Gå til innhold

Blåser i flesk og brus, men jeg sliter med dyre medisiner i Norge.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde så inderlig håpet det grensene åpnet nå, i det minste nær grensen der smitten er lav.

Jeg er avhengig av medisiner som koster 4 ganger så mye i Norge som i Sverige. Jeg er minstepensjonist og må nå ut meg over 600 kr mer i måneden bare på den ene typen medisiner. Noe som går hardt utover økonomien min.

Som sagt lever fint med å kjøpe matvarer i Norge, selv om jeg gremmer meg over å betale 250 kr for 20 bokser brus på tilbud. Vanlig pris er ved det dobbelte, altså over 500 kr for 20 bokser brus. I Sverige hadde jeg fått 3 x 24 bokser for for 250 kr. Men det er ting jeg ikke må ha som disse medisinene jeg er avhengig av. 

En annen ting jeg har merket meg er at matvareprisene i Norge er satt betraktelig opp i det siste. Det synes jeg er dårlig. De burde heller sette ned prisene som en gest for mer handel i hjemlandet. Det svir nok for de svakeste uansett. 

Dette kommer til å ta tid og penger...

Noen flere som sliter?

Anonymkode: 9ee91...980

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er minstepensjonist og får medisinene på blå resept, så er du fritatt for å betale egenandel på medisinene. Jeg har dessverre blitt uføretrygdet og er dermed minstepensjonist også. Jeg har medisiner på blå resept og jeg slipper og betale noe som helst for mine medisiner.

Ellers er jeg enig med deg når det gjelder priser på matvarer. Prisen går bare oppover og oppover. Til slutt vil vi ikke ha råd til et brød engang...

Anonymkode: 11d0f...53e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er minstepensjonist og får medisinene på blå resept, så er du fritatt for å betale egenandel på medisinene. Jeg har dessverre blitt uføretrygdet og er dermed minstepensjonist også. Jeg har medisiner på blå resept og jeg slipper og betale noe som helst for mine medisiner.

Ellers er jeg enig med deg når det gjelder priser på matvarer. Prisen går bare oppover og oppover. Til slutt vil vi ikke ha råd til et brød engang...

Jeg bruker livsviktig medisin som jeg ikke får på blå resept. Den koster meg litt under 1000 kr. i måneden. Uten medisin dør jeg. All viktig mefisin får du ikke på blå resept!

Anonymkode: b2b96...905

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker livsviktig medisin som jeg ikke får på blå resept. Den koster meg litt under 1000 kr. i måneden. Uten medisin dør jeg. All viktig mefisin får du ikke på blå resept!

Hvilken medisin er det? Du trenger ikke svare hvis du syns det er for personlig. 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du kan se litt på dette?

https://helsenorge.no/legemidler/blaresep

«Du kan i noen tilfeller få delvis dekning av utgifter til reseptpliktige medisiner på hvit resept gjennom den såkalte bidragsordningen.»

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og mange flere vil dø om vi åpner grensen til Sverige. 

Da får du kutte forbruket av andre ting i mens :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er avhengig av medisiner som koster 4 ganger så mye i Norge som i Sverige. Jeg er minstepensjonist og må nå ut meg over 600 kr mer i måneden bare på den ene typen medisiner. Noe som går hardt utover økonomien min.

Som sagt lever fint med å kjøpe matvarer i Norge, selv om jeg gremmer meg over å betale 250 kr for 20 bokser brus på tilbud. Vanlig pris er ved det dobbelte, altså over 500 kr for 20 bokser brus. I Sverige hadde jeg fått 3 x 24 bokser for for 250 kr. Men det er ting jeg ikke må ha som disse medisinene jeg er avhengig av. 

Om du sliter så mye med økonomien, hvorfor kjøper du noe så unyttig som brus???  

Anonymkode: 5edcf...888

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Bidrag ved kroniske hudlidelser, kroniske sår og fistler

Hvis du har kroniske hudlidelser, for eksempel atopisk eksem eller psoriasis, kan du få refusjon for deler av utgiftene dine til kremer, salver og oljer. Hvis du har kroniske sår og fistler, for eksempel trykksår eller kreftsår, kan du delvis få dekket utgifter til bandasjemateriell, medisinsk forbruksmateriell og reseptfrie legemidler.

Du kan få opptil 90 % av utgifter som overstiger 1927 kroner refundert. Hvis du forsørger ektefelle (samboer/registrert partner) og/eller barn under 18 år, kan utgifter i kalenderåret slås sammen. Helfo godtar søknad og kvitteringer senest innen 30. juni året etter at du har hatt utgiftene. Her kan du lese mer om bidragsordningen, hva du trenger av dokumentasjon og hvordan du går frem for å sende inn kvitteringer til Helfo.

H-reseptordningen

Resepter på kostbare biologiske legemidler til bruk mot sykdommer som leddgikt, multippel sklerose, kreft, hepatitt C og anemi kan forskrives på H-resept (helseforetaksresept) av en spesialist. H-resepter dekkes 100 % av helseforetaket man sogner til.

https://www.apotek1.no/resepter-og-refusjon/refusjonsordninger-for-legemidler

Anonymkode: 982aa...fa2

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei disse får jeg ikke dekket. Graden av sykdommen er ikke ille nok til å få dekket disse, så jeg må selv betale. Men uten er jeg så dårlig at jeg ikke klarer å fungere ( ikke smertestillende) Problemet er at disse selges til 1/4 del av prisen i Sverige. 

