AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #1 Skrevet 12. juni 2020 Hvordan er det i Juni og Desember med gjeldsordning. Kan man søke om å gå beholde litt mere av inntekten da? Når man har barn? Hvis ja.. noen som har link? Anonymkode: 5ccc4...685
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #2 Skrevet 12. juni 2020 Hvilken ordning har du? Trekkes du av lønn, eller betaler du på slutten av året? Anonymkode: a0984...b98
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #3 Skrevet 12. juni 2020 Er i forhandlingsfasen ennå. Anonymkode: 5ccc4...685
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #4 Skrevet 12. juni 2020 Men i forhandlingsfasen blir jeg trekt av trygden Anonymkode: 5ccc4...685
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #5 Skrevet 13. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken ordning har du? Trekkes du av lønn, eller betaler du på slutten av året? Anonymkode: a0984...b98 Har det stor betydning? Anonymkode: 5ccc4...685
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #6 Skrevet 13. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Men i forhandlingsfasen blir jeg trekt av trygden Anonymkode: 5ccc4...685 Alle trekk stanses i forhandlingsfasen. Dette er et absolutt faktum. Anonymkode: ba7e1...28a
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #7 Skrevet 13. juni 2020 Jeg leste en plass at jeg kan søke om å få beholde 35% ekstra i sommer og Desember pga at da trekkes det mindre skatt. Skattefritt i Juni og halv skatt i Desember. Men jeg finner ikke hvor jeg leste det Anonymkode: 5ccc4...685
Gjest Deltapiken Skrevet 13. juni 2020 #8 Skrevet 13. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste en plass at jeg kan søke om å få beholde 35% ekstra i sommer og Desember pga at da trekkes det mindre skatt. Skattefritt i Juni og halv skatt i Desember. Men jeg finner ikke hvor jeg leste det Anonymkode: 5ccc4...685 Som regel er det sånn at du må spare opp i løpet av året når det gjelder til jul f.eks. Noen namsmenn er snille og ser at det er lkte utgifter og da legger det der etter mens andre mener at slik er man bare nødt til å droppe, man kan kjøpe mye av maten i løpet av året. Sommerferie er ingen rett så lenge man står i det. Du må huske at det ikke skal vekke anstøt ovenfor kreditorerne
TBergh Skrevet 9. juli 2020 #9 Skrevet 9. juli 2020 Hei. Ad trekk i din inntekt Når det er blitt åpnet for gjeldsforhandlinger, som i utgangspunktet skal være på 4 – fire måneder, starter namsmannen et trekk i din inntekt. Dette trekket vil fortsette helt frem til du har fått en gjeldsordningsavtale, enten en frivillig eller tvungen ordning. En gjeldsforhandlingsperiode kan for lenges av namsmannen med ytterligere 1 – en måned, som kommer i tillegg til de første 4 – fire månedene som er nevnt. Til sammen 5 – fem måneder. Tingretten kan forlenge gjeldsforhandlingsperioden inntil 1 – ett år, 12 – tolv måneder sammenlagt, regnet fra åpningstidspunktet. Beholde 35% - trettifem prosent av feriepenger/overtid. Dette er et forhandlingsspørsmål. Hvis du har barn vil dette være et godt kort å spille ut, da det i lovforarbeidene Ot. prp. 81 (1991-92) heter I Odelstingsproposisjon 81 (1991-92) heter det følgende om barn «Det skal tas hensyn til at skyldnerens barn gis anledning til å delta i normale skole- og fritidsaktiviteter på linje med andre barn. Dersom skyldneren eller noen i hans husstand har spesielle behov, f.eks. på grunn av handikap, eller har behov for medisiner, hyppige legebesøk etc., bør det kunne godtas at skyldneren setter av et høyere beløp til livsopphold.» Namsmannen i Sandefjord operer med 35% regelen. Dette er ikke en lovfestet regel men en som har kommet gjennom rettspraksis. Hvis du ikke får beholde 35% av feriepenger og/eller overtid vil dette medføre at dine barn vil bli holdt utenfor «normal skole og fritidsaktiviteter». Når det kommer til barn, så er namsmannens og tingrettens oppfattelse og argumentasjon for at en gjeldsordning ikke skal trekke i retning av en kortere tid enn lovens normal tid, på 5 – fem år, at det er barn i de aller fleste husstander. Lovgiverne visste selvfølgelig at det var barn i de fleste husstander i 1991-92. Gjeldsordningsloven kom som en følge av nyetableringer, nye boliger, hvor skyldnere plutselig havnet i en økonomisk kaotisk situasjon, grunnet arbeidsledighet, ekstremt høy rente og kraftig reduksjon i rentefradraget i skatten (fra 81,5% til 42% fradrag av renter). Nyetablerte husstander, har som oftest barn i husstanden. Så namsmannen og tingrettens argumentasjon faller dermed på sin egen urimelighet Gjeldsordningsloven opererer med det som kalles «en normaltid» på gjeldsordningsperioden. Denne perioden skal være på 5 – fem år. Det skal mye til å fravike disse 5 – fem årene, enten ved forlengelse eller kortere periode enn 5 – fem år. Bøker I og med at du nå begynner å stille spørsmål rundt din gjeldsordning, antar jeg at du er litt interessert i å få en korrekt gjeldsordning, og ikke få «tredd en gjeldsordning nedover hue på deg», som kan være i strid med loven. Du blir ofte «lurt» til å godta ting, fordi du ikke vet hvilke rettigheter og krav du har. Hvis du er av denne typen, da låner du bøker om gjeldsordning. Disse bøkene er: Egil Rokhaug og en kar som heter Ernst Moe har skrevet flere bøker om gjeldsordning. Egil Rokhaug har skrevet. Gjeldsordningsloven med kommentarer og Gjeldsordning i teori og praksis Ernst Moe Gjeldsordningsloven med kommentarer og Gjeldsordning i teori og praksis. Lovdata og biblioteket. Kontakt ditt lokalbibliotek og spør om de har nettforbindelse med Lovdata. I lovdata kan du søke på alt om gjeldsordningsloven, og kjennelser (dommer) om bl.a. barn. Det at du stiller spørsmål vil resultere i at du vil skjønne helt og fult ut hva din gjeldsordning går ut på samt at du kan få en korrekt gjeldsordning, og ikke en ordning som er «tredd nedover hue på deg». Vær oppmerksom på at hvis noen i din husstand har en varig sykdom, så skal det tas hensyn til de ekstrautgifter sykdommen/lidelsen/lyten forårsaker. Lenke til gols livsoppholdssatser https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/ I tillegg til livsoppholdssatsene kommer boligutgifter, barnehage-, SFO utgifter Håper jeg har svart på noe av det du lurte på Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #10 Skrevet 11. juli 2020 Er gjeldsordning offentlige? Kan hvem som helst se om man er under dette? Er det allment kjent blant folk? Anonymkode: 8800b...0d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå