Gå til innhold

Ville du hatt kollegaer med alvorlige personlighetsforstyrrelser eller andre psykiske lidelser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville du vært villig til å jobbe nært samme med mennesker som hadde lidelser som f.eks borderline personlighetsforstyrrelse, narsissistisk  pf ,schizofreni, shizoid  og andre tunge psykiatriske diagnoser? Jeg ser ofte at folk klager på at disse gruppene får motta trygd, men hvor stor sjanse er det egentlig å få dem inkludert i arbeidslivet? En med borderline f.eks er jo lunefull og kan finne på masse faenskap hvis noen sier h*n imot eller h*n tror at noen er imot, og en med schizofreni kan jo bli psykotisk og dermed ikke gjøre en skikkelig jobb.

Jeg ville ikke ha hatt dem på min arbeidsplass.

Anonymkode: 4923a...4fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg "ville vært villig til"?

Med mindre en har ansvar for ansettelser har det vel ikke noe å si hva du/jeg er villig til? Dessuten er man ikke pliktig å opplyse arbeidsgiver eller kollegaer om sin helse. Mulig noen opplever det som trygt mtp å fange opp begynnende dårlig fase o.l., men en velger selv. Det er heller ikke slik at en person med gitt diagnose konstant har symptomer. Mange/noen er jo normalt fungerende mennesker mesteparten av tiden, men kan få sykdomsperioder. Man er normalt sett ikke på jobb i psykotisk tilstand.

Anonymkode: 53afc...779

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

personer med angstlidelser ol er vel vanligvis medisinert slik at de klarer å fungere i en jobb. hvis en kollega hadde kommet på jobb i psykotisk tilstand vil jeg tro at sjefen hadde sendt h*n hjem.

når de gjelder de med personlighetsforstyrrelser regner jeg med at jeg har hatt flere av dem som kolleger allerede. det er ikke noe jeg kan verge meg mot.

Anonymkode: 8e0c6...b8c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både personlighetsforstyrrelse og andre alvorlige psykiske lidelser, men det merker ikke andre på meg. 

Anonymkode: cc505...6a0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De er nok overalt skal du se, de kan bare ikke være åpne om disse lidelsene pga. stigma. 

Anonymkode: d78a7...3a5

• Liker 17
Gjest Chroma
Skrevet

Herlighet, så lenge de gjør den jobben de er ansatt til å gjøre kan de ha hva som helst for min del! 

AnonymBruker
Skrevet

Narcissister er som regel i jobb, ofte i lederstilling. Kollegaen fra helvete 🙈 ... men synes ikke de burde vært uføre heller. 

Anonymkode: 1f25e...abf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville du vært villig til å jobbe nært samme med mennesker som hadde lidelser som f.eks borderline personlighetsforstyrrelse, narsissistisk  pf ,schizofreni, shizoid  og andre tunge psykiatriske diagnoser? Jeg ser ofte at folk klager på at disse gruppene får motta trygd, men hvor stor sjanse er det egentlig å få dem inkludert i arbeidslivet? En med borderline f.eks er jo lunefull og kan finne på masse faenskap hvis noen sier h*n imot eller h*n tror at noen er imot, og en med schizofreni kan jo bli psykotisk og dermed ikke gjøre en skikkelig jobb.

Jeg ville ikke ha hatt dem på min arbeidsplass.

Anonymkode: 4923a...4fd

Dersom vedkommende har det såpass ok med seg selv at h*n klarer å stå i jobb hadde jeg ikke hatt det minste problemet med å jobbe med noen med psykiske lidelser, uansett hva det var. Vi er kommet lenger i 2020 enn dette her.

Anonymkode: 3efcb...a1d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere alvorlige psykiske lidelser. Er delvis ufør og delvis i jobb. Kollegaene mine merker ingenting til det. De er tro det eller ei fornøyd med jobben jeg gjør. 

Visste du at de aller fleste med psykiske lidelser ikke oppfører seg som rasshøl uten empati og respekt for sosiale koder? 