Merkelig politikk av handelstanden å sette opp prisene i disse tider, det er nå de skulle vist ansikt for å beholde kunder når grensene åpner igjen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du sliter så mye med økonomien, hvorfor kjøper du noe så unyttig som brus???  

Anonymkode: 5edcf...888

Ventet på denne. Jeg skrev i overskriften at jeg ikke bryr meg om brus. Men av og til kan selv folk med dårlig økonomi ha lyst på en brus. Og da er det dyrt i Norge. Man får kjøpt 20 bokser til 240 kr på tilbud... og 72 til samme pris i Sverige. Men det var mest som en sammenligning, det var også derfor jeg påpekte at det ikke var dette som veltet økonomien, men at medisiner jeg er avhengig av er en større utfordring. 

Jeg kunne forstått det hvis det var snakk om fråtsing,, tobakk, snus osv.  Jeg bruker ikke en gang en krone på alkohol, spise ute osv. Men å pukke på en minstepensjonist fordi de kjøper seg brus av og til var litt på kanten. 

ts

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er jo idioti i seg selv å kjøpe brusbokser. Mye dyrere og verre for miljøet enn brus på flaske. 

Anonymkode: df475...d11

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo idioti i seg selv å kjøpe brusbokser. Mye dyrere og verre for miljøet enn brus på flaske. 

Anonymkode: df475...d11

Ok 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper også en god del apotekvarer i Sverige. Har nå måtte kjøpt dette i Norge og det merkes. 

Jeg synes det er rart at folk blir provosert når man sier at ting er dyrt her. For de med dårlige lønninger eller trygd så blir det dyrt. Jeg er enig med deg TS, det at de har skrudd opp prisene er helt horribelt. Veldig usolidarisk. Så fort grensen åpnes som normalt så vil mange butikker miste store mengder omsetning igjen. 

Anonymkode: fe812...a9d

• Liker 4
Skrevet

Kan du ikke ringe det svenske apoteket du tidligere har kjøpt medisiner på og høre om de kan sende? Hvis de ikke har tilgang til dine elektroniske resepter kan du be legen din skrive en papirresept som du kan sende til det svenske apoteket pr post. Ta en telefon til apoteket du, det finnes sikkert en løsning :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle også hatt medisiner i Sverige. Går det ikke an å kjøre over og kjøpe, og så gå rett i karantene etterpå? Jeg kan sitte inne i ti dager uten at det går ut over noe annet. 

Anonymkode: d0051...452

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei disse får jeg ikke dekket. Graden av sykdommen er ikke ille nok til å få dekket disse, så jeg må selv betale. Men uten er jeg så dårlig at jeg ikke klarer å fungere ( ikke smertestillende) Problemet er at disse selges til 1/4 del av prisen i Sverige. 

Merkelig politikk av handelstanden å sette opp prisene i disse tider, det er nå de skulle vist ansikt for å beholde kunder når grensene åpner igjen. 

Her var det mye meg, meg, meg. 

Kan du ikke bestille medisinene på nettapotek? Eller få noen som jobber i Sverige bor i Norge/bor i Sverige jobber i Sveriges til å kjøpe for deg? 

Handelsstanden skal overleve de også, derfor går prisen på enkelte varer opp. Siden du har vanskelig for å se lenger enn din egen nese kan jeg minne om at kronekursen er lav, mange varer fra utlandet har blitt dyrere og mange butikker sliter med å få hjulene til å gå rundt.

Anonymkode: b4be1...277

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er pensjonist kan du jo reise over, men du må i karantene etterpå. 

Forøvrig har prisene på mat i Norge gått opp fordi krona er svak, og det koster mer å importere. De kan ikke gå ut med tap heller.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Mitral skrev:

Kan du ikke ringe det svenske apoteket du tidligere har kjøpt medisiner på og høre om de kan sende? Hvis de ikke har tilgang til dine elektroniske resepter kan du be legen din skrive en papirresept som du kan sende til det svenske apoteket pr post. Ta en telefon til apoteket du, det finnes sikkert en løsning :)

Hei, det finnes Svenske nettapoteker, men de har ikke lov til å sende varer ut av landet dessverre. Og det gjelder også vanlige Svenske apotek. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Diamant20 skrev:

Hvis du er pensjonist kan du jo reise over, men du må i karantene etterpå. 

Forøvrig har prisene på mat i Norge gått opp fordi krona er svak, og det koster mer å importere. De kan ikke gå ut med tap heller.

Er uføretrygdet, har faktisk tenkt tanken. Men jeg kan ikke gå i karantene på en ordentlig måte og jeg er ikke int, i å utsette noen for smitte. Hvis jeg hadde dratt over hadde det kun vært apotek. Men igjen, som kronisk syk er jeg ofte innom sykehus og lege, og dit kommer man ikke med karantene. Jeg føler vi alle må være solidariske og følge regler. 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mye meg, meg, meg. 

Kan du ikke bestille medisinene på nettapotek? Eller få noen som jobber i Sverige bor i Norge/bor i Sverige jobber i Sveriges til å kjøpe for deg? 

Handelsstanden skal overleve de også, derfor går prisen på enkelte varer opp. Siden du har vanskelig for å se lenger enn din egen nese kan jeg minne om at kronekursen er lav, mange varer fra utlandet har blitt dyrere og mange butikker sliter med å få hjulene til å gå rundt.

Anonymkode: b4be1...277

Klarte du seriøst å se og mene det ut i fra innlegget mitt som du siterte?

ts

• Liker 4
  • Opprett ny...