Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har kraftig ADD (hyperkinetiskforstyrrelse). Han har ingen utdanning og arbeida 11 år for eit privat firma med løn på 190.000kr i året. Eg mista jobben for ei stund tilbake (nedleggelse) og då flytta eg til ein anna del av landet for å byrja i ny jobb. Han sa då opp sin jobb ' frivillig og flytta etter meg. Han har litt over eit år igjen av dagpengeperioden ca. Vi bur ute i distriktet. Det var ikkje mulig for han å pendla.

Kva jobb kan "alle" få? Om man ikkje er pirkete altså. Virker som man må ha mastergrad for å åpna ekser liksom.

Finnest det korte yrkesretta utdanningar? Han er allereie ringevikar fleire plassar i fleire sektorar og får litt oppdrag her og der. Vi håper at networking kan gjera at det løsner.

Eg og mitt barn trenger at han får seg jobb ganske snart, eg har fast jobb og tjener ca 429.000kr i året. Vi greier oss, men ikkje når dagpengane tar slutt.

Han påstår han er villig til å arbeida med alt bort sett frå eldreomsorgen.

Anonymkode: f884d...105

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min mann har ADHD og er i dag butikksjef. Han har jobbet seg oppover, ingen utdanning. 

Selvfølgelig finnes det en jobb for mannen din også! Har han meldt seg hos bemanningsbyrå? Korte vikariater kan gi sjanser og ikke minst nettverk.  Det er også en fin sjanse til å få prøve seg på litt forskjellig og kanskje finne ut hva han vil jobbe med. Kanskje utvide jobbområdet og godta litt pendling/reisevei i starten? 

Er han interessert i å jobbe med barn som i en barnehage?

Anonymkode: cfdfe...9ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

190000,- i året? 

Jobbet han deltid?

Anonymkode: e93f9...db8

AnonymBruker
Skrevet

Jobb på kino. Jeg har aldri hatt en jobb som krever så lite i hele mitt liv. Tror de fleste kan klare den jobben, uten problemer.

Anonymkode: d073a...5cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Butikker, bensinstasjon, fabrikker, renhold, vikar barnehage assistent, vikar på sykehjem. 
ellers kan han ta et fagbrev innen ett eller annet han liker 

Anonymkode: 1817a...02a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med jobber som "alle" kan få er at det er så mange søkere. Og når jobben ikke krever stort så er jo de fleste søkerne aktuelle for arbeidsgiver også. 

Jeg har inntrykk av at sykehjem og slike ting alltid trenger folk. Selv om han ikke har lyst til å jobbe i omsorgen - det er noe som heter "beggars can't be choosers". 

Anonymkode: 6cadc...d7c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med jobber som "alle" kan få er at det er så mange søkere. Og når jobben ikke krever stort så er jo de fleste søkerne aktuelle for arbeidsgiver også. 

Jeg har inntrykk av at sykehjem og slike ting alltid trenger folk. Selv om han ikke har lyst til å jobbe i omsorgen - det er noe som heter "beggars can't be choosers". 

Men samtidig - man har ikke behov for underkvalifiserte og uengasjerte mennesker i eldreomsorgen; så like greit han holder seg unna. 
Jobb på lager? 

Anonymkode: c16f1...af2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Min mann har ADHD og er i dag butikksjef. Han har jobbet seg oppover, ingen utdanning. 

Selvfølgelig finnes det en jobb for mannen din også! Har han meldt seg hos bemanningsbyrå? Korte vikariater kan gi sjanser og ikke minst nettverk.  Det er også en fin sjanse til å få prøve seg på litt forskjellig og kanskje finne ut hva han vil jobbe med. Kanskje utvide jobbområdet og godta litt pendling/reisevei i starten? 

Er han interessert i å jobbe med barn som i en barnehage?

Anonymkode: cfdfe...9ce

Så flott. Ja han er ringevikar i barnehage og skule. Nei han har ikkje meldt seg opp ved Manpower. Det skal eg få han til å gjera. Han er villig til å pendla ein del, noen timar til dagen er innafor.

54 minutter siden, AnonymBruker said:

190000,- i året? 

Jobbet han deltid?

Anonymkode: e93f9...db8

Han jobba ca 5-6 timar dagen på kveld. Det varierte, nokre dagar arbeida han 12 timar. Generellt var det deltid ja.

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobb på kino. Jeg har aldri hatt en jobb som krever så lite i hele mitt liv. Tror de fleste kan klare den jobben, uten problemer.

Anonymkode: d073a...5cb

Her er det bygdakino :P

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Butikker, bensinstasjon, fabrikker, renhold, vikar barnehage assistent, vikar på sykehjem. 

Kanskje han burde prøva bli barne og ungdomsarbeidar. Sykehjem ville han ikkje. Renhold og butikk går heilt fint.

Just now, AnonymBruker said:

Ja du har rett...  Og enig, eg synest han burde prøva ut omsorgsektoren. Eg ser eigentlig for meg at det skulle gå heilt fint, han trivest med mennesker. Men er vel det at han synest det er skummelt, det er mye ansvar. Men han trenger vel ikkje ha kontroll på medisiner og slikt?

AnonymBruker
Skrevet

Matbutikk

Lager (trenger truckførerbevis)

Taxisjåfør (trenger ofte kjentmannsprøve, men ikke alle steder)

Manuell sortering hos en del avfallsbedrifter

Anonymkode: ea5e7...0c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han trenger vel ikkje ha kontroll på medisiner og slikt? 

Det er vel sykepleier som har ansvaret for å fikse medisiner? Det kan vel hende han må gi en ferdig dose medisin, men uten utdanning kan jeg ikke forestille meg at han får ansvaret for å måle opp og blande og sånn. 

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke å ha kontroll på medisiner som assistent på sykehjem - men mulig han blir spurt om å ta medisinkurs og dermed kunne håndtere dosetter og multidoser. Det er veldig enkelt, alt ligger klart. Dette er kun om man jobber i hjemmesykepleie eller jobber på boliger. Inne på avdeling er det kun sykepleiere som får håndtere medisiner.

Støttekontakt? Alt-mulig-mann? Jobbe i vedlikehold i kommune (typ klippe gress om sommeren, male osv.)? Postmann? Avløyser på gård?

Anonymkode: f51d8...aae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min har kraftig ADD (hyperkinetiskforstyrrelse). Han har ingen utdanning og arbeida 11 år for eit privat firma med løn på 190.000kr i året. Eg mista jobben for ei stund tilbake (nedleggelse) og då flytta eg til ein anna del av landet for å byrja i ny jobb. Han sa då opp sin jobb ' frivillig og flytta etter meg. Han har litt over eit år igjen av dagpengeperioden ca. Vi bur ute i distriktet. Det var ikkje mulig for han å pendla.

Kva jobb kan "alle" få? Om man ikkje er pirkete altså. Virker som man må ha mastergrad for å åpna ekser liksom.

Finnest det korte yrkesretta utdanningar? Han er allereie ringevikar fleire plassar i fleire sektorar og får litt oppdrag her og der. Vi håper at networking kan gjera at det løsner.

Eg og mitt barn trenger at han får seg jobb ganske snart, eg har fast jobb og tjener ca 429.000kr i året. Vi greier oss, men ikkje når dagpengane tar slutt.

Han påstår han er villig til å arbeida med alt bort sett frå eldreomsorgen.

Fokuser på kvalitetene til mannen. Er han glad i å lage mat? Søk på jobber som kjøkkenhjelp, innenfor matbransjen eller lignende. Kanskje oppdrett osv. Er han glad i å fikse ting? Vaktmester osv. Slik er det lettere å få jobb dersom man brenner for eller er flink til noe. 

Anonymkode: 88993...8ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke å ha kontroll på medisiner som assistent på sykehjem - men mulig han blir spurt om å ta medisinkurs og dermed kunne håndtere dosetter og multidoser. Det er veldig enkelt, alt ligger klart. Dette er kun om man jobber i hjemmesykepleie eller jobber på boliger. Inne på avdeling er det kun sykepleiere som får håndtere medisiner.

Støttekontakt? Alt-mulig-mann? Jobbe i vedlikehold i kommune (typ klippe gress om sommeren, male osv.)? Postmann? Avløyser på gård?

Det stemmer ikke helt. Helsefagarbeidere får også dele ut medisin i avdelinger. Må dog ha medikamentkurs. 

AnonymBruker
Skrevet

Et tips er å kontakte voksenopplæringen i fylkeskommunen, de kan hjelpe med karriereveiledning og en inngang til feks voksenopplæring mot fagbrev eller lignende ☺️

Anonymkode: 0f3c4...b62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer ikke helt. Helsefagarbeidere får også dele ut medisin i avdelinger. Må dog ha medikamentkurs. 

Nå er vel ikke TS sin mann helsefagarbeider, så dette er ikke relevant uansett. Men - da jeg var assistent på sykehjem for et par år siden, så var det kun sykepleiere som fikk gi medisiner inne på avdeling i alle fall. Jeg hadde medisinkurs tatt over nett via apoteket (?) så jeg kunne dele ut dosetter og multidoser på bolig og hjemmesykepleie. Men på "vårt" sykehjem kan jeg aldri huske at andre enn sykepleiere fikk gi medisiner. Mulig jeg husker feil :) 

AnonymBruker
Skrevet

Er helsefagarbeider og jobber på sykehjem. Ingen uten utdanning får begynne hos oss.(tar inn stud.og elever innen helsefag i helgestillinger.) Blir litt provosert når enkelte tenker at hvem som helst kan ta over jobben til utdannet helsepersonell. Er kun helsefagarbeidere og sykepleiere som deler medisiner.

Anonymkode: 87fee...a4a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle typer Butikker, kantiner, pakkeri, vaskeri, renhold, lagre, jordbærplukking, grønnsakssortering, feks. 

Vi tar inn folk fra Nav i ny og ne og flere får bli igjen i fast full jobb. Men hvis typen din er av typen som er "ubrukelig" pga diagnosen (at han aldri lærer ting, kommer og går når han vil, ikke vil jobbe men jobber fordi han MÅ osv) så kan det bli vanskelig å finne noen som vil ha han. Vår erfaring er at på Nav må man sile igjennom mye gråstein før man finner gull. Men gullet er der.

Anonymkode: 09512...f8f

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem som helst kan ikke få jobb i barnehagene i kommunene rundt her hvetfall

Anonymkode: 69571...2fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ha ta sertifikat på større kjøretøy? Buss, lastebil e.l? Ta truckførerbevis, små gravemaskiner eller lignende? Er det ferge der, kan de ha noe? Hvis dette er et lite sted ville jeg først sjekket ut hva de har av jobber der. SFO ved en skole? Se hva kommunen har.

Hva kan mannen din? Hva er han god til?

Anonymkode: 79de3...16a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etterhvert vil det tvinges frem en form for borgerlønn for de som ikke jobber, umulig å tro at alle skal jobbe. Eller væres skikket til det.

NAV systemet i dag er altfor kaotisk og komplisert. Som igjen koster mange milliarder ut i ingenting, derfor mye bedre at de som ikke jobber får en fast sum automatisk.

Anonymkode: 5efc5...da8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...