, prim og den slags) Hjemmelaget knekkebrød Egg - omelett, eggerøre, stekt, kokt osv. Smoothie uten frukt: Alle typer bær, grønn bladsalat, kokosmelk, avokado etc. Litt biola og yoghurt med redusert sukkerinnhold Nøtter og mørk sjokolade som snacks, evt. baconsvor Anonymkode: 34d7c...827 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #3 Skrevet 13. juni 2020 Sunn mat er for meg mat laget av råvarer som jeg (ihvertfall i teorien) kan jakte, fiske, sanke eller dyrke selv. Fokus på god næringsverdi og minst mulig bearbeiding og tilsetningsstoffer. Fersk, lokal, økologisk. Denne studien er veldig god og bekrefter mitt syn. Anonymkode: 2d55c...ecb 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #4 Skrevet 13. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er nok ulikt syn på dette, og tror det handler litt om misforståelser som henger igjen fra gammelt av. At fett er "skummelt" osv., når sannheten er at kroppen virkelig trenger fett for å fungere optimalt og for å få en bedre hormonbalanse. Jeg fokuserer på mat som er næringsrik, uten for mye blodsukkerstigning/-senkning: Hjemmelaget lasagne (uten pasta) med salat Taco med hjemmelaget krydder (helst), uten lefse og masse salat, ost, rømme og tacosaus Alle typer rent kjøtt/fisk/skalldyr med en sunn fettkilde/saus og masse grønnsaker Hjemmelagede supper og gryter uten potet, ris og pasta Speltbrød/proteinbrød med ordentlig smør og pålegg som; ost, skinke, spekemat, makrell i tomat, laks, egg, kaviar, leverpostei, majo og noe grønt (Ikke syltetøy, brunost, prim og den slags) Hjemmelaget knekkebrød Egg - omelett, eggerøre, stekt, kokt osv. Smoothie uten frukt: Alle typer bær, grønn bladsalat, kokosmelk, avokado etc. Litt biola og yoghurt med redusert sukkerinnhold Nøtter og mørk sjokolade som snacks, evt. baconsvor Anonymkode: 34d7c...827 Lavkarbo med andre ord? Tviler for at alle de som sier de spiser sunt spiser dette. Anonymkode: 5869d...10e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #5 Skrevet 13. juni 2020 Sunt for meg er knekkebrød, frukt, grønnsaker, kylling, fisk, fullkornsprodukter osv. Det er når jeg holder meg til dette at jeg føler meg best og holder vekta. Anonymkode: ec7c8...503 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #6 Skrevet 14. juni 2020 Sunn mat er naturlige matvarer som gir oss stabilt blodsukker (og derfor også fremmer hormonstabilitet) og inneholder mye vitaminer og mineraler med høy biotilgjengelighet og lite antinæringsstoffer som oksalater, lektiner, fytinsyre, tanniner. Dette kan være magre råvarer, men i så fall må de spises sammen med fett slik at man ikke får det som kalles rabbit starvation. Kjøtt, innmat, egg går under denne kategorien og man kan spise så mye man ønsker av slikt og bare spise slikt. Alle planter inneholder antinæring av varierende grad. Noen er verre enn andre. Det hjelper lite at plantene inneholder mye vitaminer og mineraler hvis ikke kroppen klarer å ta dem opp. Spinat for eksempel er ikke sunt fordi det hemmer opptaket av mineraler så kraftig at man ikke tar opp noe særlig av jernet som finnes i spinaten. Animalske produkter har mye høyere biotilgjengelighet som altså betyr at vitaminene og mineralene er i former som er mye mer tilgjengelig for menneskekroppen og vi tar opp mye mer fra dyr enn planter. Anonymkode: 84d1d...c65 6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #7 Skrevet 14. juni 2020 Jeg er opptatt av å være sunn, men for meg finnes det ikke "nei-mat". Mitt daglige kosthold består av mye grønnsaker, bær, frukt og nøtter, hjemmebakt grovt speltbrød, bønner og erter, egg, en del ren fisk og noe rent kjøtt. Alt sammen både godt og sunt. Innimellom spiser jeg andre ting som ikke er like sunne (f.eks. tacoskjell, kokesjokolade, kake, nanbrød, hvit ris og pasta). Jeg vil likevel påstå at jeg har et sunt kosthold 😊 Før spiste vi mye halvfabrikata fra Toro el.l. F.eks suppe/ grytebaser og saus, potetmos, osv. Etter at vi kuttet ut det for ca tre år siden og begynte å lage "ordentlig mat" så har vi gått ned i vekt, uten at det er noe vi har gått inn for (gledelig overraskelse 😁). Anonymkode: 1ca17...89c
