Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veldig usikker på om jeg vil ta advokatbevilgningen for å bli advokat eller om jeg bare skal forbli jurist. Jeg elsker å jobbe som jurist. Tanken på å ta saker for retten/ ha klienter som advokat er ikke noe som frister, men føler at det betaler mye bedre enn om jeg jobber som jurist uten advokatbevilgning

Har du gått fra advokat/ advokatfullmektig til jurist-stillinger i det private/ staten? Hvorfor gjorde du det? Angrer du? Tjener du bedre eller dårligere nå? 

Hva med dere som aldri tok advokatbevilgningen? Hva jobber dere med og hva tjener dere nå? Har dere planer om å bli advokat i fremtiden? 

Anonymkode: 22fd0...cde

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jurist, og har ingen planer om å bli advokat. Begynte som byggesaksbehandler og gikk over til å jobbe hos Fylkesmannen. Trives veldig godt med det. Orker ikke alt ekstraarbeidet, overtiden, føring av saker, voldsomme ansvaret osv. Lønn er ikke alt. Tjener ca 600 000 etter å ha jobbet som jurist i fire år. Synes det er helt passe. Har faste arbeidstider, gode muligheter for avspasering, treningsfri, legger fra meg atbeidet på jobb osv. Er verdt mye det siste der 😊

Anonymkode: 7d815...980

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet som jurist i flere år, så advokat i det offentlige, nå som advokat i privat virksomhet. Elsker jobben min, men mtp timer som jobbes vs lønn hadde jeg nok hatt det like greit i det offentlige. Man må jobbe veldig mye og være tilgjengelig, samtidig har jeg frie dager og mulighet for å styre selv. Jeg elsker jobben min, men har ikke problemer med å se at jeg nok kunne hatt det vel så bra i det offentlige. Vet ikke om det er noe hjelp, men det er min erfaring. 

Anonymkode: 5ae7e...d97

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er jurist, og har ingen planer om å bli advokat. Begynte som byggesaksbehandler og gikk over til å jobbe hos Fylkesmannen. Trives veldig godt med det. Orker ikke alt ekstraarbeidet, overtiden, føring av saker, voldsomme ansvaret osv. Lønn er ikke alt. Tjener ca 600 000 etter å ha jobbet som jurist i fire år. Synes det er helt passe. Har faste arbeidstider, gode muligheter for avspasering, treningsfri, legger fra meg atbeidet på jobb osv. Er verdt mye det siste der 😊

Anonymkode: 7d815...980

Ts. Dt er nettopp derfor jeg trives som jurist. Det er litt "sosial press" om at jeg bør bli advokat fra familie og venner, kanskje fordi det har mer status? 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jobbet som jurist i flere år, så advokat i det offentlige, nå som advokat i privat virksomhet. Elsker jobben min, men mtp timer som jobbes vs lønn hadde jeg nok hatt det like greit i det offentlige. Man må jobbe veldig mye og være tilgjengelig, samtidig har jeg frie dager og mulighet for å styre selv. Jeg elsker jobben min, men har ikke problemer med å se at jeg nok kunne hatt det vel så bra i det offentlige. Vet ikke om det er noe hjelp, men det er min erfaring. 

Anonymkode: 5ae7e...d97

Ts: det er stor hjelp. Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...