Anonymkode: f506e...9e5

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om diagnose, men om sosial fungering, faglig dyktighet og samarbeidsevner. Og dette har ingenting med diagnose å gjøre! Å være en fin kollega, å kunne hjelpe, samarbeide, se seg selv som del av en helhet, være faglig dyktig, være god kollegastøtte, å forholde seg til arbeidsmiljø. 

Min erfaring er at folk som sliter med helsa gjerne strekker seg ekstra langt for å være en kollega, fordi mange setter mer pris enn andre på å ha en jobb og å tilhøre et fellesskap. Og så er det mye man ikke vet om folk, hvem vet hva kolleger sliter med på fritida? 

Anonymkode: c3374...6e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse, bipolar lidelse og ptsd. Er ikke i jobb nå, men da jeg var i jobb gjor jeg jobben min godt, selv om jeg fungerte veldig dårlig sosialt. Tror kollegaene mine så på meg som en særing, men jeg var aldri til plage for noen. 

Jeg ville aldri jobbet med en narssesist. Det er giftige mennesker. 

Anonymkode: 15435...234

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker flest har jo en forstyrrelse mentalt, noen viser det med adferden sin. Mens andre klarer å styre seg så den ikke synes på jobben for eks.

Alle arbeidsplasser har en ustabil person.

Anonymkode: 622af...938

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste har vel en eller annen form for plager både mentalt og fysisk. 
alle har ei psykisk helse, som kan være bra i perioder og mindre bra noen ganger. 
så lenge folk er ansatt i en stilling forventes det at de skal utføre jobben på en tilfredsstillende måte. Som også inkluderer å samarbeide og være en god kollega. 

Anonymkode: a7c61...3de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et lite utvalg av psykiske problemer selv, og er dyktig i jobben min. Så jeg hadde ikke hatt problem med å jobbe med andre med lik problematikk. De jeg ikke ønsker å jobbe sammen med er sosiopater. Har opplevd det og det unner jeg ingen.

Anonymkode: 73744...47f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er egentlig ikke så bekymret for det. Er robust nok både psykisk og fysisk til å forsvare meg mot både psykiske og fysiske trusler, og banker livsskiten av dem hvis det går så langt at de angriper meg fysisk. 

Anonymkode: 06696...c59

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som jobbspesialist og hjelper mennesker med psykiske lidelser ut i ordinært jobb. Mange av pasientene har nettopp PF, eller enda mer alvorlig lidelser. Her er selve kartleggingen av ressurser, men kanskje aller viktigst, begrensinger. Jeg snakker mye med ulike arbeidsgivere for å finne ut hvor disse utfordringene ikke vil være til hinder. Kanskje burde ikke personen jobbe tett med andre kolleger f.eks. Kanskje er det oppgaver eller situasjoner som stresser og derfor bør unngås. Jeg tror oppriktig det finnes en jobb for alle, men det krever god research, og ikke minst oppfølging i arbeidslivet.

Anonymkode: 0ac1d...880

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en kollega som var åpen om sin bipolare lidelse og emosjonelle personlighetsforstyrrelse. Det ble for heftig å jobbe med over tid. Jeg sa opp. 

Anonymkode: 046fb...724

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har både personlighetsforstyrrelse og andre alvorlige psykiske lidelser, men det merker ikke andre på meg. 

Anonymkode: cc505...6a0

Jeg kan godt merke oppførsel som gjør at jeg mistenker diverse psykiatri uten at jeg gjør et nummer ut av det. 

Anonymkode: 44b1f...7dc

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er nok overalt skal du se, de kan bare ikke være åpne om disse lidelsene pga. stigma. 

Anonymkode: d78a7...3a5

Jeg ville aldri ha fortalt om det. Tror det er lett for at en kun blir diagnosen sin. "Kristine? Er det hun bipolare?"

Anonymkode: 4ddcc...859

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg ville hatt det? Nei, hvorfor skulle jeg ønske det?

Anonymkode: 024ba...0c9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...