Gå til innhold

Forvirret pga bankkort...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har fått min aller første jobb og for å få lønna mi har jeg bare gitt kontonummeret til mitt vanlige kort. Dette kortet er et kort for dem mellom 13-18 år, og det er dette kortet jeg også bruker når jeg kjøper noe i f.eks en butikk. Moren min har oversikt over min konto, jeg har ikke bank id osv. Moren min undersøkte om jeg kunne ha oversikt selv men da måtte moren min gjøre et eller annet med lånet hos sparebanken 1 så jeg sa jeg kan vente til jeg er 18 og fikse bankkort selv. Å få lønn på dette bankkortet som jeg bruker til vanlig, er det dumt? Eller hva bør jeg gjøre? Opprette sparekonto eller noe og overføre penger som jeg tjener dit? Og det bankkortet man får når man er 18 år altså ikke kredittkort kan man bruke det til bestilling av flybilletter? Eller er det kun slik at man kan bruke kredittkort til å kjøpe flybilletter? Jeg er usikker på hvor mange kort man faktisk trenger. Jeg ønsker å dra til utlandet når jeg fyller 18 og lurer på om jeg skal bruke mitt vanlige kort eller noe annet? Har sett at moren min har mange kort, men skjønner ikke helt hva man trenger og ikke trenger osv. Kan noen komme med tips? :) 

Anonymkode: 9a575...36e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pengene dine er ikke på et kort, det er på en konto i banken. Lønnen din går inn på kontoen, ikke på kortet. Kortet er knyttet til kontoen er er bare et betalingsmiddel. 

Det er lurt å ha en lønnskonto/brukskonto som lønnen går inn på. I tillegg er det lurt å ha en sparekonto som du kan overføre penger du vil spare til.   

Du kan ha app for å se kontoen din. Det kan du ha selv om du er mindreårig. Her ser du kontoene dine og du kan overføre mellom dem. Mulig foresatte må godkjenne at du disponerer selv/har app når du er under 18, husker ikke helt hvordan det var med ungene mine. Men min datter styrer sin økonomi selv (jeg ser også hennes kontoer i min app). 

Kredittkort ville jeg ventet med til du vet litt mer hvordan bank/økonomi henger sammen 😊 Evt når du får behov for å bestille fly, hotell eller handle på nett. Husk bare på at bruk av kredittkort er penger du «låner», disse skal betales tilbake. Helst hele beløpet på regningen du får, hvis ikke kan det bli dyrt. 

Anonymkode: df72b...308

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pengene dine er ikke på et kort, det er på en konto i banken. Lønnen din går inn på kontoen, ikke på kortet. Kortet er knyttet til kontoen er er bare et betalingsmiddel. 

Det er lurt å ha en lønnskonto/brukskonto som lønnen går inn på. I tillegg er det lurt å ha en sparekonto som du kan overføre penger du vil spare til.   

Du kan ha app for å se kontoen din. Det kan du ha selv om du er mindreårig. Her ser du kontoene dine og du kan overføre mellom dem. Mulig foresatte må godkjenne at du disponerer selv/har app når du er under 18, husker ikke helt hvordan det var med ungene mine. Men min datter styrer sin økonomi selv (jeg ser også hennes kontoer i min app). 

Kredittkort ville jeg ventet med til du vet litt mer hvordan bank/økonomi henger sammen 😊 Evt når du får behov for å bestille fly, hotell eller handle på nett. Husk bare på at bruk av kredittkort er penger du «låner», disse skal betales tilbake. Helst hele beløpet på regningen du får, hvis ikke kan det bli dyrt. 

Ok, tusen takk for svar! Jeg er snart 18 så jeg ønsker å få litt kontroll, og syns det har vært litt forvirrende... Hilsen ts :) 

AnonymBruker
Skrevet

Du burde aldri bruke kredittkort, du låner da penger, og det er høy rente.

Anonymkode: 961aa...c08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at det blir dyrt om man ikke betaler tilbake for det man har brukt innen 45 dager? Ts

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at det blir dyrt om man ikke betaler tilbake for det man har brukt innen 45 dager? Ts

Det kommer ann på villkårene, som avhenger fra bank til bank, men generelt pleier det å være en periode du kan betale tilbake uten renter ja. 
Problemet er å huske det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ann på villkårene, som avhenger fra bank til bank, men generelt pleier det å være en periode du kan betale tilbake uten renter ja. 
Problemet er å huske det. 

Utifra det jeg har lest så får man en regning? Men siden man skal være forsiktig med kredittkort kan man bruke vanlig kort til det meste? Ts 

Skrevet

Etter rentefri periode, som kan variere fra kort til kort, må man betale renter på det som ikke er tilbakebetalt, ja. 
Bare en liten tilleggsopplysning til det første svaret du fikk. Man trenger ikke kredittkort for å bestille fly, hotell osv. Det holder lenge at kortet er knyttet opp til visa, og det får man i alle banker, enten med eller uten kreditt. Forskjellen er bare at de uten kreditt må du ha penger på konto for å bruke, men alle kan benyttes til fly, hotell, nettbutikker, Netflix abonnement eller hva det måtte være. 