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 14. juni 2020 #8 Skrevet 14. juni 2020 Sunn mat er, grove brød/kornvarer,bær, frukt og grønnsaker, belgvekster (bønner/linser), magre meieriprodukter, magert kjøtt, fisk, egg.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #9 Skrevet 14. juni 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er nok ulikt syn på dette, og tror det handler litt om misforståelser som henger igjen fra gammelt av. At fett er "skummelt" osv., når sannheten er at kroppen virkelig trenger fett for å fungere optimalt og for å få en bedre hormonbalanse. Jeg fokuserer på mat som er næringsrik, uten for mye blodsukkerstigning/-senkning: Hjemmelaget lasagne (uten pasta) med salat Taco med hjemmelaget krydder (helst), uten lefse og masse salat, ost, rømme og tacosaus Alle typer rent kjøtt/fisk/skalldyr med en sunn fettkilde/saus og masse grønnsaker Hjemmelagede supper og gryter uten potet, ris og pasta Speltbrød/proteinbrød med ordentlig smør og pålegg som; ost, skinke, spekemat, makrell i tomat, laks, egg, kaviar, leverpostei, majo og noe grønt (Ikke syltetøy, brunost, prim og den slags) Hjemmelaget knekkebrød Egg - omelett, eggerøre, stekt, kokt osv. Smoothie uten frukt: Alle typer bær, grønn bladsalat, kokosmelk, avokado etc. Litt biola og yoghurt med redusert sukkerinnhold Nøtter og mørk sjokolade som snacks, evt. baconsvor Anonymkode: 34d7c...827 Er karbohydrater skummelt da? Anonymkode: 6c897...c43 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #10 Skrevet 14. juni 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er nok ulikt syn på dette, og tror det handler litt om misforståelser som henger igjen fra gammelt av. At fett er "skummelt" osv., når sannheten er at kroppen virkelig trenger fett for å fungere optimalt og for å få en bedre hormonbalanse. Jeg fokuserer på mat som er næringsrik, uten for mye blodsukkerstigning/-senkning: Hjemmelaget lasagne (uten pasta) med salat Taco med hjemmelaget krydder (helst), uten lefse og masse salat, ost, rømme og tacosaus Alle typer rent kjøtt/fisk/skalldyr med en sunn fettkilde/saus og masse grønnsaker Hjemmelagede supper og gryter uten potet, ris og pasta Speltbrød/proteinbrød med ordentlig smør og pålegg som; ost, skinke, spekemat, makrell i tomat, laks, egg, kaviar, leverpostei, majo og noe grønt (Ikke syltetøy, brunost, prim og den slags) Hjemmelaget knekkebrød Egg - omelett, eggerøre, stekt, kokt osv. Smoothie uten frukt: Alle typer bær, grønn bladsalat, kokosmelk, avokado etc. Litt biola og yoghurt med redusert sukkerinnhold Nøtter og mørk sjokolade som snacks, evt. baconsvor Anonymkode: 34d7c...827 Prosessert mat er ikke sunt. Kroppene våre trenger karbohydrater, så det er absolutt sunt og anbefalt at man spiser potet; pasta eller ris til middag. Anonymkode: e8266...7ff 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #11 Skrevet 14. juni 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er nok ulikt syn på dette, og tror det handler litt om misforståelser som henger igjen fra gammelt av. At fett er "skummelt" osv., når sannheten er at kroppen virkelig trenger fett for å fungere optimalt og for å få en bedre hormonbalanse. Jeg fokuserer på mat som er næringsrik, uten for mye blodsukkerstigning/-senkning: Hjemmelaget lasagne (uten pasta) med salat Anonymkode: 34d7c...827 Det er ikke lasagne dersom du utelater pasta.... Da er det grønnsaker i ostesaus, gratinert i ovn 😄 Jeg tok ikke med hele innlegget ditt, men jeg tror ikke det er sunt å være så opptatt av hva du spiser hele tiden...... Anonymkode: 1ca17...89c 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #12 Skrevet 14. juni 2020 Sunn mat for meg er variert mat med mye næring i. Anonymkode: 0c24c...3d7 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #13 Skrevet 14. juni 2020 Vil si det eneste usunne jeg har spist denne uka er en neve chips. Utover det har jeg spist; frokost; speltknekkebrød med avocado, smoothie med spinat, frø, egg og gryn, chiagrøt med blåbær lunsj; omelett med sopp og vårløk, kongekrabbe med hjemmelaget aioli og brød, quinoasalat med kylling og paprika, blomkålsalat