Gå til innhold

Gode vennskap og relasjoner som splittes når de minste skal over på storbarn i bhg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min begynner på storbarn nå til høsten, og han kommer dessverre ikke med bestekompisen sin. De er utrolig nære. De minner meg om Karsten og Petra, bare at de er to gutter.

Det er dessverre en veldig stor barnehage, så det er selvfølgelig mange hensyn å ta når kabalen skal legges. Det forstår jeg godt, men samtidig synes jeg det er så trist at dette vennskapet nå «ødelegges». 

Skjønner noen hva jeg mener? Lurer sånn på hva han kommer til å tenke/si i august når han ser at de skal i hvert sitt bygg. Om han i det hele tatt tenker over det.. 

Anonymkode: c5f05...7db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tipper at dette er bevisst fra barnehagens side. De ønsker ikke at barn skal være "bestevenner", men vil at alle skal leke med hverandre. Og om det da er to stykker som kun holder seg til hverandre, så vil de gjerne splitte de opp.

På datteren min sin avdeling er kun hun og en annen jente de eneste jentene i sin aldersgruppe, og følgelig leker de mye sammen. Da de ble inndelt i kohorter under coronaen, så ble de satt på hver sin gruppe.

Anonymkode: d26c2...013

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener, vår eldste hadde også en bestevenn som han ble splittet fra da de skulle over på stor avdeling. Men, det går som regel fint. Små barn er ganske tilpasningsdyktige og det kan være en fordel at barnet kan spille på flere enn å bare være avhengig av ett annet barn. 

Anonymkode: 2869d...903

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert at de er bestevenner etter sommeren, da mye skjer i et barns liv etter uker med adskillelse. Sånn her vil det bli på skolen, ungdomsskolen ol. Noen skoler bytter også grupper innad i trinnet slik at man blander elevene med jevne mellomrom. Dette lærer han seg fort og får flere venner.

Anonymkode: 6ea0b...c32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnehager bruker å fordele barn etter skolekrets. Sikker på at barnet ditt og bestekompisen sogner til samme skole? 

Uansett, min erfaring er at bestekompis kan også være i annen avdeling, hvis det er riktig så bra kjemi mellom barn. Min sønn hadde bestekompis i en annen avdeling. De lekte sammen da avdelinger var ute. Verre var det når den bestekompisen byttet barnehagen, da ble det ikke så mye kontakt. :) 

Anonymkode: f0025...83f

AnonymBruker
Skrevet

Så små barn har ingen kognitiv forutsetning til å danne ekte vennskap uansett.. Hadde de hatt det, hadde ikke noe sånt som ulike avdelinger spilt noen rolle. Barn har lekekamerater, og de overlever helt fint å få nye lekekamerater. 

Anonymkode: 21f60...324

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør barnehagelærer om begrunnelse! Vi pleier å ta hensyn til vennskapsrelasjoner til så småbarn da det er viktig for dem! De trygger hverandre og kan være til støtte i oppstarten på storebarnsavdeling. Det kan være at det er noen grunner til splittelsen som dere ikke vet om/ikke ser/ har ikke kommet på som barnehagen ser på som viktig! Spør dem selv! Vi måtte splitte 2 barn til neste år da relasjonen i barnehagen er helt annerledes enn når de møtes på hjemmebane. Foreldre har fått forklaring på det.

Det å ikke la barna ha bestevenner i barnehagen høres veldig rart og feil ut for meg 🙄

Anonymkode: 89c95...2b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var i en lignende situasjon og klaget til barnehagen. Her gjorde de endringer slik at de fink fortsette på samme avdeling. 

Anonymkode: 9547f...e32

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var i en lignende situasjon og klaget til barnehagen. Her gjorde de endringer slik at de fink fortsette på samme avdeling. 

Fikk*

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også spurt om å få de på samme gruppe. Selv har jeg to gutter, og de er begge bestekompiser med den de hadde som bestevenn på bhg for 15 og 5 år siden. Det at små barn ikke kan danne ekte vennskap er bare tull, i hvert fall etter min erfaring. Her var minstemann veldig skeptisk til store grupper og mye bråk, og den eneste som kunne trøste han var bestekompisen. Nå har de gått 5 år i samme klasse, og er som brødre. Det samme gjelder størstemann og hans kompis.

Anonymkode: 69348...137

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt får seg nye venner. Det går fint. Jeg ville ikke giddi å klage på noe sånt. Makan... 

Hvis det er veldig viktig for deg å holde kontakten med dette barnet, kan dere møtes på fritiden da...

Anonymkode: dddb8...183

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere. Jeg har spurt om de kan gå sammen, men det går visst ikke. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gutten min begynner på storbarn nå til høsten, og han kommer dessverre ikke med bestekompisen sin. De er utrolig nære. De minner meg om Karsten og Petra, bare at de er to gutter.

Det er dessverre en veldig stor barnehage, så det er selvfølgelig mange hensyn å ta når kabalen skal legges. Det forstår jeg godt, men samtidig synes jeg det er så trist at dette vennskapet nå «ødelegges». 

Skjønner noen hva jeg mener? Lurer sånn på hva han kommer til å tenke/si i august når han ser at de skal i hvert sitt bygg. Om han i det hele tatt tenker over det.. 

Mi i bhg har ei venninne som har byttet bhg, de treffes på fritiden og leker like fint og har det supert sammen selv om de ikke går i samme bhg en gang :) Kan se ut til at ekte vennskap kan vedlikeholdes ved å treffes på fritiden :) En stund iaf. Samtidig vet jeg at begge kjapt fant nye gode venner i barnehagen, så det var totalt uproblematisk. Aldri hørt en klage ang det hele, og de var bestevenner og hele 4 år gamle. Så ville ikke vært bekymret. Går de i samme bhg er det fortsatt lettvint å bli med hverandre hjem fra bhg, kanskje kan de møtes ute etc (etter korona...). Og se ikke bort ifra at de også danner nye vennskap til andre når den «faste» er et annet sted. 

Anonymkode: 5cb4f...186

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mi i bhg har ei venninne som har byttet bhg, de treffes på fritiden og leker like fint og har det supert sammen selv om de ikke går i samme bhg en gang :) Kan se ut til at ekte vennskap kan vedlikeholdes ved å treffes på fritiden :) En stund iaf. Samtidig vet jeg at begge kjapt fant nye gode venner i barnehagen, så det var totalt uproblematisk. Aldri hørt en klage ang det hele, og de var bestevenner og hele 4 år gamle. Så ville ikke vært bekymret. Går de i samme bhg er det fortsatt lettvint å bli med hverandre hjem fra bhg, kanskje kan de møtes ute etc (etter korona...). Og se ikke bort ifra at de også danner nye vennskap til andre når den «faste» er et annet sted. 

Og må legge til: Så tidlig så er vennskap en enkel greie for de fleste. Hva enn vi prøver å innbille oss er de knyttet til sine primære omsorgspersoner - og jeg tror alt annet kan komme og gå uten større problemer antagelig opp til skolealder. Så lenge de har mamma/pappa/søsken altså familien sin så er venner bare noen de leker fint sammen med. Viste seg å være svært lite følelser knyttet til det hele egentlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 10 har en bestevenn som han har hatt siden han var 2. Det vennskapet har overlevd forskjellige avdelinger i hele barnehagetiden, at bestevennen bodde på andre kanten av landet i hele 1. klasse og at de deretter havnet i forskjellige klasser. Fordelen er at begge har fått andre venner i tillegg, så de er ikke helt avhengig av hverandre. :) 

Anonymkode: c449c...96f

AnonymBruker
Skrevet

Når vi deler tar vi hensyn til alder, når de er født på året, nok personal, passe på at det ikke blir for mange jenter eller gutter. 
kanskje er det ei forsiktig jente som har blitt flyttet opp, og det er få andre jenter? At de da velger ei anna jente opp framfor din sønn, fordi hun trenger jente på sin alder for å utvikle seg sosialt? 
bhg har garantert ikke gjort dette for å splitte din sønn og vennen hans, men det er veldig mange hensyn å ta. 
det er godt å ha en bestevenn, men i den alderen er det uheldig å låse seg til en fast bestemt. Det stagnerer den sosiale utviklingen som er så viktig i den alderen der. 

Anonymkode: 463ad...27b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...