Skrevet

Det stemmer. Den største fordelen med kredittkort er hvis man betaler en vare man ikke får. Da kan man kreve pengene tilbake av den som har utstedt kortet. De som har krav på penger for avlyst feriereiser i sommer, og som har problemer med å få tilbake pengene, kan kreve pengene av kredittkort selskapet hvis de har betalt med kredittkort.

Skrevet

Man disponerer i prinsippet egne penger fra man er 15 år. Når du er 15 kan du også få kort som kan brukes til å handle på nett.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Påkrevd skrev:

Etter rentefri periode, som kan variere fra kort til kort, må man betale renter på det som ikke er tilbakebetalt, ja. 
Bare en liten tilleggsopplysning til det første svaret du fikk. Man trenger ikke kredittkort for å bestille fly, hotell osv. Det holder lenge at kortet er knyttet opp til visa, og det får man i alle banker, enten med eller uten kreditt. Forskjellen er bare at de uten kreditt må du ha penger på konto for å bruke, men alle kan benyttes til fly, hotell, nettbutikker, Netflix abonnement eller hva det måtte være. 

2 minutter siden, petterm skrev:

Det stemmer. Den største fordelen med kredittkort er hvis man betaler en vare man ikke får. Da kan man kreve pengene tilbake av den som har utstedt kortet. De som har krav på penger for avlyst feriereiser i sommer, og som har problemer med å få tilbake pengene, kan kreve pengene av kredittkort selskapet hvis de har betalt med kredittkort.

Tusen takk for gode svar :) Hilsen ts 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, petterm skrev:

Man disponerer i prinsippet egne penger fra man er 15 år. Når du er 15 kan du også få kort som kan brukes til å handle på nett.

Hm... Jeg har et kort man kan bruke på nett men jeg har ikke en oversikt selv. Moren min snakket om dette med sparebanken og de sa noe med at siden jeg ikke er 18 enda har kun hun oversikten siden lånet hennes er hos en annen bank... Er litt usikker på dette. Ts 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm... Jeg har et kort man kan bruke på nett men jeg har ikke en oversikt selv. Moren min snakket om dette med sparebanken og de sa noe med at siden jeg ikke er 18 enda har kun hun oversikten siden lånet hennes er hos en annen bank... Er litt usikker på dette. Ts 

Fra du er 15 kan du få både mobilbank og nettbank, med egen kodebrikke. Du er så voksen nå at det synes jeg du må få så fort som mulig. Her er hva DNB skriver om sitt ungdomskort:

Fordeler med Ungdomskortet

• Ingen årsavgift 
  • Varekjøp, netthandel og kontantuttak i Norge: kr 0
  • Varekjøp, netthandel og kontantuttak i utlandet: kr 0*
  • Mobilbank og nettbank 
  • SMS-varslinger og tjenester
  • BankID for ungdom 

De fleste banker har "snille" gebyrer for ungdom. Du må sjekke vilkårene i din bank. 

https://www.dnb.no/privat/hverdagsbank/kort/ungdomskortet.html

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Å bruke kredittkort er fornuftig såfremt man har kontroll på økonomien. Man bør aldri handle på nett med debetkort, kun kredittkort. Dette pga fare for svindel, bruker du debetkort er pengene tapt. Bruker du kredittkort tar banken tapet. 

En del kredittkort har også fordeler (leiebil, hotell, fly etc) som rett og slett er tåpelig å ikke benytte seg av.

Men man bør alltid betale hele kredittkorttegningen ved forfall. Da betaler du ikke ett øre i renter. 

AnonymBruker
Skrevet

Ok, tusen takk for svar! Jeg er snart 18 så jeg ønsker å få litt kontroll, og syns det har vært litt forvirrende... Hilsen ts :) 

Personlig økonomi er morsomt 😊 Det finnes podkaster om personlig økonomi, der får man mye tips og råd. 

Det viktigste er å ha oversikt og kontroll. Og så er det gøy å spare 👍🏻

AnonymBruker
Skrevet

Da tuller enten din mor eller banken. Hennes lån har ingenting med din konto å gjøre. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tuller enten din mor eller banken. Hennes lån har ingenting med din konto å gjøre. 

Kanskje det, skal prøve å finne mer ut om det. Syns det er ganske rart.. Ts

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig økonomi er morsomt 😊 Det finnes podkaster om personlig økonomi, der får man mye tips og råd. 

Det viktigste er å ha oversikt og kontroll. Og så er det gøy å spare 👍🏻

Tusen takk :) Ts 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel uansett ikke noen "mulighet" til å skaffe deg kredittkort, så lenge du er under atten år gammel. 

Men det kan jo selvfølgelig være greit å bruke kredittkort senere, for å blant annet få "kickback" på dette kortet. Forskjellige kredittkort kan ha vidt forskjellige tilbud. Men det blir jo nødvendig å betale alle pengene man skylder for kredittkortet innen en viss tid hver eneste måned. Lar du være å gjøre dette, eller glemmer å gjøre dette, så er du en forbanna IDIOT som må betale gebyr og annen dritt som kredittkort-selskapet kan pøse på med.              

Anonymkode: a4e04...375

ja, jeg vet jeg må være minst 18 men det er greit å vite det siden jeg blir 18 snart.. Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...