med bacon og rødløk middag: spareribs med coleslaw, laks med asparges, squash og pesto, maissuppe med pancetta, vegetarcurry med blomkål, pizza med salicella pølse hvit saus og salvie, sashimi (eneste som er kjøpt, ellers er alt hjemmelaget, fra grunnen) Så sunn mat for meg er; rene råvarer, mye grønnsaker, begrenset mengde rødt kjøtt, oljer og urter fremfor tunge sauser, innslag av linser/bønner/frø, redusert mengde sukker og mettet fett. Sunnhet for meg er også å unngå hysteri, jeg drikker vin, tar litt chips, burger på McDonalds om vi er på roadtrip, med mer. Men nå når dagene er rolige på grunn av koronatid prioriterer jeg ukesmenyer som beskrevet over, for meg merker at jeg har det best psykisk og fysisk når jeg spiser på den måten. Anonymkode: dfbd2...a85
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #14 Skrevet 14. juni 2020 Sunn mat er mat våre forfedre kjenner igjen som mat. I riktig mengde selvsagt. Anonymkode: 23b0b...46c 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #15 Skrevet 14. juni 2020 Grunnen til at folk har ulikt syn på hva som er sunn mat er selvfølgelig fordi folk har ulikt utgangspunkt. Det er ikke én diett som er sunn for alle, det kommer an på hva man har behov for. Jeg er normalvektig, på grensen til undervektig og veldig aktiv. Så for meg er ikke mager mat og lett-produkter sunt. En som skal ned i vekt derimot, bør velge magert. Ellers er vel en fellesnevner at sunn mat er ren mat av rene råvarer, og at et sunt kosthold inneholder både frukt og grønt, kjøtt og fisk, korn, melk og sunt fett. Og så er det sunt å kose seg med maten og ikke være hysterisk. Anonymkode: ca013...3a9 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #16 Skrevet 14. juni 2020 20 minutter siden, AnonymBruker said: Sunn mat er mat våre forfedre kjenner igjen som mat. I riktig mengde selvsagt. Anonymkode: 23b0b...46c Forfedrene våre trengte ikke tenke på å begrense mengde, appetitten deres styrte det helt av seg selv. De spiste til de ble mette og var normalvektige (med mindre de opplevde hungersnød). Kombinasjonen av fett og raske karbohydrater (donuts, chips, sjokolade, pommes frites osv) forekommer praktisk talt ikke i naturen, og derfor skal det mye til å bli overvektig av å spise ren mat. Anonymkode: b5462...bf6 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #17 Skrevet 14. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vil si det eneste usunne jeg har spist denne uka er en neve chips. Utover det har jeg spist; frokost; speltknekkebrød med avocado, smoothie med spinat, frø, egg og gryn, chiagrøt med blåbær lunsj; omelett med sopp og vårløk, kongekrabbe med hjemmelaget aioli og brød, quinoasalat med kylling og paprika, blomkålsalat med bacon og rødløk middag: spareribs med coleslaw, laks med asparges, squash og pesto, maissuppe med pancetta, vegetarcurry med blomkål, pizza med salicella pølse hvit saus og salvie, sashimi (eneste som er kjøpt, ellers er alt hjemmelaget, fra grunnen) Så sunn mat for meg er; rene råvarer, mye grønnsaker, begrenset mengde rødt kjøtt, oljer og urter fremfor tunge sauser, innslag av linser/bønner/frø, redusert mengde sukker og mettet fett. Sunnhet for meg er også å unngå hysteri, jeg drikker vin, tar litt chips, burger på McDonalds om vi er på roadtrip, med mer. Men nå når dagene er rolige på grunn av koronatid prioriterer jeg ukesmenyer som beskrevet over, for meg merker at jeg har det best psykisk og fysisk når jeg spiser på den måten. Anonymkode: dfbd2...a85 Du har jo ikke spist begrenset mengde med rødt kjøtt på den uken du skisserer der Anonymkode: 0eef1...b52 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #18 Skrevet 14. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har jo ikke spist begrenset mengde med rødt kjøtt på den uken du skisserer der Anonymkode: 0eef1...b52 På en uke har jeg omtrentlig spist; i underkant av 100 g pancetta (tre retter), 150g spareribs, 50 g salicella. Når offentlige kostholdsråd er maks 500g rødt kjøtt i uka velger jeg å omtale 300g som begrenset mengde rødt kjøtt. Anonymkode: dfbd2...a85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå