AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #1 Skrevet 12. juni 2020 Vet ikke helt hva jeg bil med dette.. har ei søster som er 3 år eldre. Vi har et godt forhold egentlig, men hun klarer ikke glede seg på mine vegne. Om jeg har kjøpt meg noe, eller noe som går min vei kommenterer hun det sjelden.. eller er litt lunken eller kritisk. Men går noe meg i mot, spesielt når det gjelder penger eller usikkerhet med jobben så blomstrer hun.. hun gotter seg på en måte. Hun har ikke videregående og har jobbet i en fabrikk siden hun var 17 år.. jeg har tatt utdanning. Hun er veldig på å si at hun tjener bedre enn meg og skryter av alle tilleggene hun har osv. Jeg er veldig glad på hennes vegne og unner henne alt hun får til. i går sa hun at utdannelsen jeg har ikke Betyr noe, hvem som helst kunne klart den jobben ufaglært, de som har jobbet i bransjen i 30 år er mye flinkere enn en med utdannelse med kortere fartstid.. kjenner jeg blir såret. Er helt enig i at mange ufaglærte er fantastiske flinke folk, men det betyr ikke at vi med utdanning er mindre verdt? Vi har jo den teoretiske kunnskapen og kvalifikasjonene til å utføre jobben på en pedagogisk måte. har alltid følt at hun er litt sjalu.. hun er eldst og har vært først med hus, barn osv. Nå har vi andre søskenene «nådd» henne igjen, og hun er ikke lenger 3 hakk over.. slik som tidligere.. andre med søsken som opplever sjalusi eller noe lignende? Er det sjalusi ? Anonymkode: 08aea...646
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #2 Skrevet 12. juni 2020 Lavt selvbilde og behov for å dominere? Anonymkode: 39650...68c 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #3 Skrevet 12. juni 2020 Kjipt å innnrømme, men jeg er den misunnelige søsteren.... I mitt tilfelle er det fordi søsteren min ble uendelig mye bedre behandlet enn meg, hun er også veldig pen (jeg er uheldig med utseende), hun er født med et bedre "lynne" enn meg (jeg er nokså nevtrotisk og grublete, hun er enkel og naiv gladjente). Men i vårt tilfelle er det jeg som har utdannelse, mens hun har giftet seg til økonomisk trygghet. Jeg har valgt å ikke ha for mye med henne å gjøre, fordi det vekker for mye dårlige minner. Dessuten, hverken hun eller jeg har noe godt av det. Anonymkode: 063a5...fd6 1
Tough cookie Skrevet 12. juni 2020 #4 Skrevet 12. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjipt å innnrømme, men jeg er den misunnelige søsteren.... I mitt tilfelle er det fordi søsteren min ble uendelig mye bedre behandlet enn meg, hun er også veldig pen (jeg er uheldig med utseende), hun er født med et bedre "lynne" enn meg (jeg er nokså nevtrotisk og grublete, hun er enkel og naiv gladjente). Men i vårt tilfelle er det jeg som har utdannelse, mens hun har giftet seg til økonomisk trygghet. Jeg har valgt å ikke ha for mye med henne å gjøre, fordi det vekker for mye dårlige minner. Dessuten, hverken hun eller jeg har noe godt av det. Anonymkode: 063a5...fd6 Men det er jo ikke hennes feil at hun er født med bedre utseende, lynne eller har giftet seg til penger?
Sensi Skrevet 12. juni 2020 #5 Skrevet 12. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjipt å innnrømme, men jeg er den misunnelige søsteren.... I mitt tilfelle er det fordi søsteren min ble uendelig mye bedre behandlet enn meg, hun er også veldig pen (jeg er uheldig med utseende), hun er født med et bedre "lynne" enn meg (jeg er nokså nevtrotisk og grublete, hun er enkel og naiv gladjente). Men i vårt tilfelle er det jeg som har utdannelse, mens hun har giftet seg til økonomisk trygghet. Jeg har valgt å ikke ha for mye med henne å gjøre, fordi det vekker for mye dårlige minner. Dessuten, hverken hun eller jeg har noe godt av det. Anonymkode: 063a5...fd6 Det var trist å lese. God klem
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #6 Skrevet 12. juni 2020 Just now, Anne 69 said: Men det er jo ikke hennes feil at hun er født med bedre utseende, lynne eller har giftet seg til penger? Nei, selvsagt ikke. Ikke hennes feil at hun ble bedre behandlet av familien heller. Men jeg blir påmint masse forferdelige ting ved å ha med henne å gjøre. Jeg sier ikke at det er greit å være en kjip søster, bare om noe som kan ligge bak. Anonymkode: 063a5...fd6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #7 Skrevet 12. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke helt hva jeg bil med dette.. har ei søster som er 3 år eldre. Vi har et godt forhold egentlig, men hun klarer ikke glede seg på mine vegne. Om jeg har kjøpt meg noe, eller noe som går min vei kommenterer hun det sjelden.. eller er litt lunken eller kritisk. Men går noe meg i mot, spesielt når det gjelder penger eller usikkerhet med jobben så blomstrer hun.. hun gotter seg på en måte. Hun har ikke videregående og har jobbet i en fabrikk siden hun var 17 år.. jeg har tatt utdanning. Hun er veldig på å si at hun tjener bedre enn meg og skryter av alle tilleggene hun har osv. Jeg er veldig glad på hennes vegne og unner henne alt hun får til. i går sa hun at utdannelsen jeg har ikke Betyr noe, hvem som helst kunne klart den jobben ufaglært, de som har jobbet i bransjen i 30 år er mye flinkere enn en med utdannelse med kortere fartstid.. kjenner jeg blir såret. Er helt enig i at mange ufaglærte er fantastiske flinke folk, men det betyr ikke at vi med utdanning er mindre verdt? Vi har jo den teoretiske kunnskapen og kvalifikasjonene til å utføre jobben på en pedagogisk måte. har alltid følt at hun er litt sjalu.. hun er eldst og har vært først med hus, barn osv. Nå har vi andre søskenene «nådd» henne igjen, og hun er ikke lenger 3 hakk over.. slik som tidligere.. andre med søsken som opplever sjalusi eller noe lignende? Er det sjalusi ? Anonymkode: 08aea...646 Jeg har en søster og vi er nær i alder. Hatt samme vennegjeng. Hun har alltid vært dominerende. Samtidig snill og omsorgsfull men også lunefull og til tider kontrollerende. Hvis jeg hadde noe hun ikke hadde var hun raskt frempå og tok eller raste. Hvis hun fikk en mulighet til noe, tok hun alt selv. Selv om vi kunne delt opplevelsen. Nå er vi voksne. Hun raser hvis ting ikke blir slik hun mener er det beste. Jeg tror hun er sjalu. Jeg har ting hun ikke har. Hun har andre ting, men jeg tror hun likevel er misunnelig. Så da raser hun. Slitsomt. Så nei, du er ikke den eneste. Heldigvis bor vi ikke på samme sted, så slipper å ha så tett kontakt. Men det er veldig leit. Vi pleide å være nære til tross for ulikhetene. Anonymkode: 37849...0a9 1
