Gå til innhold

Kan man invitere bare noen tanter/onkler/søskenbarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det innafor å ikke invitere alle tanter/onkler og søskenbarn, kun de man har kontakt med? 

Anonymkode: 4aeb1...0a4

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Alle eller ingen, tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor mange det er totalt. Jeg har bare to søskenbarn, og inviterte begge. Mannen har nærmere 100 (Begge foreldrene hadde mange søsken, og alle fikk mange barn), og vet ikke engang hva alle heter. Han inviterte de som han har kontakt med, ca 10 stk.

Anonymkode: 62ede...d46

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man be noen man ikke har kontakt med? Hvilken interesse skal de ha av å se at du blir gift?

Anonymkode: 55122...f0a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Synes også det der er vanskelig. Både jeg og min kjære har en del tanter og onkler, og jeg har for eksempel ikke kontakt med noen, lite kontakt med andre og mye kontakt med atter andre. Vi har valgt å ikke invitere noen av dem, slik at det blir mest rettferdig.

Anonymkode: 74ffb...6d7

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvor mange det er totalt. Jeg har bare to søskenbarn, og inviterte begge. Mannen har nærmere 100 (Begge foreldrene hadde mange søsken, og alle fikk mange barn), og vet ikke engang hva alle heter. Han inviterte de som han har kontakt med, ca 10 stk.

Anonymkode: 62ede...d46

Å ingen av de som ikke ble invitert, ble sure i ettertid? 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man be noen man ikke har kontakt med? Hvilken interesse skal de ha av å se at du blir gift?

Anonymkode: 55122...f0a

Tenker det samme, de har jo egentlig ingen interesse av det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er et åpenbart skille i kontakt, synes jeg det bør være greit. 

Jeg har noen søskenbarn jeg sjelden ser, det går fort 3-4 år mellom hver gang, og de ble ikke invitert i mitt bryllup. Så har jeg to kusiner som ble invitert, fordi vi var som erteris da vi vokste opp og fremdeles har god vennekontakt som voksne. De føltes det naturlig å inkludere i bryllupet, med partnere.

Mannen min inviterte ikke noen av sine søskenbarn, fordi han kun har overfladisk kontakt med dem og heller ville prioritere våre gode venner og noen nære kollegaer.

Til syvende og sist så var det vår feiring, og selv om vi ikke ønsket å utestenge noen så var det viktig for oss at gjestelista inneholdt de personene som faktisk spiller en aktiv rolle i vårt liv. Om man må pliktinvitere 20 søskenbarn man ikke har sett siden 2012 så blir det lite plass igjen til venner. 

Anonymkode: f764c...2b0

• Liker 4
Skrevet

Som andre sier, så kommer det an på omstendighetene. Om det generelt er et lite bryllup og dere inviterer få gjester, og er nært knyttet til enkelte familiemedlemmer, så er det vel greit. Men da bør gruppen av "ekskluderte" søskenbarn, onkler og tanter være større enn gruppa av de som inkluderes. Det er en gylden regel uansett mener jeg, når man begynner å "håndplukke" fra ei gruppe. Det er greit, så lenge de som blir ekskludert er i majoritet. Ikke om man ekskluderer en minoritet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det syns jeg. Jeg har hele min familie på farssiden som jeg ikke har kontakt med utenom den årlig julefesten de arrangerer. Hele siden til mamma er jeg med ofte og ser flere av de ukentlig. Sier seg selv hvem som ikke var invitert. Jeg gidder ikke menge meg med og betale for mennesker som ikke er interessert i meg kun for plikt. 

Anonymkode: d107f...8b4

Skrevet (endret)

Ja, du kan selvsagt be bare de du har kontakt med. Jeg ba ett par (onkel og tante) ut av mine fem. Og to søskenbarn ut av tretten. Dette er fordi de er de eneste jeg har god kontakt med. De andre har jeg ikke møtt på årevis, og hadde ingen interesse av å ha "fremmede" i bryllupet mitt.

Endret av Clefable
Skrevet

Absolutt! Med mindre det er sånn at man inviterer 10 av 12 eller noe i den duren 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er absolutt innafor. Er så lei av at alle sier "Det er deres dag, dere bestemmer hvordan dere vil ha det bla bla bla" også ommer det alltid et MEN. Men hvis dere inviterer mamma sine søsken må dere invitere pappa sine også. Alle eller ingen. 

Nei det er bare tull. For oss hadde det betydd å invitere 15 personer fordi det var 2 personer vi ønsket å feire med. Eventuelt droppe å invitere 2 personer vi ønsker å feire med for å sikre seg å ikke tråkke på noen tær. Det blir for dumt. Jeg tror også de færreste blir sure for å ikke bli invitert i et bryllup. Man vet jo at det er en kostbar affære, og at det også er begrenset med plasser. 

Anonymkode: f9584...cbf

AnonymBruker
Skrevet

Tenker i mitt eget tilfelle hadde jeg invitert noen, men ikke alle. Med søskenbarn + onkler og tanter blir det nesten 40 personer (og det bare på min side), og jeg ønsker et lite bryllup når jeg gifter meg. 

Jeg har et søskenbarn jeg har nærmest vokst opp med, hun hadde jeg nok invitert. Kanskje moren hennes også, fordi hun er fadderen min. Også kjærestene deres, som følge. Også onkelen min på andre siden som også er fadder, med følge. Så 6 av 40, synes det er nok egentlig. 

Anonymkode: 3c836...974

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 5 tanter og onkler og ingen særlig kontakt med søskenbarn.  Har bare kontakt med en tante og ba kun henne. Mitt bryllup, mine gjester.  Jeg bestemmer. 

Anonymkode: ee31a...f9c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Invitere til hva? 

Anonymkode: 40e70...219

Skrevet
På 12.6.2020 den 21.16, AnonymBruker skrev:

Er det innafor å ikke invitere alle tanter/onkler og søskenbarn, kun de man har kontakt med? 

Ja.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kontakt med 2 av 5 onkel-og tantepar. Jeg inviterer kun de jeg har kontakt med.

Mannen har jevnlig kontakt med alle sine, altså 4 par. Derfor kommer alle de.

Vi inviterer ikke mer enn eldste søskenbarn til de som kommer.

Anonymkode: 40106...4c5

• Liker 1
Skrevet
På 12.6.2020 den 21.16, AnonymBruker skrev:

Hva med kun tanter og onkler, men ikke søskenbarn? Har hørt at det og er vanlig å gjøre dersom man har ørtiførti søskenbarn 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hva med kun tanter og onkler, men ikke søskenbarn? Har hørt at det og er vanlig å gjøre dersom man har ørtiførti søskenbarn 

Ja, dette er ganske vanlig praksis. Jeg synes uansett det er innafor å be akkurat de man selv ønsker. 

Anonymkode: 597f8...9a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...