Nymerïa Skrevet 12. juni 2020 #8 Skrevet 12. juni 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke helt hva jeg bil med dette.. har ei søster som er 3 år eldre. Vi har et godt forhold egentlig, men hun klarer ikke glede seg på mine vegne. Om jeg har kjøpt meg noe, eller noe som går min vei kommenterer hun det sjelden.. eller er litt lunken eller kritisk. Men går noe meg i mot, spesielt når det gjelder penger eller usikkerhet med jobben så blomstrer hun.. hun gotter seg på en måte. Hun har ikke videregående og har jobbet i en fabrikk siden hun var 17 år.. jeg har tatt utdanning. Hun er veldig på å si at hun tjener bedre enn meg og skryter av alle tilleggene hun har osv. Jeg er veldig glad på hennes vegne og unner henne alt hun får til. i går sa hun at utdannelsen jeg har ikke Betyr noe, hvem som helst kunne klart den jobben ufaglært, de som har jobbet i bransjen i 30 år er mye flinkere enn en med utdannelse med kortere fartstid.. kjenner jeg blir såret. Er helt enig i at mange ufaglærte er fantastiske flinke folk, men det betyr ikke at vi med utdanning er mindre verdt? Vi har jo den teoretiske kunnskapen og kvalifikasjonene til å utføre jobben på en pedagogisk måte. har alltid følt at hun er litt sjalu.. hun er eldst og har vært først med hus, barn osv. Nå har vi andre søskenene «nådd» henne igjen, og hun er ikke lenger 3 hakk over.. slik som tidligere.. andre med søsken som opplever sjalusi eller noe lignende? Er det sjalusi ? Anonymkode: 08aea...646 Jeg synes det høres ut som om hun i sin iver etter å overbevise seg selv og andre om at hun er like bra, så tar det litt overhånd og blir til at hun er bedre. Dette er ganske vanlig, jeg har en kollega som gjør akkurat det samme, det føles som om hun konkurrerer med meg uten at jeg konkurrerer med henne. Det som er mer konstruktivt enn å spekulere i motivasjonen hennes er å tenke nøye igjennom hvordan du møter henne neste gang dette kommer opp. For det må du nesten gå ut fra at det gjør. Det første du bør gjøre er å innse at hun har rett til å mene og føle akkurat det hun vil. På samme måte som du har rett til dine egne meninger og følelser. Hennes synspunkt bør ikke påvirke dine. Neste gang hun skryter av lønna og tilleggene kan du prøve å si "Så flink du er, Anne. Dette synes jeg det er kjempeflott at de gir deg." Da sier du rett ut at du ikke konkurrerer med henne og er oppriktig glad for fordelene hennes. Jeg har vanskelig for å se for seg at hun gidder å hovere da. Dessuten kan det være at hun ikke får noe ut av godtingen hvis du behandler henne som et barn som trenger oppmuntring. Når hun snakker ned utdanningen din så ser du rolig på henne og sier: "Jeg er sikker på at du mener det." Husk, hennes meninger er hennes sak. Samtidig får du signalisert til henne at det hun sier er kun det, hennes mening, hverken mer eller mindre. Du er ikke interessert i å forsvare noe som helst og du er ærlig talt ikke overvettes interessert i hennes mening heller, men det sier du ikke rett ut. Høflighet er tingen.
Cinnamondiva Skrevet 13. juni 2020 #9 Skrevet 13. juni 2020 Vel, jeg vill egentlig hatt kuttet henne ut ihvertdall tatt en pause i en periode. 😇
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #10 Skrevet 13. juni 2020 Jeg har en søster som alltid har blitt bedre behandlet hjemme. Kom jeg med innspill ble jeg sjelden tatt på alvor sett eller lyttet til. Påpekte min søster en stund etterpå det samme ble det rost opp så til de grader at hun hadde kommet på dette uten tanke på at jeg hadde sagt det samme dager uker eller måneder tidligere -utifra dette laget foreldrene mine en positiv og begeistret dialog med henne mens min innspill som regel ble møtt med tomme blikk og begynne å snakke om noe annet. Slik fikk de min søster til å føle seg ønsket og viktig og meg det motsatte. Dette har pågått fra hun ble født og helt inn i mine foreldres alderdom. Et klassisk mønster på psykisk barnemishandling som enkelt kan skjules for omverdenen At jeg idag har selvinnsikt til å se og forstå dette mønsteret gjorde keg sterk nok til å ta avstand til dem og vissheten om at de aldri vil endre seg er hard men nødvendig å påminnes med jevne mellomrom for å bygge meg selv opp igjen kunne si til meg selv at jeg har ryggen fri. Stresset de påførte meg kynne drept meg men har bare gjot meg sterkere. Karma Anonymkode: de16b...bc6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå